abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 30 januari 2008 @ 16:41:16 #1
76625 Blackviper
Be fast .... Be furious....
pi_56412490
In mijn keuken zit een eeuwen oude gresbuis als afvoer in de muur. Maar deze heeft een gat van ongeveer 5 bij 2 cm. Deze zit gewoon ingehakt en is ook de afvoer van de boven buren (2 appartementen) Nu vroeg ik me af hoe ik deze het makkelijkste (en goedkoop) kan repareren.
Bla Bla Bla :P
pi_56412683
Ducttape..
  woensdag 30 januari 2008 @ 16:56:03 #3
76625 Blackviper
pi_56412815
Nee gaffa tape houd niet. En hij zit nog gedeeltelijk in de muur dus dan moet je het over beton heen plakken en dat houd niet.
  woensdag 30 januari 2008 @ 17:18:26 #4
128384 mcwops
gat in je glas
pi_56413228
als er eenmaal een zwakke plek zit.....dat weet je het wel. dat soort reparaties is een lapmiddeltje.
plaats een nieuwe buis evt in de bestaande buis.
Niets zo moeilijk als het maken van een goede afspraak, behalve het nakomen
  woensdag 30 januari 2008 @ 17:46:33 #5
54121 JaapB
°Heel nozel??°
pi_56413755
Snelbeton?
Polyestjermatje?
Vervangen door kunststof?

een en ander is afhankelijk van de bereikbaarheid natuurlijk. Maar vaak begint het met 1 gat en is de kracht er uit en ontstaan er later meer gaten.
Waar zouden we zijn zonder de "on"
pi_56413850
ik zou er gewoon een beetje metsel cement voor aanmaken, karton + tape om de ronding van de buis na te maken en dichtsmeren.

als het een gat is in een recht stuk van de ronde buis zou je ook nog kunnen overwegen er een plaatje tegenaan te lijmen/kitten en met twee grote slangenklemmen af te sluiten.

zeer waarschijnlijk zit de buis ingemetseld, dus kan men niet een twee drie een nieuwe plaatsen. en dan valt ook mijn tweede optie af.
moge er gedronken worden
  woensdag 30 januari 2008 @ 18:45:57 #7
129681 roykejanssen
BMW maakt rijden geweldig
pi_56414959
dakleer plakken. Maar zoals al genoemd buis vervangen komt er op korte termijn aan.
it's nice to be important, but it's more important to be nice
  woensdag 30 januari 2008 @ 19:24:11 #8
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_56415755
Is een stuk kunstof buis er om of in zetten geen optie?
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  woensdag 30 januari 2008 @ 20:55:10 #9
76625 Blackviper
pi_56417967
Mja dat ding zit flink vast in de muur...
Als ik mijn beitel er naast tegen de muur zet zal dat ding wel stuk schuren heb ik het vermoedden Zit te denken hem een stuk te vervangen.. maar het probleem is hoe pak ik dat aan? want ik kan toch moeilijjk de hele buis van het apartementen complex weghakken :S
pi_56424071
Als hij gedeeld is, lijkt het mij iets voor de VVE.... waarom zou jij voor de volledige kosten op moeten draaien terwijl diegene boven je er juridisch gezien ook eigenaar van is ?

Daarnaast kan het zijn dat er asbest in is verwerkt!!! Vroeger werd dat nogal eens gedaan, let dus op de verwerking en dat je de juiste voorzorgsmaatregelen treft

Verder zou ik opteren om in ieder geval zover als het nu gaat de boel te vervangen voor pvc.....
pffff je huis verbouwen valt (nog) niet mee :P
  donderdag 31 januari 2008 @ 08:10:33 #11
76625 Blackviper
pi_56426440
mm hoe weet ik of er asbest inzit? En verder is de pijp stuk op mijn gedeelte.. Dus vraag me af of de VVE daar iets mee van doen gaat hebben..

