quote:
Op woensdag 30 januari 2008 11:29 schreef conleche het volgende:[..]
Ik moet zeggen dat jouw ritalin-achtige middel mij ook wel aan zou staan, niet om de eetlustremmende werking, want dat is idd iets wat je toch zelf op orde zou moeten krijgen..... Maar het energie-krijg gedeelte spreekt mij wel heel erg aan, want om heel eerlijk te zijn ontbreekt het mij daar wel eens aan en als ik het wel eens heb (veel energie bedoel ik) dan voel ik me echt veel beter. Krijg ik een beetje het gevoel terug dat ik als kind had: dan werd ik wakker, sprong naast m'n bed en had zin in de dag. Nou, das er een beetje af zullen we maar zeggen

Als je het te persoonlijk vindt hoef je niet te antwoorden hoor, maar op welke grond krijg je zo'n middel voorgeschreven en heeft het bijwerkingen?
Nou ja, Ritalin en aanverwanten zijn niet bedoeld als energieopwekkers, en zullen ook beslist nooit voor zoiets voorgeschreven worden.
Dit type medicijnen is met name bedoeld voor mensen met ADHD. Ik heb een tijdje geleden de diagnose ADD gekregen - zonder de H van hyperactiviteit, want daar heb ik zelf niet zoveel last van.
Kort gezegd: drukte en chaos in je hoofd, volstrekt gebrek aan concentratie, geen prioriteiten kunnen stellen, idiote problemen bij studie en werk, financiën en andere dingen die in de soep lopen omdat het je niet lukt om er ook maar
iets voor te regelen.
Ik ben uitermate gelukkig en ik vind mijn leven reuze leuk, maar het is allemaal wél een enorme, ongeregelde puinhoop.

Daar heb ik doorgaans gewoon vrede mee, maar af en toe is het wel fijn om met medicijnen een steuntje in de rug te krijgen als er écht dingen moeten gebeuren.
Ritalin dus. In basis een amfetamine-achtig middel (zoals speed en xtc, maar dan milder), dat voor de meeste mensen enorm energie-opwekkend werkt: veel bewegen, veel praten, enorm druk en een overdreven huppelige stemming. Alles en iedereen lief vinden, dat werk.
Bij mensen met een concentratiestoornis zoals ik werkt het juist omgekeerd: meer kalmte, meer rust in mijn hoofd, waardoor ik de mogelijkheid heb om ook daadwerkelijk dingen te
doen, in plaats van wezeloos uit het raam te staren omdat ik niet weet waar ik moet
beginnen.
Er zijn mensen die dagelijks Ritalin gebruiken (ook kinderen), maar dat doe ik zelf absoluut niet. Ik ben nogal gehecht aan hoe ik normaal gesproken ben, en bovendien zijn de bijwerkingen niet mis. Het verschilt per persoon, maar hartkloppingen, slapeloosheid, misselijkheid, hoge bloeddruk, droge mond en spierkramp komen bij heel veel mensen voor, en dat zijn dan nog maar de vaak voorkomende bijwerkingen. En het voelt nogal rot als het uitwerkt, zoals bij de meeste drugs.
Dus al met al geen aanrader als je het niet nodig hebt, en het wordt sowieso nooit door een arts voorgeschreven als energieopwekkend middel, om voornoemde redenen en daarnaast het risico op verslaving.
Maar eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ik nog nooit gehoord heb dat iemand die Ritalin wilde proberen, er niet aan kon komen. Het wordt de laatste jaren veelvuldig voorgeschreven, en veel jongeren gaan niet bepaald gierig om met hun voorraad. Maar erg netjes is dat natuurlijk niet: het is en blijft een medicijn!
Als je overigens het idee hebt dat je echt veel lustelozer bent dan je zou moeten zijn, dan kun je trouwens best even langs je huisarts wippen hoor. Misschien is er wel een bepaalde reden voor te vinden, en die dure zorgverzekering betaal je tenslotte niet voor niks!