abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_56371353
quote:
De hype rond borstvoeding heeft onvoldoende wetenschappelijke basis, zegt hoogleraar Pieter Sauer: ‘Ik durf met grote zekerheid te zeggen dat flesvoeding vrijwel net zo goed is als borstvoeding.’

Niet lang geleden was flesvoeding een symbool voor rijkdom en emancipatie, voor vrije keuze en voor moderne gezinsverhoudingen. Maar tijden zijn veranderd. Aan het begin van de 21e eeuw heeft borstvoeding een bijna heilige status verworven, opmerkelijk genoeg vooral onder dezelfde rijke en geëmancipeerde vrouwen. Aangespoord door de Wereld Gezondheidsorganisatie (WHO), La Leche League, de Koninklijke Nederlandse Vereniging van Verloskundigen en binnenkort zelfs het kabinet gaan moeders massaal terug naar de natuur en wordt flesvoeding zo goed als verworpen.

Geheel ten onrechte, stelt Pieter Sauer, hoofd van het Groningse Beatrix Kinderziekenhuis en hoogleraar pediatrie. ‘Wetenschappelijk gezien is er geen bewijs dat borstvoeding voor de baby grote voordelen heeft boven flesvoeding.’

Sauer werkt ruim dertig jaar in de kindergeneeskunde, de laatste tien jaar als hoofd van het Beatrix Kinderziekenhuis. In die functie heeft hij het groeiende enthousiasme over borstvoeding van dichtbij meegemaakt, een ontwikkeling die volgens hem niet voortkomt uit gedegen wetenschappelijk bewijsmateriaal, maar vooral uit een uitermate sterke lobby van wat hij ‘de borstvoedingsmensen’ noemt. Sinds het begin van de jaren tachtig is reclame voor flesvoeding verboden en voert de WHO wereldwijd actief campagne voor de natuurlijke wijze van voeden.

Hoewel de campagne vooral is ingegeven door de gezondheidsgevaren die in ontwikkelingslanden bestaan rondom flesvoeding, wordt in de westerse wereld dezelfde boodschap verkondigd als bijvoorbeeld in Ghana: borstvoeding is beter voor de gezondheid van de baby dan flesvoeding. Een bewering die voor Nederland echter niet of nauwelijks opgaat. Sauer: ‘In principe benadert goede flesvoeding borstvoeding dusdanig dat er nauwelijks verschil is waar te nemen. De reden dat de WHO zo fanatiek campagne voert voor borstvoeding, is dat er in ontwikkelingslanden wel degelijk gevaren zijn met flesvoeding. Het water waarmee de melk moet worden aangemaakt is er vaak onhygiënisch en kan dus schadelijk zijn voor het kind. Aan het melkpoeder ligt dat niet. In Nederland, waar we altijd schoon water bij de hand hebben, is er dan ook geen enkele reden om vrouwen wijs te maken dat ze hun kind tekort doen als ze de fles geven.’

Het is opmerkelijk dat de fanatieke lobby voor borstvoeding in Nederland zich grotendeels baseert op onderzoeken in ontwikkelingslanden. In bijvoorbeeld Brazilië en Wit-Rusland werd inderdaad een positief verband aangetoond tussen borstvoeding en de gezondheid van het kind. Maar dit verband kan dus zijn veroorzaakt door de slechte kwaliteit van het water. Slechts een keer werden de effecten onderzocht in een ontwikkeld land, Italië. Daar bleek inderdaad dat borstgevoede iets minder lichte koortsaanvallen hadden. ‘Maar ook in dat onderzoek is geen aantoonbaar causaal verband’, legt Sauer uit.

‘De resultaten zijn beïnvloed door nevenfactoren, die onmogelijk zijn uit te schakelen. Dan zou je twee a-selecte groepen moeders moeten hebben, waarbij de ene groep wordt gevraagd borstvoeding te geven en de andere flesvoeding. Maar ethisch gezien is het niet verantwoord om een vrouw te dwingen om voor een onderzoek een andere voedingsmethode toe te passen dan zij eigenlijk wil.’ Sauer: ‘Er zijn vele tientallen onderzoeken gedaan naar de effecten van borstvoeding en flesvoeding op infecties, de helft hiervan geeft aan dat borstvoeding beter is, de andere helft dat beide evengoed zijn. Dat is hoe dan ook geen basis om te concluderen dat borstvoeding veel beter is.’

Vergelijkbare twijfels moeten worden gesteld bij conclusies uit onderzoeken naar het effect van borstvoeding op overgewicht, intelligentieniveau of allergieën. Want hoewel inderdaad is vastgesteld dat kinderen die met de borst zijn gevoed minder vaak te maken krijgen met overgewicht en gemiddeld een hoger intelligentieniveau hebben, is ook bekend dat vrouwen die borstvoeding geven gemiddeld hoger zijn opgeleid dan vrouwen die flesvoeding geven. Genetisch gezien is de kans dus groter dat een met de borst gevoed kind een hoger intelligentieniveau heeft dan een kind dat met de fles is grootgebracht. Bovendien heeft het opleidingsniveau weer invloed op de kans op obesitas; hoger opgeleiden hebben meer kennis over voeding en hebben bovendien gemiddeld meer geld voor gezond eten. Het is dus zeer de vraag of de obesitas het gevolg is van de borstvoeding zelf of van andere omstandigheden.

Voor een verhoogd risico op allergieën is helemaal weinig bewijs. ‘Ik kan je een enorme stapel artikelen geven waarvan de helft aangeeft dat voeding hier een rol bij speelt en de andere helft dat het geen rol speelt.’

De feiten overziend is het vreemd dat Nederlandse moeders vol overgave vallen voor borstvoeding. Met pijnlijke borsten, slapeloze nachten, overmatige stress en zelfs ondervoede baby’s tot gevolg. Volgens Sauer doet de borstvoedingshype inmiddels meer kwaad dan goed: ‘Begrijp me goed, ik heb niets tegen borstvoeding. Integendeel. Maar we zijn inmiddels zo ver dat vrouwen zich schuldig voelen als ze kiezen voor de fles, zelfs weigeren om flesvoeding te geven om het kind wanneer nodig bij te voeden. Met als gevolg dat we hier in het ziekenhuis ondervoede baby’ sen baby’s met uitdrogingsverschijnselen binnen krijgen. Dat is toch te gek voor woorden!’

Extra schrijnend is het dat deze problemen deels worden veroorzaakt door de veronderstelling bij veel vrouwen dat borstvoeding minstens een half jaar moet worden volgehouden. Een veronderstelling waar geen enkel bewijs voor is, zo gaf een van de schrijvers van het WHO-rapport over borstvoeding onlangs vertrouwelijk aan Sauer toe.

Rest de vraag waarom men in Nederland zo enthousiast achter de borstvoedingshype aanloopt. Sauer wijt het aan de terreur van de ‘borstvoedingsmensen’. ‘Binnen de wetenschap zijn er genoeg mensen die ervan zijn overtuigd dat flesvoeding in wezen even goed is en ook veel artsen bevelen het zonder problemen aan. Maar bijna niemand durft het te zeggen, want dan wordt je direct gebrandmerkt als vrouwonvriendenlijk, kindonvriendelijk en natuuronvriendelijk.’
Bron: De Pers, DAG

Ik vind het toch wel schokkend dat de boodschap van de borstvoedinglobby gebaseerd is op onderzoeken in ontwikkelingslanden, waarvan de resultaten niet gelden voor de Westerse wereld!
Hier is het water immers schoon.
Vind het echt treurig dat vrouwen hier wordt wijsgemaakt dat borstvoeding het allerbeste is en dat je dat tot elke prijs moet proberen. Lees het ook in het borstvoedingsdraadje hier.
Er is niets tegen borstvoeding, maar flesvoeding is net zo prima en je moet ook aan jezelf denken. Maar goed, deze discussie is hier vast al uitentreure gevoerd.
Hopelijk gaan vrouwen zich door deze nieuwe inzichten minder gedwongen en minder schuldig voelen.

