Ik vind het een beetje tegenspreken...quote:Op dinsdag 4 maart 2008 10:04 schreef CoolGuy het volgende:
Goed, ik schop dit topic even omhoog, hopende op wat reacties. Misschien is de vraag al eerder gesteld, maar ik heb niet alle 9 topics doorgelezen.
Ik heb het plan opgevat om te leren gitaar spelen. Ik heb nog nooit gespeeld (behalve afgelopen zondag dan wat getokkeld) maar wil het dus leren. Ik kan helemaal niets, geen noten lezen of wat dan ook. Nu heb ik geinformeerd bij de locale muziekschool, maar die geven in 1 week tijd precies een HEEL kwartier les, en dat vind ik wat weinig.
Nu heb ik wat rondgevraagd bij mensen links en rechts, en wat mij opvalt is dat nogal wat mensen zeggen 'ik kan geen noten lezen'. Een vriend van mij bv gaf zondag ook aan geen noten te kunnen lezen wat mij eigenlijk behoorlijk verbaasde aangezien hij toch (in mijn ogen althans) goed speelt.
Anyway, mijn initiele gedachte was van "gitaar -> muziek -> noten kunnen lezen is een vereiste". Nee dus blijkbaar. Mijn vraag is dan ook, wat kan ik beter doen, muziekschool of particulier? Ik sprak nl een meisje wat les krijgt van iemand particulier (maar dat is een kennis van haar) en die kan nu na 1,5 alle akkoorden etc, en ze zijn bezig met nummers die zij leuk vinden.
Nu gaat het mij er niet om dat ik binnen 1,5 jaar op hetzelfde niveau ben, maar ik heb eigenlijk geen zin om weeeeeken lang alleen maar noten geleerd te krijgen (wat ze @ muziekschool blijkbaar doen) alvorens iets 'leuks' te gaan doen.
Misschien klink ik nu wel heel naief. Ik realiseer me terdege dat dit niet iets is wat ik 'even' doe, maar ik ben meer op zoek naar wat de beste manier is om het te gaan leren. Wellicht dat hier mensen zitten die er wat over kunnen roepen? Oh, en voor mensen die het mochten weten, als particulier nou the way to go is, iemand die nog mensen weet in omgeving Venlo die lesgeven, particulier?
Tabs altijd even in code-tags zetten, zodat de goed worden uitgelijnd.quote:Op dinsdag 4 maart 2008 17:46 schreef Ottaav het volgende:
Ik heb ook een vraag, namelijk hoe speel je dit:
Intro
e||-----------------------------------------------------------|
B||---10---10---10---10--5-5/6--6---6---6---6\5---------------|
G||-----------------------------------------------------------|
D||-----------------------------------------------------------|
A||-8----8----8----8-----3-3/5----5---5---5---\3--3-----------|
E||-----------------------------------------------------------|
e|------------------------------------------------------------|
B|---10---10---10---10-8--5/6----8p6-8p6----------------------|
G|------------------------------------------------------------|
D|------------------------------------------------------------|
A|-8----8----8----8-------3/5---------------------------------|
E|------------------------------------------------------------|
Speel je dan 8 en 10 gelijk, of net niet gelijk? Wat is 3/5 en 5/6? Het is het begin van Scar Tissue trouwens.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 | e||-----------------------------------------------------------| B||---10---10---10---10--5-5/6--6---6---6---6\5---------------| G||-----------------------------------------------------------| D||-----------------------------------------------------------| A||-8----8----8----8-----3-3/5----5---5---5---\3--3-----------| E||-----------------------------------------------------------| e|------------------------------------------------------------| B|---10---10---10---10-8--5/6----8p6-8p6----------------------| G|------------------------------------------------------------| D|------------------------------------------------------------| A|-8----8----8----8-------3/5---------------------------------| E|------------------------------------------------------------| |
