abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_56338439

Hoi.

Ik weet nog goed, vroegah, dat we altijd naar een bunker gingen een eindje ten noorden van Kijkduin. De bunker lag op een duintop. Hij had een ingang aan de zijkant en een gat aan de bovenkant maar het stonk er wel altijd. Verder heb ik in Den Haag geen bunkers meer gezien. Wat zal er mee gebeurd zijn? Allemaal gesloopt? Lijkt me toch dat de Duitsers vooral in Den Haag veel bunkers gebouwd moesten hebben.

Verder ben ik bij bunkers geweest in Hoek van Holland en in Wassenaar. Hier is de site van het bunkercomplex in Wassenaar:

http://www.xs4all.nl/~estevenh/geonet/atlantic/index.htm

Bij die bunker in Wassenaar krijg je een rondleiding in een ondergronds gangenstelsel. Dan kom je opeens in een groter gedeelte van de bunker met uitzicht op zee. Wel vet was dat.

Bezoeken jullie wel eens bunkers in Nederland? Ik ga misschien weer een bunkers bezoeken. Iemand tips?
pi_56338732
Ik weet dat er langs het spoort van Dordrecht naar Breda, bij die grote brug een heel aantal staan. Geen idee of je daar in kan.
stupidity has become as common as common sense was before
pi_56338745
In Nederland nooit, probeer anders eens naar Normandië te gaan, daar staan er nog heel veel.
pi_56338796
Bij Hoek van Holland ligt een heel ondergronds bunkergebied als het goed is

Ben tevens 2 keer in Normandië geweest, en het is daar zo mooi, en zo veel bunkers te zien
pi_56338944
linkje over bunkers in/rond Den Haag
linkje over de Atlantik Wall in Nederland
- En zoals pijn ook een vorm van voelen is, laat kou me weten dat ik wist wat warmte was.
- Ik ben de reden voor wie voor zijn lijden reden zoekt!
- Those people who tell you not to take chances, they are all missing on what life is about.
  zondag 27 januari 2008 @ 13:59:27 #6
137122 RobDrop
It's the Gasman!
pi_56339332
quote:
Op zondag 27 januari 2008 13:38 schreef jslavenburg het volgende:
Bij Hoek van Holland ligt een heel ondergronds bunkergebied als het goed is

Ben tevens 2 keer in Normandië geweest, en het is daar zo mooi, en zo veel bunkers te zien
Klopt! Tip: Ga een keer snachts, dan heb je geen last van de mensen die naar het strand gaan, ik ben een jaartje of 5 geleden met een aantal vrienden erheen gegaan, over het prikkeldraad, en NIET naar de bunkers gaan waar iedereen al in kan lopen.
Ga wat meer richting die enorme zendinstallatie+schotel in het midden van het duingebied, daar zijn bunkers die uit het zicht staan, probeer met een zaklantaarn en stevige kleding de grootste bunker te vinden en ga daar via een klein mansgat naar binnen.
Dan kom je echt in een ondergronds complex uit, compleet met tekeningen van de Duitsers, die hebben een soort van plattegrond geschilderd met alle afstanden om te schieten richting de "Nordsee".
Ik heb nog foto's van gemaakt, het is heel indrukwekkend maar neem echt voldoende spullen mee, je voelt je een beetje alsof je 60 jaar terug in de tijd bent!
Krijg gelijk weer zin om een keer er weer heen te gaan!
-Here we are now entertain us, put on your red shoes and dance the blues-
-Als je Kashmir (LedZep) draait, en hij begint erover dat het een slechte cover van Puff Daddy is, mag je hem een doodschop verkopen...-
pi_56339612
quote:
Op zondag 27 januari 2008 13:36 schreef rgras het volgende:
In Nederland nooit, probeer anders eens naar Normandië te gaan, daar staan er nog heel veel.
Ben ik geweest. Echt grote bunkers heb je daar. Een kanon van een bunker die daar stond had een bereik van 25 kilometer als ik het goed heb.
pi_56340650
Opzich zijn de nederlandse kazematten rondom kornwederzand ook wel interessant. Met wat moeite kan je een aantal die nog niet bij het museum horen wel bezoek. Pas wel op voor het scheermes-prikkeldraad
Lawamena hitihala Lawamena haulala
pi_56344019
Ik hoorde net van iemand dat bijna alle bunkers in Den Haag na de oorlog weggehaald zijn.
  zondag 27 januari 2008 @ 17:46:59 #10
172648 HDNHNK
Il qui vu a la nord
pi_56344101
in zeeland bij Burgh-Haamstede/Renesse liggen er in een natuurgebied nog een hele hoop
Like a rolling thunder, distant and passed
my fart flew away, after being gassed
flying up in the air, a flock of birds harassed
it dispersed in the wind, scenting unsurpassed
  zondag 27 januari 2008 @ 17:53:26 #11
53283 Captain_Chaos
Aláááááááárm.....
pi_56344211
Ik was laatstelijk nog in de atoombunker aan de Thurledeweg in Rotterdam. Daar zit, nog volledig intact, het verkeersleidingscentrum van de RVI (in tijden van oorlog onder militeir gezag) voor vervoer van troepen en materieel naar het eventueel oostelijke front. De bunker is gebouwd om in geval van een aanval met kernwapens tenminste 14 dagen geheel op eigen houtje te opereren. Hij wordt beheerd vanuit een stichting die tot doelstelling heeft de bunker te behouden en open te stellen voor publiek.

Hier staat-ie tussen andere verrassende complexen.

http://www.forten.info/index.htm?http://www.forten.info/catalogus/ko-transport/lijst-1.htm
Jawohl Herr Kaloin!
  zondag 27 januari 2008 @ 17:53:34 #12
4283 nietzman
Geen zin meer.
pi_56344215
Tellen de Kazematten in Kornwerderzand?
Ik ga naar huis.
  zondag 27 januari 2008 @ 18:07:15 #13
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_56344484
Waarom niet?
Dat zijn Nederlandse bunkers die wel een nuttige functie hebben vervuld!
http://www.kazemattenmuseum.nl/
http://www.oorlogsmusea.nl/artikel/13
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_56351902
Ik weet dr in Maastricht 2 en in de st pietersberg zit ook nog een of andere bunker die als zendkamer diende oid. Die vind ik zelf vrij indrukwekkend om te zien, helaas komen de reguliere rondleidingen er bij mijn weten niet langs.
pi_56353924
quote:
Op zondag 27 januari 2008 14:11 schreef Gewas het volgende:

[..]

Ben ik geweest. Echt grote bunkers heb je daar. Een kanon van een bunker die daar stond had een bereik van 25 kilometer als ik het goed heb.
Dan heb je het over de FLAK 88
  maandag 28 januari 2008 @ 01:11:40 #16
40093 Rock-shocker
No Charms Allowed
pi_56354194
Rond Amsterdam en in het Gooi staat ook nog wel het een en ander van de Waterlinie overeind.
Als je niets te zeggen hebt, kan je maar beter je bek houden | Records | Last FM | PSN: Private_Jarhead | WOOHOO, DRESS BLUES WITH A SWORD!
pi_56355116
De FLAK 88 kwam zeker geen 25 kilometer ver.
pi_56357512
Jammer dat de meeste bunkers aan de Maas, bijv. bij Roermond (zwaar gevochten, veel Nederlandse doden en meer dan 200 Duitse) zijn afgebroken.

Wil je echt een fantastisch grote bunker zien dan moet je even een klein stukje rijden. Eben Emael op de Belgische kant van de Sint Pieter! Machtig interessant, ik ben er gisteren geweest!
pi_56357761
Is dat wel geschikt zo met dit weer?
pi_56358355
quote:
Op maandag 28 januari 2008 10:58 schreef rgras het volgende:
Is dat wel geschikt zo met dit weer?
In de bunker, zeker het kazerne gedeelte, is het lekker warm hoor!
pi_56358373
quote:
Op zondag 27 januari 2008 13:59 schreef RobDrop het volgende:

[..]

Klopt! Tip: Ga een keer snachts, dan heb je geen last van de mensen die naar het strand gaan, ik ben een jaartje of 5 geleden met een aantal vrienden erheen gegaan, over het prikkeldraad, en NIET naar de bunkers gaan waar iedereen al in kan lopen.
Ga wat meer richting die enorme zendinstallatie+schotel in het midden van het duingebied, daar zijn bunkers die uit het zicht staan, probeer met een zaklantaarn en stevige kleding de grootste bunker te vinden en ga daar via een klein mansgat naar binnen.
Dan kom je echt in een ondergronds complex uit, compleet met tekeningen van de Duitsers, die hebben een soort van plattegrond geschilderd met alle afstanden om te schieten richting de "Nordsee".
Ik heb nog foto's van gemaakt, het is heel indrukwekkend maar neem echt voldoende spullen mee, je voelt je een beetje alsof je 60 jaar terug in de tijd bent!
Krijg gelijk weer zin om een keer er weer heen te gaan!

heb je daar geen beveiliging dan?
Je kon beter je vinger in je kont stoppen dan dit lezen, dan had je nog wat bereikt.
  maandag 28 januari 2008 @ 13:06:39 #23
53283 Captain_Chaos
Aláááááááárm.....
pi_56360424
quote:
Op maandag 28 januari 2008 10:45 schreef _The_General_ het volgende:
Jammer dat de meeste bunkers aan de Maas, bijv. bij Roermond (zwaar gevochten, veel Nederlandse doden en meer dan 200 Duitse) zijn afgebroken.

Wil je echt een fantastisch grote bunker zien dan moet je even een klein stukje rijden. Eben Emael op de Belgische kant van de Sint Pieter! Machtig interessant, ik ben er gisteren geweest!
Inderdaad zeer de moeite waard.

Ik ben er vorig jaar geweest met een bevriende gids die mij, en drie vrienden, op plaatsen in het ford bracht waar niemand ooit komt. Zo zijn we in de geschutskoepels, met bijbehorende machinekamers en munitietransportbanden, geweest. Het is erg bijzonder om te zien wat een enorme wereld er schuil gaat onder het maaiveld van Eben Emael.

We bezochten met hem ook het niet voor publiek toegankelijke fort Loncin bij Luik
Dat fort werd door een voltreffer in het kruitmagazijn in één klap vernield. Naar verluid liggen in de ingezakte structuur van het fort nog tenminste 1500 belgische militairen. Er wordt daar momenteel aan een expositie gewerkt die volgens mij meer dan de moeite waard is als hij af is.
Jawohl Herr Kaloin!
  maandag 28 januari 2008 @ 13:19:04 #24
4283 nietzman
Geen zin meer.
pi_56360710
quote:
Op maandag 28 januari 2008 11:27 schreef Areyoutalkingtome het volgende:

heb je daar geen beveiliging dan?
Wie gaat er nou een stel zestig jaar oude betonnen karkassen beveiligen? .
quote:
Op maandag 28 januari 2008 13:06 schreef Captain_Chaos het volgende:
Naar verluid liggen in de ingezakte structuur van het fort nog tenminste 1500 belgische militairen.
Wel erg pessimistisch, de grotere van die forten rond Luik hadden een garnizoen van een mannetje of 500.
Ik ga naar huis.
  maandag 28 januari 2008 @ 14:45:29 #25
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_56362483
Op Terschelling zijn er ook een aantal. Daar ben ik vroeger wel eens geweest. Sommigen zijn omgebouwd tot vakantie verblijf. Lijkt me heel apart.

Daarnaast is het misschien ook wel leuk om de forten rondom Utrecht te bezoeken? Dateren nog van voor WOI geloof ik.. geen echte bunkers dus..
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')