abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_56458945
Mijn vriendin en ik zijn op zoek naar een goed, maar niet te duur matras. We zijn zelf op internet gaan zoeken en zijn bij verschillende beddenzaken geweest en daar wordt het zelfde advies gegeven: 2 persoons traagschuim matras. Nu zijn die dingen van de bekende A merken alles behalve goedkoop (+/- ¤ 1700,-). Ons oog viel op de website van het internetbedrijf Medicomfort, wat traagschuim matrassen verkoopt. Ze bieden een proef aan van 2 weken waarin je bepaald of het matras is wat je wil, en zo nee, dan komen ze het matras weer ophalen voor een klein bedrag (¤ 12,50). De prijs van het matras in onze maat kost bij Medicomfort ¤ 950,-. Scheelt toch behoorlijk wat.

Ik zie door de bomen het bos niet meer. Is traagschuim echt goed (hoor ook veel slechte verhalen), en is het verstandig om bij een bedrijf als Medicomfort te kopen?
Ik heb geen speciaal talent. Ik ben slechts nieuwsgierig.
pi_56459012
Waarom traagschuim? Een latex matras ligt (vind ik) ook prima. Heb er zelf een, of eigenlijk 2 (2x 1 persoons) van de Ikea.
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
pi_56459178
quote:
Op vrijdag 1 februari 2008 14:48 schreef DroogDok het volgende:
Waarom traagschuim? Een latex matras ligt (vind ik) ook prima. Heb er zelf een, of eigenlijk 2 (2x 1 persoons) van de Ikea.
Mijn vriendin en ik hebben allebei snel last van een pijnlijke onderrug. We hadden ook 2 éénpersoons latexmatrassen kunnen nemen, maar schijnbaar kun je dan nooit samen in het midden van het bed slapen. De randen gaan dan doorhangen en verschillende winkels meldden los van elkaar dat een fabrikant in zo'n geval geen garantie geeft i.v.m. verkeer gebruik.

Persoon wil ik liever geen matras van Ikea. Misschien is het nergens op gebaseerd, maar ik heb, net als met hun meubels, het idee dat hun spullen niet gemaakt zijn om 10 jaar mee te gaan. We hebben ook een Ikea bank, zit goed, erg mooi, maar gaat echt geen 10 jaar mee. Liever geef ik dan iets meer uit voor een degelijk matras.
pi_56459346
IKEA geeft sowieso 25 jaar garantie op hun matrassen en heeft verder ook redelijke spullen, ze verkopen geen troep zoals Leenbaker of Kwantum (werk er niet ofzo hoor )

Vraag me af waar nu echt het kwamliteits verschil tussen matrassen inzit trouwens, als je een latex of pocketvering matras hebt dat goed bij je gewicht past kan ik me niet voorstellen dat het elkaar veel ontloopt.

Blijft traagschuim trouwens altijd in de vorm van je lichaam staan of gebeurt dat onder invloed van je lichaamswarmte? Lijkt me wel raar trouwens, draai je je snachts om, moet je matras zich eerst weer naar je lichaam vormen, dan slaap je ook niet echt lekker denk ik.
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
pi_56459845
quote:
Op vrijdag 1 februari 2008 15:03 schreef DroogDok het volgende:
IKEA geeft sowieso 25 jaar garantie op hun matrassen en heeft verder ook redelijke spullen, ze verkopen geen troep zoals Leenbaker of Kwantum (werk er niet ofzo hoor )

Vraag me af waar nu echt het kwamliteits verschil tussen matrassen inzit trouwens, als je een latex of pocketvering matras hebt dat goed bij je gewicht past kan ik me niet voorstellen dat het elkaar veel ontloopt.

Blijft traagschuim trouwens altijd in de vorm van je lichaam staan of gebeurt dat onder invloed van je lichaamswarmte? Lijkt me wel raar trouwens, draai je je snachts om, moet je matras zich eerst weer naar je lichaam vormen, dan slaap je ook niet echt lekker denk ik.
Pocketvering viel sowieso af voor ons omdat dit niet goed samengaat met onze lattenbodem. Temperatuur heeft inderdaad wel invloed op de stugheid van traagschuim. Het vormen van het matras is schijnbaar een kwestie van gewenning.

Om op Ikea terug te komen, troep wil ik het niet noemen, maar kwalitatief hoogstand ook niet. We hebben al eerder een miskoop gedaan door 2 matrassen te kopen bij de Makro (tenslotte, wat kan er mis zijn met een matras ) en dat willen we nu voorkomen door een kwalitatief goed matras te kopen wat echt 10 jaar mee gaat.
  vrijdag 23 mei 2008 @ 23:53:30 #6
51286 w00h00
Digital man!
pi_58869796
Kick!

Ik zit met hetzelfde als TS, wellicht heeft iemand nog tips?
pi_58870460
Ik heb sinds kort een 2 persoons matras van Ikea en dat is echt super.
Als het matras je niet bevalt kan je het kostenloos inruilen voor een ander matras binnen 3 maanden

Heel tevreden over de matrassen van Ikea
Aan u Medemensch; Onderga het leven niet al te serieus A.U.B.
pi_58870694
HIer een pocketveringmatras van Ikea, heerlijk ding.
pi_58875961
Er is geen enkele reden om aan te nemen dat Ikea matrassen kwalitatief minderwaardig zijn dan merk-examplaren die 3x zoveel kosten. Ik ben ook helemaal geen fan van Ikea meubels, maar heb wel een matras. Zoals eerder gezegd geven ze 25 jaar garantie, en mag je evt. binnen 3 maanden omruilen, dat was voor mij overtuigend genoeg om daar een matras te kopen.

We hebben hem nu 3 jaar en hij slaapt nog steeds heerlijk - niet doorgezakt of wat dan ook. De naam van ons matras weet ik niet meer, maar het was een van de duurdere (rond de 600 euro ).
Ik zoek niet, ik vind.
pi_58876083
600 euro is de duurste variant.
pi_58877318
Ik wil niet zeuren, je wilt nu eenmaal echt geen matras van Ikea. Maar heb je ze weleens geprobeerd? Ze komen goed uit de testen en de garantie die ze er op geven is super. Ikzelf ben er in ieder geval tevreden over. Succes met jullie zoektocht
  Redactie Frontpage dinsdag 11 november 2008 @ 22:17:59 #12
1150 crew  SunChaser
Leuker wordt het niet
pi_63143373
Morgen maar eens kijken
pi_63143465
SC, absoluut geen springveren nemen .
  Redactie Frontpage dinsdag 11 november 2008 @ 22:32:54 #14
1150 crew  SunChaser
Leuker wordt het niet
pi_63143821
We gaan denk ik voor een ikeamatras
  dinsdag 11 november 2008 @ 23:12:42 #15
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_63145048
Er is een (oude) aflevering van de keuringsdienst van waarde die over matrassen, waterbedden, materiaal, schuim, paardenhaar, et cetera gaat, en blijkt niet bepaald uit dat de heel dure matrassen nu duidelijk zoveel beter zijn. Misschien dat deze online wel ergens te vinden is…
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  dinsdag 11 november 2008 @ 23:22:03 #16
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_63145333
quote:
Op zaterdag 24 mei 2008 14:41 schreef Miracle_Drug het volgende:
Ik wil niet zeuren, je wilt nu eenmaal echt geen matras van Ikea. Maar heb je ze weleens geprobeerd? Ze komen goed uit de testen en de garantie die ze er op geven is super. Ikzelf ben er in ieder geval tevreden over. Succes met jullie zoektocht
Ook Ikea matrassen komen lang niet altijd steevast als slechtste uit de test (de keuringsdienst van waarde aflevering kan ik niet meer vinden). Zie b.v. dit artikel
quote:
Uit een recent onderzoek van de Consumentenbond kwam de Sultan Forsbacka van Ikea als beste uit de bus. De polyether matras kost 150 euro (eenpersoons). In de categorie traagschuim ging de voorkeur uit naar de Voyager van Kwantum; die kost ook 150 euro.
Voor een bedrag van 150 euro kun je natuurlijk heel wat vaker je matras vervangen dan voor het 6 tot 10 voudige. En volwassen willen nog wel eens wat vocht achterlaten in bed, hetzij door zweten, hetzij op andere wijze, en dat heeft natuurlijk ook zo z'n weerslag op de frisheid van het matras in de loop der tijd.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  woensdag 12 november 2008 @ 00:11:05 #17
74276 saaw
fight harder or walk away
pi_63146809
ik heb 2 x 90cm boxspring aan elkaar
met een dun [4cm] hard matrasje erop [extra hard en zodat er geen spleet is tussen de 2 bedden]

totaal ¤360,- geloof ik bij de IKEA
an urge to help mankind overcomes me
pi_63149632
Wat een IKEA fanboys in dit topic.
pi_63152155
wij gaan idd straks bij de ikea kijken.

waarom geen springveer matras cahir?
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
pi_63161711
Omdat dat voor dikke mensen niet zo fijn is. Je krijgt gauw een slaapdeuk geval dinges.
pi_63162611
traagschuim ligt inderdaad goddelijk.

Wij hebben onze traagschuimmatrassen bij de beter bed vandaan ( samen met het bed) we waren geloof ik per matras iets van 200 e kwijt ( maar dat kan wel zijn omdat het bed er al bij zat, want zulke goedkope matrassen zie ik nu niet op hun site staan)

maar ook al zijn ze iets duurder, ik zo sowieso voor traagschuim gaan.
In A World Of Emoticons, I'm Colon Capital D
Everybody needs a bosom for a pillow!
  maandag 14 juni 2010 @ 11:00:41 #22
58560 Oksel
Gezellig.
pi_82778534
http://www.energy-plus.info

Mensen ervaring met deze traagschuimmatrassen?
pi_82779243
quote:
Op zaterdag 24 mei 2008 13:09 schreef Wakey het volgende:
Er is geen enkele reden om aan te nemen dat Ikea matrassen kwalitatief minderwaardig zijn dan merk-examplaren die 3x zoveel kosten. Ik ben ook helemaal geen fan van Ikea meubels, maar heb wel een matras. Zoals eerder gezegd geven ze 25 jaar garantie, en mag je evt. binnen 3 maanden omruilen, dat was voor mij overtuigend genoeg om daar een matras te kopen.

We hebben hem nu 3 jaar en hij slaapt nog steeds heerlijk - niet doorgezakt of wat dan ook. De naam van ons matras weet ik niet meer, maar het was een van de duurdere (rond de 600 euro ).
Wat heb je aan 25 jaar garantie (op fabricagefouten in dit geval) bij een matras?

Ikea raadt zelfs aan om na 8-10 jaar het matras te vervangen. Lijkt me aardig vies om 25 jaar op hetzelfde matras te liggen.
pi_82858057
Traagschuim is, net als koudschuim (ook wel hr-schuim = high resilience-schuim genoemd), een polyurethaan-schuim. Dit schuim wordt gekenmerkt door een open-cellige structuur, waardoor het vocht kan afvoeren, in tegenstelling tot de gesloten celstructuur van polyether schuim.

Het verschil tussen traagschuim en koudschuim is dat traagschuim door toevoeging van chemicalien visco-elastische eigenschappen bezit: het is temperatuur gevoelig; de tegendruk neemt af als het schuim warmer wordt.

Dus een traagschuim matras neemt de vorm aan van jouw lichaam. Daardoor vermindert het drukpunten.

Wil je dit? Nou niet helemaal. Je wilt geen drukpunten, maar je wil wel makkelijk draaien in je slaap. Dus je wilt een veerkrachting matras, waarop je tegelijkertijd, tussen het draaien door, stabiel kunt liggen.

Daarom is het aan te raden, als je al voor traagschuim wilt gaan, om niet meer dan een dun toplaagje bovenop de kern te gebruiken. Dit zou op een pocketvering matras kunnen (pocketvering + traagschuim toplaag; een toplaag zit in het matras, niet een topper erbovenop) en pocketvering matrassen kunnen vaak prima op een lattenbodem, mits je genoeg latten hebt.

Als je dat niet aandurft, is op een lattenbodem een latex matras de enige verstandige keuze. Latex kan een gesloten celstructuur hebben of een open celstructuur; dit laatste wordt gerealiseerd door het talalay proces en het dunlop proces. In alle andere gevallen lig je op een latex matras van de vorige generatie.

Je zou de latex matraskern eventueel nog kunnen aanvullen met een draagschuim (of hoe het ook genoemd wordt) toplaagje; dit is talalay latex + chemicalien die zorgen voor de visco-elastische eigenschappen.

Vergeet de verhalen van de verkopers in de winkel over goed ventilerende pocketvering matrassen: een mens zweet inderdaad, zoals auping heel leuk meldt, zo'n 300ml per nacht, maar daarvan verlies je 100ml via je longen. Van de overige 200ml gaat ongeveer 150ml in je dekbed en kussen zitten. Er gaat dus maar zo'n 50ml naar beneden, je matras in en daarvan zit 80% in de matrastijk, daarom moet je je dekbed 's ochtends ook openslaan, zodat je matrastijk en hoeslaken kunnen luchten.

Als je bovenstaand rekensommetje even nagaat, kom je tot dit: er verdwijnt maar 10ml in de matraskern. Dit op basis van 8-10uur slaap en er komt maar 1ml per uur in de matraskern...

Hoe warm een matras voelt, hangt af van de matrastijk en of jij correct ligt. Als jouw rug niet juist wordt ondersteund (vaak bij traagschuim zoals tempur), kunnen jouw spieren niet ontspannen en ga je zweten.

Veel succes bij je zoektocht. Ik ben er voor mijzelf ook niet uit: latex of pocketvering.

[ Bericht 0% gewijzigd door james.d op 15-06-2010 22:43:33 ]
pi_83009052
heb een Magnum mini-pocketvering matras met een latex toplaagje.. en dit ligt goddelijk! gekocht bij Goossens
But Fonda ain't got a motor in the back of her honda...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')