Maar ik heb ook eigenlijk helemaal geen zin om dat ding uit te hakken en te vernieuwen. Alsof ik nog niet genoeg te doen heb

Kan me ook voorstellen dat de boven buren niet zoveel zin hebben om hun keuken los te koppelen om die buis te vervangen
pi_56426678
In gres zit geen asbest, waarschijnlijk verwart cybersijp die buis met een eternietbuis.
  donderdag 31 januari 2008 @ 08:53:20 #13
76625 Blackviper
pi_56426813
Heb nog even gegoogled maarde meningen zijn er wel degelijk over verdeeld Dus eigenlijk vraag ik me af hoe ik het materiaal precies kan identificeren.
pi_56430004
Zijn een soort van "vezels"welke door de klei oid waar de buis van gemaakt is verwerkt zijn. Denk erom!! Ook al mocht het geen asbest zijn, vooralsnog moet je er van uitgaan dat het het wel is. een vezel in je longen kan al genoeg zijn (serieus!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!) Dus mondkapje op, kleren na er aan gewerkt te hebben de was al, vochtig maken bij verwerken

Daarnaast is een gedeelde afvoer wel degelijk gemeenschappelijk bezit in jullie situatie, dus een zaak voor de VVE. T is aan je zelf hoe het nu aan te pakken, hoewel lastig en je hebt al genoeg te doen. Zou ik opteren om er een heel stuk uit te halen(bij voorkeur binnen je eigen pand), dan weet je dat t goed zit. Nu zal je het evt. repareren maar kan het 50cm verder evenzogoed weer stuk gaan, of gaan lekken oid.
pffff je huis verbouwen valt (nog) niet mee :P
  donderdag 31 januari 2008 @ 14:29:27 #15
76625 Blackviper
pi_56433788
Ik ga de VVE wel even lastig vallen hierover.

EDIT:

Net gebeld dus.. Zij zeggen dat ik zelf een aannemer moet bellen om vast te stellen om wat voor materiaal het gaat en dat de leidingen in mijn muur van mij zijn :S ook al is het een afvoer buis door het hele pand..

Dus waarschijnlijk sla ik die pijp er gewoon uit of smeer ik hem dicht en zou het mij een zorg zijn verder.

[ Bericht 63% gewijzigd door Blackviper op 31-01-2008 14:38:10 ]
pi_56434241
Alles waar een gezamenlijk 'genot' op rust, dient ook gedragen te worden door alle betrokken partijen.

Een stuk riolering dus dat vervangen dient te worden en waar meer appartementen op lozen, dient dus via de VVE geregeld te worden.
Lijkt me ook verstandig want op die manier staan je bovenburen ook niet voor de verrassing dat opeens hun wc niet meer doorspoeld omdat jij de buis (tijdelijk) hebt afgesloten

In gres is geen asbest verwerkt! De verwarring is ontstaan omdat het soms lijkt alsof er asbestvezels lijken te zitten in het gres, maar dit zijn gresvezels welke erg sterk lijken op asbestvezels.

Daarbij is de hele hype omtrent asbest een beetje overdreven naar mijn idee. Kijk nu eens hoeveel asbest er daadwerkelijk verwerkt is in ale die jaren en hoeveel mensen er nu ziek van zin geworden? Deze statistieken staan in totaal geen verhoudingen tot elkaar.
Uiteraard blijkft asbest een goedje waar je voro moet oppassen, maar kreten als '1 vezel is al genoeg' zijn toch wel wat paniekschopperig; als dat echt zo was, dan was de verwijdering echt wel per direct verplicht en zou het bv ook verboden zijn om het als privepersoon te verwijderen. Maar goed dit is een een heel andere discussie dan waar de ts het over heeft.
"All the ills of mankind, all the tragic misfortunes that fill the history books, all the political blunders, all the failures of the great leaders, have arisen merely from a lack of skill at dancing - Moliere"
pi_56434359
quote:
EDIT:
Net gebeld dus.. Zij zeggen dat ik zelf een aannemer moet bellen om vast te stellen om wat voor materiaal het gaat en dat de leidingen in mijn muur van mij zijn :S ook al is het een afvoer buis door het hele pand..

Dus waarschijnlijk sla ik die pijp er gewoon uit of smeer ik hem dicht en zou het mij een zorg zijn verder.
Dit is dus wettelijk gezien NIET het geval!
Het deel dat daadwerkelijk alleen door jou wordt gebruikt is voor eigen rekening, maar indien er een deel van de gresbuis vervangen moet worden van zogezegd het gezamenlijke deel, dan is dat dus echt wel voor rekening VVE.

Veel VVE's proberen het op een dergelijke manier af te schuiven op een van de bewoners.
Vaak gebeurd dit bv omdat men geen zin heeft in het gedoe of er geen of te weinig reserves zijn in de VVE-pot of het simpelweg zelf niet weet en waarom dan niet proberen het op een ander af te schuiven in plaats van er zelf moeite voor te moeten doen?

Lees de VVE-reglementen eens goed door: hier zou het een en ander in geregeld moeten zijn!
"All the ills of mankind, all the tragic misfortunes that fill the history books, all the political blunders, all the failures of the great leaders, have arisen merely from a lack of skill at dancing - Moliere"
  donderdag 31 januari 2008 @ 14:58:12 #18
76625 Blackviper
pi_56434495
quote:
Op donderdag 31 januari 2008 14:53 schreef Sony het volgende:

[..]

Dit is dus wettelijk gezien NIET het geval!
Het deel dat daadwerkelijk alleen door jou wordt gebruikt is voor eigen rekening, maar indien er een deel van de gresbuis vervangen moet worden van zogezegd het gezamenlijke deel, dan is dat dus echt wel voor rekening VVE.

Veel VVE's proberen het op een dergelijke manier af te schuiven op een van de bewoners.
Vaak gebeurd dit bv omdat men geen zin heeft in het gedoe of er geen of te weinig reserves zijn in de VVE-pot of het simpelweg zelf niet weet en waarom dan niet proberen het op een ander af te schuiven in plaats van er zelf moeite voor te moeten doen?

Lees de VVE-reglementen eens goed door: hier zou het een en ander in geregeld moeten zijn!
Ik heb net 2 weken de sleutel heb nog geen reglement gezien (wel een hele stapel met notulen van de makelaar) En ik ben gewoon in een lekker tempo aan het verbouwen en ben bang dat deze strijd gewoon ontzettend lang gaat duren..
pi_56434658
quote:
Op donderdag 31 januari 2008 14:58 schreef Blackviper het volgende:

[..]

Ik heb net 2 weken de sleutel heb nog geen reglement gezien (wel een hele stapel met notulen van de makelaar) En ik ben gewoon in een lekker tempo aan het verbouwen en ben bang dat deze strijd gewoon ontzettend lang gaat duren..
Ik weet wel een methode om het snel opgelost te krijgen:

- je ramt de buis eruit (hij is van jou volgens de VVE) en dicht het uiteinde van de buis af. Binnen een paar dagen hebben de bovenburen lekkage, en gaan zij ook klagen bij de VVE, en dan zal het wel snel opgelost worden

Maar ik zou je niet zo makkelijk laten afschepen bij de VVE, en gewoon eisen dat ze komen kijken, en desnoods dreigen dat je de buis dichtzet.
pi_56434897
quote:
Op donderdag 31 januari 2008 14:58 schreef Blackviper het volgende:

[..]

Notulen? Bedoel je daadwerkelijk de vergaderverslagen van de VVE? Of bedoel je nu de andere documenten met betrekking tot de aankoop van de woning?

Een VVE is een wettelijke verplichting, maar de praktijk leert helaas nog steeds dat er erg veel appartementengebouwen er slechts heeeeeel weinig hieromtrent geregeld is en toch ook nog wel vaak helemaal niets.

Ben je lid van Vereniging Eigen Huis? Zijn kunnen je zeker van advies dienen.
Mocht je nog geen lid zijn: kosten zijn ca 30 euro jaarlijks en is het meer dan waard.

Je hebt zeker gelijk dat als je wacht op de VVE, je hoogstwaarschijnlijk een vertraging zult oplopen in je verbouwing.
Ze moeten eerst komen kijken, dan verschillende aannemers langs moeten laten komen, die vervolgens allemaal een offerte moeten uitbrengen, welk daarna besproken moet worden en mogelijk nog nadere toelichting nodig is.... al met al zul je wel even verder zijn ja.
Dit is echter een keuze die je zelf moet maken.

Je wil de buis alleen maar afdichten? Of moet je hem ook nog gebruiken voor je eigen rioolafwatering?
Als je hem niet meer nodig hebt: snelbeton er ruim omheen gooien en dicht stuccen die hap zou ik zeggen.

Mits de kosten niet te hoog zijn, zou ik het zelf uitbesteden om tijd te besparen.
Pas wel op met het zelf doen: als er dan problemen mee ontstaan, ben jij verantwoordelijk!
pi_56434957
Wat info omtrent de VVE voor je:

VVE
  donderdag 31 januari 2008 @ 15:19:53 #22
76625 Blackviper
pi_56435039
Notulen van vergaderingen ja. Met wat iedereen ooit gevraagd heeft.

het is een gat van 5 bij 2 cm en er zal al meuk overheen.. (zo had ik het ook ontdekt toen ik dat weg haalde) Ik moet hem idd nog gebruiken als eigen afvoer maar dan lager.

Daar zat ook al een afvoer en dat zat met een klein pvc buisje (veel te klein) in zo een Y-stuk Gres/what ever buis. En vervolgens dicht gesmeerd met soort van beton. Zal eens kijken of ik een foto kan plaatsen binnenkort.
pi_56435435
quote:
Op donderdag 31 januari 2008 15:19 schreef Blackviper het volgende:
Notulen van vergaderingen ja. Met wat iedereen ooit gevraagd heeft.

het is een gat van 5 bij 2 cm en er zal al meuk overheen.. (zo had ik het ook ontdekt toen ik dat weg haalde) Ik moet hem idd nog gebruiken als eigen afvoer maar dan lager.

Daar zat ook al een afvoer en dat zat met een klein pvc buisje (veel te klein) in zo een Y-stuk Gres/what ever buis. En vervolgens dicht gesmeerd met soort van beton. Zal eens kijken of ik een foto kan plaatsen binnenkort.
Aan die notulen heb je niet echt veel. Ik zou wel vragen naar een kopie van de daadwerkelijke VVE-reglementen. Hier is niet alleen in geregeld hoe om te gaan met gezamenlijke delen van de woning, maar bijvoorbeeld ook hoe de reserves worden opgebouwd, hoe het onderhoudsplan geregeld is, wat de jaarlijkse bijdrage is etc etc.

Het lijkt mij dat het verdedigbaar is dat de aansluiting op het gezamenlijke riool een zaak van de VVE is en alles wat je daar weer op aansluit een zaak voor jezelf.
Als bijvoorbeeld het dak gaat lekken, dan moet jij daar net zo goed aan bijdragen en komen deze kosten niet alleen voor rekening van de bovenste bewoners.

PVC kan zeker wel aangesloten worden gres. Het is niet ideaal maar kan wel.
Wij hebben zelf net de gietijzeren rioolpijp bij ons in de woning laten vervangen door een pvc pijp die vervolgens buiten weer aansluit op de hoofdriolering die van gres is. Hier is gewoon veel snelbeton voor gebruikt.
pi_56438383
bel nog een keer met de persoon van de VVE,zeg dat als die buis jouw eigendom is dat je hem boven weghaald en dichtmaakt,aangezien die volgens hem van jouw is

loopt de waterleiding ook door jouw huis heen? ...ook even melden dat die dan ook weggaat.

dit is gewoon voor rekening van de VVE lijkt me
ik kan je niet horen bert,ik heb een banaan in mijn oor.
  donderdag 31 januari 2008 @ 21:53:47 #25
76625 Blackviper
pi_56444255
Ja ik bel die kerel volgende week nog maar eventjes .. In ieder geval kan ik even geen foto's maken ik was vergeten dat ik er kimband met pasta op gesmeerd had om het even snel te dichten Het heeft alleen niet de kans gehad te drogen Kijk wel ff wat die kerel zegt anders smeer ik er nog een laag snelbeton overheen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')