abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 11 maart 2008 @ 21:28:23 #176
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_57315069
quote:
Op dinsdag 11 maart 2008 20:36 schreef Jordy-B het volgende:

[..]

't is geen moeilijk stuk, hoor... De tab klopt gewoon niet, waar het wat lastig van wordt omdat je de tab probeert te volgen...

Bedenk je het volgende: Een tab is slechts één van de vele manieren waarop je een stuk kan spelen. Als de tab je niet aanstaat, kan je hem gewoon herschrijven.
Laat ik eerst maar proberen te spelen, bijwerken/wijzigen komt later wel
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_57323701
quote:
Op dinsdag 11 maart 2008 20:36 schreef Jordy-B het volgende:

[..]

Bedenk je het volgende: Een tab is slechts één van de vele manieren waarop je een stuk kan spelen. Als de tab je niet aanstaat, kan je hem gewoon herschrijven.
En bedenk je ook dat de meeste tabs niet 100% kloppen... Ik zeg niet dat ze allemaal slecht zijn, maar als je mee gaat spelen met een nummer merk je vaak dat er iets niet klopt. Ik kloot dan een beetje tot ik het wel vind kloppen. Als ik tegen mijn muziekleraar begin over tabs dan schiet hij direct uit zijn slof en gaat ze afzeiken, als ik bij hem een nummer wil leren wil hij zelf de tab schrijven. Hij schrijft ze wel goed, hij gebruikt namelijk ook gewoon goede rusten in zijn tabs enzo.

Maarja, tabs zijn wel leuk om een nummertje te leren
  dinsdag 25 maart 2008 @ 16:52:59 #178
157428 GoodGawd
This is your captain speaking!
pi_57602534
tvp
Blues ain't nothing but a good man feeling bad...
pi_57604759
Zo, na een flink aantal keer oefenen toch al wat eruit weten te persen: Wonderwall van Oasis is ook best een leuk nummer voor beginners, echt aan te raden; je hoeft je pink en ringvinger het hele nummer niet te verplaatsen.
http://www.ultimate-guitar.com/tabs/o/oasis/wonderwall_crd.htm
pi_57604899
Inderdaad, alleen de slag is wat lastiger als je hem zoals de Oasis-versie wil spelen.
pi_57605252
quote:
Op dinsdag 25 maart 2008 18:47 schreef Sloggi het volgende:
Inderdaad, alleen de slag is wat lastiger als je hem zoals de Oasis-versie wil spelen.
Ja inderdaad, ik was dus vanmiddag al aan het proberen of ik tegelijkertijd kon zingen en spelen, maar dat valt echt vies tegen
Tijdens het zingen verandert mijn slag automatisch naar 2 keer slaan per akkoord, OF ik begin complete onzin uit te slaan ipv de goeie tekst
  dinsdag 25 maart 2008 @ 22:02:58 #182
106272 Ottaav
Beter laat dan nooit.
pi_57609913
Zijn de Tabs waarvoor een capo nodig is ook zonder die capo te spelen?
En wat doet het ding precies en waar moet je op letten als je er één wil kopen?
But I'm fucked and I don't care.
pi_57610322
quote:
Op dinsdag 25 maart 2008 22:02 schreef Ottaav het volgende:
Zijn de Tabs waarvoor een capo nodig is ook zonder die capo te spelen?
En wat doet het ding precies en waar moet je op letten als je er één wil kopen?
Een capo (capodastro) is een klemmetje dat je achter een fret plaatst om de snaren daar af te klemmen. Het zorgt er dus voor dat alle snaren een hogere toon krijgen.

Je kan een tab dus ook prima zonder capo spelen, alleen zal de toonhoogte dan lager zijn, waardoor je niet met de muziek mee kan spelen.

Deze (afkomstig van wikipedia) is een capo met een riempje, je hebt ze ook met een klemgreep.
Die met een riempje kosten ongeveer ¤3. Een simpele capo met een klemmetje kost ongeveer ¤5.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
  woensdag 26 maart 2008 @ 11:32:31 #184
207860 Mistaken
Dé grappenmaker v/d bingoclub.
pi_57618470
Hihi de mijne was toch 15¤
pi_57619006
quote:
Op woensdag 26 maart 2008 11:32 schreef Mistaken het volgende:
Hihi de mijne was toch 15¤
Mijne 20, maar wel heel mooi

pi_57620839
5 euro voor een klemgreep? Dat is wel goedkoop! De mijne was 20 ofzo...
pi_57620893
quote:
Op dinsdag 25 maart 2008 22:18 schreef Jordy-B het volgende:Deze (afkomstig van wikipedia) is een capo met een riempje, je hebt ze ook met een klemgreep.
Die met een riempje kosten ongeveer ¤3. Een simpele capo met een klemmetje kost ongeveer ¤5.
Godverpielekes dan heb ik me flink laten bezeiken
Ik heb meteen zo'n ding gehaald bij de gitaarshop toen dat in het lesboek stond, eentje van Dunlop
Kostte me ¤20,- ... maar het is wel een fijn ding.
(deze maar dan 88B)

@ Ottaav:
Je kan zeker zónder een capo spelen, alleen zoals vermeld is het dan net een halve of een hele toon láger dan het originele nummer. Opzich geen probleem als je los wil spelen, maar wil je toch het nummer wat precieser naspelen, is het erg fijn om zo'n ding te hebben (en je kan er die vreslijk klote barré akkoorden mee vermijden )
pi_57620912
quote:
Op woensdag 26 maart 2008 13:18 schreef M4a1 het volgende:

[..]

Ik heb meteen zo'n ding gehaald bij de gitaarshop toen dat in het lesboek stond, eentje van Dunlop
[ afbeelding ]
jij bent anders al de 3e hier die er 20 voor heeft betaald hoor, lijkt me goeie prijs voor een goeie capo
pi_57620929
quote:
Op woensdag 26 maart 2008 13:18 schreef M4a1 het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Ik heb de zelfde, alleen dan de elektrische versie.
pi_57620999
quote:
Op woensdag 26 maart 2008 13:19 schreef Dylanesque het volgende:

[..]

jij bent anders al de 3e hier die er 20 voor heeft betaald hoor, lijkt me goeie prijs voor een goeie capo
quote:
Op woensdag 26 maart 2008 13:20 schreef Goover het volgende:

[..]

Ik heb de zelfde, alleen dan de elektrische versie.
Ow lol, ik zie het al, beter le-zen, m4
Nouja, ik zal me maar voorhouden dat eentje van ¤20- een betere kwaliteit en levensduur heeft dan eentje van ¤3,- (en zeg nou niks want dan voel ik me weer dom )
pi_57621091
quote:
Op woensdag 26 maart 2008 13:23 schreef M4a1 het volgende:

Nouja, ik zal me maar voorhouden dat eentje van ¤20- een betere kwaliteit en levensduur heeft dan eentje van ¤3,- (en zeg nou niks want dan voel ik me weer dom )
Ik ben het helemaal met je eens, heb al 2 capo's met van die bandjes gemold Rek gaat eruit, op een gegeven moment moet 'ie naar het volgende tandje maar haalt 'ie t nog net niet en dan knapt ie

Dus nu lekker high-tech-20-euro-ding, prima
pi_57621388
hier nog een goed topic met een aantal goeie tabs voor beginners; dus liedjes die niet al te moeilijk zijn qua grepen enz.
http://www.ultimate-guitar.com/forum/showthread.php?t=125532
(wereldsite btw )

Ik moet er nog aan wennen dat er bij gitaar altijd meerdere manieren zijn om een toon/akkoord te spelen. Ik ben van vroeger keyboardspelen gewend, waar een akkoord 1 vaste set toetsen is, en als ik een akkoord zie, dan zoek ik de greep op en zit ik te kloten met heen en weer schuiven met m'n linkerhand, terwijl ik dan ergens anders zie dat dat helemaal niet nodig is.
pi_57621559
quote:
Op woensdag 26 maart 2008 13:43 schreef M4a1 het volgende:
hier nog een goed topic met een aantal goeie tabs voor beginners; dus liedjes die niet al te moeilijk zijn qua grepen enz.
http://www.ultimate-guitar.com/forum/showthread.php?t=125532
(wereldsite btw )

Ik moet er nog aan wennen dat er bij gitaar altijd meerdere manieren zijn om een toon/akkoord te spelen. Ik ben van vroeger keyboardspelen gewend, waar een akkoord 1 vaste set toetsen is, en als ik een akkoord zie, dan zoek ik de greep op en zit ik te kloten met heen en weer schuiven met m'n linkerhand, terwijl ik dan ergens anders zie dat dat helemaal niet nodig is.
Maf, die site had ik al open staan, zelfde topic ook. Zit op m'n werk een word-bestandje te maken met tabs die ik dan thuis kan uitproberen
pi_57622904
Kan iemand me misschien vertellen hoe je dit akkoord nou fatsoenlijk speelt? (een foto zou ideaal zijn!)
Ik begrijp echt niet hoe ik dit moet vastpakken, ik ben fysiek niet in staat om met mijn linkerwijsvinger tegelijkertijd de e en de A in te drukken zonder de rest van de snaren aan te raken/te dempen

-edit-
022000 klinkt ook óngevéér goed, maar tis het niet helemaal...

[ Bericht 6% gewijzigd door M4a1 op 26-03-2008 14:56:38 ]
pi_57623178
quote:
Op woensdag 26 maart 2008 14:48 schreef M4a1 het volgende:
Kan iemand me misschien vertellen hoe je dit akkoord nou fatsoenlijk speelt? (een foto zou ideaal zijn!)
Ik begrijp echt niet hoe ik dit moet vastpakken, ik ben fysiek niet in staat om met mijn linkerwijsvinger tegelijkertijd de e en de A in te drukken zonder de rest van de snaren aan te raken/te dempen
[ afbeelding ]

-edit-
022000 klinkt ook óngevéér goed, maar tis het niet helemaal...
Je legt je wijsvinger plat, over alle 5 de snaren heen op de 2e fret. Het maakt niet uit dat je dan ook de snaren tussen de 1e en de 5e dempt, omdat je daarnaast die op de 3e en 4e fret nog indrukt. Je legt dus een barre met je wijsvinger waarbij je de 6e snaar open laat, dan met je middelvinger de 2e snaar op de 3e fret, met je ringvinger de 3e snaar op de 4e fret en met je pink de 4e snaar op de 4e fret.

Volgens mij.
pi_57623371
quote:
Op woensdag 26 maart 2008 14:48 schreef M4a1 het volgende:
Ik begrijp echt niet hoe ik dit moet vastpakken, ik ben fysiek niet in staat om met mijn linkerwijsvinger tegelijkertijd de e en de A in te drukken zonder de rest van de snaren aan te raken/te dempen :? :?
[ afbeelding ]

-edit-
022000 klinkt ook óngevéér goed, maar tis het niet helemaal... :(
1
2
3
4
5
6
e---|-1-|---|---|---|
B---|-1-|-2-|---|---|
G---|-1-|---|-4-|---|
D---|-1-|---|-3-|---|
A---|-1-|---|---|---|
E---|-1-|---|---|---|

1: wijsvinger
2: middelvinger
3: ringvinger
4: pink

Dat de wijsvinger op alle snaren zit, betekent dus dat je 'm er op neer moet leggen en ze allemaal in moet drukken. Dit is een barré.
Dat je daarbij de andere snaren ook aanraakt, maakt niet uit. Dit omdat, zoals gezegd, je "verderop" de snaren ook indrukt. Dus dan hoor je bij bijv. de G, alleen de klank van een G-snaar op de 3e fret ingedrukt.

Is het duidelijker zo?
pi_57623450
quote:
Op woensdag 26 maart 2008 15:00 schreef Dylanesque het volgende:

[..]

Je legt je wijsvinger plat, over alle 5 de snaren heen op de 2e fret. Het maakt niet uit dat je dan ook de snaren tussen de 1e en de 5e dempt, omdat je daarnaast die op de 3e en 4e fret nog indrukt. Je legt dus een barre met je wijsvinger waarbij je de 6e snaar open laat, dan met je middelvinger de 2e snaar op de 3e fret, met je ringvinger de 3e snaar op de 4e fret en met je pink de 4e snaar op de 4e fret.

Volgens mij.
Ohja, ik zie het hier:(let niet op de rest van de vid na de eerste 10sec )
Goeie genade dat is moeilijk
Ik mis wat spieren geloof ik
pi_57623494
quote:
Op woensdag 26 maart 2008 15:14 schreef M4a1 het volgende:

[..]

Ohja, ik zie het hier:
Goeie genade dat is moeilijk
Ik mis wat spieren geloof ik
Bakakame legt het hierboven iets helderder dan ik uit

Als je de 'F' nog niet tegen bent gekomen, zou ik die ook proberen. Die vond ik makkelijker dan Bm, en die is redelijk goed af te wisselen met C en die combi klinkt ook nog goed.

F is overigens 133211
pi_57623678
Ja ik begrijp hoe ie werkt met het barré akkoord, bedankt!
Alleen dat barré is echt freaking moeilijk als je van die onhandige worstevingers hebt als ik (tenminste, zo voelt het aan nu ik barré voor het eerst probeer)
Weer iets nieuws om te oefenen en proberen deze week
pi_57623737
quote:
Op woensdag 26 maart 2008 15:10 schreef Bakakame het volgende:

[..]
[ code verwijderd ]

1: wijsvinger
2: middelvinger
3: ringvinger
4: pink

Dat de wijsvinger op alle snaren zit, betekent dus dat je 'm er op neer moet leggen en ze allemaal in moet drukken. Dit is een barré.
Dat je daarbij de andere snaren ook aanraakt, maakt niet uit. Dit omdat, zoals gezegd, je "verderop" de snaren ook indrukt. Dus dan hoor je bij bijv. de G, alleen de klank van een G-snaar op de 3e fret ingedrukt.

Is het duidelijker zo?
Bedankt voor de uitgebreide reactie + schema Bakakame, het moeilijkst hieraan vind ik het ingedrukt houden van alle snarren zonder dat ze gaan trillen, ik ben me echt helemaal verrot aant duwen
Ik neem aan dat je dan je wijsvinger zo dicht mogelijk bij de fret legt, en een beetje gedraaid, of juist plat?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')