abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_56380995
quote:
Op dinsdag 29 januari 2008 11:14 schreef LadyS het volgende:
Ik weet nog wel dat Evenstar zich "moest verantwoorden" over het feit dat ze geen foliumzuur nam.
Het risico op een open ruggetje (hét argument voor foliumzuur kennelijk) is ook heel laag. Misschien tegenwoordig zelfs lager dan het risico op borstkanker. Iets waar bv tegen kan beschermen, trouwens. .
"I'm interested in anything about revolt, disorder, chaos, especially activity that appears to have no meaning.
It seems to me to be the road toward freedom. - Jim Morrison"
  Moderator dinsdag 29 januari 2008 @ 11:17:45 #102
5428 crew  miss_sly
pi_56381015
Als er sprake is van BV-maffia is BM daar absoluut lid van. Als je haar opmerkingen leest, staat FV geven gelijk aan je kind mishandelen of op z'n minst verwaarlozen
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_56381060
quote:
Op dinsdag 29 januari 2008 11:12 schreef Sjeen het volgende:

[..]

Dat bedoelde ik niet... ik bedoelde en linkje naar topics waarin mensen worden aangevallen...

Ow, sorry.
Zwangerschap en geboorte deel 186
  dinsdag 29 januari 2008 @ 11:20:54 #104
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_56381084
quote:
Op dinsdag 29 januari 2008 11:14 schreef LadyS het volgende:
Ik weet nog wel dat Evenstar zich "moest verantwoorden" over het feit dat ze geen foliumzuur nam.
klopt, weet ik dat ik heus niet de enige ben.
Ik heb mijn keuzes weloverwogen gemaakt, en de eerste beste idioot die beweerd daarom is je kind zo allergisch oid.. kan wat my treft een one way ticket ergens naar krijgen.
Dat soort dingen gebeuren nl.
en in haar geval was het niet door BV, folium of wat voor andere dingen dan ook te voorkomen geweest.
Ondanks dat ik nooit een drup BV gegeven heb ben ik wel pro BV, maar laat elkaar nou in zijn waarde zonder dramatiek gedoe over een bacteri die ook bij BV kan voorkomen..
Engaging Infinite Improbability Drive..
  Moderator dinsdag 29 januari 2008 @ 11:25:38 #105
5428 crew  miss_sly
pi_56381213
quote:
Op dinsdag 29 januari 2008 11:07 schreef Bla_Bla_Bla het volgende:
heb ik gedaan en ik kom ook het volgende daarbij tegen
[..]
Met andere woorden: het ligt niet aan de FV maar aan de manier waarop ermee omgegaan wordt.
Vergelijkbaar misschien met moeders die roken, alcohol drinken of drugs gebruiken in de periode dat ze bv geven.
pi_56381378
quote:
Op dinsdag 29 januari 2008 11:25 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Met andere woorden: het ligt niet aan de FV maar aan de manier waarop ermee omgegaan wordt.
Ja precies, er staat zelfs een lijst bij met dingen die je kunt doen om het te voorkomen. Dus om met dit soort dingen aan te geven dat flesvoeding slecht is...mwoa denk dat je dan een beetje grijpt naar alles wat je kunt vinden om flesvoeding als slecht te bestempelen.
pi_56381406
quote:
Op dinsdag 29 januari 2008 11:25 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Vergelijkbaar misschien met moeders die roken, alcohol drinken of drugs gebruiken in de periode dat ze bv geven.
De kiem zit al in het poeder van bij het produktieproces, het eventjes laten staan maakt het idd erger.
  Moderator dinsdag 29 januari 2008 @ 11:37:32 #109
5428 crew  miss_sly
pi_56381497
quote:
Op dinsdag 29 januari 2008 11:33 schreef Bass-Miss het volgende:

[..]

De kiem zit al in het poeder van bij het produktieproces, het eventjes laten staan maakt het idd erger.
En door het water waarmee je de fv aanmaakt te koken, kun je elk risico uitsluiten. Goed ermee omgaan is dus van belang, zoals met zoveel zaken.
  dinsdag 29 januari 2008 @ 11:39:32 #110
14746 k_i_m
Oldbies Automatisering BV.
pi_56381532
Ik vreet mijn koelkast ook niet leeg als alles over datum is .
In my life
Why do I smile
At people who I'd much rather kick in the eye ?
pi_56381545
En hoeveel mensen koken het water?
De tekst op de verpakking dat je de melk niet op voorhand mag klaarmaken staat er ook nog niet zolang op. Deze is er pas gekomen nadat er sterfgevallen waren en de producent wil natuurlijk niet aansprakelijk gesteld worden.
  dinsdag 29 januari 2008 @ 11:42:21 #112
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_56381590
quote:
Op dinsdag 29 januari 2008 11:40 schreef Bass-Miss het volgende:
De tekst op de verpakking dat je de melk niet op voorhand mag klaarmaken staat er ook nog niet zolang op. Deze is er pas gekomen nadat er sterfgevallen waren en de producent wil natuurlijk niet aansprakelijk gesteld worden.
Jeetje, overdrijf je nu niet een heel klein beetje? Heel veel mensen koken het water voor ze de fles maken.... Mensen die flesvoeding geven zijn niet achterlijk ofzo hoor...
  dinsdag 29 januari 2008 @ 11:42:47 #113
14746 k_i_m
pi_56381598
Dat is net zoiets als thee maken met warm water uit de kraan, lijkt mij. Een bij voorbaat stom idee.
In my life
Why do I smile
pi_56381604
Maar ik wou eigenlijk maar zeggen dat het risico op listeriose ook heus niet zo groot is.
En toch ben je volgens dezelfde mensen die kiezen voor kunstvoeding slecht bezig als je gerookte zalm eet...
  Moderator dinsdag 29 januari 2008 @ 11:43:34 #115
5428 crew  miss_sly
pi_56381614
quote:
Die link van dat artikel is inmiddels 4 jaar oud! De informatie wordt steeds beter, mensen zijn zich van meer zaken bewust, dus ik denk dat je die risico's echt niet moet overdrijven, zoals jij doet.
  Moderator dinsdag 29 januari 2008 @ 11:44:10 #116
5428 crew  miss_sly
pi_56381632
quote:
Op dinsdag 29 januari 2008 11:43 schreef Bass-Miss het volgende:
Maar ik wou eigenlijk maar zeggen dat het risico op listeriose ook heus niet zo groot is.
En toch ben je volgens dezelfde mensen die kiezen voor kunstvoeding slecht bezig als je gerookte zalm eet...
Is er een relatie tussen mensen die voor fv kiezen en het al dan niet eten van gerookte zalm

Daarbij vind ik persoonlijk dat ieder zijn eigen keuzes maakt. In de periode van mijn cyclus dat ik zwanger zou kunnen zijn, rook ik niet, drink ik niet, eet ik geen van de dingen die je niet zou moeten eten (filet americain, gerookte zalm, etc) en drink ik voortaan geen koffie meer. Dat is mijn keuze, daar voel ik me prettig bij. Als anderen dat niet doen, is dat hun keuze waar ze zich prettig bij voelen. En in alle gevallen ga ik ervan uit dat zij echt zwanger willen worden en een gezond kind willen krijgen en doen wat zij dneken dat daarvoor nodig is. Laat jij anderen toch ook eens in hun waarde.
pi_56381636
quote:
Op dinsdag 29 januari 2008 11:42 schreef Silmarwen het volgende:

[..]

Jeetje, overdrijf je nu niet een heel klein beetje? Heel veel mensen koken het water voor ze de fles maken.... Mensen die flesvoeding geven zijn niet achterlijk ofzo hoor...
Hier is de norm nochtans dat kraantjeswater gekookt wordt, fleswater niet.
  Licht Ontvlambaar dinsdag 29 januari 2008 @ 11:44:42 #118
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_56381645
quote:
Op dinsdag 29 januari 2008 11:19 schreef Bass-Miss het volgende:

[..]

Ow, sorry.
Zwangerschap en geboorte deel 186
Ok... gelezen, het is dus eens voorgekomen dat er vraagtekens gesteld werden. Prima, was mij tot nu toe nog niet opgevallen.
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
  dinsdag 29 januari 2008 @ 11:45:29 #119
54772 Silmarwen
pi_56381659
quote:
Op dinsdag 29 januari 2008 11:44 schreef Bass-Miss het volgende:

[..]

