abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_56342612
De vorige bewoners van ons huis hielden erg van vensterbank over vensterbank over vensterbank

Na alle vensterbanken weggehaald te hebben en 23 dikke lagen verf afgekrabd te hebben was dit het overblijvende resultaat.

Besloten het maar even te laten voor wat het was en eerst maar het huis woonbaar te maken. Nu wil ik er toch aan beginnen maar loop tegen een paar probleempjes aan.

Ten eerste is het niet mooi recht. Ga ik bijwerken met schaaf, beitel en/of frees.

Ten tweede rotte plekken. Ga ik verwijderen en bijwerken met houtrotvuller.

Ten derde een lange scheur aan één kant op het breedste punt ongeveer 3-4mm.

Mijn idee is om dit te lijmen met een lijm met vullende eigenschappen en daarna te plamuren zodat ik het kan verven zonder dat het daarna weer gaat scheuren. Iemand een goede suggestie welke lijm ik hiervoor het beste kan gebruiken?

Dan als vierde en laatste de afwerking langs het glas. Langs de hele breedte loopt daar een kier van 5mm tussen vensterbank en kozijn, wat vervolgens wel op dezelfde hoogte zit doordat het kozijn voor een deel weggehakt is. Ik denk dat dit gedaan is om een van de opzetvensterbanken echt tot aan het raam te kunnen plaatsen.

Mijn idee is om dit te kitten en vervolgens glad te plamuren, ben alleen bang dat het dan toch gaat scheuren. Iemand daar nog goed suggesties voor?
pi_56342739
Doe als de vorige bewoners en zet er een overzetvensterbank overheen....

Maak van meubelpaneel of ander geschikt hout de bovenkant, dik hem van onderen "op"(hierdoor lijkt hij dikker, en zie je de oude niet meer) en voila!

Paar keer grond verf, goed schuren, afkitten, in de aflak zetten.
pffff je huis verbouwen valt (nog) niet mee :P
pi_56343132
Dat, of gewoon een kant-en-klare vensterbank er overheen zetten. Ben je voor drie tientjes klaar. Eventueel ook nog die plank eerst weghalen.
  zondag 27 januari 2008 @ 16:53:30 #4
190186 hierissieweer
Ik val liever op, dan af!
pi_56343151
quote:
Op zondag 27 januari 2008 16:34 schreef Cybersijp het volgende:
Doe als de vorige bewoners en zet er een overzetvensterbank overheen....

Maak van meubelpaneel of ander geschikt hout de bovenkant, dik hem van onderen "op"(hierdoor lijkt hij dikker, en zie je de oude niet meer) en voila!

Paar keer grond verf, goed schuren, afkitten, in de aflak zetten.
denk de beste oplossing
"Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan."
Hierissiedan, hierissieweers huisje!
  zondag 27 januari 2008 @ 17:56:19 #5
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_56344273
Gewoon weghalen en vervangen door een hardhouten vensterbank? Gaat-ie weer 50 jaar mee!
censuur :O
pi_56344444
Hout scheurt altijd, je zal het altijd vroeg of laat weer door je verf heen gaan zien.
Veel beter zoals al gezegt, nieuwe vensterbank hier bovenop lijmen, je kan dan eventueel met een "standaard" plank uit de voeten omdat je er al een stevige basis onder hebt zitten.
Helemaal weghalen lijkt me geen goede oplossing, je zit dan nog steeds met het probleem van je glaslatten
Wie is jouw favoriete sprookjesfiguur, Sinterklaas, Hans en Grietje, Roodkapje, of Jezus?
pi_56344494
bedantk voor de input, maar het probleem is dat we het niet mooi vinden om een hele dikke vensterbank te krijgen. Ten tweede komt de vensterbank dan zover voor het te openen raam dat daar geen dranger meer past. Zal daar vanavond nog wel even een foto van uploaden.

Hardhout dacht ik niet, het is een huurhuis en daar ga ik niet zelf een hardhouten vensterbank inzetten
  zondag 27 januari 2008 @ 18:12:50 #8
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_56344598
Voor een huurhuis: gewoon eisen dat ze de rotte plekken vervangen?!
censuur :O
pi_56345383
Waarschijnlijk zal de woningbouw dan ook voor de makkelijkste en voor hun goedkoopste oplossing gaan en dan wordt er wat overheen geplakt.

Wat is het probleem van een dunne vensterbank eroverheen te plakken?? Je zegt dat de vorige bewoners dat ook deden, maar dat als je dat nu doe de dranger niet meer past?
pi_56345997
Idd, woningbouw plaatst er gewoon een nieuwe (en dikke) vensterbank overheen en dat is dus wat we niet willen.

Dranger heb ik er zelf op gezet, vorige bewoners hadden alleen een haakje maar ik zet graag mijn raam verder open om te kunnen luchten 's morgens. Overigens hadden zij er niet één maar drie vensterbanken overheen zitten Kwam dus ook dik voorbij de ruit en zat vastgeschroefd met een zeer bonte verzameling schroeven, heb mijn hele set kruis- en platkopschroevedraaiers nodig gehad om alles fatsoenlijk te kunnen verwijderen.

Over de kier bij de ruit kan ik anders wel een latje plaatsen nadat de rotte plekken behandeld zijn dan is die kier weg. Maar wat doe ik dan met die scheur? Zou vullende lijm voldoende zijn om werking van de scheur tegen te gaan? En zo ja welke dan?
pi_56348470
De huidige vensterbank die er nu zit bestaat trouwens ook niet uit 1 stuk, je heb het over een kier, maar dat is gewoon een lat die er tegenaan gezet is.
Dat zal vrijwel altijd weer gaan werken, dus haal ook die planken er dan maar af en leg er dan gewoon een geheel nieuwe vensterbank in, dan weet je zeker dat het goed is.

Je kunt er ook voor kiezen om er een dun laagje triplex op te lijmen en dit geheel af te werken, de bovenkant bestaat dan in ieder geval uit 1 stuk.
  FOK!Fotograaf zondag 27 januari 2008 @ 21:15:23 #12
17893 Forno
pi_56348565
Als je degelijk te werk wilt gaan. Verwijder de oude latten. Koop een bovenfrees en een plaat MDF. Mooi profieltje erin frezen, misschien een ronding in de plaat zelf. Kortom lekker creatief te werk gaan.
pi_56356945
Ik zou deze oude vensterbank er ook uit halen, en netjes een nieuwe vensterbank van formica / multiplex terugplaatsen
pi_56358073
Je kunt idd beter de oude stroken hout er af halen en vervangen door 1 aan een gesloten stuk nieuw hout.

Waarom?
- De huidige stukken hout krijg je niet mooi vlak zonder deze te verwijderen.
- Lijm met vullend vermogen zal niet lukken. De epoxylijm loopt door de kier naar beneden omdat je daar niet bij kunt om het af te dekken.
- Veel werk om het mooi te maken, een nieuw stuk is veel minder werk, kost minder werk en geld.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')