quote:
Op dinsdag 29 januari 2008 16:45 schreef Tomatenboer het volgende:De meeste Feyenoorders die ik ken - ik ben zelf Feyenoordsupporter - zijn veel meer betrokken bij hun club en gaan de meesten regelmatig ook naar het stadion. Ik durf de stelling dus óók aan dat Feyenoord de minste mooiweer-supporters heeft. Al heeft Feyenoord ook mooiweer-supporters die op Feyenoord afkomen zodra het weer even goed gaat, dat heb je bij elke club in een bepaalde mate, maar bepaalde clubs trekken verhoudingsgewijs meer mooiweer-supporters aan vanwege hun naam, historie, successen en uitstraling zoals dus ajax.

Alle AZ-supporters die ik ken - ik ben zelf AZ-supporter - zijn ook heel betrokken met de club en gaan allemaal regelmatig naar het stadion. Ik zal echter nooit van mijn leven de stelling aangaan dat AZ weinig gloryhunters heeft. De mensen met wie de meeste echte supporters van een club omgaan zijn nu eenmaal niet representatief voor het gehele publiek van die club.
Mooiweersupporters zijn inherent aan de relatieve successen van een club. AZ had de laatste jaren het mooiere, zo niet mooiste, voetbal van Nederland. Dit heeft aantrekkingskracht op mensen die van het spelletje houden, maar geen emotionele binding hebben met een club. Nu het minder gaat met AZ zal een gedeelte van deze lui weer vertrekken (hoe langer de mineur, hoe groter de groep), naar een andere club of gewoon uit het stadion en weer terugkomen als het beter gaat. Een zeer klein gedeelte zal echter wel binding met de club krijgen en echt supporter worden. Voor de club zelf hoeven mooiweersupporters echter helemaal niet negatief te zijn, ze leveren immers meer inkomsten op.
Een heel ander iets zijn de teletekstsupporters, die nog nooit een stap in een stadion hebben gezet, of ooit eens een keertje met ome Jan mee zij meegeweest, die bij successen grote verhalen hebben over hoe geweldig 'hun' club toch is en bij verlies van jouw club tegen 'hun' club opeens jennerige SMS'jes gaan sturen, maar die niet thuis geven als het slecht gaat met 'hun' club en jij ze daar op aanspreekt. Veel Tukkers die ik ken en zich Ajacied noemen, hebben hier last van. Ik vind deze lui echter veel ergerlijker dan mooiweersupporters, omdat de meeste mooiweersupporters namelijk geen binding veinzen.
Het zullen dan ook de clubs met continue het slechtste voetbal zijn, die de minste mooiweersupporters hebben. Het is maar waar je trots op wilt zijn