Zie euriquote:Op donderdag 24 januari 2008 15:59 schreef Lienekien het volgende:
Gelukkig is het typisch spreektaal, en dan loopt het met dat officieel geaccepteerd raken meestal niet zo'n vaart.
En dat is erg omdat jij in je hoofd hebt zitten dat het fout is? Staat nu je wereld op z'n kop?quote:Op donderdag 24 januari 2008 15:53 schreef Evelien het volgende:
Ik vrees eerlijk gezegd trouwens wel dat het over een paar jaar een officieel geaccepteerde kreet wordt, aangezien nu al niemand meer lijkt te weten dat het fout is
quote:Op donderdag 24 januari 2008 16:06 schreef Frollo het volgende:
Het verkeerd gebruik van het woord 'taalpurisme', daar kan ik me ook zo aan ergeren!
Omdat ik het in mijn hoofd heb zitten... misschien wel ja, ik krijg er rillingen van als ik het hoor. Prima dat het spreektaal is, maar ik hoor het steeds vaker uit de mond van mensen die zo'n fout niet zouden mogen maken.quote:Op donderdag 24 januari 2008 16:04 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
En dat is erg omdat jij in je hoofd hebt zitten dat het fout is? Staat nu je wereld op z'n kop?
Serieus, het meeste taalpurisme kan ik nog wel inkomen, maar dit is gewoon zeiken om het zeiken. Uitdrukkingen veranderen nu eenmaal, en 'als...zijnde' kan prima als uitdrukking dienen. Eng he, als taal geen wiskunde meer is?
Ja.quote:Op donderdag 24 januari 2008 16:21 schreef ruud_fr het volgende:
ik moet dus zeggen: "Man zijnde vind ik het niet kunnen" ipv "Als man zijnde vind ik het niet kunnen"
Vervolgens dien je jezelf af te vragen of "vind ik het niet kunnen" ergens op slaat.quote:Op donderdag 24 januari 2008 16:21 schreef ruud_fr het volgende:
ik moet dus zeggen: "Man zijnde vind ik het niet kunnen" ipv "Als man zijnde vind ik het niet kunnen"
Ik heb er toch al minstens twee personen mee geholpenquote:Op donderdag 24 januari 2008 16:32 schreef ThE_ED het volgende:
Als top-500 poster zijnde vind ik dit topic een van de matigere.
Voortaan dien je dus te zeggen: Hoewel dit kan, vind ik, man zijnde, dat het niet zou moeten kunnen.quote:Op donderdag 24 januari 2008 16:34 schreef DoctorB het volgende:
[..]
Vervolgens dien je jezelf af te vragen of "vind ik het niet kunnen" ergens op slaat.
Dat jij iets niet vindt kunnen betekent niet dat het daadwerkelijk niet kan. Daaruit volgt dat de zin betekenisloos is.
Begint het al te kraken?
Ik, neger zijnde, vind Obama niet echt geloofwaardig.quote:Op donderdag 24 januari 2008 16:53 schreef Damarcus het volgende:
Ik zeg het zelf nooit, maar ik wist niet dat het fout was. Maar, als ik ervan uitga dat het fout is, hoe kan ik dan onderscheid maken tussen 2 betekenissen van:
"Als neger vind ik Obama niet echt geloofwaardig".
Dus of ik ben een neger en vind obama maar een onbetrouwbare man, of obama is de fopneger. Deze verwarring zou kunnen worden vermeden door voor de ene: "Als neger zijnde, vind ik Obama niet echt geloofwaardig". Gedachten hierover?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |