quote:
Op woensdag 23 januari 2008 19:46 schreef Maartel het volgende:Vanwege een ontsteking na het trekken van mijn verstandskies zit ik even een weekje aan driemaal-daags 600 mg Brufen Bruis...
Op de sticker op het doosje staat "pas op met alcohol i.v.m. maagklachten".
Helaas zit in het doosje geen bijsluiter die er dieper op ingaat..
Mijn vraag is: is alcohol icm Brufen echt helemaal uit den boze als je niet doodziek wilt worden?
Of kan het niet zo heel veel kwaad als ik van het weekend 1 of 2 biertjes drink?
Ik neem de waarschuwing serieus genoeg om me niet helemaal klem te gaan zuipen, maar weet ook dat waarschuwingen op doosjes/bijsluiters je vaak op alle (on)mogelijke problemen voorbereiden, en een biertje 's avonds is toch wel lekker..
Ibuprofen en alcohol kan prima samen;
InteractiesBij gelijktijdig gebruik van orale anticoagulantia kan de protrombinetijd zijn verlengd. Bij gelijktijdig gebruik met andere prostaglandinesynthetaseremmers, SSRI's en corticosteroïden vergroot het risico van gastro-intestinale complicaties (m.n. ouderen zijn hiervoor gevoelig). Chronisch gebruik van ibuprofen remt de trombocytenaggregatieremmende werking van acetylsalicylzuur. De plasmaspiegel van digoxine, fenytoïne, lithium en methotrexaat (verhoogde toxiciteit) kan worden verhoogd. Ibuprofen kan het effect van bloeddrukverlagende middelen verminderen en de nefrotoxiciteit van ciclosporine versterken. Bij gelijktijdig gebruik van ontkroesende haarmiddelen kan het haar afbreken.
Contra-indicatiesUlcus pepticum en maag-darmbloedingen, zowel actief als in de anamnese. Gastro-intestinale bloeding of perforatie als gevolg van gebruik van prostaglandinesynthetaseremmers. Colitis ulcerosa. Cerebrovasculaire bloedingen. Hemorragische diathese. Optreden van astma-aanval, urticaria, angio-oedeem, neuspoliepen of rinitis na gebruik van acetylsalicylzuur of andere prostaglandinesynthetaseremmers. Ernstige nier- en/of leverfunctiestoornissen. Ernstig hartfalen. Zetpillen zijn gecontra-indiceerd bij proctitis of recente rectale bloeding in de anamnese.
Niets over alcohol