Tegen deze Sauer zou eens een goed onderzoek gestart mogen worden wmb.quote:Op dinsdag 29 januari 2008 13:21 schreef anneja het volgende:
[..]
mogelijk, maar die heeft geen winstoogmerk. Nutricia en meneer Sauer (dit is echt niet de eerste keer dat hij uit de bocht vliegt) heeft dat wel.
Ik heb me daarom ook beperkt tot de medische zaken omtrent het geven van bv in mijn voorbeelden, voorbeelden als 'betere hechting' enzo vind ik ook wat dubieus en zweverig.quote:Maar ik ben het verder met je eens. Verwijzen naar Pubmed is al goed genoeg. Overigens komt veel (maar niet alles) van wat op borstvoeding.com staat ook van pubmed.
Nu moet je alleen nog even roepen dat ik een man ben en me er helemaal niet mee mag bemoeien en het plaatje is rond. Wélke maffia hadden we het ook alweer over? Tot nu presenteer ik slechts feiten.quote:Op dinsdag 29 januari 2008 13:23 schreef marlieske het volgende:
[..]
Misschien zelf geen bv gekregen en daardoor een lager IQ?
mijn oudste was zodra ie naar het kdv ging een jaar lang vaker ziek dan nietquote:Op dinsdag 29 januari 2008 13:18 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Dat zou inderdaad zomaar zo kunnen zijnIsa heeft een half jaar BV gehad, maar we sukkelen van de ene infectie naar de andere
Het KDV is sowieso dodelijk voor élke weerstand, bv of niet.quote:Op dinsdag 29 januari 2008 13:25 schreef anneja het volgende:
[..]
mijn oudste was zodra ie naar het kdv ging een jaar lang vaker ziek dan niet![]()
middelste niet. Jongste ook niet. Ze hebben allemaal even lang bv gehad.
Heldquote:Op dinsdag 29 januari 2008 13:22 schreef Troel het volgende:
Ik heb al het water gekookt voordat de voeding werd aangemaakt
Of een poll! Een poll!!quote:Op dinsdag 29 januari 2008 13:25 schreef k_i_m het volgende:
Zullen we een lijstje maken wie er BV of FV gehad heeft en hoevaak ziek is geweest?.
Ik vind die hechting ook volslagen kul. Net als het 'minder hardnekkige vlekken op witte kleding' en 'lekkerder ruikende poep' trouwens. En ik vind bv geven niet overdreven leuk, met name 's nachts niet, en dat is ook niet heel goed voor de hechting volgens mij. Om over de hechting met pappie maar te zwijgen, want die slaapt tot het einde van de nachtvoedingen in een andere kamer (zodat er tenminste 1 mentaal capabele volwassene in het huis over is)quote:Op dinsdag 29 januari 2008 13:23 schreef Jarno het volgende:
Ik heb me daarom ook beperkt tot de medische zaken omtrent het geven van bv in mijn voorbeelden, voorbeelden als 'betere hechting' enzo vind ik ook wat dubieus en zweverig.
Ik heb op een gegeven moment een hele ladng weggedonderd omdat ik de tel kwijt wasquote:Op dinsdag 29 januari 2008 13:26 schreef anneja het volgende:
[..]
Held
ik zou mijn kinderen echt ombrengen met fv geloof ik, ik had al moeite met braaf elke dag de fopspeen uitkoken en ik kan helemaal niet vier schepjes poeder aftellen, ik ga te snel op de automatische piloot
Ik heb bij de oudste af en toe opvolgmelk meegegeven omdat ik niet genoeg kolfde, maar ik gaf heel laf het pak mee aan de leidsters zodat zij moesten tellenquote:Op dinsdag 29 januari 2008 13:30 schreef Troel het volgende:
[..]
Ik heb op een gegeven moment een hele ladng weggedonderd omdat ik de tel kwijt wasIk ben blij dat ik het maar een halve week nodig had
Die ga ik onthoudenquote:Op dinsdag 29 januari 2008 13:31 schreef anneja het volgende:
[..]
