abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 10 februari 2008 @ 14:20:01 #51
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_56643312
Tipje: de enige verdelingen die je nu kent, zijn waarschijnlijk de normale verdeling en de binomiale verdeling. Herken je een van deze twee in dit vraagstuk?
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_56643545
wat een helden zijn jullie

ik wil verder met die opdracht ,, en daar heb ik deze fking kut berekening voor nodig.. kan iemand me vertellen HOE.. godver jezus
  zondag 10 februari 2008 @ 14:39:07 #53
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_56643870
quote:
Op zondag 10 februari 2008 13:26 schreef warchaser44 het volgende:
of je geeft gewoon het antwoord want zelf kom ik er niet uit,, anders post ik hier niet hoor
Ik heb het gevoel dat je met dit antwoord niets geholpen bent op de lange termijn, maar vooruit.

We hebben in feite te maken met een Bernoulli-experiment.. Dat moet je zien, dat is de crux. We hebben een experiment wat kan slagen (passagier komt) en kan mislukken (passagier komt niet). De kans op succes is 0.92. Je zou het kunnen vergelijken met een niet-eerlijke munt, waarbij de kans dat je kop gooit (succes) 0.92 is, en dat je munt gooit 0.08 is.

Hopelijk kun je de vraag: "Wat is de kans dat je 10x kop gooit als je 10x gooit" direct beantwoorden. Bij een zuivere munt is dat 0.510. Bij deze onzuivere munt 0.9210.

Dan nu de vraag van de vliegtuigpassagiers:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Als extraatje:

Hopelijk is dat duidelijk. Wat jij de hele tijd wilt doen, is kansen optellen; dat werkt niet op deze manier. Daarvoor moet je denk ik nog een beetje het gevoel te pakken krijgen. Waar we het hier over hebben, is een hele reeks van experimenten die allemaal moeten slagen. Dan kun je (mits ze onafhankelijk zijn) de kansen met elkaar vermenigvuldigen. Wat is de kans dat de eerste slaagt * kans dat de tweede slaagt, etc.

Optellen van kansen gebeurt vaak om te bepalen wat de kans überhaupt is dat één experiment slaagt. B.v. Wat is de kans dat je minder dan een 3 gooit met een dobbelsteen? Dat betekent dat je 1 of 2 moet gooien. De kans op 1 is 1/6e, de kans op 2 is ook 1/6e. Deze gebeurtenissen overlappen niet, dus: 1/6 + 1/6 = 2/6. Vooral met dat niet-overlappen moet je uitkijken.

Stel dat iemand vraagt: Wat is de kans dat je een even getal gooit met een dobbelsteen, of dat je minder dan drie gooit? De kans dat je een even getal gooit (2,4,6) is 1/6 + 1/6 + 1/6 = 1/2. De kans dat je minder dan drie gooit is 1/3e (zie vorige alinea). Maar, deze kansen overlappen, want de '2' tel je nu twee keer mee. Dus het antwoord is niet 1/3 + 1/2 = 5/6. Het antwoord is 4/6. Kijk daarmee uit. En tot die tijd vooral veel oefenen…

Schroom niet om te vragen hier, want het wordt met plezier uitgelegd, maar alleen antwoorden krijgen met kansrekening helpt je op lange termijn echt niet verder. Je moet het 'zien'.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  zondag 10 februari 2008 @ 14:41:09 #54
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_56643924
quote:
Op zondag 10 februari 2008 14:28 schreef warchaser44 het volgende:
wat een helden zijn jullie

ik wil verder met die opdracht ,, en daar heb ik deze fking kut berekening voor nodig.. kan iemand me vertellen HOE.. godver jezus
Ik heb al spijt van m'n vorige antwoord. Je wordt hiet niet gesard, mensen proberen je hier wat te leren. Die opdracht zul je niet voor niets moeten maken.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_56643977
bedankt ik weet nu weer hoe het moest..

ik ben niet totaal dom dat ik niet weet dat een dobbelsteen kans 1/6de is.. ik wist alleen niet meer hoe je dat bij meerdere dingen moest doen.. gewoon in de macht van 77 zetten dus..
  zondag 10 februari 2008 @ 15:14:29 #56
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_56644776
quote:
Op zondag 10 februari 2008 14:42 schreef warchaser44 het volgende:
bedankt ik weet nu weer hoe het moest..

ik ben niet totaal dom dat ik niet weet dat een dobbelsteen kans 1/6de is.. ik wist alleen niet meer hoe je dat bij meerdere dingen moest doen.. gewoon in de macht van 77 zetten dus..
Dat een dobbelsteen kans 1/6e is, daarvan hoopte ik dat je dat wist. En ook dat als je 2x gooit dat dan de kans 1/36 is dat je 2x 6 gooit achter elkaar. En daarom hoopte ik dat je dan 'ziet' waarom die macht in het spel komt.
pi_56645285
ja en nu bij de volgende vraag staat er dan de kans dat er 69 mensen zijn gelijk is aan 0.1120

hoe kan dit.. moet ik met een normale verdeling werken dan ?
pi_56648196
quote:
Op zondag 10 februari 2008 15:40 schreef warchaser44 het volgende:
ja en nu bij de volgende vraag staat er dan de kans dat er 69 mensen zijn gelijk is aan 0.1120

hoe kan dit.. moet ik met een normale verdeling werken dan ?
Dat zou normaal met een binomiale verdeling moeten zijn. Maar bedoel je "precies 69" of "exact 69" mensen?
pi_56649639
quote:
Op zondag 10 februari 2008 18:14 schreef zuiderbuur het volgende:

[..]

Dat zou normaal met een binomiale verdeling moeten zijn. Maar bedoel je "precies 69" of "exact 69" mensen?
ja dus er zijn 6 stoelen te weinig, exact 69 mensen

maar een binomiale verdeling heb ik nog nooit gehad ?
pi_56650171
quote:
Op zondag 10 februari 2008 19:27 schreef warchaser44 het volgende:

[..]

ja dus er zijn 6 stoelen te weinig, exact 69 mensen

maar een binomiale verdeling heb ik nog nooit gehad ?
Neen ik heb het nog steeds niet begrepen : vraag je me nu de kans dat :

-minstens 69 van die 77 mensen komen opdagen

of
- dat er exact 69 van die 77 mensen komen opdagen?

Ik kan het niet beter uitleggen dan Wikipedia, wat die binomiale distributie is.
Dat is wat je moet doen als er n keer iets geprobeerd wordt, en jij wil weten wat de kans is op zoveel maal succes.

Ik heb het een keer uitgerekend, de kans op exact 69 is 0.111 , en de kans op minstens 69 is 0.839 (tenzij ik ergens een foutje heb gemaakt )
  zondag 10 februari 2008 @ 20:00:04 #61
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_56650375
quote:
Op zondag 10 februari 2008 19:51 schreef zuiderbuur het volgende:
Ik heb het een keer uitgerekend, de kans op exact 69 is 0.111, en de kans op minstens 69 is 0.839 (tenzij ik ergens een foutje heb gemaakt )
Het laatste decimaal van de eerste kans is fout

[ Bericht 6% gewijzigd door GlowMouse op 10-02-2008 20:11:43 (doe ik het zelf ook :() ]
pi_56651136
quote:
Op zondag 10 februari 2008 20:00 schreef GlowMouse het volgende:

[..]

Het laatste decimaal van de eerste kans is fout
0.83879 mag ik toch afronden naar 0.839?

O sorry, eerste kans : inderdaad, dan is het 0,112
pi_56651271
hmm dan doe ik iets fout,, het moet idd 0.112 zijn.. maar ik weet nog niet hoe ik daar op kom
het ometen dus EXACT 69 mensen zijn.. maar op mijn manier kom ik op het 2de getal uit.. dat is dan minstens ?
pi_56651551
quote:
Op zondag 10 februari 2008 20:39 schreef warchaser44 het volgende:
hmm dan doe ik iets fout,, het moet idd 0.112 zijn.. maar ik weet nog niet hoe ik daar op kom
het ometen dus EXACT 69 mensen zijn.. maar op mijn manier kom ik op het 2de getal uit.. dat is dan minstens ?
Wat is jouw manier dan wel? Leg eens uit hoe je aan je resultaat komt?
pi_56655890
quote:
Op zondag 10 februari 2008 20:49 schreef zuiderbuur het volgende:

[..]

Wat is jouw manier dan wel? Leg eens uit hoe je aan je resultaat komt?
door 0.92^69
pi_56656157
quote:
Op zondag 10 februari 2008 23:17 schreef warchaser44 het volgende:

[..]

door 0.92^69
Dat is 0.0032?
pi_56662201
hmm.. ik doe toch echt iets fout dan..

daarom vraag ik hoe kan het dan dat je minder kans hebt op 69 passagiers.. ?
  maandag 11 februari 2008 @ 11:58:29 #68
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_56662538
De kans op 100 passagiers is toch ook niet 0.92100? Achter die wikipedialink is alle theorie te vinden, herhalen daarvan zou een beetje zinloos zijn.
pi_56663612
ik ben al een aardig eindje ver met die binomiale verdeling.. ik heb zo'n programmaatje gevonden op internet waardoor je het alleen even in hoeft te vullen.. wel raar dat ik hier een po over krijg terwijl ik er nog nooit iets over gehad heb..

nja igg bedankt
  maandag 11 februari 2008 @ 18:20:33 #70
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_56668950
quote:
Op maandag 11 februari 2008 12:55 schreef warchaser44 het volgende:
ik ben al een aardig eindje ver met die binomiale verdeling.. ik heb zo'n programmaatje gevonden op internet waardoor je het alleen even in hoeft te vullen.. wel raar dat ik hier een po over krijg terwijl ik er nog nooit iets over gehad heb..

nja igg bedankt
Dat je dan zo'n PO krijgt is inderdaad vreemd. Is het dan niet raadzamer om met de docent te overleggen? Want dit is tamelijk zinloos. Ik heb het gevoel dat je de theorie niet helemaal machtig bent, en dat is voorstelbaar als je er nooit iets van hebt gehad. Tegelijkertijd is het zo naar een antwoord toekomen meer een kwestie van geluk dan van wijsheid. Ik heb het gevoel dat je op deze manier heel ad-hoc redeneert en weinig inzicht verwerft, wat eigenlijk verspilling van je tijd is. Als docent kun je dat toch ook niet bedoeld hebben.
pi_56672655
Ik hoop dat iemand hier me kan uitleggen hoe een MRI-scanner het signaal produceert waaruit in T1 en T2 kan afleiden... Ik snap dat er een sterk magneetveld B0 wordt aangelegd, waarnaar de magneetvectortjes van de H-kernen zich richten (parallel of anti-parallel). Ik begrijp ook hoe een stroompje door een spoel voor een extra magneetveldje B1 loodrecht op B0 de magneetvectortjes in het XY-vlak draait, en dat er vervolgens tegelijk twee soorten relaxatie plaatsvinden, één vanwege het uit fase raken van de vectortjes (verschillende Lamorfrequentie) en één vanwege het terugkeren van de vectortjes naar de z-as.
Tijdens dit proces zouden er radiofrequente golven worden afgegeven (ik denk dat ik dit wel begrijp voor de T1-relaxatie, maar niet voor de T2-relaxatie), die opgevangen worden door een spoel en daar voor een stroompje zorgen.
Wat voor een signaal krijg ik dan en hoe haal ik de T1 en de T2 eruit? Daar stoppen de sites die ik heb gelezen namelijk steeds. Verbeteren van eventuele fouten in het bovenstaande kleutertaalverhaaltje zijn ook zeer welkom.
pi_56680122
quote:
Op maandag 11 februari 2008 21:26 schreef vliegtuigje het volgende:
*heel verhaal*
Ik denk dat ik er iets van begin te snappen
Haal je je T2 uit je RF-signaal inclusief echo's door een lijn te fitten door de maxima van de echo's?
En klopt het dat je je T2* uit de eerste uitdempende sinus kunt halen door door de maxima weer een lijn te fitten?
Vragen die van mijn kant dus overblijven is:
* Waarmee bepaal/meet je je T1?
* Waarom is het signaal sinusvormig? Heeft dit iets met dat draaiende assenstelsel te maken waarover ik steeds lees?
Alvast bedankt
pi_56680330
quote:
Op maandag 11 februari 2008 21:26 schreef vliegtuigje het volgende:
Ik hoop dat iemand hier me kan uitleggen hoe een MRI-scanner het signaal produceert waaruit in T1 en T2 kan afleiden... Ik snap dat er een sterk magneetveld B0 wordt aangelegd, waarnaar de magneetvectortjes van de H-kernen zich richten (parallel of anti-parallel). Ik begrijp ook hoe een stroompje door een spoel voor een extra magneetveldje B1 loodrecht op B0 de magneetvectortjes in het XY-vlak draait, en dat er vervolgens tegelijk twee soorten relaxatie plaatsvinden, één vanwege het uit fase raken van de vectortjes (verschillende Lamorfrequentie) en één vanwege het terugkeren van de vectortjes naar de z-as.
Tijdens dit proces zouden er radiofrequente golven worden afgegeven (ik denk dat ik dit wel begrijp voor de T1-relaxatie, maar niet voor de T2-relaxatie), die opgevangen worden door een spoel en daar voor een stroompje zorgen.

Wat voor een signaal krijg ik dan en hoe haal ik de T1 en de T2 eruit? Daar stoppen de sites die ik heb gelezen namelijk steeds. Verbeteren van eventuele fouten in het bovenstaande kleutertaalverhaaltje zijn ook zeer welkom.
Voor zover ik heb begrepen heb je bij een T1 relaxatie inderdaad sprake van emissie van een foton, omdat de spin toestand van hoog energetisch naar laag energetisch 'flipt'. Dit verschil in energie wordt uitgezonden in vorm van een foton, wat gemeten kan worden. Volgens mij wordt op deze manier T1 bepaald. Hoe precies heb ik zo niet kunnen vinden.

Bij de T2 relaxatie is volgens mij geen sprake van het uitzenden van fotonen zoals je zegt. Door het aanbrengen van de RF puls richt je alle magneetvectortjes 1 kant op (in fase). Zogauw de RF puls voorbij is gaan alle vectortjes weer samen draaien in het xy vlak, waardoor de totale bijdrage eigenlijk een ronddraaiende magneetvector is, die draait met de Larmor frequentie. Maar dankzij allerlei kleine oneffenheden in o.a. magneetveld, materiaal enz raken al deze vectortjes langzaam maar zeker uit fase. Na een tijdje staan ze allemaal weer een andere kant op, waardoor je netto geen magneetveld meer hebt in het xy vlak. Dus je magneetveld in het xy vlak nadat de RF puls voorbij is ziet er uit als 1 vector die ronddraait met de larmor frequentie, maar langzaam maar zeker in magnitude afneemt, totdat hij verdwenen is.

Nou heb ik niet kunnen vinden waar precies de opvang spoelen zitten, maar het principe waardoor een stroompje wordt opgewekt is die van Faraday. Dit zegt dat een veranderend magnetisch veld in een spoel een stroompje doet opwekken in die spoel. Dus in geval van de T2 relaxatie begin je met een 'grote' magneetvector die roteert (levert een mooi wisselstroomsignaal op met die frequentie) die kwa sterkte afneemt in tijd. En volgens mij zal het signaal dan de vorm sin(omegalarmour*t)*e-t/T hebben. Dus een sinus die (door die afnemende e macht) afneemt in tijd. De T hier is dan een karakteristieke afname tijd, misschien wel de T2 zoals hij echt wordt gebruikt, maargoed ik weet niet precies hoe dat ding is gedefinieerd.

Anyway, dit is wat ik er van heb kunnen maken. Misschien kom je nu weer wat verder
pi_56680374
quote:
Op dinsdag 12 februari 2008 10:39 schreef vliegtuigje het volgende:

[..]

Ik denk dat ik er iets van begin te snappen
Haal je je T2 uit je RF-signaal inclusief echo's door een lijn te fitten door de maxima van de echo's?
En klopt het dat je je T2* uit de eerste uitdempende sinus kunt halen door door de maxima weer een lijn te fitten?
Vragen die van mijn kant dus overblijven is:
* Waarmee bepaal/meet je je T1?
Volgens mij dus met de uitgezonden fotonen, die het resultaat zijn van het omklappen van de spintoestanden. Hoe dit wordt gemeten verder is mij ook een raadsel
quote:
* Waarom is het signaal sinusvormig? Heeft dit iets met dat draaiende assenstelsel te maken waarover ik steeds lees?
Alvast bedankt
Zie mijn eerdere verhaal
pi_56680572
Overigens zou het ook nog kunnen dat T1 relaxatie OOK wordt gemeten door het toenemen van de B0 vector in tijd. Dit is ook een veranderend magnetisch veld wat meetbaar zou moeten zijn.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')