Hier is de norm nochtans dat kraantjeswater gekookt wordt, fleswater niet.
Nou het was mij nog nooit opgevallen eerlijk gezegd.
pi_56381740
quote:
Op dinsdag 29 januari 2008 11:45 schreef Silmarwen het volgende:

[..]

Nou het was mij nog nooit opgevallen eerlijk gezegd.
Koken jullie echt steeds het water vlak voor de fles? Dan duurt het toch enorm lang eer dat drinkbaar is?
  dinsdag 29 januari 2008 @ 11:49:36 #121
4159 GI
Nee ik heet geen JOE
pi_56381770
quote:
Op dinsdag 29 januari 2008 11:43 schreef Bass-Miss het volgende:
Dat, en alle belgen eten alleen maar friet en drinken alleen maar bier.
  dinsdag 29 januari 2008 @ 11:50:23 #122
54772 Silmarwen
pi_56381794
quote:
Op dinsdag 29 januari 2008 11:48 schreef Bass-Miss het volgende:

[..]

Koken jullie echt steeds het water vlak voor de fles? Dan duurt het toch enorm lang eer dat drinkbaar is?
Ik ben zwanger van de eerste, dus nee. En ik was van plan, als alles goed gaat, borstvoeding te geven.
pi_56381904
quote:
Op dinsdag 29 januari 2008 11:37 schreef miss_sly het volgende:

[..]

En door het water waarmee je de fv aanmaakt te koken, kun je elk risico uitsluiten.
Nope. daarmee dood je eventuele bugs in het water, niet die al in de poeder aanwezig zijn. Opkoken van de voeding zelf zou de enige oplossing zijn, maarja, dan moet je daarna weer wachten tot het spul afgekoeld is.
quote:
Goed ermee omgaan is dus van belang, zoals met zoveel zaken.
uiteraard.

En Sauer moet zijn literatuur maar eens bijwerken. In westerse landen zie je net zo goed gezondheidsnadelen van geen borstvoeding krijgen. Nou is alleen voor prematuren dat verschil echt van levensbelang, voor a terme babies zit het hem meer in bijvoorbeeld hoe vaak en hoe lang ze verkouden zijn of poepproblemen hebben (tot ongeveer anderhalf keer vaker/langer voor kinderen die nooit borstvoeding gehad hebben) en in kleine veranderingen in kansen die an sich al niet heel groot zijn (allergie, eczeem, kanker e.d.).
En daarvoor hoef je heus niet op pro-borstvoedingsites te gaan zoeken, in pubmed (www.pubmed.com) vind je genoeg.
pi_56382019
Als de kiem van die bacterie in het poeder zelf zit, dan maakt het niet uit of je kraanwater kookt of fleswater, want die kiem gaat zich vermenigvuldigen tot gevaarlijke waarden zodra het in contact met water komt. Om die kiem uit te roeien, is 10 minuten kooktemperatuur nodig, en dat haal je niet want zodra je gekookt water erbij gooit is het al onder kooktemperatuur en het koelt in die hoeveelheden snel af tot temperaturen waar die bacterie zich juist heel lekker bij voelt en zich gaat vermenigvuldigen als de ziekte. Dus zeker niet lekker warm laten staan afkoelen.
Zo laat mogelijk toevoegen juist.
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
pi_56382143
Dus heeft water koken weinig nut voor deze kiem die in het poeder kan zitten.
pi_56382202
quote:
Op dinsdag 29 januari 2008 12:05 schreef Bass-Miss het volgende:
Dus heeft water koken weinig nut voor deze kiem die in het poeder kan zitten.
Maar hey, iedereen is vrij om dat "risico" voor zijn of haar kind te willen nemen, toch?
"I'm interested in anything about revolt, disorder, chaos, especially activity that appears to have no meaning.
  dinsdag 29 januari 2008 @ 12:08:21 #127
14746 k_i_m
pi_56382233
Ik zal het onthouden. Als ik van mijn kind afwil, hoef ik me niet meer bij de Bijenkorf naar beneden te storten, maar kan ik ook gewoon een bus Nutrilon kopen .
In my life
Why do I smile
pi_56382256
quote:
Op dinsdag 29 januari 2008 12:07 schreef Jarno het volgende:

[..]

Maar hey, iedereen is vrij om dat "risico" voor zijn of haar kind te willen nemen, toch?
Tuurlijk.
Alleen nooit slecht om de risico's te kennen, vind ik.
  Moderator dinsdag 29 januari 2008 @ 12:10:03 #129
5428 crew  miss_sly
pi_56382282
quote:

[..]

Ik ga er maar weer mee kappen, wat een nare toon zit er toch telkens weer in dit soort topics...
  dinsdag 29 januari 2008 @ 12:10:23 #130
28034 jellyrose
BoggleMeister
pi_56382291
Mja.. ik lees bewust over de posts van mensen als BassMiss heen (niets persoonlijks, maar ik weet toch al dat ik er kriebel van krijg - coute que coute spijkers op laag water zoeken is niet mijn ding )

Wel even reactie op dat 'druk' verhaal wat Stiemie al aanhaalde.

De druk is enorm om maar vooral bv te geven. En ik was dan nog een moeder die het zelf zo ontzettend graag wilde. Ik kon me niet eens voorstellen dat ik fv zou gaan geven, gewoon omdat bv zo vanzelfsprekend was in mijn beleving. Maar ja.. dan zit je met een geweldig aanhappende baby die uit alle macht iets uit je tiet probeert te zuigen dat er gewoon niet is en zichtbaar per uur achteruit gaat. En dan weet je opeens wel wat iedereen vantevoren nou toch bedoelde met die bv-maffia cultuur in Nederland ("goh.. hij is 15% van z'n geboortegewicht kwijt, maar ga vooral door met aanleggen en geef 'm dan maar 10cc fv uit een spuitje als hij honger lijkt te hebben", 10cc voor een baby van bijna een week is net zoiets als Bonnie St. Claire te laten overleven op 1 slok sherry per dag..)

En ja, achteraf had ik me veel assertiever op moeten en kunnen stellen, maar probeer dat maar eens als de lactatiekundige je als nieuwbakken moeder laat weten dat "mevrouw door de stress vast niet goed kolft en daarom geen melk produceert".

Merkwaardig genoeg was de enige persoon zonder een veroordelend vingertje de vrouw die mij ruim een jaar borstvoeding heeft gegeven: mijn moeder En nu weet ik: moeders hebben altijd gelijk
Thoughts arrive like butterflies.
Red de zeehond!
  dinsdag 29 januari 2008 @ 12:15:07 #131
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_56382423
quote:
Op dinsdag 29 januari 2008 12:08 schreef k_i_m het volgende:
Ik zal het onthouden. Als ik van mijn kind afwil, hoef ik me niet meer bij de Bijenkorf naar beneden te storten, maar kan ik ook gewoon een bus Nutrilon kopen .
Een beetje off-topic, maar K_I_M, ik vind je echt stoer !!! Ik hou wel van die humor.
*O* Trotse mama van E l i en A v i v a *O*
Insanity is heritable. You get it from your children.
Ik ben wel gek, maar niet achterlijk.
If you can't beat them, confuse them.
  dinsdag 29 januari 2008 @ 12:17:11 #132
62233 Jelief
ikke lief!
pi_56382490
In mijn ogen is de keuze voor flesvoeding een keuze die je als as moeder maakt voor jezelf. Niet voor je kind. Dat vrouwen kiezen voor flesvoeding uit eigenbelang snap ik ondertussen wel. Je kan mij echter niet wijs maken dat flesvoeding net zo gezond is voor een kind als borstvoeding. Het is een vervanging van de oorspronkelijke natuurlijke voeding. En nee je kind zal er niet (meestal niet) aan dood gaan of er ziek van worden.
Daarom krijgt mijn kind borstvoeding wat een andere moeder doet moet ze zelf ween al hoop ik wel dat ze een bewuste keuze maakt.

edit: Met bewust bedoel ik eigenlijk een weloverwogen keuze waar je voor de volle 100% achter staat. je kunt geen van beide vormen 'proberen'

ow en ik vind het bedroevend dat een moeder die gekozen heeft vor flesvoeding niet net zo veel informatie er over kan vinden als over borstvoeding.

[ Bericht 21% gewijzigd door Jelief op 29-01-2008 12:22:18 ]
Begin maar gewoon, op hoop van zegen.
Begin maar gewoon,hier en nu.
Je kunt niet alles voorzien.
Begin er maar gewoon aan te werken.
pi_56382612
quote:

[..]

Het is niet altijd mogelijk om borstvoeding te kunnen of willen geven. Iedereen moet daar toch gewoon zelf over kunnen beslissen, zonder dat daar door allerlei omstanders kritiek op wordt gegeven. Het aanpraten van een schuldgevoel bij toch al (door hormonen) labiele jonge ouders wordt al genoeg gedaan.
En hier in Oud zeggen dat je flesvoeding geeft of hebt gegeven is inderdaad genoeg om een heel topic vol met verwijten te krijgen. Dus houdt iedereen die anders over borstvoeding en flesvoeding denkt maar weer zijn mond.
pi_56382666
quote:
Op dinsdag 29 januari 2008 12:21 schreef Verida het volgende:

En hier in Oud zeggen dat je flesvoeding geeft of hebt gegeven is inderdaad genoeg om een heel topic vol met verwijten te krijgen. Dus houdt iedereen die anders over borstvoeding en flesvoeding denkt maar weer zijn mond.
Hier in OUD zijn de mensen doorgaans erg voorzichtig.
  dinsdag 29 januari 2008 @ 12:24:07 #135
62233 Jelief
ikke lief!
pi_56382706
quote:
Op dinsdag 29 januari 2008 12:21 schreef Verida het volgende:

[..]

Het is niet altijd mogelijk om borstvoeding te kunnen of willen geven. Iedereen moet daar toch gewoon zelf over kunnen beslissen, zonder dat daar door allerlei omstanders kritiek op wordt gegeven. Het aanpraten van een schuldgevoel bij toch al (door hormonen) labiele jonge ouders wordt al genoeg gedaan.
Wel eens meegelezen in het bvtopic? Daar worden de dames die toch overstappen op flesvoeding echt niet met de nek aangekeken.
En ik geloof dat ik de laatste was die verwijtend reageerde op iemand die flesvoeding ging geven en dat is al ruim een jaar geleden dacht ik zo..
  dinsdag 29 januari 2008 @ 12:24:14 #136
54772 Silmarwen
pi_56382711
quote:
Op dinsdag 29 januari 2008 12:23 schreef Bass-Miss het volgende:

[..]

Dat valt nogal mee. Zie dit topic bijvoorbeeld eens. Maar tegenwoordig is het inderdaad wel wat minder geworden.
pi_56382734
quote:
Op dinsdag 29 januari 2008 12:24 schreef Silmarwen het volgende:

[..]

Dat valt nogal mee. Zie dit topic bijvoorbeeld eens. Maar tegenwoordig is het inderdaad wel wat minder geworden.
Doorgaans zei ik ook.
Ik niet dus.
  dinsdag 29 januari 2008 @ 12:26:04 #138
54772 Silmarwen
pi_56382755
Waarom noemen jullie het trouwens flesvoeding? Als je kolft kun je borstvoeding ook met de fles geven. ik vind het dus een beetje een niet toereikende term. Waarom niet gewoon poedervoeding?
  dinsdag 29 januari 2008 @ 12:28:12 #139
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_56382790
quote:
Iedereen? Ik ken in ieder geval niemand die het water niet kookte.
Geen zorgen voor de dag van morgen.
pi_56382975
Ik heb het ook wel opgewarmd in de magnetron. Tot de goede temperatuur, als het te heet was deed ik er wat koud water bij. En dan pas de poeder. Maar toen waren ze wel al ouder (vanaf een maand of 3/4 denk ik).
  dinsdag 29 januari 2008 @ 12:37:14 #141
14746 k_i_m
pi_56382982
quote:
Op dinsdag 29 januari 2008 12:15 schreef DaviniaHR het volgende:

[..]

Een beetje off-topic, maar K_I_M, ik vind je echt stoer !!! Ik hou wel van die humor.
.

Ik ga altijd rare grapjes maken als het over eigen verantwoordelijkheid gaat. Daar kan ik niet zo goed mee omgaan geloof ik .
In my life
Why do I smile
pi_56383055
quote:
Op dinsdag 29 januari 2008 12:23 schreef Bass-Miss het volgende:

[..]

Ja onder bepaalde voorwaarden:
A. eerst bv proberen!
B. een volgens OUD legitieme reden hebben om direct met fv te beginnen, en die reden word dan ook direct gevraagd maar ook meteen in twijfel getrokken. Want medicatie kan je laten wijzigen en je kan zus en zo, en dan kan het best....

Denk dat er vele dames hier zijn die fv geven maar er maar wijs over zwijgen.
Mama van Isa en Ties
  dinsdag 29 januari 2008 @ 12:46:08 #143
62233 Jelief
ikke lief!
pi_56383165
Marlieske ik heb echt al een hele tijd niet meer gezien dat er iemand zo werd aangevallen.
  dinsdag 29 januari 2008 @ 12:46:19 #144
11803 Vivi
Computer off. Life on.
pi_56383169
quote:
Op dinsdag 29 januari 2008 11:16 schreef Jarno het volgende:

[..]

Het risico op een open ruggetje (hét argument voor foliumzuur kennelijk) is ook heel laag. Misschien tegenwoordig zelfs lager dan het risico op borstkanker. Iets waar bv tegen kan beschermen, trouwens. .
Goh, raar dan dat mijn ma BV heeft gekregen en óók borstkanker

En ja, ik snap dat het risico kleiner wordt etc etc...maar hoe jij het neerzet lijkt het wel een wondermiddel, en dat is het dus ook weer niet.

Vervolgens hebben de borstgevoedde vriendjes van het KDV mijn zoontje het ene virus na het andere terwijl die van mij nog nooit wat heeft gehad (*afklopt).

Dus ik denk dat die weerstand wel met wat meer factoren te maken heeft hoor.
Ik adem in en kalmeer. Ik adem uit en glimlach.
  dinsdag 29 januari 2008 @ 12:47:26 #145
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_56383205
oke als er toch gepraat wordt over risico's ( los van het feit waarom ik KV gegeven heb en nog doe) BV kan ook flink wat risico's voor sommige kindjes meebrengen.
En ja ik weet er bestaat hypoallergeen dieet, maar als het in dusdanig zoverre streng is.. is dat ook neit meer verantwoord.
What about.. babietjes met hypoglycemie? of mensen zoals snoopy en Macka, die deels BV en deels KV geven omdat ze spijtig niet voldoende aanmaakten?

Nogmaals ikzelf vind BV beter, zal bij een eventuele tweede ook alles er aan doen. Maar ik heb geen spijt.

en kim
  dinsdag 29 januari 2008 @ 12:48:30 #146
14746 k_i_m
pi_56383234
quote:
Op dinsdag 29 januari 2008 12:46 schreef Vivi het volgende:

[..]

Goh, raar dan dat mijn ma BV heeft gegeven en óók borstkanker heeft gekregen
Jamaar Vivi, dat komt omdat.. . ehh,.... . . Nouja eh . OMdat eh.... .

[ Bericht 1% gewijzigd door k_i_m op 29-01-2008 12:56:58 (Zoiets?) ]
In my life
Why do I smile
  dinsdag 29 januari 2008 @ 12:48:52 #147
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_56383247
quote:

[..]

Goh, raar dan dat mijn ma BV heeft gekregen en óók bordstkanker
ik kan me heel goed je gevoel gedachten gang voorstellen, maar wil wle even rechtzetten dat jarno bedoelt dat het geven van BV de kans wta verkleint.

verkleinen wil niet zeggen dat het niet alsnog kan komen hoe spijtig ook.
  dinsdag 29 januari 2008 @ 12:49:21 #148
11803 Vivi
Computer off. Life on.
pi_56383259
quote:
Op dinsdag 29 januari 2008 12:48 schreef k_i_m het volgende:

[..]

Jamaar Vivi, dat komt omdat.. . ehh,.... . . Nouja eh . OMdat eh.... .
Wacht nou ff met quoten, Ik was mijn typo nog aan het verbeteren
  dinsdag 29 januari 2008 @ 12:49:53 #149
11803 Vivi
Computer off. Life on.
pi_56383278
quote:
Op dinsdag 29 januari 2008 12:48 schreef _evenstar_ het volgende:

[..]

ik kan me heel goed je gevoel gedachten gang voorstellen, maar wil wle even rechtzetten dat jarno bedoelt dat het geven van BV de kans wta verkleint.

verkleinen wil niet zeggen dat het niet alsnog kan komen hoe spijtig ook.
Zie mijn edit .
  dinsdag 29 januari 2008 @ 12:50:56 #150
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_56383301
quote:
Op dinsdag 29 januari 2008 12:46 schreef Jelief het volgende:
Marlieske ik heb echt al een hele tijd niet meer gezien dat er iemand zo werd aangevallen.
Ik vind anders niet dat BM zich in dit topic tolerant opstelt ten opzichte van mensen die voor flesvoeding kiezen.
Geen zorgen voor de dag van morgen.
pi_56383318
Ja, mijn overgrootvader pafte twee pakken sigaretten per dag en hij is in de negentig geworden!
pi_56383320
quote:
Op dinsdag 29 januari 2008 12:46 schreef Jelief het volgende:
Kan me nog levendig voor de geest halen dat ik me vol overgave heb zitten verdedigen op OUD voor de keuze fv.
Ik trok het me toen erg aan omdat ik barste van de hormoontjes en omdat ik dus gewoon geen bv kan geven ivm medicatie en mijn algehele gezondheid. Maar nog voor je dat uitgelegd hebt.... poeh ik vond het niet echt "vriendelijk" vragen ofzo.
Mama van Isa en Ties
  dinsdag 29 januari 2008 @ 12:51:39 #153
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_56383323
quote:
Op dinsdag 29 januari 2008 12:49 schreef Vivi het volgende:

[..]

Zie mijn edit .

en wat betreft die weerstand.. denk ik idd dat er ook andere factoren een rol spelen, Arwen heetf een hoop.. maar ze is nog maar een keer ehct ziek ziek geweest
  Licht Ontvlambaar dinsdag 29 januari 2008 @ 12:52:21 #154
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_56383349
quote:
Op dinsdag 29 januari 2008 12:50 schreef Tinkepink het volgende:

[..]

Ik vind anders niet dat BM zich in dit topic tolerant opstelt ten opzichte van mensen die voor flesvoeding kiezen.
Klopt... maar ik denk ook niet dat BM representatief is voor OUD... Toch?
pi_56383364
Ik weet er echt helemaal niks van, en ik wil me er ook nog lang niet in verdiepen, maar ik wil toch even zeggen dat ik het raar vind dat mensen de bron van het eerste artikel afzeiken omdat hij voor Numico werkt, maar dan wel ter verdediging van borstvoeding gaan quoten van www.borstvoeding.com, wat toch ook niet een geheel neutrale site is .
  Licht Ontvlambaar dinsdag 29 januari 2008 @ 12:53:18 #156
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_56383376
quote:
Op dinsdag 29 januari 2008 12:51 schreef Bass-Miss het volgende:
Ja, mijn overgrootvader pafte twee pakken sigaretten per dag en hij is in de negentig geworden!
Echt... ongenuanceerde en generaliserende heb ik het zelden gezien...
  dinsdag 29 januari 2008 @ 12:54:16 #157
14746 k_i_m
pi_56383407
Die zet ik erbij op mijn lijstje. Roken is vergelijkbaar met flesvoeding.

Man, dát is goed nieuws! Kan ik gewoon weer gaan roken na de bevalling .
In my life
Why do I smile
  dinsdag 29 januari 2008 @ 12:55:50 #158
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_56383442
quote:
Op dinsdag 29 januari 2008 12:51 schreef marlieske het volgende:

[..]

Kan me nog levendig voor de geest halen dat ik me vol overgave heb zitten verdedigen op OUD voor de keuze fv.
Ik trok het me toen erg aan omdat ik barste van de hormoontjes en omdat ik dus gewoon geen bv kan geven ivm medicatie en mijn algehele gezondheid. Maar nog voor je dat uitgelegd hebt.... poeh ik vond het niet echt "vriendelijk" vragen ofzo.
En ik denk persoonlijk dat je er dan te zwaar zelf aan tilt, je iets eerder als een aanval ziet.
Jij stond/staat erachter, fuck die rest jij weet waarom.
Daarbij is het veelal bedoelt denk ik om tips te geven, van heb je dat al nagevraagd of misschien kan het zus of zo. Niet als oordeel, maar als een leidraad .
Omdat mensen misschien denken ze wil wel , maar kan niet misschien met wat zoekwerk zou ze wel een manier vinden dat het wel kan , omdat je het het liefste wel zou willen bijv.
Op een forum zijn veelal geschreven woorden en hoor je niet de intonatie en zie je niet de gezichtsuitdrukkingen.
pi_56383630
quote:
Op dinsdag 29 januari 2008 12:54 schreef k_i_m het volgende:

Kan ook tijdens de zwangerschap als is dat natuurlijk niet zo goed.
Echter heb ik tijdens mijn zwangerschap op advies van de mld-arts iedere dag braaf 1 sigaretje gerookt.
Omdat dit mijn CU onderdrukt en JA dat is wetenschappelijk bewezen

http://nl.wikipedia.org/wiki/Colitis_ulcerosa
of
http://www.mlds.nl/pages/aandoeningen.php?rID=8&aID=50&char=C

dus voor de een slecht voor de ander een mogelijkheid om zwanger te zijn en zonder medicijngebruik 9 maanden door te komen.
Het is dus nooit echt zwart/wit.
Mama van Isa en Ties
  dinsdag 29 januari 2008 @ 13:07:48 #160
11803 Vivi
Computer off. Life on.
pi_56383776
quote:
Op dinsdag 29 januari 2008 12:54 schreef k_i_m het volgende:

Na de bevalling? Ik zou meteen een pakje halen Kim, wat zeg ik, ik zou er een sigaar op opsteken. En dan wel lekker inhaleren, ook al hoort het eigenlijk niet!
pi_56383877
quote:

Vervolgens hebben de borstgevoedde vriendjes van het KDV mijn zoontje het ene virus na het andere terwijl die van mij nog nooit wat heeft gehad (*afklopt).

maar de vergelijking die je moet maken is dus niet tussen jouw fvgevoede zoon en een ander bvgevoed kind, maar tussen hetzelfde kind wat bv krijgt en de situatie die je gehad had als het fv had gekregen. En statistisch gezien zouden die bv-kinderen bij jouw zoon dan nog eens ongeveer anderhalf keer zo vaak ziek zijn geweest.
pi_56383894
quote:
Op dinsdag 29 januari 2008 12:51 schreef marlieske het volgende:

[..]

Kan me nog levendig voor de geest halen dat ik me vol overgave heb zitten verdedigen op OUD voor de keuze fv
Moet je ook lekker niet doen natuurlijk. Echt, dat snap ik niet. Je zit op een discussieforum (en dan nog FOK! ook )dus like duh, dat mensen ergens tegen in gaan en vol overgave iets verdedigen. Ik ga in PTA ook niet tegen hardrijders schoppen en dan verontwaardigd roepen dat de hardrijdmaffia mij het leven onmogelijk maakt. Kom op. Als je iets besloten hebt, heb je daar je redenen voor en het laatste wat je dan moet doen is dat verantwoorden jegens een paar labielo's op een internetforum. In ieder geval niet als je je daar rot bij voelt.
pi_56383940
quote:

Mijn nichtje (kv) is om de drie weken ziek, Anna amper. Wat is je punt?
quote:
Tuurlijk. Het gaat hier immers om kansen en hoe je deze kunt vergroten of verkleinen dmv bepaalde voeding.
  dinsdag 29 januari 2008 @ 13:14:47 #164
11803 Vivi
Computer off. Life on.
pi_56383980
quote:
Op dinsdag 29 januari 2008 13:10 schreef anneja het volgende:

[..]

maar de vergelijking die je moet maken is dus niet tussen jouw fvgevoede zoon en een ander bvgevoed kind, maar tussen hetzelfde kind wat bv krijgt en de situatie die je gehad had als het fv had gekregen. En statistisch gezien zouden die bv-kinderen bij jouw zoon dan nog eens ongeveer anderhalf keer zo vaak ziek zijn geweest.
Dus dat BV kind had om te beginnen al minder weerstand dan mijn FV zoon? Bedankt voor het bevestigen van mijn punt.
  dinsdag 29 januari 2008 @ 13:16:36 #165
11803 Vivi
Computer off. Life on.
pi_56384024
quote:
Op dinsdag 29 januari 2008 13:13 schreef Jarno het volgende:

[..]

Mijn nichtje (kv) is om de drie weken ziek, Anna amper. Wat is je punt?
[..]

Tuurlijk. Het gaat hier immers om kansen en hoe je deze kunt vergroten of verkleinen dmv bepaalde voeding.
Precies, en door een sjaal om te doen als het vriest, niet te roken, geen kogelvis te eten....
  dinsdag 29 januari 2008 @ 13:17:21 #166
14746 k_i_m
pi_56384046
En binnen blijven! Vooral binnen blijven!
In my life
Why do I smile
  Licht Ontvlambaar dinsdag 29 januari 2008 @ 13:18:43 #167
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_56384074
quote:
Op dinsdag 29 januari 2008 13:14 schreef Vivi het volgende:

[..]

Dus dat BV kind had om te beginnen al minder weerstand dan mijn FV zoon? Bedankt voor het bevestigen van mijn punt.
Dat zou inderdaad zomaar zo kunnen zijn Isa heeft een half jaar BV gehad, maar we sukkelen van de ene infectie naar de andere
pi_56384075
quote:
Op dinsdag 29 januari 2008 13:16 schreef Vivi het volgende:

[..]

Precies, en door een sjaal om te doen als het vriest, niet te roken, geen kogelvis te eten....
Bijv. Of door bv te geven aan een pasgeborene, zoals regelmatig wetenschappelijk is vastgesteld.
  dinsdag 29 januari 2008 @ 13:20:20 #169
11803 Vivi
Computer off. Life on.
pi_56384120
quote:
Op dinsdag 29 januari 2008 13:18 schreef Jarno het volgende:

[..]

Bijv. Of door bv te geven aan een pasgeborene, zoals regelmatig wetenschappelijk is vastgesteld.
Je valt in herhaling . Of denk je dat ik niet weet waar dit topic over gaat? Door dingen vaker te zeggen worden ze niet belangrijker t.o.v al die andere factoren die net zo goed meespelen hoor.
  dinsdag 29 januari 2008 @ 13:20:46 #170
14746 k_i_m
pi_56384131
Goed. Nu weer even serieus; dat hele gehannes wat om die borstvoeding heen hangt met gezeur en gejammer van andere mensen is voor mij een serieuse afknapper om er nog tijd en moeite in te gaan steken als het van mijzelf al niet zo nodig hoeft.

Als borstvoeding vroeger niet lukte, gingen kinderen gewoon dood. Dan ben ik toch blij dat er de mogelijkheid is om iets anders aan te bieden wat dan in de meeste mensen hun ogen niet vergelijkbaar is, maar ruimschoots voldoende om kinderen gezond op te laten groeien.
In my life
Why do I smile
pi_56384165
quote:
Op dinsdag 29 januari 2008 12:52 schreef Razztwizzle het volgende:
Ik weet er echt helemaal niks van, en ik wil me er ook nog lang niet in verdiepen, maar ik wil toch even zeggen dat ik het raar vind dat mensen de bron van het eerste artikel afzeiken omdat hij voor Numico werkt, maar dan wel ter verdediging van borstvoeding gaan quoten van www.borstvoeding.com, wat toch ook niet een geheel neutrale site is .
mogelijk, maar die heeft geen winstoogmerk. Nutricia en meneer Sauer (dit is echt niet de eerste keer dat hij uit de bocht vliegt) heeft dat wel.

Maar ik ben het verder met je eens. Verwijzen naar Pubmed is al goed genoeg. Overigens komt veel (maar niet alles) van wat op borstvoeding.com staat ook van pubmed.
pi_56384168
quote:
Op dinsdag 29 januari 2008 13:20 schreef Vivi het volgende:

[..]

Je valt in herhaling . Of denk je dat ik niet weet waar dit topic over gaat?
Ik bevestig je punt alleen maar hoor.
  dinsdag 29 januari 2008 @ 13:22:46 #173
35189 Troel
scherp en bot
pi_56384196
Ik heb al het water gekookt voordat de voeding werd aangemaakt
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_56384203
quote:
Op dinsdag 29 januari 2008 13:20 schreef Vivi het volgende:

[..]

Je valt in herhaling . Of denk je dat ik niet weet waar dit topic over gaat? Door dingen vaker te zeggen worden ze niet belangrijker t.o.v al die andere factoren die net zo goed meespelen hoor.
Misschien heeft Jarno zelf geen bv gekregen en daardoor een lager IQ?
Mama van Isa en Ties
pi_56384218
quote:
Op dinsdag 29 januari 2008 13:14 schreef Vivi het volgende:

[..]

Dan lees je toch niet helemaal goed geloof ik. Jij zegt dat die weerstand van meer factoren afhankelijk is. Dat klopt. Daarom is het ene kind, onafhankelijk van de voeding, vaker ziek dan het andere. Krijgt het vervolgens geen bv, dan is het nog weer vaker ziek dan als het dat wel had gehad, snappie?
pi_56384222
quote:
Op dinsdag 29 januari 2008 13:21 schreef anneja het volgende:

[..]

mogelijk, maar die heeft geen winstoogmerk. Nutricia en meneer Sauer (dit is echt niet de eerste keer dat hij uit de bocht vliegt) heeft dat wel.
Tegen deze Sauer zou eens een goed onderzoek gestart mogen worden wmb.
quote:
Maar ik ben het verder met je eens. Verwijzen naar Pubmed is al goed genoeg. Overigens komt veel (maar niet alles) van wat op borstvoeding.com staat ook van pubmed.
Ik heb me daarom ook beperkt tot de medische zaken omtrent het geven van bv in mijn voorbeelden, voorbeelden als 'betere hechting' enzo vind ik ook wat dubieus en zweverig.
pi_56384258
quote:
Op dinsdag 29 januari 2008 13:23 schreef marlieske het volgende:

[..]

Misschien zelf geen bv gekregen en daardoor een lager IQ?
Nu moet je alleen nog even roepen dat ik een man ben en me er helemaal niet mee mag bemoeien en het plaatje is rond. Wélke maffia hadden we het ook alweer over? Tot nu presenteer ik slechts feiten.
pi_56384265
quote:
Op dinsdag 29 januari 2008 13:18 schreef Sjeen het volgende:

[..]

Dat zou inderdaad zomaar zo kunnen zijn Isa heeft een half jaar BV gehad, maar we sukkelen van de ene infectie naar de andere
mijn oudste was zodra ie naar het kdv ging een jaar lang vaker ziek dan niet

middelste niet. Jongste ook niet. Ze hebben allemaal even lang bv gehad.
pi_56384289
quote:
Op dinsdag 29 januari 2008 13:25 schreef anneja het volgende:

[..]

mijn oudste was zodra ie naar het kdv ging een jaar lang vaker ziek dan niet

middelste niet. Jongste ook niet. Ze hebben allemaal even lang bv gehad.
Het KDV is sowieso dodelijk voor élke weerstand, bv of niet. .
  dinsdag 29 januari 2008 @ 13:25:59 #180
14746 k_i_m
pi_56384291
Zullen we een lijstje maken wie er BV of FV gehad heeft en hoevaak ziek is geweest? .
In my life
Why do I smile
pi_56384314
quote:
Op dinsdag 29 januari 2008 13:22 schreef Troel het volgende:
Ik heb al het water gekookt voordat de voeding werd aangemaakt
Held

ik zou mijn kinderen echt ombrengen met fv geloof ik, ik had al moeite met braaf elke dag de fopspeen uitkoken en ik kan helemaal niet vier schepjes poeder aftellen, ik ga te snel op de automatische piloot
pi_56384316
quote:
Op dinsdag 29 januari 2008 13:25 schreef k_i_m het volgende:
Zullen we een lijstje maken wie er BV of FV gehad heeft en hoevaak ziek is geweest? .
Of een poll! Een poll!!
pi_56384386
quote:
Op dinsdag 29 januari 2008 13:23 schreef Jarno het volgende:
Ik heb me daarom ook beperkt tot de medische zaken omtrent het geven van bv in mijn voorbeelden, voorbeelden als 'betere hechting' enzo vind ik ook wat dubieus en zweverig.
Ik vind die hechting ook volslagen kul. Net als het 'minder hardnekkige vlekken op witte kleding' en 'lekkerder ruikende poep' trouwens. En ik vind bv geven niet overdreven leuk, met name 's nachts niet, en dat is ook niet heel goed voor de hechting volgens mij. Om over de hechting met pappie maar te zwijgen, want die slaapt tot het einde van de nachtvoedingen in een andere kamer (zodat er tenminste 1 mentaal capabele volwassene in het huis over is)
  dinsdag 29 januari 2008 @ 13:30:15 #184
35189 Troel
scherp en bot
pi_56384414
quote:
Op dinsdag 29 januari 2008 13:26 schreef anneja het volgende:

[..]

Held

ik zou mijn kinderen echt ombrengen met fv geloof ik, ik had al moeite met braaf elke dag de fopspeen uitkoken en ik kan helemaal niet vier schepjes poeder aftellen, ik ga te snel op de automatische piloot
Ik heb op een gegeven moment een hele ladng weggedonderd omdat ik de tel kwijt was Ik ben blij dat ik het maar een halve week nodig had
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_56384448
quote:
Op dinsdag 29 januari 2008 13:30 schreef Troel het volgende:

[..]

Ik heb op een gegeven moment een hele ladng weggedonderd omdat ik de tel kwijt was Ik ben blij dat ik het maar een halve week nodig had
Ik heb bij de oudste af en toe opvolgmelk meegegeven omdat ik niet genoeg kolfde, maar ik gaf heel laf het pak mee aan de leidsters zodat zij moesten tellen
  dinsdag 29 januari 2008 @ 13:34:49 #186
35189 Troel
scherp en bot
pi_56384552
quote:
Op dinsdag 29 januari 2008 13:31 schreef anneja het volgende:

[..]

Ik heb bij de oudste af en toe opvolgmelk meegegeven omdat ik niet genoeg kolfde, maar ik gaf heel laf het pak mee aan de leidsters zodat zij moesten tellen
Die ga ik onthouden
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_56384827
Maar wat ik me al een poos afvraag, Vivi en kim in dit geval vooral: geloven jullie nou echt niet dat er een gezondheidsnadeel is aan geen borstvoeding krijgen (want hoewel het onmogelijk is om dat netjes gerandomiseerd dubbelblind te testen (behalve bij sondegevoede prematuren, maar dat is een ander verhaal), is er behoorlijk veel best goed uitgevoerd onderzoek wat wel degelijk verschil vindt, vooral op infectieziektegebied), of krijgen jullie alleen de hik van de pressie die jullie voelen om toch maar vooral bv te geven?
pi_56384991
Maar waarom zijn mensen er nou eigenlijk zo fel op dat andere mensen hun eigen kind ook borstvoeding moeten geven? Het zal mij werkelijk waar worst zijn wat een ander doet

Zolang het kind het er goed op doet en de ouders en het kind gelukkig zijn wat maakt het dan uit dat het (als indien eventueel misschien niet helemaal zeker) minder vaak verkouden was geweest (wat dus niet te bewijzen is omdat het kind misschien gewoon een mindere weerstand heeft)?
  dinsdag 29 januari 2008 @ 13:52:12 #189
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_56385022
Weet je wat een interessant topic zou zijn? Waarin mensen uitleggen waarom ze bv of kv geven aan hun kids. Al is die wel erg gevaarlijk. Want idd, nu knappen sommige mensen mss af op bv, vanwege de druk en de heisa eromheen, terwijl als mensen droog hun redeneringen neerkalken, er, typen, zonder waarde-oordeel van anderen, is het wellicht wel mogelijk om relatief onbevooroordeeld een keuze te maken. Want er zit toch wel een heleboel ervaring hier in OUD. Zonde om er geen gebruik van te maken, toch?
*O* Trotse mama van E l i en A v i v a *O*
Insanity is heritable. You get it from your children.
Ik ben wel gek, maar niet achterlijk.
If you can't beat them, confuse them.
pi_56385167
quote:
Op dinsdag 29 januari 2008 13:52 schreef DaviniaHR het volgende:
Weet je wat een interessant topic zou zijn? Waarin mensen uitleggen waarom ze bv of kv geven aan hun kids. Al is die wel erg gevaarlijk.
Ik ben oprecht geinteresseerd in de afwegingen die anderen daarin maken. Maar daarom vraag ik me ook af of mensen die ervoor kiezen vanaf de geboorte fv te geven oprecht geloven dat er geen gezondheidsnadeel is van fv, of dat er gewoon voor hen andere belangen zijn die ze zwaarder vinden wegen.

De Pavlovreactie die ik in bv-land voel is namelijk 'als iemand voor fv kiest is ie blijkbaar niet goed voorgelicht', en daar willen ze dan dus wat aan doen (ook uit een soort oprecht idee dat een ander blijkbaar informatie mist, omdat je zelf nooit tot zijn/haar keuze gekomen zou zijn). En dat komt dan op iemand die voor fv gekozen heeft denk ik nogal drammerig over. Want volgens mij is het nauwelijks nog mogelijk om *niet* op de hoogte te zijn van het gezondheidsnadeel van fv tegenover bv.
  dinsdag 29 januari 2008 @ 13:59:32 #191
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_56385193
quote:
Op dinsdag 29 januari 2008 08:35 schreef milagro het volgende:

[..]

over dat bijvoeden verbaas ik me idd ook, moeders die panisch zijn als het kind ondergewicht heeft, en ze dus dreigen te moeten bijvoeden, helemaal tot tranen toe in de stress schieten omdat dan de borstvoeding wel eens terug zou kunnen lopen, en dat willen ze niet, want ooooh het is zo fijn je kind zo te voeden, en ooh het is het beste wat je je kind kan geven.

[knip]
nou, voel je maar trots dan, hoor, je hebt het toch maar volgehouden zo lang!

Ik vind dat je gelijk hebt! Want zo gaat het wel. Ik heb mijn eerste op mijn tandvlees 12 weken borstgevoed. En nee, dat was niet "gezellig", "intiem" of op een andere manier prettig.
En ja, dat was wél om astma en kanker en weet ik wat voor kwalen uit te sluiten. Want hé, ik ga niet moedwillig mijn kind iets ernstigs geven. Maar na 12 weken bloemkool en worteltjes (van mild gekruid eten en groene groentes kreeg mijn prinsje krampjes) en een overvloedige niet te stuiten melkstroom tóch gestopt.
Kind twee hetzelfde laken een pak. Een pas afgestudeerde kraamhulp die met het zweet op d'r rug vastbesloten was mijn voeding te laten lukken. Met op dag twee na de bevalling een kolfsessie die 750 ml voeding opleverde (leegkolven en zo de borsten opnieuw laten beginnen met voeding maken die dan wel op de behoefte van kind aansloot was de theorie )
Ik huilend bij de dokter na 6 weken. Die stroom werd alleen maar erger en verder dan bloemkool en wortels kwam ik wederom niet.
Die sprak de legendarische woorden: borstvoeding is nog nooit zoveel gemeengoed geweest als nu, en ik heb nog nooit zoveel kinderen met astma en aanverwante klachten in mijn praktijk gehad. Dus als daar al een oorzakelijk verband is valt ie mij niet op.

ik was zoooooo opgelucht. En heb met veel plezier mijn derde alleen met de fles groot gebracht. Wat een rust...
En ja, druk is er wél. Het gevoel dat je niet genoeg je best doet, dat je je kind niet het beste gunt dat je je kind moedwillig dommer en ongezonder maakt....
Legio al dan niet uitgesproken oordelen. Flesvoeding is er, de keus is er. Ik snap ook wel dat als ik ergens in een hut in een bos had gewoond ik ook geen keuze had. Maar dan had ik waarschijnlijk ook de twee babies van de buurvrouw zonder voeding er voor het gemak bijgevoed.
Ieder zijn ding. Maar ik voel me nu al bijna zo dat ik op zoek moet naar onderzoeken die de ongezonde aspecten van borstvoeding aantonen. die zullen er allicht zijn. Net als deze arts die op de loonlijst staat bij Nutricia.
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
pi_56385359
quote:
Op dinsdag 29 januari 2008 13:51 schreef Stiemie het volgende:
Maar waarom zijn mensen er nou eigenlijk zo fel op dat andere mensen hun eigen kind ook borstvoeding moeten geven? Het zal mij werkelijk waar worst zijn wat een ander doet
Ik kan hier alleen vanuit mezelf spreken, maar ik let er in mijn rl omgeving wel vaak een beetje op waarom mensen stoppen. En als dat een volgens mij vermijdbare reden is en ik het gevoel heb dat de ouders in kwestie daar ontvankelijk voor zijn dan vraag ik wel eens door (zoals de overbuurvrouw die dacht dat ze niet genoeg melk had omdat ze bijna niks kon kolven, dat soort dingen). En dat is weer omdat het gewoon net wat gezonder is voor een baby om moedermelk te krijgen. Ik heb daarbij zelf niet het gevoel dat ik dram, maar ik heb geen idee of dat voor de ontvangende partij ook geldt natuurlijk
quote:
Zolang het kind het er goed op doet en de ouders en het kind gelukkig zijn wat maakt het dan uit dat het (als indien eventueel misschien niet helemaal zeker) minder vaak verkouden was geweest (wat dus niet te bewijzen is omdat het kind misschien gewoon een mindere weerstand heeft)?
maar het mooie is juist dat je corrigeert voor die eventueel mindere weerstand. Je hebt kinderen die sowieso al weinig ziek zijn. Maar die zouden vaker ziek zijn met fv dan bv. En hetzelfde geldt voor kinderen die van zichzelf al vaak ziek zijn.
Dat komt waarschijnlijk door de kudde op maat gemaakte afweerstoffen die in moedermelk zit- moeder en baby staan aan dezelfde ziektekiemen bloot en de moeder maakt de afweerstoffen aan die het onvolwassen immuunsysteem van een baby nog niet kan maken. Met flesvoeding kan dat simpelweg niet.
  dinsdag 29 januari 2008 @ 14:10:13 #193
14746 k_i_m
pi_56385447
quote:
Op dinsdag 29 januari 2008 13:44 schreef anneja het volgende:
Maar wat ik me al een poos afvraag, Vivi en kim in dit geval vooral: geloven jullie nou echt niet dat er een gezondheidsnadeel is aan geen borstvoeding krijgen (want hoewel het onmogelijk is om dat netjes gerandomiseerd dubbelblind te testen (behalve bij sondegevoede prematuren, maar dat is een ander verhaal), is er behoorlijk veel best goed uitgevoerd onderzoek wat wel degelijk verschil vindt, vooral op infectieziektegebied), of krijgen jullie alleen de hik van de pressie die jullie voelen om toch maar vooral bv te geven?
Ik heb nog niks besloten, dat vooropgesteld, maar het idee staat me nogal tegen. Hiervoor heb ik verschillende redenen, waaronder ook het feit dat ik de hele zwangerschap geestelijk en lichamelijk erg zwaar vind. Het geven van borstvoeding zou dit verlengen en ik ben niet van plan straks met een PND thuis te zitten alleen maar omdat iemand anders vind dat ik borstvoeding moet geven.

Ik ken mijn eigen lichaam het beste, en ik heb alles voor mijn kind over, maar om mijzelf nou in een depressie te storten terwijl IK VIND dat er gewoon een goede andere oplossing is LIJKT MIJ volslagen idioot. Dan neem ik de verantwoordelijkheid liever voor het feit dat mijn kind een keer extra verkouden is dan dat ik een moeder word die niet als zodanig kan functioneren.
In my life
Why do I smile
pi_56385518
quote:
Op dinsdag 29 januari 2008 14:10 schreef k_i_m het volgende:

[..]

Ik heb nog niks besloten, dat vooropgesteld, maar het idee staat me nogal tegen. Hiervoor heb ik verschillende redenen, waaronder ook het feit dat ik de hele zwangerschap geestelijk en lichamelijk erg zwaar vind. Het geven van borstvoeding zou dit verlengen en ik ben niet van plan straks met een PND thuis te zitten alleen maar omdat iemand anders vind dat ik borstvoeding moet geven.

Ik ken mijn eigen lichaam het beste, en ik heb alles voor mijn kind over, maar om mijzelf nou in een depressie te storten terwijl IK VIND dat er gewoon een goede andere oplossing is LIJKT MIJ volslagen idioot. Dan neem ik de verantwoordelijkheid liever voor het feit dat mijn kind een keer extra verkouden is dan dat ik een moeder word die niet als zodanig kan functioneren.
En toch (als ik nog een keer iets mag zeggen) vind ik het heel jammer dat bv-geven weer direct met depressies, bloedende tepels en instortende moeders geassocieerd wordt. Hier op FOK! kom je heel veel moeilijkheden tegen, maar daar is het ook een forum voor. Het geven van bv hoeft helemaal niet geestelijk en lichamelijk zwaar te zijn, niet zwaarder als fv geven in ieder geval. Ook dan heb je je zorgen of je kindje wel genoeg drinkt, dat je er uit moet, dat ze krampjes hebben, etc.

Misschien moet er idd meer aandacht zijn voor de succes stories, maar ja, als je jubelend vertelt over hoe fijn het is om bv te geven ben je weer bv-maffia kennelijk.
  dinsdag 29 januari 2008 @ 14:14:59 #195
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_56385541
quote:
Op dinsdag 29 januari 2008 11:54 schreef anneja het volgende:

[..]

En Sauer moet zijn literatuur maar eens bijwerken. In westerse landen zie je net zo goed gezondheidsnadelen van geen borstvoeding krijgen. Nou is alleen voor prematuren dat verschil echt van levensbelang, voor a terme babies zit het hem meer in bijvoorbeeld hoe vaak en hoe lang ze verkouden zijn of poepproblemen hebben (tot ongeveer anderhalf keer vaker/langer voor kinderen die nooit borstvoeding gehad hebben) en in kleine veranderingen in kansen die an sich al niet heel groot zijn (allergie, eczeem, kanker e.d.).
En daarvoor hoef je heus niet op pro-borstvoedingsites te gaan zoeken, in pubmed (www.pubmed.com) vind je genoeg.
zoals hierboven te lezen hebben mijn oudste twee BV gehad. De een 12 weken, de ander 6. Mijn derde heeft alleen fv gehad (omdat ik mijn borsten inmiddels had laten verkleinen en de kans op ontstekingen daardoor zo groot was dat de chirurg mij afraadde bv te geven. zo ook nog een excuus )
Mijn oudste twee hebben allebei al twee keer buisjes, allebei de eerste keer op 2 jarige leeftijd.
Mijn derde is nu 4 en heeft dit nog niet nodig gehad. Nou zullen ze wel uitzondering op de regel zijn, of mijn Bv is niet goed genoeg, óf ik heb niet lang genoeg gevoed, maar opmerkelijk is het wel....
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
pi_56385568
quote:
Op dinsdag 29 januari 2008 13:59 schreef debuurvrouw het volgende:
Ieder zijn ding. Maar ik voel me nu al bijna zo dat ik op zoek moet naar onderzoeken die de ongezonde aspecten van borstvoeding aantonen. die zullen er allicht zijn.
Die zijn er inderdaad, maar ze zijn zeer, zeer zwaar in de minderheid. Puur op statistische gronden verwacht je dat ook, zeker in onderzoeken met kleine steekproeven: over het algemeen test je in wetenschappelijk onderzoek hoe groot de kans is dat de resultaten die je vindt op toeval berusten. De consensus is dat als die kans kleiner is dan 5% er verschil is in de groepen die je hebt onderzocht (bijvoorbeeld bv- en fv gevoede kinderen). Als je dan 20 keer hetzelfde onderzoek doet kan je dus 1 keer vinden dat er geen effect is, of een effect in de andere richting.

De 'ongezonde' aspecten van borstvoeding zijn een stuk ongrijpbaarder dan de gezonde. Volgens mij zitten de meeste in de interactie moeder/baby. Als ik puur bij mezelf blijf zitten ze in de nachtvoedingen; er is zeker een punt waarin die mij zo zouden gaan opbreken dat ik mijn kind daarmee in gevaar kan brengen (bijvoorbeeld omdat ik minder alert ben in het verkeer, of omdat ik zo vermoeid ben dat ik 's nachts met het wurm in slaap val en hij onder mijn deken stikt (hoewel ik dus al preventief met laken en dekens slaap en niet met een dekbed).
Wat jij noemt, dat je bijna ten onder gaat aan de wortels en bloemkool valt daar m.i. ook onder.
Maar omdat die aspecten zo slecht meetbaar zijn zal je ze minder snel in een onderzoek terugzien. En de objectief meetbare aspecten vallen allemaal in het nadeel van fv uit helaas.
pi_56385631
quote:
Op dinsdag 29 januari 2008 14:07 schreef anneja het volgende:
Ik kan hier alleen vanuit mezelf spreken, maar ik let er in mijn rl omgeving wel vaak een beetje op waarom mensen stoppen. En als dat een volgens mij vermijdbare reden is en ik het gevoel heb dat de ouders in kwestie daar ontvankelijk voor zijn dan vraag ik wel eens door (zoals de overbuurvrouw die dacht dat ze niet genoeg melk had omdat ze bijna niks kon kolven, dat soort dingen). En dat is weer omdat het gewoon net wat gezonder is voor een baby om moedermelk te krijgen. Ik heb daarbij zelf niet het gevoel dat ik dram, maar ik heb geen idee of dat voor de ontvangende partij ook geldt natuurlijk
Je kunt in je omgeving wel opletten waarom mensen stoppen, maar al zou iemand stoppen omdat ie er gewoon geen zin meer in heeft. Dan heb jij er toch nog niks over te zeggen? Mensen die geen borstvoeding geven of ermee stoppen hebben er echt wel over nagedacht hoor.

Ik ben bang dat je daarbij vergeet dat de buurvrouw zelf ook misschien dolgraag bv zal blijven geven omdat ze heust wel weet dat het 'beter' is. En dat jij misschien wel de achtste persoon bent die het haar deze week gaat vertellen. Dat kan dan echt heeeel opdringerig overkomen. Kijk bij de eerste persoon denk je nog: 'Goh wat aardig', maar bij de achtste denk je echt van: 'Ga jij je verhaal maar tegen die betonnen muur daar houden want ik luihuister toch niet!'
quote:
maar het mooie is juist dat je corrigeert voor die eventueel mindere weerstand. Je hebt kinderen die sowieso al weinig ziek zijn. Maar die zouden vaker ziek zijn met fv dan bv. En hetzelfde geldt voor kinderen die van zichzelf al vaak ziek zijn.
Dat komt waarschijnlijk door de kudde op maat gemaakte afweerstoffen die in moedermelk zit- moeder en baby staan aan dezelfde ziektekiemen bloot en de moeder maakt de afweerstoffen aan die het onvolwassen immuunsysteem van een baby nog niet kan maken. Met flesvoeding kan dat simpelweg niet.
Ja maar je weet dus gewoon nooit hoe een kind het gedaan zou hebben op die andere voeding. En als het dan gewoon goed gaat, waarom dan zo "moeilijk" doen over hoe het zou kunnen zijn terwijl je dat niet eens zeker weet?

Je rent toch ook niet elke dag op je buurvrouw af als ze met de auto aan komt rijden om te vertellen dat ze veeeeeel beter kan gaan fietsen. Dat dat echt veel beter is voor haar gezondheid, want dat is wetenschappelijk bewezen. En als het fietsen haar niet lukt, wil jij haar wel eens helpen om het te leren
pi_56385632
quote:
Op dinsdag 29 januari 2008 14:10 schreef k_i_m het volgende:

ik merk dat ik inderdaad onmiddellijk de neiging heb een 'ja maar, ja maar' reactie te tiepen, is dat waar je over valt?

(als in: jamaar, als je het niet probeert weet je het toch niet?)

(en ik zal nooit beweren dat bv geven niet belastender is dan fv, dat is het wel, het is vermoeiend en je moet altijd beschikbaar zijn of zorgen dat er melk beschikbaar is en daar krijg ik best wel eens een sik van, net als van dat ik altijd de lul ben 's nachts omdat ik nou eenmaal met melkklieren uitgerust ben)
pi_56385681
quote:
Op dinsdag 29 januari 2008 14:14 schreef debuurvrouw het volgende:

[..]

zoals hierboven te lezen hebben mijn oudste twee BV gehad. De een 12 weken, de ander 6. Mijn derde heeft alleen fv gehad (omdat ik mijn borsten inmiddels had laten verkleinen en de kans op ontstekingen daardoor zo groot was dat de chirurg mij afraadde bv te geven. zo ook nog een excuus )
Mijn oudste twee hebben allebei al twee keer buisjes, allebei de eerste keer op 2 jarige leeftijd.
Mijn derde is nu 4 en heeft dit nog niet nodig gehad. Nou zullen ze wel uitzondering op de regel zijn, of mijn Bv is niet goed genoeg, óf ik heb niet lang genoeg gevoed, maar opmerkelijk is het wel....
met een steekproef van 3 is daar helaas geen zinnige conclusie uit te trekken, graag hoor ik het resultaat als je 100 kinderen hebt gekregen

(mijn zusje heeft 6 maand bv gehad en ik 3, en zij is zo allergisch als iets wat heel allergisch is en ik niet. Maar dat is ook het mijn-opa-rookt-en-is-al-90- argument)
  dinsdag 29 januari 2008 @ 14:22:42 #200
45621 Suzanna
Mama van...
pi_56385687
quote:
Op dinsdag 29 januari 2008 14:07 schreef anneja het volgende:
Dan zouden BV-moeders ook tegen werken tijdens de BV-periode moeten zijn, want dan heeft borstvoeding tijdens die periode bijzonder weinig zin (zie voorgaande opmerkingen over KDV'en e.d.) ...
Moeder en kind maken dan namelijk niet dezelfde afweerstoffen aan, kind krijgt ze niet binnen, dus zal toch ziek worden.

Ikzelf heb mijn kinderen alledrie borstvoeding gegeven omdat ik dat zelf graag wilde. Voordelen zag ik ervan, maar na een tijdje begonnen ze alledrie de borst te weigeren, de eerste twee vanwege volgende zwangerschap, en nr. 3 waarschijnlijk van spruw in combinatie met een erg verschrikkelijk sterke wil ...

Dus tja, daar zit je dan met je goede voornemens. Kind wil niet. Wat dan? Flesvoeding dus. Ik zie vooral voordelen voor de ouders met flesvoeding, voor het kind niet bijzonder veel, maar mijn kinderen dachten daar dus anders over. Dan ga je met je kind mee, want verhongeren mogen ze natuurlijk niet ...

Overigens ben ik nooit echt een super-BV-promotor geweest maar heb ik wel mijn advies aangeboden aan moeders in mijn omgeving die er problemen mee hadden. Zo heb ik mijn zus ook al kunnen helpen en heb ik haar het Borstvoedingsforum laten zien. Daar zitten pas BV-maffioso's op!
En ik zou nooit iemand veroordelen omdat ze Nutrilon aan hun kind geven ipv moedermelk als ze daar de voordelen meer van inzien. Als je het niet met plezier kunt doen, doe het dan ajb niet, want daar doe je niemand een plezier mee (inclusief kind) ... Het lijkt me belangrijk dat de kersverse moeder ook gelukkig is...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')