Ik heb bij de oudste af en toe opvolgmelk meegegeven omdat ik niet genoeg kolfde, maar ik gaf heel laf het pak mee aan de leidsters zodat zij moesten tellen
Ik ben oprecht geinteresseerd in de afwegingen die anderen daarin maken. Maar daarom vraag ik me ook af of mensen die ervoor kiezen vanaf de geboorte fv te geven oprecht geloven dat er geen gezondheidsnadeel is van fv, of dat er gewoon voor hen andere belangen zijn die ze zwaarder vinden wegen.quote:Op dinsdag 29 januari 2008 13:52 schreef DaviniaHR het volgende:
Weet je wat een interessant topic zou zijn? Waarin mensen uitleggen waarom ze bv of kv geven aan hun kids. Al is die wel erg gevaarlijk.
Ik vind dat je gelijk hebt! Want zo gaat het wel. Ik heb mijn eerste op mijn tandvlees 12 weken borstgevoed. En nee, dat was niet "gezellig", "intiem" of op een andere manier prettig.quote:Op dinsdag 29 januari 2008 08:35 schreef milagro het volgende:
[..]
over dat bijvoeden verbaas ik me idd ook, moeders die panisch zijn als het kind ondergewicht heeft, en ze dus dreigen te moeten bijvoeden, helemaal tot tranen toe in de stress schieten omdat dan de borstvoeding wel eens terug zou kunnen lopen, en dat willen ze niet, want ooooh het is zo fijn je kind zo te voeden, en ooh het is het beste wat je je kind kan geven.
[knip]
nou, voel je maar trots dan, hoor, je hebt het toch maar volgehouden zo lang!
Ik kan hier alleen vanuit mezelf spreken, maar ik let er in mijn rl omgeving wel vaak een beetje op waarom mensen stoppen. En als dat een volgens mij vermijdbare reden is en ik het gevoel heb dat de ouders in kwestie daar ontvankelijk voor zijn dan vraag ik wel eens door (zoals de overbuurvrouw die dacht dat ze niet genoeg melk had omdat ze bijna niks kon kolven, dat soort dingen). En dat is weer omdat het gewoon net wat gezonder is voor een baby om moedermelk te krijgen. Ik heb daarbij zelf niet het gevoel dat ik dram, maar ik heb geen idee of dat voor de ontvangende partij ook geldt natuurlijkquote:Op dinsdag 29 januari 2008 13:51 schreef Stiemie het volgende:
Maar waarom zijn mensen er nou eigenlijk zo fel op dat andere mensen hun eigen kind ook borstvoeding moeten geven? Het zal mij werkelijk waar worst zijn wat een ander doet![]()
maar het mooie is juist dat je corrigeert voor die eventueel mindere weerstand. Je hebt kinderen die sowieso al weinig ziek zijn. Maar die zouden vaker ziek zijn met fv dan bv. En hetzelfde geldt voor kinderen die van zichzelf al vaak ziek zijn.quote:Zolang het kind het er goed op doet en de ouders en het kind gelukkig zijn wat maakt het dan uit dat het (als indien eventueel misschien niet helemaal zeker) minder vaak verkouden was geweest (wat dus niet te bewijzen is omdat het kind misschien gewoon een mindere weerstand heeft)?
Ik heb nog niks besloten, dat vooropgesteld, maar het idee staat me nogal tegen. Hiervoor heb ik verschillende redenen, waaronder ook het feit dat ik de hele zwangerschap geestelijk en lichamelijk erg zwaar vind. Het geven van borstvoeding zou dit verlengen en ik ben niet van plan straks met een PND thuis te zitten alleen maar omdat iemand anders vind dat ik borstvoeding moet geven.quote:Op dinsdag 29 januari 2008 13:44 schreef anneja het volgende:
Maar wat ik me al een poos afvraag, Vivi en kim in dit geval vooral: geloven jullie nou echt niet dat er een gezondheidsnadeel is aan geen borstvoeding krijgen (want hoewel het onmogelijk is om dat netjes gerandomiseerd dubbelblind te testen (behalve bij sondegevoede prematuren, maar dat is een ander verhaal), is er behoorlijk veel best goed uitgevoerd onderzoek wat wel degelijk verschil vindt, vooral op infectieziektegebied), of krijgen jullie alleen de hik van de pressie die jullie voelen om toch maar vooral bv te geven?
En toch (als ik nog een keer iets mag zeggen) vind ik het heel jammer dat bv-geven weer direct met depressies, bloedende tepels en instortende moeders geassocieerd wordt. Hier op FOK! kom je heel veel moeilijkheden tegen, maar daar is het ook een forum voor. Het geven van bv hoeft helemaal niet geestelijk en lichamelijk zwaar te zijn, niet zwaarder als fv geven in ieder geval. Ook dan heb je je zorgen of je kindje wel genoeg drinkt, dat je er uit moet, dat ze krampjes hebben, etc.quote:Op dinsdag 29 januari 2008 14:10 schreef k_i_m het volgende:
[..]
Ik heb nog niks besloten, dat vooropgesteld, maar het idee staat me nogal tegen. Hiervoor heb ik verschillende redenen, waaronder ook het feit dat ik de hele zwangerschap geestelijk en lichamelijk erg zwaar vind. Het geven van borstvoeding zou dit verlengen en ik ben niet van plan straks met een PND thuis te zitten alleen maar omdat iemand anders vind dat ik borstvoeding moet geven.
Ik ken mijn eigen lichaam het beste, en ik heb alles voor mijn kind over, maar om mijzelf nou in een depressie te storten terwijl IK VIND dat er gewoon een goede andere oplossing is LIJKT MIJ volslagen idioot. Dan neem ik de verantwoordelijkheid liever voor het feit dat mijn kind een keer extra verkouden is dan dat ik een moeder word die niet als zodanig kan functioneren.
zoals hierboven te lezen hebben mijn oudste twee BV gehad. De een 12 weken, de ander 6. Mijn derde heeft alleen fv gehad (omdat ik mijn borsten inmiddels had laten verkleinen en de kans op ontstekingen daardoor zo groot was dat de chirurg mij afraadde bv te geven. zo ook nog een excuusquote:Op dinsdag 29 januari 2008 11:54 schreef anneja het volgende:
[..]
En Sauer moet zijn literatuur maar eens bijwerken. In westerse landen zie je net zo goed gezondheidsnadelen van geen borstvoeding krijgen. Nou is alleen voor prematuren dat verschil echt van levensbelang, voor a terme babies zit het hem meer in bijvoorbeeld hoe vaak en hoe lang ze verkouden zijn of poepproblemen hebben (tot ongeveer anderhalf keer vaker/langer voor kinderen die nooit borstvoeding gehad hebben) en in kleine veranderingen in kansen die an sich al niet heel groot zijn (allergie, eczeem, kanker e.d.).
En daarvoor hoef je heus niet op pro-borstvoedingsites te gaan zoeken, in pubmed (www.pubmed.com) vind je genoeg.
Die zijn er inderdaad, maar ze zijn zeer, zeer zwaar in de minderheid. Puur op statistische gronden verwacht je dat ook, zeker in onderzoeken met kleine steekproeven: over het algemeen test je in wetenschappelijk onderzoek hoe groot de kans is dat de resultaten die je vindt op toeval berusten. De consensus is dat als die kans kleiner is dan 5% er verschil is in de groepen die je hebt onderzocht (bijvoorbeeld bv- en fv gevoede kinderen). Als je dan 20 keer hetzelfde onderzoek doet kan je dus 1 keer vinden dat er geen effect is, of een effect in de andere richting.quote:Op dinsdag 29 januari 2008 13:59 schreef debuurvrouw het volgende:
Ieder zijn ding. Maar ik voel me nu al bijna zo dat ik op zoek moet naar onderzoeken die de ongezonde aspecten van borstvoeding aantonen. die zullen er allicht zijn.