Kun je hier wat meer over vertellen? Ik zie die optie 'muziekschool' niet zo zitten, te meer ook omdat dat maar een kwartier (ja je leest 't goed) is per week, en dan denk ik van 'in een kwartier kun je niet iemand wat leren'. Sterker nog, das daar komen, zitten, dan krijg je je huiswerk op (want zo gaat t denk ik dan) en dan mag je weer aftaaien, maar ik heb niet veel zin om daar voor te gaan betalenquote:Op donderdag 6 maart 2008 10:05 schreef Goover het volgende:
Gisteren mijn eerste liedje op gitaar gehad bij muziek les, ipv van de les deuntjes. Damn dat is dus wel ff 100 keer leuker
Shut Your Eyes en Chasing Cars van Snow Patrol... Ik had zelf de cd bij meEcht zo relax dat ik zelf zo veel te zeggen heb over mijn lesprogramma
Even buiten om hoe je het hoort te doen;quote:Op zaterdag 8 maart 2008 18:57 schreef M4a1 het volgende:
Een vraagje aan de wat meer ervaren mensen van een afschuwelijke noob: ik heb dus nog geen plectrum aangeschaft (lesmethode adviseerde te beginnen zonder plectrum). Hoe sla je nu precies akkoorden aan met je rechterhand? Rag je gewoon met de nagels van de 4 vingers langs alle snaren? Of doe je dat snel met je duim alleen, of met een nagel? (ik doe op dit moment het eerste, maar ik wil het graag goed aanleren)
Oké dan ga ik meteen maandag wat plectrums halen.quote:Op zaterdag 8 maart 2008 19:08 schreef Bakakame het volgende:
[..]
Even buiten om hoe je het hoort te doen;
Mijn gitaarleraar zei juist dat ik met plectrum moest beginnen en ik heb van meerdere mensen gehoord dat je het beste met kunt beginnen, later kun je altijd je plectrum nog wegleggen toch?
True, dat is ook niet de reden dat ik acoustisch leer nu, de reden is dat ik zelf nog aan het uitvinden ben hoe leuk ik het vind (tot nu toe heel leukquote:Op zaterdag 8 maart 2008 19:28 schreef Deansensitized het volgende:
Ja, en die bagger over dat je met een akoestische moet beginnen slaat ook nergens op. Gewoon wat je wil spelen man. Ik wou punk leren, gewoon lekker rammen en raggen, nou daarvoor ga ik eerst niet drie jaar lang met een akoestische gitaar op de rug naar de muziekschool fietsen
Akoestisch wordt meestal met de vingernagels gespeeld, maar voor akkoorden zou ik een plectrum gebruiken.quote:Op zaterdag 8 maart 2008 19:29 schreef M4a1 het volgende:
[..]
Oké dan ga ik meteen maandag wat plectrums halen.
Nog enig advies over wát voor soort plectrum te gebruiken? (Er schijnt menig verschillende soort te zijn?)
Ik heb een klassieke acoustische gitaar, en ik wil graag de wat meer populairdere liedjes spelen, dus vooral begeleidende akkoorden enzo.
Alleen downstrokes kun je doen als het nummer vrij sloom is, maar zelfs dan zou ik afwisselend down-up doen, zo leer je veel meer snelheid te ontwikkelen. ALTIJD down-up is eigenlijk de regel, maar soms vind ik het gewoon fijn (en ik ben niet de enige), om alleen downs te doen.quote:Op zondag 9 maart 2008 13:05 schreef djangoxxxx het volgende:
Vraagje over het heel snel spelen van simplele powerchords, bijvoorbeeld:
---55555555---77777777---33333333
---33333333---55555555---11111111
Wat is het meest gangbaar:
-alleen downstrokes?
-of down-up-down-up-down-up-down-up?
-of down-down-down-up-down-down-down-up?
thx, de laatste versie heb ik niet helemaal goed weergegeven, ik bedoel daar meer:quote:Op zondag 9 maart 2008 13:12 schreef starla het volgende:
[..]
Alleen downstrokes kun je doen als het nummer vrij sloom is, maar zelfs dan zou ik afwisselend down-up doen, zo leer je veel meer snelheid te ontwikkelen. ALTIJD down-up is eigenlijk de regel, maar soms vind ik het gewoon fijn (en ik ben niet de enige), om alleen downs te doen.
De laatste versie van 3 keer down en dan up snap ik niet helemaal.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |