quote:
Op vrijdag 21 maart 2008 20:36 schreef Haijo het volgende:tvp
En een vraagje: Wat voor rijst gebruiken jullie en wat voor bouillon? Mijn enige en eerste poging was met Lassie Risotte rijst en een blokje groentebouillon.

Dat was echt een ramp, het enige wat het nog eetbaar maakte was de Parmezaanse kaas die ik er doorheen gegooid had.
Bouillion vaak gewoon blokjes kippen- of paddestoelen bouillion. Hangt er vanaf wat erin zit.
Die rijst van jou ken ik (blijkbaar) gelukkig niet. De risotto-rijst van AH is ok. Dat is arborio-rijst.
Carnaroli-rijst is meestal beter maar is in NL niet zo algemeen verkrijgbaar. Wij hebben in de kerstvakantie wat van die rijst gekocht in een zgn. speciaalzaak. Daar bleken dus geinige wormpjes in te zitten, kwamen me achter na het koken en vòòr het eten. En de muts van het zaakje reageerde pas nadat we de voormalige Keuringsdienst van Waren hadden aangeroepen.
Er zin meerder risotto-topics hier helaas, met veel tips. Je moet voorzichtig zijn: wel roeren maar niet teveel en zeker niet constant zoals wel een abuisievelijk wordt vermeld; het duurt wel even maar ook niet te lang om de rijst gaat te maken, en de rijst gaart nog na, ook van het vuur af, dus hou daar rekening mee. Nadat het van het vuur is kun je evnetueel nog wat roomboter of parmezaan doorroeren, maar let wel, risotto moet als het op het bord logt nog een beetje vochtig zijn: geen pap, maar als je het bord een dutje geeft moet de massa wat op en neer bewegen.
Kortom, het is delicaat en het heeft echt veel met timing te maken: wanneer zet je het op tafel en wanneer is de rest dus ook gaar. De rijst moet niet volkomen gekookt zijn maar ook al dente: de korrel moet binnenin nog nét een witte kern hebben. En tegelijkertijd noet de massa dus vochtig zijn.
Helaas mislukt risotto vaak imo door het doorkoken: veel te gare rijst en dat is echt veel minder smakelijk. En dan besef je ook wat voor een subtiele kunst zo'n risotto is. Mij lukt het wel eens, maar ik ga ook vaak met de tijd in de fout, helaas.
Mijn favoriet is overigens die met gedrooge funghi porcini.