FOK!forum / General Chat / Waar loopt de metro tunnel in Rotterdam?
LeeHarveyOswalddonderdag 24 januari 2008 @ 01:37
Wat een mens zich niet af kan vragen om half twee snachts

Maar loopt deze onder de weg, of gaat'ie met de kortst mogelijke lijn van CS naar stadhuis? Opzich is er natuurlijk geen noodzaak de metro onder de weg te laten lopen, of wel?
Dementordonderdag 24 januari 2008 @ 01:41
De metro loopt onder de coolsingel door.
Drijfzanddonderdag 24 januari 2008 @ 01:41
Aanslag aan het plannen? Daar doen we niet aan mee!
VOLVOMEISTERdonderdag 24 januari 2008 @ 01:53
quote:
Op donderdag 24 januari 2008 01:37 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Opzich is er natuurlijk geen noodzaak de metro onder de weg te laten lopen, of wel?
Voor alles is er NOOIT een noodzaak, ook niet met leven. Wat kan de wereld nou met jou?

Maar het is wel makkelijker.
mcDaviddonderdag 24 januari 2008 @ 01:58
Die loopt niet, die zit vast in de grond.
Bolkesteijndonderdag 24 januari 2008 @ 02:00
quote:
Op donderdag 24 januari 2008 01:37 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Maar loopt deze onder de weg, of gaat'ie met de kortst mogelijke lijn van CS naar stadhuis? Opzich is er natuurlijk geen noodzaak de metro onder de weg te laten lopen, of wel?
Hij gaat zeker niet met de kortst mogelijke lijn naar van Stadhuis naar CS. Het is een grote bocht richting CS en dan vlak voor CS is er ook nog een aardige bocht. De reden hier achter is dat vrijwel de gehele Rotterdamse metro is opgebouwd uit tunnelbakken, het plaatsen van deze bakken gaat vele malen eenvoudiger als je er door het open leggen van de al bestaande wegen makkelijk bij kunt.
LeeHarveyOswalddonderdag 24 januari 2008 @ 02:03
quote:
Op donderdag 24 januari 2008 01:41 schreef Dementor het volgende:
De metro loopt onder de coolsingel door.
Precies onder de weg? Ook op het weena?
LeeHarveyOswalddonderdag 24 januari 2008 @ 02:03
quote:
Op donderdag 24 januari 2008 01:53 schreef VOLVOMEISTER het volgende:

[..]

Voor alles is er NOOIT een noodzaak, ook niet met leven. Wat kan de wereld nou met jou?

Maar het is wel makkelijker.
Het lijkt mij makkelijker de kortste route te kiezen
LeeHarveyOswalddonderdag 24 januari 2008 @ 02:04
quote:
Op donderdag 24 januari 2008 02:00 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Hij gaat zeker niet met de kortst mogelijke lijn naar van Stadhuis naar CS. Het is een grote bocht richting CS en dan vlak voor CS is er ook nog een aardige bocht. De reden hier achter is dat vrijwel de gehele Rotterdamse metro is opgebouwd uit tunnelbakken, het plaatsen van deze bakken gaat vele malen eenvoudiger als je er door het open leggen van de al bestaande wegen makkelijk bij kunt.
Ah, dus geen TBM onder het hilton en Fortis!

Maar randstadrail is wel voor geboort toch?
Bolkesteijndonderdag 24 januari 2008 @ 02:05
quote:
Op donderdag 24 januari 2008 02:03 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Precies onder de weg? Ook op het weena?
Ja. Men heeft gekozen voor een afzinkmethode voor het plaatsen van de tunnelbakken van de metro. Daartoe is een groot kanaal gemaakt (ja ook op het Weena) van damwanden waarna de tunnelbakken zijn afgezonken.

edit: Staat ook op Wikipedia:
quote:
De tunnel is voornamelijk gebouwd volgens de afzinkmethode, zowel het rivierdeel als het stedelijke deel. Het tunneltracé in het stedelijk deel is daartoe volledig "in den natte" ontgraven binnen een damwandconstructie. Op het Weena en de Blaak zijn tijdelijke bouwdokken gerealiseerd waarin de betonnen tunnelelementen zijn gebouwd. Vanuit deze dokken zijn de tunnelelementen via het binnen de damwanden gerealiseerde kanaal naar de plaats van bestemming gevaren. Vervolgens zijn deze op locatie afgezonken. Gezien de slappe Rotterdamse bodem diende de tunnel op palen te worden gefundeerd. Het is onmogelijk alle palen exact op hoogte onder water weg te heien. Daarom is er een paalsysteem ontworpen waarbij een deel van de betonnen paal na het afzinken van de tunnel door een cementinjectie is opgeperst tegen de tunnelvloer.
Dementordonderdag 24 januari 2008 @ 02:05
quote:
Op donderdag 24 januari 2008 02:03 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

Precies onder de weg? Ook op het weena?
Ja.
Bolkesteijndonderdag 24 januari 2008 @ 02:07
quote:
Op donderdag 24 januari 2008 02:04 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Ah, dus geen TBM onder het hilton en Fortis!

Maar randstadrail is wel voor geboort toch?
Je kunt dat heel eenvoudig herkennen. Geboorde tunnel hebben bij de stations een ronde monding, tunnels bestaande uit bakken hebben gewoon een rechthoekige monding.
Bolkesteijndonderdag 24 januari 2008 @ 02:14
Trouwens Blaak 555 ofwel Fortis stond er nog niet eens toen men met de aanleg van de Calandlijn bezig was in de jaren 80.
JDudedonderdag 24 januari 2008 @ 08:52
quote:
Op donderdag 24 januari 2008 02:04 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

Maar randstadrail is wel voor geboort toch?
Ja, onder het spoor door. Ten zuiden van het CS zie je de ene bak liggen, bij het Schieplein volgens mij de andere (zie Google Maps o.i.d.) en daar tussen wordt geboord.
LeeHarveyOswalddonderdag 24 januari 2008 @ 13:03
quote:
Op donderdag 24 januari 2008 08:52 schreef JDude het volgende:

[..]

Ja, onder het spoor door. Ten zuiden van het CS zie je de ene bak liggen, bij het Schieplein volgens mij de andere (zie Google Maps o.i.d.) en daar tussen wordt geboord.
Dacht dat ze ook druk bezig waren nabij Noord, bij een ziekenhuis oid? Lag ook een grote doos langs het spoor
JDudedonderdag 24 januari 2008 @ 13:55
quote:
Op donderdag 24 januari 2008 13:03 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

Dacht dat ze ook druk bezig waren nabij Noord, bij een ziekenhuis oid? Lag ook een grote doos langs het spoor
Iets voor de HSL misschien? Hoewel die al bijna af is...
Bolkesteijndonderdag 24 januari 2008 @ 13:59
quote:
Op donderdag 24 januari 2008 13:03 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Dacht dat ze ook druk bezig waren nabij Noord, bij een ziekenhuis oid? Lag ook een grote doos langs het spoor
Dat is het Sint Franciscus Gasthuis, daar komt de tunnel die vanaf CS geboord is (of eigenlijk andersom ) weer boven de grond. Daarna sluit het metro-netwerk aan op Randstad Rail.

http://maps.google.nl/maps?hl=nl&ie=UTF8&ll=51.940746,4.46190
quote:
Op donderdag 24 januari 2008 13:55 schreef JDude het volgende:
Iets voor de HSL misschien? Hoewel die al bijna af is...
HSL project is al lang af. Het spoor van de HSL komt weer boven de grond, vanuit de Groeneharttunnel, ter hoogte van het park Zestienhoven. Dat is een stukje westelijker dan waar de tunnel van de Erasmuslijn weer boven de grond komt om aan te sluiten op RR.

http://maps.google.nl/maps?hl=nl&ie=UTF8&ll=51.938709,4.449077&spn=0.018176,0.040169&z=15&om=0
JDudedonderdag 24 januari 2008 @ 14:18
Ah, S.F. Gasthuis en Schieplein liggen naast elkaar, dat verklaart.
eleusisdonderdag 24 januari 2008 @ 14:34
TvP.
TC03vrijdag 25 januari 2008 @ 02:21
Overigens zijn er twee metrotunnels, maar de Calandlijn loopt ook onder bestaande wegen door. Behalve bij het stuk tussen Voorschoterlaan en Gerdesiaweg geloof ik. Maar er is niks geboord.
TC03vrijdag 25 januari 2008 @ 02:22
Hier trouwens een leuk filmpje over de metro.

Me-he-he-he-he-tro.
Ufo_weivrijdag 25 januari 2008 @ 02:27
tvp
Bolkesteijnvrijdag 25 januari 2008 @ 02:31
quote:
Op vrijdag 25 januari 2008 02:22 schreef TC03 het volgende:
Hier trouwens een leuk filmpje over de metro.

Me-he-he-he-he-tro.
Ranja_Ranjavrijdag 25 januari 2008 @ 08:34
quote:
Op vrijdag 25 januari 2008 02:22 schreef TC03 het volgende:
Hier trouwens een leuk filmpje over de metro.

Me-he-he-he-he-tro.
omg
Merkievrijdag 25 januari 2008 @ 13:47
quote:
Op vrijdag 25 januari 2008 02:22 schreef TC03 het volgende:
Hier trouwens een leuk filmpje over de metro.

Me-he-he-he-he-tro.
"Een aantal wollige viervoeters ziet hier plaats maken voor de Me-he-he-he-tro".

Megumivrijdag 25 januari 2008 @ 13:49
Een metro tunnel loopt onder de grond. Maar TS ik snap het wel. Om 01:30 ben ik ook niet meer de helderste.

[ Bericht 0% gewijzigd door Megumi op 25-01-2008 13:58:59 ]
Harmen1984vrijdag 25 januari 2008 @ 13:59
Hij loopt ten noorden van de Weena. De Delftse Poort (kantoorgebouw Nationale Nederlanden) is over de metrotunnel heen gebouwd.

Hier dus:



LeeHarveyOswaldvrijdag 25 januari 2008 @ 14:08
quote:
Op vrijdag 25 januari 2008 02:21 schreef TC03 het volgende:
Overigens zijn er twee metrotunnels, maar de Calandlijn loopt ook onder bestaande wegen door. Behalve bij het stuk tussen Voorschoterlaan en Gerdesiaweg geloof ik. Maar er is niks geboord.
Dat is flink slingeren van Beurs naar Eendrachtsplein
LeeHarveyOswaldvrijdag 25 januari 2008 @ 14:08
quote:
Op vrijdag 25 januari 2008 13:59 schreef Harmen1984 het volgende:
Hij loopt ten noorden van de Weena. De Delftse Poort (kantoorgebouw Nationale Nederlanden) is over de metrotunnel heen gebouwd.

Hier dus:

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Tof
LeeHarveyOswaldvrijdag 25 januari 2008 @ 16:51
Ik las dat het diepst gelegen metrostation Rotterdam Blijdorp gaat worden, met 18 meter diep.

Ik was even nieuwsgierig, hoe diep loopt de metro tunnel "in" de maas (of; hoe diep is de maas ). En hoe diep liggen de treinsporen bij Rotterdam Blaak?

(Ik bedacht mij, misschien is een kopje PTA beter? Of gaan die meer over de voertuigen en niet over de tunnels? (: ).

Best fascinerend, vooral ook als je bedenkt dat zoals bij Stadhuis onder het station hele schuilkelders zitten, en gangen naar het stadhuis
Ranja_Ranjavrijdag 25 januari 2008 @ 16:55
quote:
Op vrijdag 25 januari 2008 16:51 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Ik las dat het diepst gelegen metrostation Rotterdam Blijdorp gaat worden, met 18 meter diep.
Gaan ze uitbouwen??
quote:
Best fascinerend, vooral ook als je bedenkt dat zoals bij Stadhuis onder het station hele schuilkelders zitten, en gangen naar het stadhuis
Hoe kom je daarbij??
TC03vrijdag 25 januari 2008 @ 17:01
quote:
Op vrijdag 25 januari 2008 16:55 schreef Ranja_Ranja het volgende:

[..]

Gaan ze uitbouwen??
Wat zouden ze moeten uitbouwen dan? Er is geen metrostation nu.
Harmen1984vrijdag 25 januari 2008 @ 17:04
quote:
Op vrijdag 25 januari 2008 16:55 schreef Ranja_Ranja het volgende:

Hoe kom je daarbij??
Ranja_Ranjavrijdag 25 januari 2008 @ 17:15
quote:
Op vrijdag 25 januari 2008 17:01 schreef TC03 het volgende:

[..]

Wat zouden ze moeten uitbouwen dan? Er is geen metrostation nu.
Bedoel ik, gaan ze een nieuwe lijn aanleggen dan
Ranja_Ranjavrijdag 25 januari 2008 @ 17:16
quote:
Op vrijdag 25 januari 2008 17:04 schreef Harmen1984 het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Cool
Harmen1984vrijdag 25 januari 2008 @ 17:16
quote:
Op vrijdag 25 januari 2008 17:15 schreef Ranja_Ranja het volgende:

[..]

Bedoel ik, gaan ze een nieuwe lijn aanleggen dan
Yep, van Rotterdam naar Den Haag.

www.randstadrail.nl
Ranja_Ranjavrijdag 25 januari 2008 @ 17:16
quote:
Op vrijdag 25 januari 2008 17:16 schreef Harmen1984 het volgende:

[..]

Yep, van Rotterdam naar Den Haag.

www.randstadrail.nl
Oooh zo.. ja dat wist ik wel
JDudevrijdag 25 januari 2008 @ 17:18
quote:
Op vrijdag 25 januari 2008 16:51 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Ik was even nieuwsgierig, hoe diep loopt de metro tunnel "in" de maas (of; hoe diep is de maas ). En hoe diep liggen de treinsporen bij Rotterdam Blaak?

(Ik bedacht mij, misschien is een kopje PTA beter? Of gaan die meer over de voertuigen en niet over de tunnels? (: ).
Er loopt een centraal Treinentopic in PTA, misschien weet men het daar.
eleusisvrijdag 25 januari 2008 @ 17:24
quote:
Op vrijdag 25 januari 2008 17:04 schreef Harmen1984 het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Geil, bron, meer
Harmen1984vrijdag 25 januari 2008 @ 17:28
quote:
Op vrijdag 25 januari 2008 17:24 schreef soylent het volgende:

[..]

Geil, bron, meer
www.retmetro.nl

Wel even registreren

Harmen1984vrijdag 25 januari 2008 @ 17:43
Dit is ook iets wat weinig mensen weten:

Bij de aanleg van de Calandlijn, begin jaren '80, is er bij de Leuvehaven een verbindingsboog aangelegd om de Calandlijn met de Erasmuslijn te verbinden.

Op de lege hoek staat tegenwoordig het Maritiem Museum:

Bolkesteijnvrijdag 25 januari 2008 @ 18:01
Die verbindingsboog is volgens mij aangelegd ten behoeve van onderhoud van de metrostellen, het onderhoudsstation bevindt zich namelijk op de Calandlijn.
Ranja_Ranjavrijdag 25 januari 2008 @ 18:06
Hoe zag het allereerste traject eruit qua stations?
eleusisvrijdag 25 januari 2008 @ 18:22
quote:
Op vrijdag 25 januari 2008 18:01 schreef Bolkesteijn het volgende:
Die verbindingsboog is volgens mij aangelegd ten behoeve van onderhoud van de metrostellen, het onderhoudsstation bevindt zich namelijk op de Calandlijn.
Ja zo worden ze ook aangevoerd als ik me niet vergis. Hij is iig wel in gebruik (dacht ik)
TC03vrijdag 25 januari 2008 @ 18:26
quote:
Op vrijdag 25 januari 2008 18:06 schreef Ranja_Ranja het volgende:
Hoe zag het allereerste traject eruit qua stations?
Van Slinge naar Centraal Station, zonder station Wilhelminaplein. Calandlijn was eerst van Marconiplein naar Capelsebrug.
Ranja_Ranjavrijdag 25 januari 2008 @ 18:38
quote:
Op vrijdag 25 januari 2008 18:26 schreef TC03 het volgende:

[..]

Van Slinge naar Centraal Station, zonder station Wilhelminaplein. Calandlijn was eerst van Marconiplein naar Capelsebrug.
Ik weet nog wel dat ze gingen uitbreiden in Capelle
Kon ik daar oorlogje spelen in de zandbergen
LeeHarveyOswaldvrijdag 25 januari 2008 @ 19:12
quote:
Op vrijdag 25 januari 2008 17:43 schreef Harmen1984 het volgende:
Dit is ook iets wat weinig mensen weten:

Bij de aanleg van de Calandlijn, begin jaren '80, is er bij de Leuvehaven een verbindingsboog aangelegd om de Calandlijn met de Erasmuslijn te verbinden.

Op de lege hoek staat tegenwoordig het Maritiem Museum:

[ afbeelding ]
Tof, dat ze dan niet een " centrum metro " (Zoals CS-Slinge) laten rijden tussen Blaak en Centraal....
LeeHarveyOswaldvrijdag 25 januari 2008 @ 19:14
quote:
Op vrijdag 25 januari 2008 17:28 schreef Harmen1984 het volgende:

[..]

www.retmetro.nl

Wel even registreren

[ afbeelding ]
Maar hier spreekt men over de perrons. Stadhuis heeft een bunker onder het station liggen..
TC03vrijdag 25 januari 2008 @ 19:21
quote:
Op vrijdag 25 januari 2008 19:12 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

Tof, dat ze dan niet een " centrum metro " (Zoals CS-Slinge) laten rijden tussen Blaak en Centraal....
Lijkt me logisch, daar rijdt al een trein...
LeeHarveyOswaldvrijdag 25 januari 2008 @ 19:46
quote:
Op vrijdag 25 januari 2008 19:21 schreef TC03 het volgende:

[..]

Lijkt me logisch, daar rijdt al een trein...
- Trein gaat niet iedere 5 minuten
- Trein kan je niet opstappen bij Stadhuis

Dus lijkt me vandaar wel tof, metro naar Blaak
Bolkesteijnvrijdag 25 januari 2008 @ 19:55
quote:
Op vrijdag 25 januari 2008 19:21 schreef TC03 het volgende:
Lijkt me logisch, daar rijdt al een trein...
En overstappen op Beurs is ook niet zo'n ramp.
knarsvrijdag 25 januari 2008 @ 20:47
quote:
Op vrijdag 25 januari 2008 18:26 schreef TC03 het volgende:

[..]

Van Slinge naar Centraal Station, zonder station Wilhelminaplein.

Even mierenneuken, maar Het was CS - Zuidplein vanaf 68 en pas vanaf '70 door tot en met Slinge. de uitrijsporen lagen er al wel tot voorbij station Slinge, maar als ik me niet vergis was in 1970 het station pas af.
quote:
Calandlijn was eerst van Marconiplein naar Capelsebrug.
De Calandlijn was eerst van Capelsebrug tot en met Coolhaven. Het stukje Coolhaven - Delfshaven - Marconiplein is pas in '86 geopend.

[ Bericht 24% gewijzigd door knars op 25-01-2008 20:56:55 ]
Erasmuschzaterdag 26 januari 2008 @ 13:17
http://www.youtube.com/watch?v=4omVzQJHUTc
eleusiszaterdag 26 januari 2008 @ 14:07
quote:
Haha, die 12" daarvan had ik ook
Q.zaterdag 26 januari 2008 @ 14:41
quote:
Op vrijdag 25 januari 2008 17:16 schreef Harmen1984 het volgende:

[..]

Yep, van Rotterdam naar Den Haag.

www.randstadrail.nl
von_Preussenzaterdag 26 januari 2008 @ 14:47
Op www.retmetro.nl zijn foto’s van de metro te vinden, zo ook van de bouw ervan. Dit laat goed zijn waar de metro ligt.

http://www.retmetro.nl/foto/foto010404/13.jpg

Blik vanaf het Weena naar het Hofplein.

http://www.retmetro.nl/foto/foto010404/1.jpg

De Coolsingel ter hoogte van de Koopgoot, links staat tegenwoordig de Bijenkorf en rechts het World Trade Center. Blik in richting van het Hofplein.

Dus dit geeft wel enig idee hoe de metro is aangelegd, wat ook bewijst wat hierboven door anderen is gepost. Vergeet echter niet dat veel gebouwen die er nu staan, toendertijd nog niet “in de weg” stonden.

[ Bericht 8% gewijzigd door von_Preussen op 26-01-2008 14:52:32 (linken werkt niet...) ]
LeeHarveyOswaldzaterdag 26 januari 2008 @ 15:24
Linking wordt niet ondersteund, dus voor klikkers: even CTRL-F5 indrukken bij de 500 internal server error

Inderdaad wat je zegt dat veel gebouwen er nog niet stonden, daarom vroeg ik mij in eerste instantie af of er niet gewoon 1 schuine lijn getrokken zou zijn van Delftsche Poort naar Stadhuis zeg maar

Toffe foto's (En toffe videoclip )
LeeHarveyOswaldzaterdag 26 januari 2008 @ 15:26
quote:
Op zaterdag 26 januari 2008 14:47 schreef von_Preussen het volgende:
Op www.retmetro.nl zijn foto’s van de metro te vinden, zo ook van de bouw ervan. Dit laat goed zijn waar de metro ligt.

http://www.retmetro.nl/foto/foto010404/13.jpg

Blik vanaf het Weena naar het Hofplein.

http://www.retmetro.nl/foto/foto010404/1.jpg

De Coolsingel ter hoogte van de Koopgoot, links staat tegenwoordig de Bijenkorf en rechts het World Trade Center. Blik in richting van het Hofplein.

Dus dit geeft wel enig idee hoe de metro is aangelegd, wat ook bewijst wat hierboven door anderen is gepost. Vergeet echter niet dat veel gebouwen die er nu staan, toendertijd nog niet “in de weg” stonden.
bijenkorf gebouw is toch gewoon te zien op die foto linksvoor?
Harmen1984zaterdag 26 januari 2008 @ 17:43
Kan iemand die foto's even uploaden bij Tinypic ofzo? Ik krijg ze niet geopend (ook niet met Crtl-F5).
Ufo_weizaterdag 26 januari 2008 @ 18:19
Rechtermuisknop -> Opslaan als.
LeeHarveyOswaldzaterdag 26 januari 2008 @ 21:54
quote:
Op zaterdag 26 januari 2008 17:43 schreef Harmen1984 het volgende:
Kan iemand die foto's even uploaden bij Tinypic ofzo? Ik krijg ze niet geopend (ook niet met Crtl-F5).
Enter in de Adresbalk?
Harmen1984zondag 27 januari 2008 @ 21:42
quote:
Op zaterdag 26 januari 2008 18:19 schreef Ufo_wei het volgende:
Rechtermuisknop -> Opslaan als.
Thanks