Ik denk dat als het echt teveel zou worden, mensen wel zouden stoppen met het geven van antwoordenquote:Op zaterdag 23 februari 2008 16:36 schreef Borizzz het volgende:
Maar idd, t is wel een beetje veel de laatste dagen...
Van natuurkunde heb ik iets minder kaas gegeten, maar ik denk toch dat dat niet klopt.quote:Op zaterdag 23 februari 2008 19:02 schreef Borizzz het volgende:
Volgens mij moet je twee richtingen onderscheiden: horizonaal en verticaal.
Verticaal is eenparig versneld. x=x(0) + v*t + 0,5*g*t^2
met x=150 en v(0)=0 en g=9,81 kun je een v uitrekenen na 18,5 seconden toch?
vervolgens is er de horizontale snelheidsrichting. Deze snelheid is constant.
Dan leg je beide snelheidsvectoren bij elkaar en met sinus/cosinus/tangens kun je de gevraagde hoek vinden.
Op fora als mathlinks.ro is Tex gewoon mogelijk. Ik gebruik trouwens nu de Texer van Mathlinks/AOPS om af en toe een formule mooi op het scherm te laten verschijnen.quote:Op zaterdag 23 februari 2008 17:55 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
Ik denk dat als het echt teveel zou worden, mensen wel zouden stoppen met het geven van antwoorden![]()
Overigens ben ik aan het kijken of ik zelf iets met tex kan doen hier. De meesten die antwoord geven kunnen daar vermoedelijk wel mee overweg.
Dit volg ik dus niet.quote:Op zaterdag 23 februari 2008 15:14 schreef GlowMouse het volgende:
We nemen daarom D=E want nu geldt dat voor iedere E>0 dat voor iedere x in IR\{1}, |x-1|<D:
|sqrt(x)-1| = |x-1| / (1+sqrt(x)) < |x-1| < D = E.
Het doel is dat je voor iedere E>0 aan kunt tonen dat voor x'en in de buurt van c geldt dat |f(x)-limietwaarde| < E. Een bewijs begint dus met:quote:Op zaterdag 23 februari 2008 19:15 schreef Borizzz het volgende:
[..]
Dit volg ik dus niet.Wat betekent dit?
Dat volgde volgens mij uit het feit dat |x-2| <D en | (x-2) / (x^2+1) | < E;quote:Op zaterdag 23 februari 2008 19:53 schreef GlowMouse het volgende:
dus volgt E<D en neem je E=D
Dat klinkt wat gek, maar voor de rest klopt het.
Er geldt | x-3 | * | x+4 | < Equote:dan geldt | x-3 | < 1 en -1 < x-2 < 1
Dat tweede moet -1 < x-3 < 1 zijn als |x-3|<1.
| x-3 | * | x+4| = 1* | x+4 | < E
De = moet een < zijn. Daarnaast is het me niet duidelijk waarom |x+4| < E, omdat je nog geen uitspraak over E hebt gedaan.
[..]
Ook hier lijkt het alsof je E kiest ipv D.
Weer fout: bij E=1024 hoort volgens jou D=128, maar met x=103 krijg je 100 * 107 = 10700 > E.quote:Er geldt | x-3 | * | x+4 | < E
Neem D=1 dan 2 < x < 4 en 6 < x+4 < 8
Invullen in bovenste betrekking
8 * | x+4 | < E
| x+4 | < E/8.
Neem dus D = E/8 of D=E.
Als je inziet dat iets niet klopt, dan kun je meestal wel een tegenvoorbeeld verzinnen, en dat inzicht groeit met de jaren.quote:Hoe reken je dat zo snel uit? t komt denk ik omdat ik niet helemaal snap hoe dit soort dingen werken. Bestaat er geen overzicht of zoiets van?
Die vraag snap ik niet. Bij een tegenvoorbeeld kies ik eerst E (want jij moet iets voor álle E aantonen), en daarna pas een x (want jij moet ook iets voor álle x aantonen, ook hier volstaat één tegenvoorbeeld).quote:Hoe weet je bijv. een E als je alleen een x hebt?
Daar gaat het fout: je moet voor iedere E laten zien dat er een D bestaat (zdd uit 0<|x-a|<D volgt dat |f(x)-L|<E), precies andersom dus. Je moet dus een formule vinden die voor iedere E laat zien welke D je moet kiezen om de gevraagde relatie te laten gelden.quote:dus dat voor elke D (astand van x tot a) ook een E (afstand van f(x) tot L ) bestaat.
Gaaf!quote:Op zaterdag 23 februari 2008 20:03 schreef GlowMouse het volgende:
Iedereen die graag met tex werkt: hier kun je makkelijk plaatjes maken om in dit topic met tex te werken. Het is de bedoeling dat plaatjes nog een flinke tijd blijven werken, en omdat het domein gratis is en hosting makkelijk te verplaatsen, denk ik dat dat wel kan. En anders staat de tex-code nog in de url naar het plaatje, zodat informatie nooit echt verloren gaat.
[..]
Weer fout: bij E=1024 hoort volgens jou D=128, maar met x=103 krijg je 100 * 107 = 10700 > E.
Zou dat niet van f een derdegraadveelterm maken?quote:Op zaterdag 23 februari 2008 20:36 schreef teletubbies het volgende:
We bekijken het polynoom f=x^13-1 in F5[x]. Deze is te ontbinden in irreducilebe polynomen van graad 1 en 4 in F5[x].
Nu wil ik kijken wat de graden zijn van de irreducibele polynomen van f in
F25[x] en F125[x].
Is er een slimme manier om dat in te zien?
Voor het geval F5[x] had ik gebruikt gemaakt van een stelling die zegt dat f zich laat ontbinden in F5[x] door: f=Producti=0 3-1 (x-a5^i) met a een nulpunt van f ongelijk aan 1.
Ik weet niet of dezelfde stelling geldt voor machten van 5 (of machten van p in algemeen). Ik denk van wel.
Omdat je limieten zo kunt bewijzen. Jouw 'manier' bewijst dat niet. Neem bijvoorbeeld de functie f(x) = 1.quote:Op zaterdag 23 februari 2008 20:35 schreef Borizzz het volgende:
Waarom moet dat dan andersom?
Deze server staat op 2Mbit SDSL op een school. Hij heeft het niet zo druk, en draait naar verwachting nog wel een paar jaar. Hardwarefalen en stroomuitval zal alleen niet zo snel opgevangen kunnen worden (komt helaas wel af en toe voor, maar een paar dagen downtime in weekend of vakantie is niet zo erg), maar ik wil even kijken of het veel gebruikt wordt. Het kan dan altijd nog naar een andere server verplaatst worden.quote:Op zaterdag 23 februari 2008 20:43 schreef keesjeislief het volgende:
[..]
Gaaf!. Hoe werkt het, heb je een computer thuis als server draaien die je laat parsen?
Btw, misschien is het een idee om het linkje in de OP op te nemen in dit en de volgende delen?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |