Het behandelen van een koude vrachtautodiesel heb ik met m'n theorie vrachtauto geleerd. (onderdeel techniek)quote:Op donderdag 24 januari 2008 01:51 schreef tong_poh het volgende:
[..]
Ja, maar wat is laag? Voor de 1 is dat 3000 toeren voor de ander is dat 4000. ik heb dus eens ergens gelzen, dat het 4000 is.
Maar niemand kan een bron geven waarin het uitgelegd wordt
Precies. En dat duurt over het algemeen wel ff wat langer als de koelwater temperatuur omhoog krijgen..quote:Op vrijdag 25 januari 2008 19:07 schreef Ridocar het volgende:
[..]
De beste manier is nog altijd starten, rustig wegrijden en niet vol belasten tot de motorolie op temperatuur is.
quote:Op vrijdag 1 februari 2008 18:54 schreef Robin__ het volgende:
Wat een gezeur. Maximaal 2842 toeren!! bij 2843 gaat ie stuk.
Wat maakt het nou uit bij hoeveel toeren het is.. heb je echt zo veel haast ofzo?
[..]
Precies. En dat duurt over het algemeen wel ff wat langer als de koelwater temperatuur omhoog krijgen..
Is het echt zo lastig om 3 minuten eerde in je auto te stappen en gewoon 1/3 tot half gas te rijden ofzo en gewoon wat vroeger door te schakelen dan normaal.
Sowieso moet je altijd al bij 2500 toeren doorschakelen, ook als de motor warm isnieuwe rijden
Wat maakt dat beetje benzine extra mij nou uit, het motortje loopt het mooist tussen de 2000 en 3000 rpm, en daar rij ik dan ook altijd. Alleen bij koude motor max 2500rpm.quote:Op woensdag 6 februari 2008 15:18 schreef Draganta het volgende:
Stelletje benzineverslaafden! Ik schakel altijd op 2000 toeren, ook als de motor warm is! Dat gaat uiteraard niet altijd, maar zo vaak mogelijk! En ik heb het over een benzine auto.
Wat zal die bak van jou een roet uitstotenquote:Op woensdag 6 februari 2008 15:18 schreef Draganta het volgende:
Stelletje benzineverslaafden! Ik schakel altijd op 2000 toeren, ook als de motor warm is! Dat gaat uiteraard niet altijd, maar zo vaak mogelijk! En ik heb het over een benzine auto.
Het verschil in toerental tussen versnellingen is niet constant bij elk toeren tal. Zo kan bij 4000 tpm het verschil 1500 tpm zijn tussen 3 en 4, terwijl het bij 2000 tpm maar 750 is.quote:Op donderdag 7 februari 2008 12:18 schreef Robin__ het volgende:
Dat is gewoon ronduit stom
Zowel prestaties als verbruik zijn in dat toerengebied ronduit kut en als je zo door gaat is ie straks helemaal niet meer vooruit te scheiten. En zo'n diepe brom die je motor dan geeft is ook niet echt een kreet van vreugde
2000 toeren manals ik dat zou doen zou ik bij een aantal versnellingen nog onder stationair uitkomen (iig 3 naar 4 scheeld geloof ik 1100 toeren.. heb geen teller in de auto maar zoiets had k uit t boekje gehaald)
Optimaal voor wat?quote:Op donderdag 7 februari 2008 14:56 schreef Goochie het volgende:
Je moet qua toeren rijden daar waar je maximale koppel is. Dan rijd je het meest optimaal.
Daarom.. en performance is optimaal op het punt waar de motor zijn maxvermogen afgeeft.quote:Op donderdag 7 februari 2008 17:36 schreef Matel het volgende:
Optimale performance lijkt me. Maar dat is dus niet altijd aan te raden bij een koude benzine motor aangezien je dan al snel ruim boven de 3000rpm moet gaan.
Ik heb er zelf wetenschappelijk (jajaquote:Op vrijdag 1 februari 2008 19:49 schreef tong_poh het volgende:
Ik vroeg het mij gewoon af of er een definitief technisch/wetenschappelijk antwoord was, omdat ik met vrienden een discussie had. Ik zie nu, dat niemand een echt antwoord heeft behalve niet volgas rijden en niet overdrijven met toeren maken. Dat zijn dingen die ik niet doe en aangezien dat al mijn auto's motorisch geen problemen hebben gehad, zal ik wel niks fout doen.
Sure.. het slechtste wat je met een koude motor kan doen is hem belasten. Dus de gasklep vol open is echt geen aanrader.quote:Op donderdag 7 februari 2008 21:43 schreef TR08 het volgende:
[..]
-Plankgas geven bij optrekken met koude motor kan prima. Korte perioden van extra warmte input geven echt niet ineens veel extra stress in je motor.
Als je plankgas geeft rijdt je motor iets te rijk en neemt de warmte output behoorlijk toe. Iets onder plankgas (meestal rond plm 80-90%) is de verbranding ideaal.
Ach, hiervoor had ik een 2,5V6 24klepper en die heeft ook zonder problemen meer dan 2 ton gedraaid met altijd volgas met koude motor.quote:Op donderdag 7 februari 2008 21:45 schreef Jean601 het volgende:
@ NED Ik heb immiddels 3 ton op de teller met frequent doorgeven zonder warmrijden. Wel niet iedere keer tot de begrenzer maar toch meestal rond de 3500 - 4000 rpm (diesel) met koude motor. Misschien heb ik wel wat meer slijtage op de motor maar daar merk ik niks van de motor draait nog steeds alsof die nieuw was.
Dus dat warmrijden is volgens mij nergens voor nodig bij normale wagens.
Even een quote uit "Bosch Fuel Injection & Engine Management" (geschreven door Charles O. Probst, Bentley Publishers)quote:Op vrijdag 8 februari 2008 10:38 schreef 1299 het volgende:
[..]
Sure.. het slechtste wat je met een koude motor kan doen is hem belasten. Dus de gasklep vol open is echt geen aanrader.
Als je plankgas geeft loopt motor iets te rijk, ofcourse. Maar wat denk je dat extra brandstof doet? Juist koelen!
Die neerslag slaat ook eerder neer op koude oppervlakken. Koud en te rijk rijden (met een moderne motor is dat plankgas) geeft dus afzettingen in je motor. Dat zal wel met name op de kleppen, bougies en in je uitlaatspruitstuk gebeuren, plaatsen waar de snelheid van de uitlaatgassen het kleinste is.quote:A rich mixture is one with a lower air-fuel ratio; there is insufficient air(oxygen) to support complete combustion of the fuel. Rich mixtures increase fuel consumption and emissions of hydrocarbons and carbon monoxide. They tend to reduce power, increase carbon deposits and, in extreme case, fouls spark plugs and dilute the engine's lubricating oil.
Ten eerste spreek je jezelf tegen. Je schrijft nu dat volgas geven (WOT) niet goed is omdat er dan een snel temperatuur verschil optreed. En een post daarvoor zeg je:quote:Op vrijdag 8 februari 2008 20:28 schreef TR08 het volgende:
[..]
Even een quote uit "Bosch Fuel Injection & Engine Management" (geschreven door Charles O. Probst, Bentley Publishers)
[..]
Die neerslag slaat ook eerder neer op koude oppervlakken. Koud en te rijk rijden (met een moderne motor is dat plankgas) geeft dus afzettingen in je motor. Dat zal wel met name op de kleppen, bougies en in je uitlaatspruitstuk gebeuren, plaatsen waar de snelheid van de uitlaatgassen het kleinste is.
Een collega van me heeft bij een testbank gestaan waar ze lieten zien wat een motor doet bij plankgas draaien op veel toeren. Dan reageert het mengsel nog na in het uitlaat spruitstuk en de uitlaat en wordt de uitlaat roodgloeiend. Ook komt er vreselijk veel rotzooi (NOx, CO, HC) uit je uitlaat. Tot zo ver de koelende werking. Let wel: Dit is iets anders dan met een lichtelijk te rijk mengsel stationair draaien.
Verder: Bij volledig geopende luchtklep zonder verrijking (komt normaliter overeen met net niet plankgas) heb je redelijk veel koeling aan de lucht inlaat. Ook zijn de uitlaat gassen het minst warm. De doorstroom in het blok is vrij groot en dan krijg je iets best moois. Je warmt het blok wel snel op door veel snelheid in je uitlaat gassen te houden, maar doet dit met een lagere temperatuur van je gassen.
Dit geeft dus wel een vrij vlotte opwarming maar met minder enorme temperatuurgradienten door je blok dan bij deellast. De gradient van temperatuur is hetgene dat de spanningen in je motor veroorzaakt, verschil in uitzetting en verhoogde slijtage.
Met andere woorden je bent het dus met me eens dat dat slecht is. Ook wil ik je er overigens op wijzen dat het uitlaatspruistuk het heetst wordt omdat er puur een grotere verbranding plaats vind met WOT. Omdat er simpelweg het maximale aan lucht de motor in gaat en dus ook verbrand.quote:-Plankgas geven bij optrekken met koude motor kan prima. Korte perioden van extra warmte input geven echt niet ineens veel extra stress in je motor.
quote:Rich mixtures also produce cooler combustion gases than does a stoichiometric mixture, primarily due to the excessive amount of carbon which oxidises to form carbon monoxide, rather than carbon dioxide.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |