Is dit het definitieve einde van Vitesse?quote:Vitesse al weer bijna failliet
AMSTERDAM - De kans is groot dat voetbalclub Vitesse failliet gaat. Het college van B& W van Arnhem gaat vandaag hoogst waarschijnlijk niet akkoord met het plan om een schuld van 11,3 miljoen kwijt te schelden. Daarmee vervalt het plan om de gehele schuld van 27 miljoen van de club te saneren. De overeenkomst over de schuldsanering geldt alleen als iedere schuldeiser akkoord gaat. " Als de gemeente niet instemt met de sanering, dan vragen wij surseance van betaling aan", zegt directeur Paul van de Kraan van Vitesse. "Een club die een omzet heeft van ¤14 miljoen heeft en een schuld van ¤ 27 miljoen is technisch gewoon failliet."
Mee eens.quote:Op dinsdag 29 januari 2008 09:11 schreef Godlike02 het volgende:
Ik gun het vitesse niet maar overheidssteun voor voetbalclubs is natuurlijk ook niet helemaal gezond.
Als er problemen zijn door financieel wanbeleid is de burger daar toch niet verantwoordelijk voor. De lokale bakker met een drank probleem redden we ook niet met subsidies.
Die is natuurlijk ook niet zo'n goed uitgangbord voor de gemeente als een voetbalclub. Maar ik ben het wel met je eens hoor, ook op het gebied van oneerlijke concurentie.quote:Op dinsdag 29 januari 2008 09:11 schreef Godlike02 het volgende:
Ik gun het vitesse niet maar overheidssteun voor voetbalclubs is natuurlijk ook niet helemaal gezond.
Als er problemen zijn door financieel wanbeleid is de burger daar toch niet verantwoordelijk voor. De lokale bakker met een drank probleem redden we ook niet met subsidies.
Mag het ook onder een andere naam?quote:Op dinsdag 29 januari 2008 09:30 schreef Vogelverschrikker het volgende:
Tja, als dit waar is en de club is ook echt niet te redden, dan moet de club gewoon een nieuwe doorstart maken als Fiorentina.
Licht jij ons dan eens even in hoe de situatie echt is?quote:Op dinsdag 29 januari 2008 09:31 schreef Dubnobasswithmyheadman het volgende:
Sensatie topic. Bericht komt uit de telegraaf
.
quote:
Ach, ze zijn gewoon de eerste die met dit bericht komt. Waar rook is, is vuur. Het zit er al jaren aan te komen dat Vitsse failliet gaat. Helaas.quote:Op dinsdag 29 januari 2008 09:31 schreef Dubnobasswithmyheadman het volgende:
Sensatie topic. Bericht komt uit de telegraaf
.
Oh, en verder is Vitesse nooit echt 'geholpen' door de gemeente, maar die discussie kunnen we geloof ik blijven voeren. We hebben het stadion nooit voor een euro gekregen en aan die 6,5 miljoen zit een lekkere rente van 9 %.quote:Volgens ingewijden bij de club kan de gemeente Arnhem, ook al zou ze willen, niet aan de wensen van Vitesse voldoen. Brussel zou het kwijtschelden van de miljoenen zien als een verboden, verkapte subsidie en het bedrag plus boete meteen terugvorderen.
Vitesse heeft 2,5 miljoen gevraagd voor Janssen. Niet echt een bizar hoog bedrag voor zo'n speler met ook nog eens een contract tot volgens mij halverwege 2010.quote:Op dinsdag 29 januari 2008 09:40 schreef SpotlessMind00 het volgende:
Ik ga even een hele domme opmerking plaatsen: FC Groningen wilde Theo Janssen overnemen. Waarom wordt daar dan geen X miljoen +besparing salarispost op gecashed? Vitesse staat hoog genoeg om het lopende seizoen af te maken zonder Theo Janssen.
Forza Vites '08.quote:Op dinsdag 29 januari 2008 09:37 schreef Vogelverschrikker het volgende:
[..]
![]()
Nee, Fiorentina Arnhem lijkt me wel een mooie naam voor het nieuwe Vitesse.![]()
Nee, gewoon Vitesse of Vitesse 2008 ofzo.![]()
[..]
Ach, ze zijn gewoon de eerste die met dit bericht komt. Waar rook is, is vuur. Het zit er al jaren aan te komen dat Vitsse failliet gaat. Helaas.
Maar de telegraaf is wel een kutkrant
Dus wil Vitesse nog enigzins een rol van betekenis spelen in de komende jaren in het Nederlands voetbal moeten we die schulden kwijt. Dat kan dmv van die crediteurenakkoord. Alleen de gemeente doet moeilijk.quote:Column Paul van der Kraan
30-11-07 Vitesse.nl
Beste supporters
In mijn column van vandaag, 30 november 2007, wil ik jullie informeren over de stand van zaken ten aanzien van de financiële positie van Vitesse. Liever had ik jullie geïnformeerd over voetbalnieuws, maar de actualiteit noopt mij het onderwerp financiën aan te kaarten.
Ik informeer jullie op deze korte termijn, aangezien wij van dagblad De Gelderlander hebben vernomen dat zij zaterdag een artikel plaatsen over dit onderwerp. Met deze column wil ik jullie persoonlijk op de hoogte stellen van de ontwikkelingen.
Vooropgesteld, het operationele bedrijfsresultaat (populair gezegd de begroting) is de laatste jaren sterk verbeterd. Dat kunnen jullie volgende week zelf concluderen wanneer ik via deze website de jaarrekening publiceer. Ook de begroting van het huidige seizoen zal wederom worden gehaald.
Toch is er geen reden voor optimisme. Vitesse kampt namelijk met een zeer groot negatief eigen vermogen (circa ¤ 27 miljoen) dat ontstaan is door de grote verliezen uit het verleden. Deze verliezen zijn destijds gefinancierd door langlopende schulden. De langlopende schulden zijn weliswaar niet direct opeisbaar, echter de te betalen rente over en de jaarlijkse aflossing van deze schulden drukken zwaar op de exploitatie.
Deze schuldenlast maakt het voor Vitesse onmogelijk haar concurrentiepositie ten opzichte van vergelijkbare clubs te behouden of te verbeteren. Immers, alle eventuele extra inkomsten uit transfers moet Vitesse gebruiken om de schuldpositie terug te dringen. Hierdoor is het niet te voorkomen dat Vitesse in een negatieve spiraal terecht komt. Vitesse zal daardoor altijd genoodzaakt zijn de beste spelers te verkopen, waardoor een uitholling van het voetbal en onze en jullie ambities ontstaat. Dit zal weer zijn weerslag hebben op bezoekersaantallen en sponsors.
Gezien het bovenstaande zijn wij genoodzaakt om het negatief eigen vermogen drastisch aan te pakken om het voortbestaan van Vitesse voor de lange termijn te kunnen garanderen. Om die reden is de clubleiding gedwongen alle mogelijkheden te onderzoeken. Op dit moment wordt gekeken naar het realiseren van een vrijwillig crediteurenakkoord met de schuldeisers. De eerste gesprekken hiertoe hebben inmiddels plaatsgevonden. Het resultaat hiervan is bemoedigend te noemen. Mocht het crediteurenakkoord daadwerkelijk tot stand komen en lukt het Vitesse de financiering rond te krijgen, dan zetten we een reuzenstap.
Vanzelfsprekend zal ik jullie op de hoogte houden van hoe een en ander zich ontwikkelt.
Groet, Paul van der Kraan
Niet iedereen happy en zo krijg je sensatie verhaaltjes.quote:Grote kans op imagoschade
De Gelderlander 01-12-2007
De vorm van schuldensanering die Vitesse wil uitvoeren, wordt doorgaans alleen toegepast bij bedrijven met problematische schulden. Een bedrijf maakt zich niet populair met deze maatregel. De saneringsoperatie kan tot behoorlijke imagoschade leiden.
In vaktermen wordt dit een onderhandse of minnelijke regeling genoemd. De voetbalclub probeert met haar schuldeisers een minnelijk (of crediteuren-) akkoord te bereiken over het afkopen van de schuld.
Als alle schuldeisers instemmen met het bedrag dat zij krijgen aangeboden, is Vitesse na verloop van de afgesproken looptijd schuldenvrij. Problematischer wordt de situatie als niet alle schuldeisers instemmen met de voorgestelde afkoopsom. Vitesse kan dan bij de rechtbank een verzoek tot toepassing van de wettelijke schuldsanering ( Wsnp) indienen. Een rechter toetst de aanvraag en kan een bewindvoerder benoemen die toeziet op de gang van zaken.
Als via de Wsnp-procedure meer dan de helft van alle schuldeisers akkoord gaat, kan een Wsnp- rechter tot een dwangakkoord besluiten. De rechter kan de overige schuldeisers daarmee dwingen het aangeboden bedrag te accepteren.
quote:Op dinsdag 29 januari 2008 09:49 schreef Vogelverschrikker het volgende:
[..]
![]()
Heb je ook al een nieuw logo voor de club?
quote:Op dinsdag 29 januari 2008 09:49 schreef Vogelverschrikker het volgende:
[..]
![]()
Heb je ook al een nieuw logo voor de club?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |