abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_56294626
Ik rij al jaren met een diesel (mercedes w124) en als ik vermogen nodig heb gaat die zelfs koud tot aan de begrenzer 5000rpm.
De auto heeft nu een goede 300 000 km en de moter draait en start nog net zoals die nieuw was. Enigste wat ik heb is dat ik iets sneleer moet tanken want koude moter op vollast verbruikt iets meer
Maar normaal is het bij nieuwe auto's het beste om rond de 2500 - 3000 toeren te schakelen als ze koud zijn en dan liefst niet volgas geven tot 3000 toeren.
pi_56305281
quote:
Op donderdag 24 januari 2008 01:51 schreef tong_poh het volgende:

[..]

Ja, maar wat is laag? Voor de 1 is dat 3000 toeren voor de ander is dat 4000. ik heb dus eens ergens gelzen, dat het 4000 is.

Maar niemand kan een bron geven waarin het uitgelegd wordt
Het behandelen van een koude vrachtautodiesel heb ik met m'n theorie vrachtauto geleerd. (onderdeel techniek)
Daar stonden een aantal feiten:

- Een koude motor slijt het snelst.
- Volgas is niet goed, want dan slijt de koude motor nog sneller.
- Stationair warmdraaien is ook niet goed, want dan slijt de koude motor te lang, omdat het ook lang duurt voor een stationair draaiende motor op temperatuur is en omdat de temperatuurverschillen tussen motordelen te groot worden (de cilinders worden warm, de kop en carter blijven koud)

De beste manier is nog altijd starten, rustig wegrijden en niet vol belasten tot de motorolie op temperatuur is.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
  zaterdag 26 januari 2008 @ 19:15:45 #53
35845 Cybje
Muuh muuh muuh
pi_56324168
Als ik 's ochtends naar mijn werk ga, probeer ik altijd onder de 2000 rpm te rijden. Op een recht stuk rijd ik vaak maar 1000 - 1500 rpm en tik het gaspedaal heel lichtjes aan om zo een constante snelheid te houden.

Na ongeveer 5-10 minuten ga ik de snelweg op, waar ik dan op 120 km/u 2200 rpm rijd en ook het gaspedaal niet tever intrap.

Als ik echt snel moet zijn ivm verkeersveiligheid geef ik natuurlijk wel gas, ik ben echt absoluut geen slome rijder. Maar het is nergens voor nodig om heel veel toeren te maken. Met onder de 2000 rpm blijven rijden blijf ik de meeste mensen gewoon voor, bij optrekken vanaf bijv. een stoplicht.

Ik kan me niet voorstellen dat 3000 rpm echt gezond is voor een ijskoude motor. Ik krijg dan meestal medelijden met m'n motorblok
Schaap
pi_56464190
Wat een gezeur. Maximaal 2842 toeren!! bij 2843 gaat ie stuk.

Wat maakt het nou uit bij hoeveel toeren het is.. heb je echt zo veel haast ofzo?
quote:
Op vrijdag 25 januari 2008 19:07 schreef Ridocar het volgende:

[..]

De beste manier is nog altijd starten, rustig wegrijden en niet vol belasten tot de motorolie op temperatuur is.
Precies. En dat duurt over het algemeen wel ff wat langer als de koelwater temperatuur omhoog krijgen..

Is het echt zo lastig om 3 minuten eerde in je auto te stappen en gewoon 1/3 tot half gas te rijden ofzo en gewoon wat vroeger door te schakelen dan normaal.

Sowieso moet je altijd al bij 2500 toeren doorschakelen, ook als de motor warm is nieuwe rijden
  vrijdag 1 februari 2008 @ 19:49:35 #55
71602 tong_poh
Mylee! Good Fuck!
pi_56465353
quote:
Op vrijdag 1 februari 2008 18:54 schreef Robin__ het volgende:
Wat een gezeur. Maximaal 2842 toeren!! bij 2843 gaat ie stuk.

Wat maakt het nou uit bij hoeveel toeren het is.. heb je echt zo veel haast ofzo?
[..]

Precies. En dat duurt over het algemeen wel ff wat langer als de koelwater temperatuur omhoog krijgen..

Is het echt zo lastig om 3 minuten eerde in je auto te stappen en gewoon 1/3 tot half gas te rijden ofzo en gewoon wat vroeger door te schakelen dan normaal.

Sowieso moet je altijd al bij 2500 toeren doorschakelen, ook als de motor warm is nieuwe rijden

Nee, ik heb niet zoveel haast. zoals je al kon lezen doe ik het ook niet altijd. Ik trek ook niet door tot over 4000 toeren en ik geef nooit volgas bij een koude motor.

Ik vroeg het mij gewoon af of er een definitief technisch/wetenschappelijk antwoord was, omdat ik met vrienden een discussie had. Ik zie nu, dat niemand een echt antwoord heeft behalve niet volgas rijden en niet overdrijven met toeren maken. Dat zijn dingen die ik niet doe en aangezien dat al mijn auto's motorisch geen problemen hebben gehad, zal ik wel niks fout doen.
Horrible Cunt!
pi_56466457
Met koude motor probeer ik niet meer dan 2500 toeren te draaien. En dit wordt geleidelijk meer als de olietemperatuur (ja, die geeft de auto echt aan, op de graad nauwkeurig zelfs) ook omhoog loopt. En vanaf de 90 graden celcius wil ik wel volgas gaan.
In Hen, tot Hen en door Hen is alle muziek. Queen...
  vrijdag 1 februari 2008 @ 20:47:15 #57
17568 GizartFRL
Ik ben jarig!
pi_56466569
Sochtends in de bebouwde kom laat ik hem lekker stationair in de versnellingen lopen. ( 30 km zone). ( ongeveer 700 meter).
Daarna opschakelen bij 2000 rpm. ( 80 km weg, ongeveer 10 km).
Oprit Waldwei opschakelen bij 3000 RPM ( 100 km weg, ongeveer 5 km).
Daarna rustig de snelweg op.
"Charlotte Muis is een dief en heel Nederland weet het nu"
  woensdag 6 februari 2008 @ 15:18:17 #58
158394 Draganta
Kansas Ranger
pi_56562484
Stelletje benzineverslaafden! Ik schakel altijd op 2000 toeren, ook als de motor warm is! Dat gaat uiteraard niet altijd, maar zo vaak mogelijk! En ik heb het over een benzine auto.
Who cares if one more light goes out?
In a sky of a million stars
pi_56562889
quote:
Op woensdag 6 februari 2008 15:18 schreef Draganta het volgende:
Stelletje benzineverslaafden! Ik schakel altijd op 2000 toeren, ook als de motor warm is! Dat gaat uiteraard niet altijd, maar zo vaak mogelijk! En ik heb het over een benzine auto.
Wat maakt dat beetje benzine extra mij nou uit, het motortje loopt het mooist tussen de 2000 en 3000 rpm, en daar rij ik dan ook altijd. Alleen bij koude motor max 2500rpm.
pi_56563075
quote:
Op woensdag 6 februari 2008 15:18 schreef Draganta het volgende:
Stelletje benzineverslaafden! Ik schakel altijd op 2000 toeren, ook als de motor warm is! Dat gaat uiteraard niet altijd, maar zo vaak mogelijk! En ik heb het over een benzine auto.
Wat zal die bak van jou een roet uitstoten
pi_56579976
Dat is gewoon ronduit stom

Zowel prestaties als verbruik zijn in dat toerengebied ronduit kut en als je zo door gaat is ie straks helemaal niet meer vooruit te scheiten. En zo'n diepe brom die je motor dan geeft is ook niet echt een kreet van vreugde

2000 toeren man als ik dat zou doen zou ik bij een aantal versnellingen nog onder stationair uitkomen (iig 3 naar 4 scheeld geloof ik 1100 toeren.. heb geen teller in de auto maar zoiets had k uit t boekje gehaald)
pi_56582499
quote:
Op donderdag 7 februari 2008 12:18 schreef Robin__ het volgende:
Dat is gewoon ronduit stom

Zowel prestaties als verbruik zijn in dat toerengebied ronduit kut en als je zo door gaat is ie straks helemaal niet meer vooruit te scheiten. En zo'n diepe brom die je motor dan geeft is ook niet echt een kreet van vreugde

2000 toeren man als ik dat zou doen zou ik bij een aantal versnellingen nog onder stationair uitkomen (iig 3 naar 4 scheeld geloof ik 1100 toeren.. heb geen teller in de auto maar zoiets had k uit t boekje gehaald)
Het verschil in toerental tussen versnellingen is niet constant bij elk toeren tal. Zo kan bij 4000 tpm het verschil 1500 tpm zijn tussen 3 en 4, terwijl het bij 2000 tpm maar 750 is.
Wat jij hier zegt kan zelfs als gevolg hebben dat je negatieve toerentallen krijgt...

[ Bericht 0% gewijzigd door M5 op 07-02-2008 14:23:41 ]
V10
  donderdag 7 februari 2008 @ 14:56:16 #63
14571 Goochie
 huh?? Mot dat dan ?
pi_56583210
Je moet qua toeren rijden daar waar je maximale koppel is. Dan rijd je het meest optimaal.
als in goochelaar
pi_56584093
quote:
Op donderdag 7 februari 2008 14:56 schreef Goochie het volgende:
Je moet qua toeren rijden daar waar je maximale koppel is. Dan rijd je het meest optimaal.
Optimaal voor wat?
pi_56586085
Optimale performance lijkt me. Maar dat is dus niet altijd aan te raden bij een koude benzine motor aangezien je dan al snel ruim boven de 3000rpm moet gaan.
pi_56587226
quote:
Op donderdag 7 februari 2008 17:36 schreef Matel het volgende:
Optimale performance lijkt me. Maar dat is dus niet altijd aan te raden bij een koude benzine motor aangezien je dan al snel ruim boven de 3000rpm moet gaan.
Daarom.. en performance is optimaal op het punt waar de motor zijn maxvermogen afgeeft.
  donderdag 7 februari 2008 @ 20:59:14 #67
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_56590292
Je motor koelt tijdens tanken echt niet zo ver af dat je niet meer door kunt trekken. Ik houd zelf max plm 2500 toeren aan met een Corsa 1.7D uit '97 (ja een toffe bak ik weet het )

Optrekken doe ik vanaf de 2e versnelling eigenlijk standaard plankgas en als ik niet hard hoef op te trekken schakel ik gewoon eerder. De motor is dan vrij vlot warm en dat is ook wat je wilt. Zowiezo trek ik eigenlijk standaard niet vaak veel verder door dan die 2500 toeren tenzij ik op de snelweg kom, dan moet ik wel om de 120 te halen

Met weinig gas geven warm je de motor minder snel op en met meer toeren maken koel je de motor harder. Om snel op temperatuur te komen moet je dus laagtoerig rijden en veel gas geven. Daarbij is dat ook zuinig en meestal ook redelijk vlot.

Je motor werkt verder het beste (hoogste rendement) als je veel koppel vraagt (kun je ook merken aan uitlaatgas temperaturen, die zijn dan lager => relatief minder energie wordt warmte ipv arbeid) dus het is handig om hem zo te belasten. Dit klopt voor bij mijn weten vrijwel alle zuigermotoren, van kleine brommerblokjes tot en met 3 Megawatt en grotere dieselblokken en gasmotoren.
Toerental is verder niet erg boeiend voor het rendement vanaf circa 1400 toeren tot aan de begrenzer voor de meeste automotoren.
pi_56590406
Wat ik eik niet snap is dat bij lange na niet alle auto's een MOTOROLIE-TEMP metertje erop hebben zitten.
Dat is het belangrijkste.

Mijn Delta heb ik ook altijd gewoon rustig goed warm gereden voordat ik begon met stampen en die heeft inmiddels 2 ton op de klok staan zonder problemen.
En uiteraard ook altijd even rustig uitrijden en een paar minuutjes laten nalopen. Dat vind ie ook lekker
  donderdag 7 februari 2008 @ 21:09:48 #69
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_56590485
Ik heb nog even een plaatje opgezocht mbt het motor rendement:

Komt van deze site:
http://www.techno-fandom.org/~hobbit/cars/prius-linkfarm.html

Volgens mij is het een map van een Prius motor, ik had ook een van een 2.0 Turbo motor uit een volvo en ik heb er zelf een gemaakt van een Audi 1.9TDI (130PK). Verder reken ik op mijn werk nu veel aan motoren die draaien op aardgas, ook daar is het voor rendement belangrijk om gewoon botweg zo veel mogelijk koppel te vragen.

Hier nog een van een dieselblok (weet zo niet welke) voor een auto.

Lijnen van constant vermogen lijken altijd op van die "1/x curves" dus voor gegeven vermogen (wat je dus nodig hebt om een bepaalde snelheid te halen) kom je voor het hoogste rendement altijd ergens hoog in het koppelbereik uit. Bij laag koppel zakt het rendement in als een baksteen, onafhankelijk van het toerental.
Puur rijden op toeren (bijv. rond de 3000 toeren hangen bij 50 km/h) omdat "bij 3000 toeren het hoogste rendement gehaald wordt" is dus onzin.

[ Bericht 34% gewijzigd door TR08 op 07-02-2008 21:19:19 ]
  donderdag 7 februari 2008 @ 21:43:15 #70
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_56591174
quote:
Op vrijdag 1 februari 2008 19:49 schreef tong_poh het volgende:
Ik vroeg het mij gewoon af of er een definitief technisch/wetenschappelijk antwoord was, omdat ik met vrienden een discussie had. Ik zie nu, dat niemand een echt antwoord heeft behalve niet volgas rijden en niet overdrijven met toeren maken. Dat zijn dingen die ik niet doe en aangezien dat al mijn auto's motorisch geen problemen hebben gehad, zal ik wel niks fout doen.
Ik heb er zelf wetenschappelijk (jaja ) onderzoek naar gedaan en kan je het volgende vertellen:
-Voor je lagers maakt een laag toerental geen ruk uit zo lang je auto niet bokt. Auto ontwerpers zijn echt niet zo stom om de lagers te klein te ontwerpen voor die omstandigheden.
-Plankgas geven bij optrekken met koude motor kan prima. Korte perioden van extra warmte input geven echt niet ineens veel extra stress in je motor. Daarbij is de eind expansietemperatuur van de gassen in je cilinder lager(!) bij veel gas dan bij weinig gas. Als je je zorgen zou maken om bijvoorbeeld thermische belasting van je kop en kleppen is veel gas (= net niet plankgas) dus beter dan weinig.

Als je plankgas geeft rijdt je motor iets te rijk en neemt de warmte output behoorlijk toe. Iets onder plankgas (meestal rond plm 80-90%) is de verbranding ideaal.

-Bij ongeveer stationair rijden is het maximale motor rendement duidelijk lager dan bij hogere toerentallen. Maar als je lijnen van constant vermogen over de rendementsmap van een willekeurige motor trekt kom je er altijd op uit dat het gunstig is om veel koppel te vragen en dus lager in de toeren te rijden.

Wat betekent dit bij optrekken als je dit zuinig wilt doen:
-Als er niemand voor je rijdt: Schakel bij een zodanig toerental op dat je toerental ergens boven plm 1300 toeren eindigt in de volgende versnelling.
-Als er een oma voor je rijdt: Schakel zo snel op dat je motor niet tegensputtert. Kies je versnelling steeds zo dat je ongeveer plankgas moet geven (of zo dicht mogelijk daarbij) om degene voor je bij te houden.
-Geef veel gas, maar net niet vol gas
-Als je vrij baan hebt: Bij welk toerental je opschakelt maakt vrijwel geen ruk uit (voor het rendement).
In de 2 plankgas optrekken tot 80 en dan ineens naar de 5 is waarschijnlijk dus niet veel minder zuinig dan steeds netjes bij 2500 toeren opschakelen.

Kies verder zodra je je streefsnelheid bereikt hebt de hoogste versnelling waarin de motor niet tegensputtert. Grotere motoren doen het vaak al beter vanaf lagere toerentallen (900-1000rpm). Oudere kleine motoren hebben soms iets meer nodig (1300rpm en hoger). Luister gewoon goed naar de motor en voel wat je auto doet. Als hij gelijkmatig loopt is het goed. Inefficiente verbranding hoor je en voel je ook door een onregelmatig koppel.

[ Bericht 5% gewijzigd door TR08 op 07-02-2008 21:51:17 ]
pi_56591200
@ NED Ik heb immiddels 3 ton op de teller met frequent doorgeven zonder warmrijden. Wel niet iedere keer tot de begrenzer maar toch meestal rond de 3500 - 4000 rpm (diesel) met koude motor. Misschien heb ik wel wat meer slijtage op de motor maar daar merk ik niks van de motor draait nog steeds alsof die nieuw was.
Dus dat warmrijden is volgens mij nergens voor nodig bij normale wagens.

[ Bericht 20% gewijzigd door Jean601 op 07-02-2008 21:50:35 ]
pi_56598954
quote:
Op donderdag 7 februari 2008 21:43 schreef TR08 het volgende:

[..]

-Plankgas geven bij optrekken met koude motor kan prima. Korte perioden van extra warmte input geven echt niet ineens veel extra stress in je motor.

Als je plankgas geeft rijdt je motor iets te rijk en neemt de warmte output behoorlijk toe. Iets onder plankgas (meestal rond plm 80-90%) is de verbranding ideaal.
Sure.. het slechtste wat je met een koude motor kan doen is hem belasten. Dus de gasklep vol open is echt geen aanrader.

Als je plankgas geeft loopt motor iets te rijk, ofcourse. Maar wat denk je dat extra brandstof doet? Juist koelen!
pi_56599227
quote:
Op donderdag 7 februari 2008 21:45 schreef Jean601 het volgende:
@ NED Ik heb immiddels 3 ton op de teller met frequent doorgeven zonder warmrijden. Wel niet iedere keer tot de begrenzer maar toch meestal rond de 3500 - 4000 rpm (diesel) met koude motor. Misschien heb ik wel wat meer slijtage op de motor maar daar merk ik niks van de motor draait nog steeds alsof die nieuw was.
Dus dat warmrijden is volgens mij nergens voor nodig bij normale wagens.
Ach, hiervoor had ik een 2,5V6 24klepper en die heeft ook zonder problemen meer dan 2 ton gedraaid met altijd volgas met koude motor.

Maargoed, een Delta HF Turbo is geen normale auto en geloof mij maar als je die volgas stampt met koude motor en na elke rit meteen uitzet ipv af te laten koelen dat je dan binnen no-time de turbo ertussenuit blaast. En dat wil je niet. Want dat kost een hoop geld
  vrijdag 8 februari 2008 @ 20:28:50 #74
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_56609254
quote:
Op vrijdag 8 februari 2008 10:38 schreef 1299 het volgende:

[..]

Sure.. het slechtste wat je met een koude motor kan doen is hem belasten. Dus de gasklep vol open is echt geen aanrader.

Als je plankgas geeft loopt motor iets te rijk, ofcourse. Maar wat denk je dat extra brandstof doet? Juist koelen!
Even een quote uit "Bosch Fuel Injection & Engine Management" (geschreven door Charles O. Probst, Bentley Publishers)
quote:
A rich mixture is one with a lower air-fuel ratio; there is insufficient air(oxygen) to support complete combustion of the fuel. Rich mixtures increase fuel consumption and emissions of hydrocarbons and carbon monoxide. They tend to reduce power, increase carbon deposits and, in extreme case, fouls spark plugs and dilute the engine's lubricating oil.
Die neerslag slaat ook eerder neer op koude oppervlakken. Koud en te rijk rijden (met een moderne motor is dat plankgas) geeft dus afzettingen in je motor. Dat zal wel met name op de kleppen, bougies en in je uitlaatspruitstuk gebeuren, plaatsen waar de snelheid van de uitlaatgassen het kleinste is.
Een collega van me heeft bij een testbank gestaan waar ze lieten zien wat een motor doet bij plankgas draaien op veel toeren. Dan reageert het mengsel nog na in het uitlaat spruitstuk en de uitlaat en wordt de uitlaat roodgloeiend. Ook komt er vreselijk veel rotzooi (NOx, CO, HC) uit je uitlaat. Tot zo ver de koelende werking. Let wel: Dit is iets anders dan met een lichtelijk te rijk mengsel stationair draaien.

Verder: Bij volledig geopende luchtklep zonder verrijking (komt normaliter overeen met net niet plankgas) heb je redelijk veel koeling aan de lucht inlaat. Ook zijn de uitlaat gassen het minst warm. De doorstroom in het blok is vrij groot en dan krijg je iets best moois. Je warmt het blok wel snel op door veel snelheid in je uitlaat gassen te houden, maar doet dit met een lagere temperatuur van je gassen.
Dit geeft dus wel een vrij vlotte opwarming maar met minder enorme temperatuurgradienten door je blok dan bij deellast. De gradient van temperatuur is hetgene dat de spanningen in je motor veroorzaakt, verschil in uitzetting en verhoogde slijtage.
pi_56614957
quote:
Op vrijdag 8 februari 2008 20:28 schreef TR08 het volgende:

[..]

Even een quote uit "Bosch Fuel Injection & Engine Management" (geschreven door Charles O. Probst, Bentley Publishers)
[..]

Die neerslag slaat ook eerder neer op koude oppervlakken. Koud en te rijk rijden (met een moderne motor is dat plankgas) geeft dus afzettingen in je motor. Dat zal wel met name op de kleppen, bougies en in je uitlaatspruitstuk gebeuren, plaatsen waar de snelheid van de uitlaatgassen het kleinste is.
Een collega van me heeft bij een testbank gestaan waar ze lieten zien wat een motor doet bij plankgas draaien op veel toeren. Dan reageert het mengsel nog na in het uitlaat spruitstuk en de uitlaat en wordt de uitlaat roodgloeiend. Ook komt er vreselijk veel rotzooi (NOx, CO, HC) uit je uitlaat. Tot zo ver de koelende werking. Let wel: Dit is iets anders dan met een lichtelijk te rijk mengsel stationair draaien.

Verder: Bij volledig geopende luchtklep zonder verrijking (komt normaliter overeen met net niet plankgas) heb je redelijk veel koeling aan de lucht inlaat. Ook zijn de uitlaat gassen het minst warm. De doorstroom in het blok is vrij groot en dan krijg je iets best moois. Je warmt het blok wel snel op door veel snelheid in je uitlaat gassen te houden, maar doet dit met een lagere temperatuur van je gassen.
Dit geeft dus wel een vrij vlotte opwarming maar met minder enorme temperatuurgradienten door je blok dan bij deellast. De gradient van temperatuur is hetgene dat de spanningen in je motor veroorzaakt, verschil in uitzetting en verhoogde slijtage.
Ten eerste spreek je jezelf tegen. Je schrijft nu dat volgas geven (WOT) niet goed is omdat er dan een snel temperatuur verschil optreed. En een post daarvoor zeg je:
quote:
-Plankgas geven bij optrekken met koude motor kan prima. Korte perioden van extra warmte input geven echt niet ineens veel extra stress in je motor.
Met andere woorden je bent het dus met me eens dat dat slecht is. Ook wil ik je er overigens op wijzen dat het uitlaatspruistuk het heetst wordt omdat er puur een grotere verbranding plaats vind met WOT. Omdat er simpelweg het maximale aan lucht de motor in gaat en dus ook verbrand.

Dat er meer rotzooi uitkomt met WOT is nogal wiedes omdat de motor dan niet zijn optimale lambda 1 nastreeft. Met andere woorden met WOT loopt hij rijker: (12>13 bij ongeblazen motor ongeveer). Waarom denk je uberhaupt dat de EGR werking alleen bij deellast zijn werk doet? Goh gek he dat er dan minde rotzooi uitkomt

Geef eerst eens antwoord waarom jij denkt dat er bij vollast een rijker mengsel wordt geinjecteerd. En waarom denk je dat turbomotoren doorgaans een stuk rijker lopen dan een atmosferische motor. (tip: meer brandstof is meer cooling). Overigens bij een iets rijk mengsel hoef je echt niet bang te zijn voor ophoping van rotzooi dat wordt net zo vrolijk de verbrandingskamer weer uitgegooid.

En nee niet alle bougies zijn pikzwart bij auto's die plankgas rijden
quote:
Rich mixtures also produce cooler combustion gases than does a stoichiometric mixture, primarily due to the excessive amount of carbon which oxidises to form carbon monoxide, rather than carbon dioxide.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')