,,Het Big Brother-huis is lang niet zo goed beveiligd als Veronica beweert''
Van onze verslaggeefster Elles van Gelder
,,Het begon allemaal als een geintje'', vertelt de 29-jarige Marco Oldenhof, eigenaar van cafe De Clown in Zaandam. ,,Ik zag op de televisie dat het weekbudget, het bedrag waarvoor de bewoners van Big Brother eten en drinken krijgen, verlaagd werd. Dat vond ik zo zielig, dat ik besloot ze zelf een hapje en een drankje te gaan brengen.''
Samen met de 32-jarige Zaandammer Rene Outmayer en de 22-jarige Jop Nieuwenhuizen stelde hij een overlevingspakket samen. ,,We stopten er sterke drank, broodjes en een krant in'', zegt Marco. ,,Bovendien schreven we een brief waarin we duidelijk maakten dat we geen slechte bedoelingen hadden.''
Omdat zowel Marco als Andre de tas vol levensmiddelen niet durfde afleveren, was Jop de uitverkorene. Maar voordat de Oostknollendammer het plan daadwerkelijk moest gaan uitvoeren, werd het terrein van Big Brother grondig verkend. ,,We wilden natuurlijk precies weten wat de makkelijkste weg was om binnen te komen'', aldus Rene. ,,Dus zijn we een week voor de inbraak al een keer naar Almere gereden om de omgeving te inspecteren. Vorige week dinsdag zijn we teruggegaan om onze missie te volbrengen.''
BANG
Helemaal in het zwart gekleed en geschminkt werd Jop dertig meter voor het Big Brotherhuis afgezet. ,,Overal stonden grote felle schijnwerpers'', vertelt Jop. ,,Plat op mijn buik ben ik door de schaduw richting het huis gekropen. Nadat ik me met mijn tang een weg had gebaand door enkele rollen prikkeldraad, kwam ik terecht op de set van de tv-serie Flodder. In een van de huizen op de set ben ik even gaan uithijgen. Bovendien kon ik van daaruit goed overzien waar de bewaking was.''
Al snel achtte Jop de kunst veilig, dus trok hij een sprintje en klom over het hek en de schutting van het Big Brotherhuis. ,,Met mijn voeten belandde ik in de compostbak van de tuin'', zegt Jop lachend. ,Snel stormde ik naar binnen. Sabine en Bianca zaten op de bang en schrokken zich natuurlijk helemaal dood.''
Tijd voor een praatje was er niet. Jop zette de tas neer en vluchtte het huis uit. ,,Ik hoorde de bewaking nog roepen `Stoppen, stoppen', maar ik was zo bang dat ik me snel uit de voeten maakte. In het Flodderhuis verstopte ik me achter een bankstel. Overal om me heen hoorde ik de bewakers vloeken en tieren. Mijn hart klopte in mijn keel en ik ademde zo zwaar dat ik mijn bivakmuts tegen mijn mond heb aangedrukt zodat ze me niet zouden horen.''
OVERWINNING
De bewakers wisten Jop niet te vinden. Na een uur was de rust weergekeerd en kon hij ongestoord terugkeren naar zijn vrienden die in hun auto op hem zaten te wachten. ,,Ik was zo ontzettend blij hem weer te zien'', zegt Marco. ,,Het is voor ons echt een grote overwinning dat de missie is geslaagd.''
,,Weet je wat alleen jammer is?'', vervolgt de Zaandammer. ,,Op internet stond dat de bewoners de spullen niet hebben mogen houden. En dat terwijl er twee T-shirts inzaten. Een van mijn cafe en de andere van de bakkerij van Rene. Wij hadden natuurlijk gehoopt dat de bewoners die aan zouden trekken.''
UITZENDING
Een ander punt van teleurstelling is het feit dat de inbraak niet op televisie is uitgezonden. ,,We hebben het niet uitgezonden omdat we andere mensen niet willen aanmoedigen om ook het huis binnen te sluipen'', zegt een woordvoerster van Veronica. ,,Het is een gevaarlijke onderneming die door de bewoners totaal niet op prijs wordt gesteld.''
De drie Zaankanters geven een heel andere verklaring voor het niet verschijnen op het scherm. ,,Waarschijnlijk hebben de camera's Jop niet kunnen volgen omdat hij zo vliegensvlug was'', lacht Marco. ,,Ach nee'', spreekt Jop hem tegen. ,,Ze willen gewoon niet laten zien dat de beveiliging van een van de zwaarst bewaakte huizen van Nederland gewoon een aanfluiting is.''
Dochters missen Big Brother papa
Big Brother is een hit. Alles, maar dan ook alles wat de acht bewoners doen, wordt door camera's geregistreerd. En Nederland gluurt mee. Op televisie en op internet. Naar het Veronica-programma kijken meer dan een miljoen mensen. Ook Lindi (12) en Rosanne (5) uit Leek volgen het programma op de voet. Niet omdat ze het zo leuk vinden, maar omdat het de enige manier is om papa Willem te zien.
Ruud, Bart, Sabine, Karin, Maurice, Bianca, Mona en Willem zijn het gesprek van de dag. Hoe is het met Ruud zijn rug? Hebben Bart en Sabine alweer gezoend? Wat deed Karin bij Maurice in bed? Het zal de dochters van de uit Lemmer afkomstige Willem worst wezen. De jongste wil eigenlijk alleen maar dat papa thuis komt uit het Big Brotherhuis van Veronica, waar hij nou al weken zit. ,,Ik mis hem'', bekent Rosanne fluisterend.
,,Of hij komt nu naar huis, of hij haalt de honderd dagen'', zegt Lindi na enig nadenken. De bewoner die de honderd dagen volmaakt, wint f250.000. De kijkers bepalen via een telefonische stemming wie het Big Brotherhuis uit moet. Die hoofdprijs kan Willem wel gebruiken, vindt Lindi. Hij kan pake en beppe in Lemmer een deel geven. Mama is wat beloofd, ,,en hij heeft nog een hoop leuke dingen genoemd''. Als hij na tachtig dagen alsnog wordt weggestemd, zal Lindi goed balen. Dan heeft ze hem al die tijd voor niets moeten missen.
Lindi was afgelopen week groot Big Brothernieuws. Ze vierde vorige week zondag haar verjaardag en dat was aan Willem goed te merken. De trouwe kijkers zagen hem 's ochtends somber zijn bed uit strompelen. Stilletjes zat hij aan de keukentafel. Al snel bleek waarom. Hij miste zijn dochter op haar verjaardag. Ruud wist zijn Friese maatje op te vrolijken door `Lang zal ze leven' op de gitaar te spelen.
In de zogenoemde dagboekkamer luchtte Willem later zijn hart. In dit hok kunnen de bewoners alleen voor de camera alles opbiechten. De Lemster bekende dat hij zijn dochter miste en sprak haar persoonlijk toe: ,,Lieve, lieve, lieve Lindi. Gefeliciteerd. Ongelofelijk, wat word je al een grote meid. Lieve schat, het gaat heel erg goed met me. Ik heb zin om je te zien. Groetjes aan Rosanne. Kusjes. Ik hou van je.''
De kijkers thuis smolten weg. Op de bank in Leek werden Lindi en Rosanne heel verdrietig. ,,Ik moest wel huilen ja'', geeft Lindi toe. Maar haar verjaardag was verder erg leuk, vertelt ze. Juist doordat haar vader Willem in Big Brother zit, had niemand het feest vergeten. ,,Het huis zat vol en ik kreeg heel veel cadeautjes.''
De volgende dag op school durfde niemand de bijzondere uitzending aan te snijden. ,,Ze vroegen wel of ik het had gezien. Maar als ik dan ja zei, bleef het stil.'' Haar klasgenootjes van groep acht hebben het er verder de hele tijd over. Vooral haar vriendinnetje Marleen is dol op het programma. Verbolgen: ,,En dan gaan ze mij vertellen wat ze hebben gezien, alsof ik zelf niet heb gekeken''.
Lindi heeft zich nog niet zitten schamen voor haar vader. Alleen zijn lange verhaal in de dagboekkamer over welke bewoner kon blijven en wie weg moest, stoorde haar. Dat heeft ze hem dan ook geschreven. Iedere twee weken mogen de bewoners van het Big Brotherhuis post van hun kinderen ontvangen.
Rosanne stuurde haar vader een tekening. Ze heeft er ook al een gemaakt voor zijn thuiskomst. Er staat een groot en een klein poppetje op. Mama heeft erbij geschreven: ,,Lieve papa, fijn dat je weer thuis bent.''
Willem en zijn vrouw Tessa zijn gescheiden. Het gezin is in een huis blijven wonen, zolang het nieuwe huis van Tessa nog niet klaar is. Straks gaan de kinderen bij hun moeder wonen. ,,We kunnen alvast een beetje wennen. Straks zien we hem ook niet meer iedere dag'', zegt Lindi.
,,We beleven nu een chaotische tijd'', merkt Tessa op. ,,Ik werk heel veel en ik sta er natuurlijk alleen voor.'' Willems collega-docenten op de middelbare hotelschool in Groningen hebben ook al geklaagd. ,,Zij moeten zijn lessen overnemen. Een collega is bijna overspannen'', weet Tessa.
Ondertussen zit Willem zich in het Big Brotherhuis te vervelen. ,,Thuis kan hij ook altijd zo in de hoek van de bank wegkruipen'', zegt Lindi. Haar vader is een van de rustigste bewoners. In het echt is hij veel drukker, weten de dochters. ,,Op tv lijkt 'ie veel ouder en kaler.''
Thuis staat Willem wel net zo veel in de keuken. Dat vinden de meisjes ook het leukst om te zien. Ze zien dan hun vader zoals zij hem kennen. ,,Laatst zat Ruud van zijn sausjes te snoepen'', zegt Lindi. ,,Dat vond ik heel leuk, want dat doe ik ook altijd.''
EVA VRIEND
HUZAREN
Jonkheer Willem Francois Boreel was een mannetjesputter te paard. Hij
hield hoek op de slagvelden van Quatre Bras en Waterloo. Hij bewees zijn
onverschrokkenheid in de Tiendaagse Veldtocht. Daarvoor kreeg hij de Militaire
Willemsorde. In 1839 werd hij opperbevelhebber van de cavalerie.
Ruim een eeuw later, 1947 in herrijzend Nederland, werd een gemotoriseerd
regiment der huzaren naar deze held genoemd: de Huzaren van Boreel. Verkenningseenheden
werden het, waar de jonkheer zich in het hiernamaals niet voor hoefde te
schamen. De oorlog bleef weliswaar decennialang koud, maar in de oefeningen
waren zijn huzaren verdomd dapper.
De huzaren waren onlangs op televisie. Althans een cohort, regiment, peloton,
falanx of wat voor ploegje dan ook van zulke krijgslieden. Ze marcheerden,
schreeuwden Geef Acht en Links Richten, zongen een martiaal huzarenlied
en betuigden hun aanhankelijkheid jegens de vorstin.
Z e deden dit alles bij een hoge muur. Aan de andere kant stond een eenzame
man. Kennelijk werd hij gevangen gehouden. Maar de geluiden vanuit de vrije
wereld drongen tot hem door. Het was ook een huzaar, want hij schreeuwde
mee. Hij zong mee. Hij bewoog mee. En er stonden tranen in zijn ogen.
Het waren geen tranen van verdriet, maar van geluk. Vreugde, dat zijn
kameraden hem niet niet lieten zakken. Ze scandeerden het zelfs over de
muur van zijn gevangenis heen: "Bart, laat je niet gek maken!" Dit was
soldaten-romantiek pur sang. Zelfs in krijgsgevangenschap kunnen Huzaren
van Boreel het redden dankzij de morele steun van hun regiment.
Jonkheer Boreel kan trots zijn op zijn nazaten. Valt er geen oorlog te
winnen, dan roeren ze zich wel in de strijd die door de amusementsindustrie
wordt opgezet. Zoals de oude ijzervreter zijn mannetje stond bij Waterloo,
slaat huzaar Bart zich door de verschrikkingen van het Big Brother Huis.
Even leek hij te bezwijken aan de verlokkingen van de liefde, maar nu heeft
mannelijke strijdlust hem weer te pakken.
Wat een huzaar! En zijn het niet allemaal huzaren, die daar in dat BB-huis
een dagelijkse strijd leveren tegen de verveling, tegen alle anderen en
tegen de dreigende nominatie die het pad naar de eindoverwinning kan blokkeren?
Wat ze opvoerden is in elk geval een huzarenstukje. Twee miljoen Nederlanders
keken naar de dramatische aftocht van Sabine. Zij sneuvelde met eer, zoals
een goed huzaar betaamt.
Waarom boeit dit programma zo velen? Omdat het allemaal gewone mensen
zijn, zoals iedereen, is een verklaring van de programmamakers. Zet een
stelletje gewone mensen bij elkaar en je krijgt even oever- als inhoudsloos
geouwehoer. Gruwelijk om aan te horen, toch kluistert het massa's aan de
buis. Niets boeit mensen meer dan in de spiegel kijken, ook al zijn ze
lelijk als de nacht.
Aan gene zijde van de spiegel dringt heel af en toe het besef door dat
het niet allemaal even hoogstaand en diepzinnig is wat ze het volk laten
zien. Luister naar Bianca: "We hebben niet veel input, dus komt er ook
niet veel meer uit. Ik denk dat we nu in een soort ombuiging zitten."
Een scherpe analyse. En luister naar Karin: "Ik merk dat ik hier aan dingen
toekom waar ik thuis geen tijd voor heb. Ik heb vanochtend heel rustig
mijn teennagels gelakt, Heel rustig en zorgeloos. (. .) Aan de andere kant
heb ik ook wel eens het gevoel van: wat doe ik hier eigenlijk? Op een gegeven
moment ben je gewoon uitgepraat met iedereen."
Uitgepraat en toch maar doorkletsen. Dan krijg je al gauw ranzige moppen
aan de ontbijttafel. Racistisch en seksistisch. Bianca in een vlaag van
reflectie: "Dat is allemaal zo simpel. Dan voel ik me net weer een twaalfjarige.
Qua intellectuele vermogens gaan we er hier niet echt op vooruit."
Als huzaar op het slagveld kom je niet ver met intellectuele vermogens.
Kom op, vechten!
CHIEL EVERS
Het Parool
In het Parool van woensdag 20 oktober volgt reporter A. Erdogan de gang van Mona’s echtgenoot naar de set in Almere. Bakker Ernst brengt de brieven van de kinderen naar de locatie, waar het BB-huis staat. De bewoners met kinderen mogen af en toe post van hun kinderen ontvangen, dit met het oog op het belang van de kinderen.
De Paroolreporter noemt zich een echte BB-believer. Hij beschrijft de verbazing van de bewoners, dat er iemand in huis is geplaatst na Tara’s vrijwillige vertrek. “Nu weten we in ieder geval precies wie we allemaal moeten nomineren”, reageert Sabine op de situatie. Een duidelijke anti-Mona-stemming, aldus het Parool. Uiteindelijk stemt slechts één persoon op Mona en zijn het uitgerekend Mona’s maatje Sabine en haar liefje Bart, die genomineerd zijn. ‘Mona strikes back’ is dan ook het commentaar in het Parool. Op de vraag, hoe ‘onze Amsterdamse’ dit geflikt heeft, is Erdogan zeer duidelijk. ‘Mona zoekt nerveus contact met de andere BB-bewoners. Ze is zelfs bereid teddybeer Ruud’s semi-intimiteiten voor lief te nemen om acceptatie in de groep te bewerkstelligen. Vorige week was onder meer te zien hoe ze met een Gilette zijn rug ontdeed van beharing. Hoe intiem kan het nog worden?’ Mona’s echtgenoot Ernst heeft zelf ook met de gedachten gespeeld zich op te geven voor het BB-huis, maar heeft het inschrijfformulier nooit opgestuurd. Zolang het fysieke contact met de andere bewoners bij een aai of een hand blijft maakt hij zich geen zorgen. Hij verwacht ook geen scènes onder de dekens zoals bij Bart en Sabine. “Als dat wel gebeurt, bel ik Veronica. Ik neem aan dat ze geen huwelijk op de klippen laten lopen voor zo’n programma.” De publiciteit rond het programma schuift de Amsterdamse bakker terzijde. Roddelbladen als Party en Story koppen met ‘Familierel’ en ‘Drama! Wat de andere bewoners niet weten…’. Ernst: “Ik blijf zo veel mogelijk doof voor al die onzin van onwetende domoren. Ik kan goed relativeren.”
22/10/99
'ROMANCIERS en toneelschrijvers, regisseurs, columnisten en andere kroniekschrijvers van het dagelijks leven, ze dreigen overbodig te worden (. ..) Hun monopolie van de verbeelding wordt aangetast door de nieuwe formule van Big Brother, schrijven Caroline van Dullemen en Meindert Fennema (Reflex, 50 oktober).
Het gaat over negen mensen in een huis, die koken, die roken, die zich vervelen, die proberen een geldbedrag van 250 duizend gulden te winnen, en die daarvoor zo weinig mogelijk willen en hoeven te doen. Niet dat de bewoners veel meer zouden kunnen. Want ze verbeelden zoveel mogelijk zichzelf, of in elk geval degene die ze denken te zijn. En dat levert scènes op die niets aan de verbeelding overlaten, behalve soms als er iets onder de dekens gebeurt.
Big Brother is zo saai als de meeste levens zelf. En dat is ideaal, want zo heeft het publiek ook weinig verbeeldingskracht nodig om het te volgen.
Big Brother is het hoogtepunt van wat de Nederlandse televisie de laatste 40 jaar heeft voortgebracht. En tegelijkertijd het dieptepunt. Het is het eindpunt van de democratisering van de televisie. Voor het eerst immers zien we een tv-programma waarin mensen acteren die juist niet uitgekozen zijn op hun acteerprestaties, die niet op televisie zijn omdat ze 'iets kunnen’, die niet op televisie zijn omdat ze iets presteren, noch omdat ze een interessant verhaal te vertellen hebben, noch omdat ze meer dan gemiddeld grappig zijn, noch omdat ze vreselijk goed in sport zijn, noch omdat ze deskundige heten te zijn, noch om welke reden dan ook waardoor je vroeger op de televisie kwam.
Is dat dan erg? Nee. Niet als het daar bij blijft. Dat iedereen tegenwoordig op de televisie kan komen, en dat je daar geen zier meer voor hoeft te doen, dat is niet erg. Dat is bovendien de consequentie van de vermeerdering van het aantal Nederlandse tv-zenders: die moeten allemaal gevuld worden. En dat dan de kwaliteitseisen wat worden versoepeld, à la.
Het probleem is: sterallures.
Mona, die het Big Brother-huis had verlaten, zat aan tafel bij Barend & Van Dorp. Ze praatte, hoewel ze niks had gedaan, alsof ze zojuist Olympisch kampioen was geworden. En ze had ‘zeven aanbiedingen op zak’. Het wordt haar niet misgund, maar zoals Freek de Jonge, naast haar aan tafel bij Barend &Van Dorp, zei: ‘Als ik zie wat je nu maar hoeft te doen om beroemd en geliefd te worden bij het Nederlandse publiek, dan heb ik me vroeger wel erg uitgesloofd.'
Big Brother staat dus niet alleen symbool voor de democratisering van ‘het op de televisie komen', dat kan iedereen, maar ook voor het ‘ster-zijn’ Ook daar hoef je niets meer voor te doen. Op televisie zijn is immers al voldoende.
De vergissing is logisch: vroeger kwam je op televisie omdat je ergens goed in was, dus wie nu op televisie komt denkt dat hij of zij goed is en dus een ster. Bovendien worden deze 'sterren' ook nog eens gevoed door het toenemende aantal bladen dat ook gevuld moet worden. Mis ze niet, de interviews met de talloze quizmasters, de C-acteurs, de stand up comedians, video-jockey's als Fabienne en Sylvana, en alle andere sterren, waaronder nieuw toe te voegen: Sabine van Big Brother.
En omdat iedereen een ster kan worden op grond van ‘ik besta, dus ik besta', neemt de bescheidenheid, met name bij jongeren, evenredig af. Als jij het kan, dan kan ik het ook. Van zelfrelativering is nog nauwelijks sprake, van zelfoverschatting des te meer. Zelfs hakkelende, stotterende AT5-verslaggevers menen dat ze met hun hoofd in beeld moeten komen om verslag te doen van het ongeluk achter hen. Zij spelen *De Grote Reporter', zoals Mona van BB ' De Grote Actrice' speelt. Dat het kneuterig, potsierlijk en lachwekkend gedrag tot gevolg heeft, ontgaat hen. Want zij zijn op televisie, en dus zijn zij 'iemand’.
Kees Schuyt schreef (Forum, 15 September) dat we ('de moderne Veronica-mens die we allemaal zijn geworden') gek zijn op 'geld, geilheid en de gunst van het grote publiek'. In lijn daarmee, en nog erger: we zijn vooral erg gek op onszelf geworden. En we nemen onszelf zo ontzettend serieus.
Een voorbeeld uit mijn eigen praktijk. Een jongen kwam op een casting en stelde zich als volgt voor 'Ik ben Jeroen, ik ben acteur, regisseur, scenario-schrijver, en fotograaf, en oh ja, ik ben 23 jaar. En hij lachte er niet eens bij. Hij meende het, keek ernstig, en had er geen weet van dat hij wellicht een tikje arrogant overkwam, wat het weer aandoenlijk maakte.
Acteren kon hij niet, dus ook voor de rest van zijn vaardigheden moet worden gevreesd. Maar hij had zo in de serie BV Jong Van de Volkskrant gepast. Ook de jongeren die daar aan het woord kwamen gaven in meerderheid geen blijk van enige zelfrelativering, dan wel van zelfreflectie gestoeld op bescheidenheid. Bescheidenheid, kom daar nog eens om. In Nederland lopen steeds meer kleine Seedorfjes rond, die respect met een grote R willen. Iedereen wil worden opgesteld. Niet om wat ze kunnen, maar omdat ze bestaan. Vroeger kreeg je respect als je dat verdiende. Tegenwoordig wordt het gewoon opgeëist Er zijn zelfs groepen jongeren die elkaar begroeten met de kreet: 'Respect. Daarbij kijken ze heel serieus, en hoewel ze het tegen de ander zeggen, bedoelen ze vooral ‘heb respect voor mij’.
De angst om niet gezien te worden, neemt groteske vormen aan (kijk naar hoe we met elkaar omgaan in het verkeer), dus ook al zijn we niemand en kunnen we niks, zo gauw we zeggen dat we wat zijn, dan zijn we iemand. En dan willen we geen ‘gefuck’
Big Brother kan alleen maar gemaakt worden in deze tijd, waarin we de schaamte allang voorbij zijn, waarin zien en gezien worden het devies is, waar inhoud zo vaak bedolven wordt onder de vorm, het imago, en waarin de grote bek het te vaak wint van de rede.
Het Veronica-programma legt op sublieme wijze de staat van onze samenleving bloot, want ook al kun je niks: everyone's a star, whoever you are. En omdat iedereen een ster is, eisen we ook allemaal de status op die daarbij hoort, zonder ons af te vragen waaraan we in godsnaam die status verdienen.
Big Brother staat symbool voor die schaamteloosheid, het gebrek aan bescheidenheid, die in onze samenleving tot norm verheven is. Het heeft met hang naar authenticiteit, het verlangen naar eigenheid, naar het jezelf zijn, zoals Fennema en Van Dullemen beweren, dus juist helemaal niets te maken. We acteren. En niet langer onszelf, maar de ster die we denken te zijn. Daarom zoeken we niet meer naar een auteur. Immers, hij of zij zal ons maar een bijrol geven.
Stephan Pröpper is reclamemaker.
Door: Jaap van Ginniken.
Pavlov.
Aan de ene kant is het heel begrijpelijk, aan de andere kant vreemd. De spelregels zijn vaag, allerlei slimmigheidjes zijn mogelijk. Als de geprikkeldheid onder de bewoners bijvoorbeeld extra oploopt, krijgen ze een troostprijs. Als de spanning daarentegen teveel wegzakt, krijgen ze een extra prikkel. Net als ratten in een psychologisch experiment. Het zijn bovendien de leiders van de proef die hun reactie duiden, die er een etiket op plakken.
Vorige week was Karin de enige overgebleven vrouw tussen vier mannen en ging daarom zelfs bij hen op de kamer slapen. Ze klitte overigens minder met Maurice, omdat ze van buiten gehoord had dat de regie in woorden en beelden een buitenechtelijke romance suggereerde en anderen zelfs een seksuele relatie. Maar als oudere vrouw, die bovendien had bekent kanker te hebben gehad, bracht ze volgens de regie kennelijk te weinig erotische spanning in.
Die stuurde daarom twee nieuwe bewoners naar binnen. Duizend kandidaten die zich eerder hadden aangemeld, werden gepasseerd. Er werden inderhaast twee nieuwe vrouwen gerecruteerd; door de mannelijke bewoners en het tv-publiek geselcteerd op hun aantrekkelijke uiterlijk. De kwam van een modellenbureau. De ander noemt zich 'zangeres/danseres' en bovendien 'stout'. De bronstige Pavlov-reactie liet na zes weken geheel onthouding dan ook niet lang op zich wachten.
Ruud had eerder gezegd, als in een vastgeloepn huwelijk:"Wij hebben niets meer tegen elkaar te zeggen." Maar zijn t-shirt met de noodkreet 'Leave me alone!' bedoelde in feite het omgekeerde. Bij het zien van de foto's van de kandidaten leefde hij dan ook helemaal op:"He, dat zijn lekkere wijven!"
En bij het zien van de nieuwkoomsters in levende lijve: Ik had gehoopt op die andere blonde, maar dan 'doe ik het' hier maar mee. Hij en Willem maakte meteen een dubbelzinnige Pinocchio-gebaar, van een lange neus die opzwelt.
De regie had dus het bedoelde effect bereikt. Karin informeerde nog even voorzichtig bij de meisjes:"Hoe is het, hebben jullie een relatie?" Daarna stortte ze in, huilde en luchtte haar hart. Gelegen op een bank, met twee mannen ernaast gezeten, als in een dubbele psycho-analyse. Ze zei letterlijk:" Als ik nu naar huis ga, heb ik het gevoel dat ik iedereen in de steek laat." Maar ze bedoelde natuurlijk: Als ik nu naar huis ga, is het omdat ik het gevoel heb dat iedereen mij in de steek laat.
http://home.wanadoo.nl/goodyman/home.htm
Big Brother’s Sabine zat op internaat in Twello
Door RUDI HOFMAN
TWELLO - Wat is de overeenkomst tussen studentenhuis ‘Huize Vagina’ in Doorn en landgoed Het Hunderen in Twello? Big Brother-beroemdheid Sabine Wendel (ja, van die relatie met mede-bewoner Bart) heeft op beide locaties gewoond.
Het Hunderen deed tot vijf jaar geleden dienst als internaat. ,,Sabine heeft begin jaren negentig twee jaar bij ons gewoond. Ze volgde in Deventer een Havo-avondopleiding. Het is een fantastische, leuke meid. Ik had er niks geen problemen mee. Het is een tante die van gezelligheid houdt. Ze kwam naar Twello omdat ze een tijdje uit haar eigen milieu weg moest. In de weekeinden ging ze geregeld terug naar huis.’’, aldus Peter Runneboom, huurder van Het Hunderen en destijds leidinggevende aan het internaat.
In haar ‘Twellose periode’ blijkt Sabine ook een tijdje te hebben gewerkt in de toenmalige cadeaushop van Thea Oostendorp. ,,Ik had aan het Marktplein tussen 1990 en april van dit jaar een winkel. Peter vroeg me of ik niet iets te doen had voor Sabine. Ze heeft vervolgens een maand of drie, vier bij me gewerkt. Volgens mij had ze een vriendje en op gegeven moment niet zoveel trek meer in het werk. Destijds was het een spontane meid, een echte flapuit.’’
Een dochter van Thea Oostendorp, Yvette ( 27), heeft bij Sabine op kamers gezeten in studentenhuis ‘Huize Vagina’ in Doorn. Daar volgden beiden een opleiding aan de Textiel Management Opleiding (TMO). Yvette was niet bereikbaar om te vertellen over haar tijd met Sabine.
In het Big Brother-huis is Sabine Wendel tot vorige week donderdag 34 dagen publiek bezit geweest. Haar romance met Bart is naast die van kroonprins Willem Alexander en Maxima de meest besprokene van 1999. Sabine’s ontboezeming: ‘Bart, dat is maar for the time’ is haar door kijkers niet in dank afgenomen. Toen zowel Sabine als Bart door hun huisgenoten was genomineerd om het BB-huis te verlaten, stemde Nederland Sabine massaal weg.
Anderhalve week na haar gedwongen vertrek is Sabine Wendel nog steeds ‘hot news’. Roddelbladen, maar ook serieuze media besteden uitgebreid aandacht aan haar. Zo staat ze in Weekend van deze week centraal in een twee pagina’s groot artikel met een paginavullende foto.
Nadat ze het beroemdste huis van Nederland had verlaten, kreeg Sabine direct een baantje aangeboden als presentatrice bij het Big Brother-journaal, onderdeel van het dagelijkse tv-programma RTL Live.
Sabine was zelf niet bereikbaar om te vertellen over haar Twellose periode.
maar dit is een heel leuk idee van je Tetman!!
Ik hoop dat er nog veel kranten artikelen volgen
quote:
op 11-09-1999 om 06:37 PM schreef Hunter het volgende:
Big Brother’s Sabine zat op internaat in Twello
Goh...., Twello... Daar ben ik zo'n 30 jaar geleden geboren! (en al weer zo'n 24 jaar uit weg)
http://home.wanadoo.nl/goodyman/home.htm
Klik op artikelen, ze worden regelmatig bijgewerkt dus misschien iets om in je favorites op te nemen.
Er zijn nog meer rubrieken zoals nieuws en oud nieuws met de artikelen van voor de start van BB
Big Brotherhuis nu
onneembare vesting
Van een onzer verslaggevers
ALMERE, woensdag
De beroemdste woning van ons land, het Big Brotherhuis in Almere, verandert stap voor stap in een onneembare vesting. Nadat een aantal voetbalfans van Cambuur deze week een hekwerk omvertrokken om binnen de omheining te kunnen komen, zijn de beveiligingsmaatregelen bij het studiocomplex op bedrijventerrein De Vaart aanzienlijk verscherpt.
Gisteren zijn drie hekwerken geplaatst, waarvan twee met prikkeldraadrollen, om het publiek buiten de deur te houden. Bovendien is het Big Brotherhuis nu volledig aan het blote oog onttrokken doordat de buitenste omheining met zwart zeildoek geblindeerd is.
Voorts is op het studioterrein een cabine geplaatst van waaruit bewakers de omgeving dag en nacht in de gaten houden. Volgens omroep Veronica is het verscherpte toezicht noodzakelijk omdat buitenstaanders steeds vaker onrust zaaien bij het tv-huis.
goedemorgen allen
[Dit bericht is gewijzigd door Hunter (Datum 10 November 1999).]
2 citaten uit onderstaand interview:
"Wij overwegen, afhankelijk van de opbrengst, een deel aan een 'goed doel' af te staan, een beetje fatsoenlijk imago is ook wat waard. Kijk, voor ons is dit gewoon een stunt."
"Het liefdesnestje van Sabine en Bart heb ik al, want die behoort tot de inventaris, dus daar hebben de bewoners niets over te zeggen."
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Uit de Metro van vandaag (10-11-1999):
De complete inventaris van het Big Brother-huis wordt sinds gisteren exclusief op Internet geveild.
Michiel van der Meer, managing director van het betreffende Internet-veilinghuis.
- Wat is er zo bijzonder aan de inventaris?
"Nou, eh bijzonder... We hebben bijvoorbeeld een origineel Big Brother-koffertje in de aanbieding. Die 'doet' na 1 dag al 240 gulden en gesigneerde CD's hebben we ook. Een door de bewoners gemaakt kunstwerkje heeft tot nu toe nog maar 22 gulden opgeleverd, maar bijzonder is het wel. We gaan, tot de laatste bewoner is verdwenen, de hele handel veilen. Het bezorgen van spullen kan natuurlijk pas na het vertrek van de laatste bewoner beginnen."
- Big Brother is vooral Big Business?
"Tsja, het blijft natuurlijk een commercieel circus, waar iedereen zijn graantje van mee wil pikken. Veronica voorop. Of ik daar moeite mee heb? Nee, in het geheel niet. Wij overwegen, afhankelijk van de opbrengst, een deel aan een 'goed doel' af te staan, een beetje fatsoenlijk imago is ook wat waard. Kijk, voor ons is dit gewoon een stunt. Hoewel we een internationaal bedrijf zijn, hebben we pas sinds twee weken een Nederlandse site en daar willen we gewoon wat aandacht voor."
- Exploitatie over de ruggen van de bewoners?
"Ja, moet u eens horen: al die bewoners zijn toch zeker vrijwillig het huis ingegaan? Ik heb ze niet om hun toestemming gevraagd, want ik kan dat huis niet in. Ik ga trouwens volgende week wel proberen contact met de bewoners te leggen, want de gitaar van Ruud, of de aansteker van Bart, dat lijkt me ook wel wat. Het liefdesnestje van Sabine en Bart heb ik al, want die behoort tot de inventaris, dus daar hebben de bewoners niets over te zeggen... Noemt u trouwens ook ons adres als u er een stukje van maakt?"
Yvonne van Doesum
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Goed van Yvonne dat ze dat adres er lekker niet heeft bijgezet. Tsjee wat is deze vent een koele kikker. Hoezo geen exploitatie???
En trouwens hoezo contact leggen ????????
[Dit bericht is gewijzigd door mrNatural (Datum 10 November 1999).]
Endemol exporteert Big Brother naar Duitse tv zender
Woensdag 10 november
Big Brother verschijnt in het nieuwe millennium ook in Duitsland op de buis. RTL II brengt de serie, die in Nederland veel stof heeft doen opwaaien, vanaf maart volgend jaar.
Endemol heeft hiervoor een contract gesloten. Maandag werd al bekend dat de onderhandelingen in een vergevorderd stadium waren. De bestaande overeenkomst met de commerciële televisiezender RTL heeft het Nederlandse amusementsconcern met twee jaar verlengd tot eind 2002.
Endemol liet dinsdag weten ook verder te gaan met opdrachten voor andere televisiezenders in de Bondsrepubliek. De omzet in Duitsland bedroeg omgerekend f 207 miljoen, wat een substantieel deel van de totale omzet van Endemol is, aldus een woordvoerder in Hilversum.
Columnist is een mooi beroep. Je kan in de comfortabele veiligheid van je eigen huis mensen keihard afzeiken en niemand die je erop aankijkt. Tenminste als je slim bent. Toen Hummie me vroeg om op de tribune van Big Brother te zitten om een woordje mee te spreken met Bekende Nederlanders zei ik per ongeluk ja. Dat was heel erg dom. Als u toevallig heeft gekeken: ik was dat dode eendje dat met trillende lippen dat Rolf Wouters’ vragen op intelligente wijze pareerde door “..... ja ....nee....Karin....eh, Ruud” te antwoorden. En dan is voor meer dan een miljoen mensen live op de televisie komen nog niet eens mijn allergrootste angst. Ne, mijn grootste angst is om iemand die ik in mijn columns heb beledigd, in het echt tegen te komen. Ik was dan ook niet verbaasd dat Sabine, die ik in Big Cindy 3 heb vergeleken met een NSB’er pal naast mij kwam zitten. Ik deed heel erg mijn best om onzichtbaar te worden, maar tijdens de reclame moest het er toch van komen. “Wie ben jij eigenlijk” vroeg Sabine haast vriendelijk omdat ze waarschijnlijk dacht dat ik een achternichtje van Bart was. “Eh, Big Cindy van Nieuwe Revu,” antwoordde ik, hopend dat ze door har overvolle agenda nog geen tijd had gehad om bij te lezen. Helaas. “Jij hebt niet zulke aardige dingen over mij geschreven, hè?” zei Sabine en ze keek me dreigend aan. “Je was ook heel gemeen tegen Bianca” zei ik, en voelde me een idioot. “Ach welnee, ”zei Sabine. “Je hebt haar krentenbrood uitgelachen” probeerde ik. “Je hebt er helemaal niets van begrepen,” brieste Sabine, “Bianca was helemaal niet mijn rivale ...”Op dit moment was de reclame over en kwamen de camera’s me redden van een pak rammel. Ik was veilig. Sabine werd naar een aparte ruimte gevoerd om haar schoothondje Bart zwoel toe te spreken, zodat hij er niet vandoor zou gaan met het (speciaal voor hem gecaste) studentenmeisje Anouk.
Big Brother: Beroemd zonder beroep.
Door Dylan van Eijkeren
Nooit eerder was het zo eenvoudig het tot Bekende Nederlander te schoppen. Men neemt plaats in het Almeerse Big Brother-huis en klaar is Kees. Of in elk geval: klaar zijn Sabine, Tara, Mona en Bianca. Hoe kan dat?
Hun ontstellende gebrek aan core business is voor de vier dames, die het Big Brotherhuis totnogtoe verlieten, bepaald geen last. De lust blijkt wanneer zij even openhartig als ongrammaticaal in talkshows solliciteren naar baantjes in de mediawereld. Schoenverkoopster Tara, freelance styliste Sabine, barkeepster Mona en werkloos reclasseringswerkster Bianca lijken die baantjes nog te krijgen ook. Sabine rent van hot naar her om reclamespotjes op te nemen, praat met Playboy over een blootreportage en zal aanstonds in dienst treden bij RTL Live, Mona beweert (al weken) dat RTL ook haar een aanbieding heeft gedaan en ook Tara (overigens pas 20 jaar oud) komt bloot in Playboy. Bianca dreigt tussen wal en schip te vallen: ze wenste aanvankelijk 'iets bij de tv' te gaan doen, maar dreigt nu genoegen te moeten nemen met 'iets bij de radio.' Toch ook best leuk voor iemand die geen enkele opleiding of werkervaring in die richting heeft. Vakkenvullers en lopendebandwerkers dienen tegenwoordig minimaal een havo-diploma te hebben om aan de slag te komen, maar in het Hilversumse blijkt een diploma van generlei waarde: een bekend hoofd is klaarblijkelijk de enige norm. Ook Willem Bemboom, ex-NOS-Journaal-medewerker en mediatrainer, tegenwoordig weer journalist en adviseur, ergert zich groen en geel aan de "autocue-verslaafden" op tv. "Het is echt belachelijk, een totaal foute ontwikkeling dat mensen die klemtonen verkeerd leggen, woorden verkeerd uitspreken en werkwoorden verkeerd vervoegen, zomaar op tv mogen. Heel veel nieuwkomers op tv weten gewoonweg niet waar ze het over hebben." Voor de golf voormalige Big Brother-bewoners houdt Bemboom dan ook zijn hart vast: "Big Brother lijkt mij wel de slechtste garantie voor een mooie, succesvolle carrière in de media. Inhoudelijk is Big Brother namelijk broodmager, het gaat helemaal nergens over."
Het aantal uren dat je hoofd op tv te zien is geweest als enige norm voor je nieuwe werkgever, dat lijkt nogal een bizarre cv-eis. Maar dat is precies waaraan de oud-bewoners van het Big Brother-huis hun baantjes te danken hebben. Willem Bemboom: "Je moet mensen geen baan geven, omdat ze bekend zijn. Dat gaat fout. Voor henzelf is het reuze schadelijk: iedereen die wat wil betekenen op tv zal toch tenminste enige mate van intelligentie dienen te bezitten. Ik snap redacties niet die zulke mensen inhuren. Wat is er in hemelsnaam tegen om ervaren, slimme journalisten in te huren in plaats van prachtige dames die geen idee hebben waar het over gaat?"
Maar wie is de schuldige aan het grote aantal semi-analfabeten dat op tv stottert, hakkelt en stumpert? Het publiek dat steeds meer hapklare brokken geserveerd wil krijgen? De makers van Big Brother die de opportunistische pogingen van de Sabines enthousiast de ether in slingeren? Of de ongeschoolden zelf die met een grote mond en zonder enige eisen uit zijn op roem? Madelon Mijnstra van castingbureau Moeder Anne: "Je zou 's moeten weten hoeveel presentatoren gewoon van de straat zijn geplukt. Daarin zijn de mensen van Big Brother echt niet nieuw." Willem Bemboom: "De schuldigen zijn de programmabazen die de programma's er mooi willen laten uitzien, maar daarin volledig voorbij gaan aan de inhoud."
De mening van Willem Bemboom zal de Tara's van deze wereld niet van de buis houden, en misschien is het simpelweg een nieuwe ontwikkeling - het spreken van Algemeen Beschaafd Nederlands is sedert de introductie van soaps al lang geen norm meer. Een bron binnen de Holland Media Groep zegt: "Zo'n Sabine brengt de regionale tv naar de nationale tv. Iemand die zo verschrikkelijk dialect spreekt, kan tenslotte alleen maar kijkers uit Tilburg trekken. Maar zelfs dan lijkt het me niet overbodig haar een paarjaar naar een logopedist te sturen."
Willem Bemboom heeft nog wel wat adviezen voor de ongeschoolde mens die dolgraag een eigen tv-programma wil: "Zorg ervoor dat je even weet hoe het werkt - werk in de media is een beroep. Daarbij -het is misschien ouderwets, maar ik vind het heel belangrijk- is een brede algemene ontwikkeling onmisbaar. Ten derde: presenteren is een vak. En een vak behoeft scholing. Tenslotte wil ik de voormalige Big Brother-bewoners aanraden nooit autocue-tekstjes op te lezen. Vragen die daarop staan, zijn nooit goede vragen tijdens een interview. Een interview is een gesprek, een spel, en laat zich niet middels een autocue leiden.
Liefdesdrama's stapelen zich op voor Big Brother bewoners
Zou Maurice nog in het Big Brother huis willen blijven als hij weet dat zijn vriendin Petra inmiddels een punt achter hun relatie heeft gezet? En terwijl Bart op de muren van het Big Brother huis liet weten dat hij nog altijd van haar houdt, lijkt Sabine maar een boodschap voor hem te hebben: het is uit tussen ons! De eerste twee liefdesbreuken zijn een feit!
Big Brother-bewoner Bart Spring in 't Veld staat een heel onprettige verrassing te wachten als hij het Big Brother huis verlaat. Want dan zal de voormalige beroepsmilitair er snel achter komen dat Sabine in de echte wereld geen zin heeft in een relatie met hem. Maar de grootste verrassing zal toch zijn dat ze direct na het verlaten van het huis wel heel innige vriendschap opbouwde met Martin, die zelfs die nacht bij haar heeft doorgebracht. De vaste kijkers van Big Brother wisten al dat Tilburgse Sabine Wendel niet dezelfde gevoelens koesterde voor Bart als hij voor haar, en dat ze hem meer zag als een verzetje voor de periode dat ze in het huis woonde.
Terwijl Bart om het vertrek van Sabine dikke tranen van oprecht liefdesverdriet huilde, ging zij bij terugkeer in het normale leven weer gewoon verder met haar leven. In interviews zei ze dat ze Bart 'nog wel een keer zou zien', maar voor iedereen was het al wel duidelijk dat hij na het verlaten van het Big Brother huis niet op een relatie met haar hoeft te rekenen. Het is daarom des te verwonderlijker dat Sabine nu wel warme gevoelens lijkt te hebben voor Martin Jonkman, die al na amper een week het Big Brother huis moest verlaten. Samen werden ze afgelopen weekend in nachtelijk Amsterdam gesignaleerd en Sabine maakte er geen geheim van dat Martin die nacht bij haar zou slapen. Toen Martin en Sabine nog samen in het Big Brother woonden ontstond er al een innige vriendschap tussen de twee. Maar terwijl Martin volgens Sabine haar maatje was, leek zij meer romantische gevoelens voor Bart te koesteren. Volgens veel kijkers uitte Martin zijn vermoedens dat Bart wel een homosexueel zou kunnen zijn dan ook alleen maar omdat hij zag dat de knappe jongeman zijn rivaal was als het ging om Sabine. Zelfs de voice over van Veronica uitte twijfels bij de motieven van Martin, die waarschijnlijk mede door zijn opmerkingen direct door de kijkers uit het huis werd gestemd. Opvallend was dat de tv-romance tussen Bart en Sabine pas echt opbloeide nadat Martin het huis had verlaten. Maar Sabine vergat haar maatje nooit. Oplettende kijkers naar Big Brother was al opgevallen dat, toen de bewoners enkele weken geleden een verzoekje mochten aanvragen bij Veronica FM, Sabine haar liedje opdroeg aan Martin. En ook op de muren van het Big Brother huis schreef ze diverse boodschappen aan hem. Martin op zijn beurt bleef bij terugkeer uit het huis praten over Sabine en hij stond haar ook op te wachten toen zij door de kijkers van het programma uit het huis was gestemd. Sindsdien onderhouden de twee, volgens diverse bronnen, een zeer innig contact. Achter de schermen van Carlo Boszhard's succesvolle zaterdagavondshow Monte Carlo waren de twee ook onafscheidelijk. Terwijl Tara, die ook te gast was in het programma, zich vooral bezig hield met haar vriend en de medewerkster van de platenmaatschappij, waren Martin en Sabine vooral met elkaar bezig. Na afloop van het programma deelden ze samen handtekeningen uit aan het publiek en gingen ze als echte sterren geduldig met iedereen op de foto. Vervolgens doken ze samen met ex-huisgenoot Tara nog even de pub in de studio van Joop van den Ende in om een drankje te drinken. Daar maakten
Martin en Sabine plannen om nachtelijk Amsterdam te gaan verkennen. En tot verbazing van velen zei Sabine luid en duidelijk dat Martin die nacht bij haar zou slapen. "Uit het gesprek dat ze hadden maakte ik op dat Martin de nacht ervoor ook al bij haar had geslapen. Ik vond het al vreemd dat ze samen naar de studio waren gekomen. Martin en Sabine wonen niet echt bij elkaar in de buurt, maar waren toch in een auto gekomen. En terwijl Tara haar vriend had meegebracht, sprak Martin met geen woord over zijn vriendin en leek hij alleen maar oog te hebben voor Sabine," aldus onze bron. Die nacht verkenden Martin en Sabine het Amsterdamse nachtleven. Overal werden ze herkend en iedereen vroeg Sabine naar Bart, niet wetende dat ze misschien wel net zo lief bij Martin was.
Bart leeft momenteel echter in totale afzondering en heeft ongetwijfeld nog de illusie dat er voor hem en Sabine op zijn minst een kans is in de toekomst. In het afgelopen weekend- toen Sabine met Martin op stap was- schilderde hij een romantische boodschap voor zijn vriendinnetje op de schutting. "Sabine...Ach what the hell...ik hou van (pinda)kaas, maar ook van jou..."
Vriendin Petra "Ik wacht niet meer op Maurice"
Bart is echter niet de enige die na het verlaten van het Big Brother huis een teleurstelling staat te wachten. Want ook Maurice zal er snel achter komen dat het televisie-avontuur hem zijn relatie heeft gekost.
Petra, de vriendin van Maurice, is al het gedoe rond Big Brother zo beu dat ze besloten heeft een punt achter haar relatie met hem te zetten."Op deze manier hoeft het van mij niet meer. Ik heb er geen zin meer in. Wat hij met zijn leven wil doen is zijn zaak, maar hij lijkt zich geen moment te hebben gerealiseerd wat het voor mij betekent. Wat mij betreft is onze relatie voorbij," vertelt Petra aan Weekend.
De afgelopen weken zijn bijzonder moeilijk voor haar geweest. Eerst werd ze geconfronteerd met allerlei geruchten en verhalen over een mogelijke romance tussen Karin en haar Maurice. Sommige kranten beschreven zelfs tot in detail wat er tussen de twee zou zijn gebeurd. Veronica haastte zich om een en ander te ontkennen, maar later werden die ontkenningen toch wat afgezwakt. "We kunnen niet zien wat er onder de dekens gebeurd," zei een medewerkster bij AT5. En voormalig Big Brother-bewoonster Sabine bevestigde een en ander zelfs in een radioprogramma. Voor Petra, die zelf niet naar Big Brother kijkt, moeten de onzekerheid en de woede alleen maar groter zijn geworden toen bleek dat Veronica niet eens de moeite nam om haar terug te bellen. Door collega's en vrienden werd ze voortdurend op Big Brother aangesproken en ze kreeg allerlei vragen over Maurice en Karin die ze zelf ook niet kon beantwoorden. "Veronica zei dat ik langs mocht komen om de beelden zelf te bekijken. Maar een concrete afspraak valt er niet te maken. Afgezien van wat er al dan niet gebeurd is tussen Karin en Maurice hoeft het voor mij niet meer. Ik heb aan het hele gebeuren nu al zo'n kater overgehouden dat ik geen zin meer heb in een relatie met Maurice. Het is allemaal leuk en aardig voor hem, maar ik zit met de ellende," aldus Petra.
Ruud's winden worden nagesynchroniseerd !
(Nieuwe Revu 46, 10-11-1999)
Samen met andere opmerkelijke BB-berichten uit de media op mijn
Big Brother's Nieuws & Stripjes-site.
Dit is wazig, weet je wel
Parool 12-11-1999
Bart van der Put
Wie er ook om haar hoofd schreeuwt en hoezeer sommige kijkers zich ook ergeren aan haar soap-aanpak, Hummie van der Tonnekreek blijft verantwoordelijk voor de tv-variant van Big Brother. Ze werpt kritiek met een stalen smoel terzijde, trekt met haar dagelijkse samenvattingen een miljoenenpubliek en lijkt onaantastbaar. Het gaat goed met Hummie. Hoe anders moet het de redacteuren van de officiële BB-website de afgelopen weken vergaan zijn. Hardop geklaagd wordt er niet, maar recente aanpassingen doen vermoeden dat het productieteam de internetvariant aan een grondige evaluatie heeft onderworpen. Sinds kort presenteert ook de website een dagelijks journaal, waarin de redactie en niet de bezoeker de inhoudelijke keuzes maakt. Het bezoekersforum, waarop BB-adepten ongegeneerd hun hart konden luchten, is opgedoekt, waarmee de stem des volks niet langer via de officiële kanalen doorklinkt. Om het interactieve karakter te nog enigszins te behouden zijn er wat vaker chatsessies, waarin BB-prominenten vragen van bezoekers beantwoorden, maar het vluchtige karakter voorkomt dat er met zinnige argumenten gedebatteerd kan worden.
Gisteren was producent Paul Römer er te gast. Dat de livestream te vaak geen thuis geeft komt volgens hem voort uit de noodzaak primeurs voor de tv-uitzendingen te behouden: wanneer er iets opzienbarends gebeurt mag dat niet te vroeg uitlekken. Het fatsoen is ook in het geding, zo stelde Römer, en daarom zijn er geen nachtbeelden vanuit de slaapkamers te zien. Had hij dan geen spijt van de integrale internetweergave van de laatste nacht van Sabine en Bart? 'Dat spreekt voor zich'.
Een en ander doet vermoeden dat het BB-team de internet-divisie alsnog aan banden heeft gelegd, zoals men ook het hele concept voortdurend bijstuurt. Waarom moesten de nieuwe kandidaten Anouk en Cyrille bijvoorbeeld in de BB bouwkeet aantreden? De eerste werd als een vertederende Anna Kournikova van de schaatskernploeg ingebracht en stond al ingeschreven bij een castingbureau, de tweede werkte voor Joop van den Ende in de musical Miss Saigon en bij Showbizz City, en loste met haar donkere huid meteen het nijpende allochtonentekort op. Geheel toevallig stond de uitbreng van haar debuutsingle al voor deze week gepland. Het logo van haar band Zootcase bestaat al even toevallig uit witte letters in een blauwe ellips.
'Dit is wazig, weet je wel,' zei Cyrille op haar eerste dag. Maar dat is het geenszins, het is glashelder. En vooral: heel vervelend. In die bouwkeet horen geen mensen met een gouden keeltje thuis, het ontbreken van enig talent moet een absolute voorwaarde zijn. Big Brother, dat is de banaliteit op prime time en dat moet vooral zo blijven. Daarom is het goed dat Cyrille gisteren al na negen dagen weer moest opstappen, waarbij presentator Rolf Wouters haar heel verrassend een platencontract in het vooruitzicht stelde. Toe maar! Kandidaat Ruud was evenmin op de hoogte van het verschijnen van haar eerste single en zei dat hij extra veel met haar gezongen had om haar op weg te helpen. Cyrille reageerde begrijpelijk koel op het aangeboden platencontract, maar heeft ongetwijfeld nog veel uit te leggen. Als achterblijver Anouk zelf haar biezen pakt kunnen de BB-producenten weer een deal met een volgende platenbons maken, al is het misschien beter om nieuw talent uit andere disciplines binnen te halen. Een extra potige kerel kan geen kwaad. Er was de afgelopen week namelijk nog nieuws over de voor aanstaande donderdag geplande bestorming van het BB-complex door een duizendtal studenten en hooligans: de samenstellers van de inmiddels opgedoekte bestormingswebsite hadden het als een grap bedoeld en blazen de invasie nu af. Maar of de woeste horden zich daardoor laten afremmen is nog maar de vraag. Misschien kan Cyrille de meute wat rustgevende doch hitgevoelige liederen toezingen. Zoiets levert allicht een mooi contract op.
BART VAN DER PUT
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |