Laat ik eerst maar proberen te spelen, bijwerken/wijzigen komt later welquote:Op dinsdag 11 maart 2008 20:36 schreef Jordy-B het volgende:
[..]
't is geen moeilijk stuk, hoor... De tab klopt gewoon niet, waar het wat lastig van wordt omdat je de tab probeert te volgen...
Bedenk je het volgende: Een tab is slechts één van de vele manieren waarop je een stuk kan spelen. Als de tab je niet aanstaat, kan je hem gewoon herschrijven.
En bedenk je ook dat de meeste tabs niet 100% kloppen... Ik zeg niet dat ze allemaal slecht zijn, maar als je mee gaat spelen met een nummer merk je vaak dat er iets niet klopt. Ik kloot dan een beetje tot ik het wel vind kloppen. Als ik tegen mijn muziekleraar begin over tabs dan schiet hij direct uit zijn slof en gaat ze afzeiken, als ik bij hem een nummer wil leren wil hij zelf de tab schrijven. Hij schrijft ze wel goed, hij gebruikt namelijk ook gewoon goede rusten in zijn tabs enzo.quote:Op dinsdag 11 maart 2008 20:36 schreef Jordy-B het volgende:
[..]
Bedenk je het volgende: Een tab is slechts één van de vele manieren waarop je een stuk kan spelen. Als de tab je niet aanstaat, kan je hem gewoon herschrijven.
Ja inderdaad, ik was dus vanmiddag al aan het proberen of ik tegelijkertijd kon zingen en spelen, maar dat valt echt vies tegenquote:Op dinsdag 25 maart 2008 18:47 schreef Sloggi het volgende:
Inderdaad, alleen de slag is wat lastiger als je hem zoals de Oasis-versie wil spelen.
Een capo (capodastro) is een klemmetje dat je achter een fret plaatst om de snaren daar af te klemmen. Het zorgt er dus voor dat alle snaren een hogere toon krijgen.quote:Op dinsdag 25 maart 2008 22:02 schreef Ottaav het volgende:
Zijn de Tabs waarvoor een capo nodig is ook zonder die capo te spelen?
En wat doet het ding precies en waar moet je op letten als je er één wil kopen?
Mijne 20, maar wel heel mooiquote:Op woensdag 26 maart 2008 11:32 schreef Mistaken het volgende:
Hihi de mijne was toch 15¤
Godverpielekes dan heb ik me flink laten bezeikenquote:Op dinsdag 25 maart 2008 22:18 schreef Jordy-B het volgende:Deze (afkomstig van wikipedia) is een capo met een riempje, je hebt ze ook met een klemgreep.
Die met een riempje kosten ongeveer ¤3. Een simpele capo met een klemmetje kost ongeveer ¤5.
jij bent anders al de 3e hier die er 20 voor heeft betaald hoor, lijkt me goeie prijs voor een goeie capoquote:Op woensdag 26 maart 2008 13:18 schreef M4a1 het volgende:
[..]
Godverpielekes dan heb ik me flink laten bezeiken
Ik heb meteen zo'n ding gehaald bij de gitaarshop toen dat in het lesboek stond, eentje van Dunlop
[ afbeelding ]
Kostte me ¤20,- ... maar het is wel een fijn ding.
Ik heb de zelfde, alleen dan de elektrische versie.quote:Op woensdag 26 maart 2008 13:18 schreef M4a1 het volgende:
[..]
Godverpielekes dan heb ik me flink laten bezeiken
Ik heb meteen zo'n ding gehaald bij de gitaarshop toen dat in het lesboek stond, eentje van Dunlop
[ afbeelding ]
Kostte me ¤20,- ... maar het is wel een fijn ding.
quote:Op woensdag 26 maart 2008 13:19 schreef Dylanesque het volgende:
[..]
jij bent anders al de 3e hier die er 20 voor heeft betaald hoor, lijkt me goeie prijs voor een goeie capo
Ow lol, ik zie het al, beter le-zen, m4quote:Op woensdag 26 maart 2008 13:20 schreef Goover het volgende:
[..]
Ik heb de zelfde, alleen dan de elektrische versie.
Ik ben het helemaal met je eens, heb al 2 capo's met van die bandjes gemoldquote:Op woensdag 26 maart 2008 13:23 schreef M4a1 het volgende:
Nouja, ik zal me maar voorhouden dat eentje van ¤20- een betere kwaliteit en levensduur heeft dan eentje van ¤3,- (en zeg nou niks want dan voel ik me weer dom)
Maf, die site had ik al open staan, zelfde topic ook. Zit op m'n werk een word-bestandje te maken met tabs die ik dan thuis kan uitproberenquote:Op woensdag 26 maart 2008 13:43 schreef M4a1 het volgende:
hier nog een goed topic met een aantal goeie tabs voor beginners; dus liedjes die niet al te moeilijk zijn qua grepen enz.
http://www.ultimate-guitar.com/forum/showthread.php?t=125532
(wereldsite btw)
Ik moet er nog aan wennen dat er bij gitaar altijd meerdere manieren zijn om een toon/akkoord te spelen. Ik ben van vroeger keyboardspelen gewend, waar een akkoord 1 vaste set toetsen is, en als ik een akkoord zie, dan zoek ik de greep op en zit ik te kloten met heen en weer schuiven met m'n linkerhand, terwijl ik dan ergens anders zie dat dat helemaal niet nodig is.
Je legt je wijsvinger plat, over alle 5 de snaren heen op de 2e fret. Het maakt niet uit dat je dan ook de snaren tussen de 1e en de 5e dempt, omdat je daarnaast die op de 3e en 4e fret nog indrukt. Je legt dus een barre met je wijsvinger waarbij je de 6e snaar open laat, dan met je middelvinger de 2e snaar op de 3e fret, met je ringvinger de 3e snaar op de 4e fret en met je pink de 4e snaar op de 4e fret.quote:Op woensdag 26 maart 2008 14:48 schreef M4a1 het volgende:
Kan iemand me misschien vertellen hoe je dit akkoord nou fatsoenlijk speelt? (een foto zou ideaal zijn!)
Ik begrijp echt niet hoe ik dit moet vastpakken, ik ben fysiek niet in staat om met mijn linkerwijsvinger tegelijkertijd de e en de A in te drukken zonder de rest van de snaren aan te raken/te dempen![]()
[ afbeelding ]
-edit-
022000 klinkt ook óngevéér goed, maar tis het niet helemaal...
quote:Op woensdag 26 maart 2008 14:48 schreef M4a1 het volgende:
Kan iemand me misschien vertellen hoe je dit akkoord nou fatsoenlijk speelt? (een foto zou ideaal zijn!)
Ik begrijp echt niet hoe ik dit moet vastpakken, ik ben fysiek niet in staat om met mijn linkerwijsvinger tegelijkertijd de e en de A in te drukken zonder de rest van de snaren aan te raken/te dempen :? :?
[ afbeelding ]
-edit-
022000 klinkt ook óngevéér goed, maar tis het niet helemaal... :(
| 1 2 3 4 5 6 | B---|-1-|-2-|---|---| G---|-1-|---|-4-|---| D---|-1-|---|-3-|---| A---|-1-|---|---|---| E---|-1-|---|---|---| |
Ohja, ik zie het hier:(let niet op de rest van de vid na de eerste 10secquote:Op woensdag 26 maart 2008 15:00 schreef Dylanesque het volgende:
[..]
Je legt je wijsvinger plat, over alle 5 de snaren heen op de 2e fret. Het maakt niet uit dat je dan ook de snaren tussen de 1e en de 5e dempt, omdat je daarnaast die op de 3e en 4e fret nog indrukt. Je legt dus een barre met je wijsvinger waarbij je de 6e snaar open laat, dan met je middelvinger de 2e snaar op de 3e fret, met je ringvinger de 3e snaar op de 4e fret en met je pink de 4e snaar op de 4e fret.
Volgens mij.
Bakakame legt het hierboven iets helderder dan ik uitquote:Op woensdag 26 maart 2008 15:14 schreef M4a1 het volgende:
[..]
Ohja, ik zie het hier:
Goeie genade dat is moeilijk![]()
Ik mis wat spieren geloof ik
Bedankt voor de uitgebreide reactie + schema Bakakame, het moeilijkst hieraan vind ik het ingedrukt houden van alle snarren zonder dat ze gaan trillen, ik ben me echt helemaal verrot aant duwenquote:Op woensdag 26 maart 2008 15:10 schreef Bakakame het volgende:
[..]
[ code verwijderd ]
1: wijsvinger
2: middelvinger
3: ringvinger
4: pink
Dat de wijsvinger op alle snaren zit, betekent dus dat je 'm er op neer moet leggen en ze allemaal in moet drukken. Dit is een barré.
Dat je daarbij de andere snaren ook aanraakt, maakt niet uit. Dit omdat, zoals gezegd, je "verderop" de snaren ook indrukt. Dus dan hoor je bij bijv. de G, alleen de klank van een G-snaar op de 3e fret ingedrukt.
Is het duidelijker zo?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |