abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_56577987
Ik vond dit wel een interessant artikel over de zogenaamde collateralized debt obligation.
http://www.intermediair.nl/artikel.jsp?id=1208279
Too lazy to be an evil genius..
PSN ID: Cheironnl
  donderdag 7 februari 2008 @ 10:52:57 #77
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_56578113
quote:
Op donderdag 7 februari 2008 10:47 schreef Cheiron het volgende:
Ik vond dit wel een interessant artikel over de zogenaamde collateralized debt obligation.
http://www.intermediair.nl/artikel.jsp?id=1208279
Nergens wordt uitgelegd wat een CDO precies is. Ik vermoed dat de auteur het zelf ook niet helemaal weet.
I'm trying to make the 'net' a kinder, gentler place. One where you could bring the fuckin' children.
pi_56578179
quote:
Op donderdag 7 februari 2008 10:52 schreef gronk het volgende:

[..]

Nergens wordt uitgelegd wat een CDO precies is. Ik vermoed dat de auteur het zelf ook niet helemaal weet.
"CDO's waren pakketten met bedrijfsleningen die in de vorm van obligaties ­- verhandelbaar schuldpapier ­- werden doorverkocht."
  donderdag 7 februari 2008 @ 11:15:03 #79
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_56578553
[quote]Op donderdag 7 februari 2008 10:56 schreef Cheiron het volgende:

"CDO's waren pakketten met bedrijfsleningen die in de vorm van obligaties ­- verhandelbaar schuldpapier ­- werden doorverkocht."
[/quote

En dat noem je een uitleg?

Dit geeft alvast een idee:

[ Bericht 18% gewijzigd door gronk op 07-02-2008 11:22:45 ]
I'm trying to make the 'net' a kinder, gentler place. One where you could bring the fuckin' children.
  donderdag 7 februari 2008 @ 11:29:51 #80
138668 SjonLok
Veel voor weinig
pi_56578894
Ik hoorde trouwens vanochtend op BNR dat ze het vandaag over de recessie in Japan gaan hebben. Ik kan verder geen radio luisteren hier, dus dat mis ik jammergenoeg.

Een beetje googlen levert trouwens alleen maar berichten op over angst voor een recessie in Japan. Maar goed, het gaat al jaren slecht met de tweede economie van de wereld. Ik heb 't idee dat ze daar van recessie naar recessie gaan, i.p.v. van piek naar piek.
pi_56579521
quote:
Op donderdag 7 februari 2008 11:15 schreef gronk het volgende:
[quote]Op donderdag 7 februari 2008 10:56 schreef Cheiron het volgende:

[/quote

En dat noem je een uitleg?

Dit geeft alvast een idee:

[ afbeelding ]
Nou, als jij een plaatje fijner vindt..
Ik ben geen kenner op het gebied, maar ik vind in de tekst redelijk duidelijk staan waar het over gaat. Jouw plaatje geeft geen informatie die ik niet uit de tekst heb kunnen halen. Maar dit zijn discussies in de marge
  donderdag 7 februari 2008 @ 12:27:05 #82
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_56580193
quote:
Op donderdag 7 februari 2008 11:58 schreef Cheiron het volgende:

Nou, als jij een plaatje fijner vindt..
Ik ben geen kenner op het gebied, maar ik vind in de tekst redelijk duidelijk staan waar het over gaat. Jouw plaatje geeft geen informatie die ik niet uit de tekst heb kunnen halen. Maar dit zijn discussies in de marge

Leg mij dan maar eens uit wat een CDO is. En waarom die dingen zo riskant zijn. Of waarom die dingen zo moeilijk te waarderen zijn. Allemaal dingen die niet duidelijk zijn uit dat intermediair verhaal.
pi_56580207
quote:
Op donderdag 7 februari 2008 10:52 schreef gronk het volgende:

[..]

wikipedia geeft een redelijke uitleg: http://en.wikipedia.org/wiki/Collateralized_debt_obligation

edit: maar je kan het eenvoudig genoeg beschouwen als "een pakketje schulden". zoiets als wanneer je in op een rommelmarkt een doos met spulletjes ongezien koopt, waarvan een schatting gegeven wordt van wat er ongeveer wellicht in zou kunnen zitten.
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
  donderdag 7 februari 2008 @ 12:40:31 #84
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_56580487
quote:
Op donderdag 7 februari 2008 12:27 schreef simmu het volgende:

[..]

wikipedia geeft een redelijke uitleg: http://en.wikipedia.org/wiki/Collateralized_debt_obligation

edit: maar je kan het eenvoudig genoeg beschouwen als "een pakketje schulden". zoiets als wanneer je in op een rommelmarkt een doos met spulletjes ongezien koopt, waarvan een schatting gegeven wordt van wat er ongeveer wellicht in zou kunnen zitten.
En opgepoetst door een firma met een AAA rating. Zodat er een zekere waarborging is dat deze schulden ook daadwerkelijk afgelost worden. En daar gaat het een beetje fout.
pi_56580611
brrrr, mish komt vandaag ook met een engig bericht: http://globaleconomicanal(...)rap-mass-exodus.html

de gist van het verhaal: *als* je hopeloos in de ellende zit, en failliet gaat, zijn er in de VS verschillende manieren om dat de doen. de meest lucratieve is dan chapter 7, waarvan de voorwaarden dus wel erg streng zijn. een manier om die voorwaarden te omzeilen is: werkeloos zijn.

dit lijkt mij erg, aangezien het eigenlijk niets anders is dan devaluatie van het principe "werk en inkomen". het is financieel voor veel mensen beter om werkeloos te zijn!
  FOK!fotograaf donderdag 7 februari 2008 @ 13:01:40 #86
18921 freud
Who's John Galt?
pi_56580974
quote:
Op donderdag 7 februari 2008 12:45 schreef simmu het volgende:
brrrr, mish komt vandaag ook met een engig bericht: http://globaleconomicanal(...)rap-mass-exodus.html

de gist van het verhaal: *als* je hopeloos in de ellende zit, en failliet gaat, zijn er in de VS verschillende manieren om dat de doen. de meest lucratieve is dan chapter 7, waarvan de voorwaarden dus wel erg streng zijn. een manier om die voorwaarden te omzeilen is: werkeloos zijn.

dit lijkt mij erg, aangezien het eigenlijk niets anders is dan devaluatie van het principe "werk en inkomen". het is financieel voor veel mensen beter om werkeloos te zijn!
Hmm, weer een mooi sociaal effect voor de lijst, naast Jingle mails en walkaways...
Ik nuf je seuk!
Ik hier?
If it's free, you're the product!
  donderdag 7 februari 2008 @ 13:20:16 #87
89730 Drugshond
pi_56581355
quote:
Op donderdag 7 februari 2008 12:45 schreef simmu het volgende:

quote:
The allure of no debt is compelling. The public has finally figured that out and a mass exodus from the debt trap has just begun. Psychology has changed and all attempts by Bernanke to reverse that psychology will fail.
Dat is gewoon een zeepbel die gaat ploffen.
  donderdag 7 februari 2008 @ 13:27:12 #88
138668 SjonLok
Veel voor weinig
pi_56581492
Ik heb steeds meer het gevoel dat er iets historisch gaat gebeuren.
  donderdag 7 februari 2008 @ 13:38:43 #89
89730 Drugshond
pi_56581692
Wat je wel ziet, is dat de vraag naar dollars als een idioot aan het toenemen is. De interne markt is zodanig short.... dat alle cash welkom is. En de dollar tegen alle verwachting in stijgt in plaats van daalt.
pi_56581756
quote:
Op donderdag 7 februari 2008 13:27 schreef SjonLok het volgende:
Ik heb steeds meer het gevoel dat er iets historisch gaat gebeuren.
tsja, doemdenkerig als ik ben hang ik al een tijdje de d-theorie (devaluatie, depressie) aan. mijn redenen daarvoor zijn eigenlijk vrij simpel en intuitief: recessie is een redelijk normaal economisch verschijnsel, wat nu al een tijdje kunstmatig onderdrukt wordt. het zal toch echter eens moeten, en hoe harder het dan onderdrukt wordt, hoe erger het is. en als recessie al decennia kunstmatig onderdrukt wordt heb je dus een probleem.

wat betreft het verschil tussen depressie en recessie: recessie is een vermindering van groei. depressie is geen of negatieve groei. je kan depressie zien als de ultieme recessie denk ik.

maar goed; ik kan het natuurlijk volkomen mis hebben
pi_56581816
quote:
Op donderdag 7 februari 2008 13:38 schreef Drugshond het volgende:
Wat je wel ziet, is dat de vraag naar dollars als een idioot aan het toenemen is. De interne markt is zodanig short.... dat alle cash welkom is. En de dollar tegen alle verwachting in stijgt in plaats van daalt.
komt ook een beetje door het hele "black-swan" idee hoor. we zitten inmiddels in dusdanige onbekende wateren dat niemand een goede en vorrecte in schatting kan maken over hoe dingen gaan lopen. wat dat betreft kan je net zo goed een staatslot kopen, hebbie net zoveel invloed op winst en verlies kansen
herstel: bij een staatslot *weet* je waar je aan toe bent.

maar gezien de storm van slecht nieuws de laatste 2 maanden (december was ook al dubieus qua macro economisch nieuws tenslotte) zou je verwachten dat dingen meer 'neer' zouden gaan dan dat ze nu doen.
  FOK!fotograaf donderdag 7 februari 2008 @ 13:48:00 #92
18921 freud
Who's John Galt?
pi_56581887
quote:
Op donderdag 7 februari 2008 13:38 schreef Drugshond het volgende:
Mja, heeft wel een negatief effect op de waarde van de schulden natuurlijk. Komt die vraag niet uit een azie die het kunstmatig hoog houdt, om maar hun investeringen niet te zien smelten?
Ik nuf je seuk!
Ik hier?
pi_56581975
quote:
Next wave of subprime credit write-downs on horizon

NEW YORK: The chief executive of PricewaterhouseCoopers, the accounting firm, has said that he expects more nonfinancial U.S. companies to report write-downs linked to the credit crisis.

"It's not just in banks," the chief executive, Samuel DiPiazza, said late Tuesday.

"These securities sit in cash equivalent accounts of industrials; they sit in investment portfolios of pensions. We are having to deal with this with thousands of companies, not just a handful of big banks."

He added that a "first wave" of write-downs was likely in the current audit cycle this quarter.

U.S. financial services companies like Citigroup and Merrill Lynch have already reported tens of billions of dollars of write-downs for complex debt that has become illiquid, often because it is made of risky mortgages.

But DiPiazza said nonfinancial companies were also exposed to the credit crunch through securities in their own investment portfolios.

Last month, Bristol-Myers Squibb, the drug maker, became among the first companies outside the financial sector to disclose its exposure to the credit crisis.

The company reported a quarterly loss due to special charges, including a $275 million write-down from securities that had subprime mortgages as a component.

Over the last few months, other nonfinancial companies, like the networking-equipment maker Ciena and the software company Lawson, have also reported write-downs related to the credit crunch and the housing sector meltdown. But the amount reported by Bristol Myers-Squibb was at the high end.

DiPiazza declined to comment on how big he thought such write-downs would be, saying it varied.

"I will not underestimate the challenge we have working through a lot of complex securities and getting them valued," he said. "We have to ask the question: What's under the surface?"
Oeps.
-
  donderdag 7 februari 2008 @ 13:56:40 #94
89730 Drugshond
pi_56582052
quote:
Op donderdag 7 februari 2008 13:48 schreef freud het volgende:

[..]

Mja, heeft wel een negatief effect op de waarde van de schulden natuurlijk. Komt die vraag niet uit een azie die het kunstmatig hoog houdt, om maar hun investeringen niet te zien smelten?
In denk eerder de Amerikaanse banken onderling (die een cash probleem hebben). Azie zou ze denk ik liever willen inwisselen tegen een andere valuta. Kan me niet indenken dat Azie nu op dit moment extra dollars gaat opkopen om de waarde ervan te laten stijgen.
Ik ben ook heel benieuwd wat er gebeurd als de creditcrisis stopt/ten einde loopt.... wat er dan gaat gebeuren met het vele geld wat in de tussentijd in omloop is gebracht. Ik zie het eerder als een veer wat steeds verder opgerekt wordt (wat ooit gaat los gaat springen).
  donderdag 7 februari 2008 @ 13:58:51 #95
89730 Drugshond
  FOK!fotograaf donderdag 7 februari 2008 @ 14:11:30 #96
18921 freud
Who's John Galt?
pi_56582378
quote:
Op donderdag 7 februari 2008 13:56 schreef Drugshond het volgende:

[..]

In denk eerder de Amerikaanse banken onderling (die een cash probleem hebben). Azie zou ze denk ik liever willen inwisselen tegen een andere valuta. Kan me niet indenken dat Azie nu op dit moment extra dollars gaat opkopen om de waarde ervan te laten stijgen.
Ik ben ook heel benieuwd wat er gebeurd als de creditcrisis stopt/ten einde loopt.... wat er dan gaat gebeuren met het vele geld wat in de tussentijd in omloop is gebracht. Ik zie het eerder als een veer wat steeds verder opgerekt wordt (wat ooit gaat los gaat springen).
Mja, Azie heeft er geen baat bij dat hun debiel hoge dollarreserves zo devalueren. Kijk, op een gegeven moment moet het stoppen, maar stabilisatiepogingen op de korte termijn zie ik niet als ondenkbaar. Als echter de eerste schapen over het hek zijn van dollars dumpen, ja, dan wordt het riskant.

En tja, inderdaad, die extra dollars. Ik denk dat die extra influx in het niet valt bij de geldvernietiging van de herwaardering. Als je een asset (huis/portfolio/creditcard schulden) van $100 mln herevalueert naar $50mln, dan is er in principe $50mln aan vernietigd aan kapitaal toch? Die enorme geldvernietiging door verkeerde ratings prob eren ze op te vangen door geld te creëren.

Of snap ik het voor geen meter .
Ik nuf je seuk!
Ik hier?
  donderdag 7 februari 2008 @ 14:36:38 #97
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_56582826
Analistenbullshit: ECB verlaagt rente niet, dollar gaat naar 1.455. Bizar.
pi_56583657
quote:
Op donderdag 7 februari 2008 14:36 schreef gronk het volgende:
Analistenbullshit: ECB verlaagt rente niet, dollar gaat naar 1.455. Bizar.
Toch raar eigenlijk he. Dat handelaren blijkbaar de euro laten vallen als de ECB voor stabiliteit kiest. Daar zie je eigenlijk aan hoe kortzichtig ze denken.
pi_56586006
quote:
Op donderdag 7 februari 2008 15:20 schreef X. het volgende:

[..]

Toch raar eigenlijk he. Dat handelaren blijkbaar de euro laten vallen als de ECB voor stabiliteit kiest. Daar zie je eigenlijk aan hoe kortzichtig ze denken.
Trichet stelde tussen neus en lippen door wel een renteverlaging voor later dit jaar in het vooruitzicht, daarop is de euro gedaald. Overdreven reactie overigens, maar ja...
pi_56586029
totaal oftopic: hierna hou ik er dan ook over op: 13 weken en 4 of 5 dagen, 10 augustus uitgerekend, solliciteren gaat lastig worden met een almaar groeiende buik

morgen weer terug, ontopic
doei, en iedereen bedankt voor het duimen!!!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')