[ Bericht 0% gewijzigd door cinnamongirl op 28-01-2008 21:36:11 ]
pi_56371668
Flesvoeding is goed en wordt steeds beter, maar waarom denk je dat ze blijven zeggen: '' nu met toegevoegd dit, nu met toegevoegd dat...'' ?
Terwijl ze twintig jaar geleden ook beweerden dat het even goed was...
pi_56371678
quote:
Op maandag 28 januari 2008 21:29 schreef cinnamongirl het volgende:

Vind het echt treurig dat vrouwen hier wordt wijsgemaakt dat borstvoeding het allerbeste is en dat je dat tot elke prijs moet proberen. Lees het ook in het borstvoedingsdraadje hier.
Pardon? Mag ik weten waar je dat vandaan haalt?
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
pi_56371757
quote:
Op maandag 28 januari 2008 21:43 schreef YPPY het volgende:

[..]

Pardon? Mag ik weten waar je dat vandaan haalt?
Sorry, ik druk me wat ongelukkig uit. Met 'hier' bedoeld ik Nederland en zeker niet OUD op Fok...heb hier inderdaad niet het idee dat men hier in OUD flesvoeders veroordeelt!
  maandag 28 januari 2008 @ 21:48:09 #5
24188 Belana
kloon van belana
pi_56371783
dit wordt een herhaling van zetten
en dat terwijl hier juist respect is voor beide kanten, zowel in het borstvoedingstopic als in het flesvoedingstopic.
stormy waters...
sailin'
  maandag 28 januari 2008 @ 21:50:01 #6
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_56371818
Fijn dat er ook eens genuanceerd geschreven wordt over borst- en flesvoeding. Voor mijn gevoel zijn we een beetje doorgeschoten met het borstvoedingverhaal, net zoals men 30 jaar geleden doorgeschoten was met flesvoeding.
Geen zorgen voor de dag van morgen.
pi_56371917
quote:
Op maandag 28 januari 2008 21:47 schreef cinnamongirl het volgende:

[..]

Sorry, ik druk me wat ongelukkig uit. Met 'hier' bedoeld ik Nederland en zeker niet OUD op Fok...heb hier inderdaad niet het idee dat men hier in OUD flesvoeders veroordeelt!
Ok dan is het goed, ik was al zo verrast. Ik vind juist dat iemand die met bv stopt juist positief wordt benaderd in het bv topic. Verder lijkt dit me een eeuwig durende discussie die elke paar jaar een andere kant op gaat.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
pi_56372028
quote:
Op maandag 28 januari 2008 21:29 schreef cinnamongirl het volgende:

[..]

Bron: De Pers
Ohww
♥ ♥ Jij een beetje van mij, ik een beetje van jou. ♥ ♥
pi_56372087
quote:
Op maandag 28 januari 2008 21:54 schreef YPPY het volgende:

[..]

Ok dan is het goed, ik was al zo verrast. Ik vind juist dat iemand die met bv stopt juist positief wordt benaderd in het bv topic. Verder lijkt dit me een eeuwig durende discussie die elke paar jaar een andere kant op gaat.
Ik denk ook dat de discussie ook nooit zal ophouden, zelfs als de wetenschap uiteindelijk fles/borst als 'het beste' aan zou kunnen wijzen. Het beste bepaal je nl. zelf als ouders!
Ik vind het alleen zo jammer dat sommige ouders misschien een keuze maken die is gebaseerd op onzin... (bijv. die derde wereldonderzoeken).
pi_56372123
quote:
Op maandag 28 januari 2008 22:01 schreef cinnamongirl het volgende:

Ik vind het alleen zo jammer dat sommige ouders misschien een keuze maken die is gebaseerd op onzin... (bijv. die derde wereldonderzoeken).
Misschien is het ook geen onzin...
pi_56372206
quote:
Op maandag 28 januari 2008 22:02 schreef Bass-Miss het volgende:

[..]

Misschien is het ook geen onzin...
Kan ook. Maar dan nog is het logischer om er vanuit te gaan dat de ene methode niet slechter/beter is dan de andere!
pi_56372252
Anderzijds wordt er ook mooi gezwegen over het risico van aanwezige kiemen in het poeder voor de zuigenlingenmelk...
  maandag 28 januari 2008 @ 22:17:05 #13
26400 wijsneus
Radicaal Democraat
pi_56372507
Ik kan me gewoonweg niet voorstellen dat je een door het lichaam zelf geproduceerde stof met zulke ingewikkelde eiwitketens, vetten en weerstand verhogende stoffen kunt vervangen door poeder.

Maar dat is meer een gut-feeling dan een wetenschappelijk onderbouwde stelling
Siamo Tutti Antifascisti!
pi_56372695
Ik hoop maar dat het eens gedaan is met de vraag die je zo ongeveer meteen krijgt als je verteld dat je zwanger bent: "EN ga je borstvoeding geven?" (dat ze het überhaupt al durven te vragen denk ik dan)
Als je dan verteld dat je flesvoeding gaat geven dan willen ze graag weten waarom.... heb ik "ze" nog nooit iemand horen/zien vragen als iemand verkondigt borstvoeding te gaan geven.
Nederlanders hangen graag een labeltje aan je, en stoppen je graag in een hokje en daar veranderd een onderzoek niets aan.
(En nu niet zeggen dat er in OUD nooit gevraagd is waarom iemand geen borstvoeding gaat/wil geven, kan me de discussie nog goed herinneren, want die reden moet natuurlijk wel "valide" zijn)
Mama van Isa en Ties
pi_56372708
En euhm, dat kinderartsen makkelijk een bepaald merk poedermelk gaan voorschrijven komt vooral voort uit de overeenkomst die fabrikanten aangaan met ziekenhuizen.
pi_56372832
In feite geeft het onderzoek alleen aan dat er helemaal niets mis is met flesvoeding. En er is ook helemaal niets mis met flesvoeding. Er zijn alleen een aantal dingen die ontbreken zoals antistoffen. Niet dat deze essentiel zijn, maar ze zijn wel nuttig. Daar ligt dus een keuze in. Althans, dat zou een keuze kunnen zijn. Niet iedereen produceert voldoende melk, dus niet iedereen kan die keuze maken.

Dus het is ook niet een kwestie van dit is goed en dat niet, beide soorten voeding hebben bestaansrecht.
Beter een baas onder je duim, dan tien bovenop
Trekt bij warm weer een poncho aan
pi_56372853
quote:
Op maandag 28 januari 2008 22:23 schreef Bass-Miss het volgende:
En euhm, dat kinderartsen makkelijk een bepaald merk poedermelk gaan voorschrijven komt vooral voort uit de overeenkomst die fabrikanten aangaan met ziekenhuizen.
Wij konden kiezen uit ik meen 3 merken: Nutrilon, Friso en ???
Dus niet één merk gebonden, dus geen verplichting wilde je een ander merk dan nam je dat gewoon zelf mee.
Ik had zelf al een pak bij, wist niet eens dat we dat kregen van het ziekenhuis.
Dus die lobby valt reuze mee.
Mama van Isa en Ties
pi_56372978
quote:
Op maandag 28 januari 2008 22:28 schreef marlieske het volgende:

[..]

Wij konden kiezen uit ik meen 3 merken: Nutrilon, Friso en ???
Dus niet één merk gebonden, dus geen verplichting wilde je een ander merk dan nam je dat gewoon zelf mee.
Ik had zelf al een pak bij, wist niet eens dat we dat kregen van het ziekenhuis.
Dus die lobby valt reuze mee.
In het ziekenhuis waar mijn moeder werkt, krijgen alle mama's een voorschrift mee voor een bepaald merk en dat schijnt de gewone gang van zaken te zijn. Er worden ook zeer gul geschenkjes uitgedeeld.
Babyvoeding is nu eenmaal een grote markt.
pi_56373372
Hier ook, meestal Nutrilon omdat Nutricia meerdere producten heeft die voor ziekenhuizen interessant zijn, en een alles-in-één deal dat ook is.
Sauer is overigens niet onomstreden aangezien hij onderzoeken uitvoert voor Numico (Nutricia/Nutrilon) en dus niet altijd als onafhankelijk wordt gezien.
  maandag 28 januari 2008 @ 22:53:51 #20
203688 Drijfzand
account closed
pi_56373535
Het betreft hier de mening van één man, stel daar tegenover bvb de "American Academy of Pediatrics":
quote:
human milk is the preferred feeding for all infants. This includes premature and sick newborns, with rare exceptions. Of course, breast milk would appear to be the most ideal food for your newborn. It is the food least likely to cause allergic reactions, it is inexpensive, it is readily available at any hour of the day or night; babies accept the taste readily; and the immunity factors in breast milk can help the baby fight off some infections.
[..]
The cholesterol content is also high in human milk and very low in formulas. Cholesterol promotes brain growth and provides the building blocks of hormones, vitamin D, and intestinal bile.

Formula-fed babies also have the risk of developing an allergy to a particular formula. When a baby develops an allergy to formula, he or she may have symptoms that include irritability, crying after feedings, nausea, vomiting, diarrhea, or a skin rash.
Vreemd dat hij zo de nadruk legt op het advies van de WHO. De redenen waarom in de VS en West-Europa borstvoeding wordt aangeraden zijn heel verschillend van deze van de WHO en zijn wel degelijk gebaseerd op studies uitgevoerd in die landen.

Ik zou meer vertrouwen stellen in het advies van een hele beroepsgroep, dan in de stem van een eenzame dissident. Het artikel bewijst enkel wat we allang weten, dat je in elk vakgebied mensen kan vinden met een afwijkende mening.
too much to do in the real world.
  maandag 28 januari 2008 @ 22:56:37 #21
4177 Jojogirl
Curves in all the right places
pi_56373620
quote:
Op maandag 28 januari 2008 22:47 schreef poemojn het volgende:
Hier ook, meestal Nutrilon omdat Nutricia meerdere producten heeft die voor ziekenhuizen interessant zijn, en een alles-in-één deal dat ook is.
Sauer is overigens niet onomstreden aangezien hij onderzoeken uitvoert voor Numico (Nutricia/Nutrilon) en dus niet altijd als onafhankelijk wordt gezien.
Ah, dat laatste beantwoordt meteen mijn grootste vraag over dit artikel: hoe onafhankelijk is deze arts. NIet heel erg dus.

Verder zullen heus wel niet alle onderzoeken naar borstvoeding versus poedermelk zwart wit zijn ten gunste van borstvoeding, maar mensne die zulke onderzoeken doen weten heus wel dat ze moeten corrigeren voor verschillen tussen de groepen en er zijn zoveel onderzoeken die positief uitvallen voor de borstvoeding dat het me onjuist lijkt om te stellen dat er geen verschil is.
pi_56373947
Ik lees ergens dat dhr Sauer op de loonlijst staat van Nutricia:
http://www.depers.nl/binn(...)ml?ref=ontbijtnieuws

Ik heb nog geen bevestiging hiervan, maar als dit zo is dan mag je je afvragen hoe onafhankelijk hij is.
pi_56374030
Een zoektocht met Google laat een berg onderzoeken zien van hem met sponsering van Nutricia, dus hij is niet onafhankelijk.
pi_56374214
quote:
Op maandag 28 januari 2008 23:09 schreef Lucille het volgende:
Een zoektocht met Google laat een berg onderzoeken zien van hem met sponsering van Nutricia, dus hij is niet onafhankelijk.
quote:
Prof.dr. P.J.J. Sauer, lid-geneeskundige
1. Hoogleraar Kindergeneeskunde RUG
2. Hoofd Afd. Kindergeneeskunde, UMCG
3. Lid Gezondheidsraad
4. Lid Beraadsgroep Voeding, Gezondheidsraad
5. Adviseur Numico Research
6. Lid van de Centrale Commissie Mensgebonden Onderzoek
Adviseur Numico Research..lijke me idd. niet echt onafhankelijk
She said you can paint your sky any colour
And you can paint your dark as dark as you need
And you can paint your light as light as you please
It's all up to you
pi_56374876
Die heeft vast iets leuks kunnen kopen door het schrijven van dat artikel.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')