Je kunt in je omgeving wel opletten waarom mensen stoppen, maar al zou iemand stoppen omdat ie er gewoon geen zin meer in heeft. Dan heb jij er toch nog niks over te zeggen? Mensen die geen borstvoeding geven of ermee stoppen hebben er echt wel over nagedacht hoor.quote:Op dinsdag 29 januari 2008 14:07 schreef anneja het volgende:
Ik kan hier alleen vanuit mezelf spreken, maar ik let er in mijn rl omgeving wel vaak een beetje op waarom mensen stoppen. En als dat een volgens mij vermijdbare reden is en ik het gevoel heb dat de ouders in kwestie daar ontvankelijk voor zijn dan vraag ik wel eens door (zoals de overbuurvrouw die dacht dat ze niet genoeg melk had omdat ze bijna niks kon kolven, dat soort dingen). En dat is weer omdat het gewoon net wat gezonder is voor een baby om moedermelk te krijgen. Ik heb daarbij zelf niet het gevoel dat ik dram, maar ik heb geen idee of dat voor de ontvangende partij ook geldt natuurlijk
Ja maar je weet dus gewoon nooit hoe een kind het gedaan zou hebben op die andere voeding. En als het dan gewoon goed gaat, waarom dan zo "moeilijk" doen over hoe het zou kunnen zijn terwijl je dat niet eens zeker weet?quote:maar het mooie is juist dat je corrigeert voor die eventueel mindere weerstand. Je hebt kinderen die sowieso al weinig ziek zijn. Maar die zouden vaker ziek zijn met fv dan bv. En hetzelfde geldt voor kinderen die van zichzelf al vaak ziek zijn.
Dat komt waarschijnlijk door de kudde op maat gemaakte afweerstoffen die in moedermelk zit- moeder en baby staan aan dezelfde ziektekiemen bloot en de moeder maakt de afweerstoffen aan die het onvolwassen immuunsysteem van een baby nog niet kan maken. Met flesvoeding kan dat simpelweg niet.
ik merk dat ik inderdaad onmiddellijk de neiging heb een 'ja maar, ja maar' reactie te tiepen, is dat waar je over valt?quote:Op dinsdag 29 januari 2008 14:10 schreef k_i_m het volgende:
Ik ken mijn eigen lichaam het beste, en ik heb alles voor mijn kind over, maar om mijzelf nou in een depressie te storten terwijl IK VIND dat er gewoon een goede andere oplossing is LIJKT MIJ volslagen idioot. Dan neem ik de verantwoordelijkheid liever voor het feit dat mijn kind een keer extra verkouden is dan dat ik een moeder word die niet als zodanig kan functioneren.
met een steekproef van 3 is daar helaas geen zinnige conclusie uit te trekken, graag hoor ik het resultaat als je 100 kinderen hebt gekregenquote:Op dinsdag 29 januari 2008 14:14 schreef debuurvrouw het volgende:
[..]
zoals hierboven te lezen hebben mijn oudste twee BV gehad. De een 12 weken, de ander 6. Mijn derde heeft alleen fv gehad (omdat ik mijn borsten inmiddels had laten verkleinen en de kans op ontstekingen daardoor zo groot was dat de chirurg mij afraadde bv te geven. zo ook nog een excuus)
Mijn oudste twee hebben allebei al twee keer buisjes, allebei de eerste keer op 2 jarige leeftijd.
Mijn derde is nu 4 en heeft dit nog niet nodig gehad. Nou zullen ze wel uitzondering op de regel zijn, of mijn Bv is niet goed genoeg, óf ik heb niet lang genoeg gevoed, maar opmerkelijk is het wel....
Dan zouden BV-moeders ook tegen werken tijdens de BV-periode moeten zijn, want dan heeft borstvoeding tijdens die periode bijzonder weinig zin (zie voorgaande opmerkingen over KDV'en e.d.) ...quote:Op dinsdag 29 januari 2008 14:07 schreef anneja het volgende:
Dat komt waarschijnlijk door de kudde op maat gemaakte afweerstoffen die in moedermelk zit- moeder en baby staan aan dezelfde ziektekiemen bloot en de moeder maakt de afweerstoffen aan die het onvolwassen immuunsysteem van een baby nog niet kan maken. Met flesvoeding kan dat simpelweg niet.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |