abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 4 maart 2008 @ 17:46:27 #126
106272 Ottaav
Beter laat dan nooit.
pi_57153522
Ik heb ook een vraag, namelijk hoe speel je dit:

Intro
e||-----------------------------------------------------------|
B||---10---10---10---10--5-5/6--6---6---6---6\5---------------|
G||-----------------------------------------------------------|
D||-----------------------------------------------------------|
A||-8----8----8----8-----3-3/5----5---5---5---\3--3-----------|
E||-----------------------------------------------------------|

e|------------------------------------------------------------|
B|---10---10---10---10-8--5/6----8p6-8p6----------------------|
G|------------------------------------------------------------|
D|------------------------------------------------------------|
A|-8----8----8----8-------3/5---------------------------------|
E|------------------------------------------------------------|

Speel je dan 8 en 10 gelijk, of net niet gelijk? Wat is 3/5 en 5/6? Het is het begin van Scar Tissue trouwens.
But I'm fucked and I don't care.
pi_57153981
quote:
Op dinsdag 4 maart 2008 10:04 schreef CoolGuy het volgende:
Goed, ik schop dit topic even omhoog, hopende op wat reacties. Misschien is de vraag al eerder gesteld, maar ik heb niet alle 9 topics doorgelezen.

Ik heb het plan opgevat om te leren gitaar spelen. Ik heb nog nooit gespeeld (behalve afgelopen zondag dan wat getokkeld) maar wil het dus leren. Ik kan helemaal niets, geen noten lezen of wat dan ook. Nu heb ik geinformeerd bij de locale muziekschool, maar die geven in 1 week tijd precies een HEEL kwartier les, en dat vind ik wat weinig.

Nu heb ik wat rondgevraagd bij mensen links en rechts, en wat mij opvalt is dat nogal wat mensen zeggen 'ik kan geen noten lezen'. Een vriend van mij bv gaf zondag ook aan geen noten te kunnen lezen wat mij eigenlijk behoorlijk verbaasde aangezien hij toch (in mijn ogen althans) goed speelt.

Anyway, mijn initiele gedachte was van "gitaar -> muziek -> noten kunnen lezen is een vereiste". Nee dus blijkbaar. Mijn vraag is dan ook, wat kan ik beter doen, muziekschool of particulier? Ik sprak nl een meisje wat les krijgt van iemand particulier (maar dat is een kennis van haar) en die kan nu na 1,5 alle akkoorden etc, en ze zijn bezig met nummers die zij leuk vinden.

Nu gaat het mij er niet om dat ik binnen 1,5 jaar op hetzelfde niveau ben, maar ik heb eigenlijk geen zin om weeeeeken lang alleen maar noten geleerd te krijgen (wat ze @ muziekschool blijkbaar doen) alvorens iets 'leuks' te gaan doen.

Misschien klink ik nu wel heel naief. Ik realiseer me terdege dat dit niet iets is wat ik 'even' doe, maar ik ben meer op zoek naar wat de beste manier is om het te gaan leren. Wellicht dat hier mensen zitten die er wat over kunnen roepen? Oh, en voor mensen die het mochten weten, als particulier nou the way to go is, iemand die nog mensen weet in omgeving Venlo die lesgeven, particulier?
Ik vind het een beetje tegenspreken...
je wil de beste manier hebben om iets te leren...maar je wil ook meteen leuke liedjes kunnen...
Ik doe niet meer aan een signature
pi_57154025
8 en 10 zijn zo te zien niet tegelijk. Dus gewoon omstebeurt aanslaan.

Een / is een slide. Dat wil zeggen dat je vinger van de ene fret naar de andere opschuift. Hierdoor veranderd de toon. 3/5 betekent dus je vinger van de 3e naar de 5e fret verschuiven.

de p staat voor pull. Dit is voor beginners vrij lastig. Pull houd in dat je vinger op tilt vlak na het aan slaan van de snaar. Bij 8p6 betekent het dat je je wijsvinger op de 6e fret moet houden, en je ringvinger op de 8ste. Hierdoor hoor je dus eerst de toon van de 8ste fret, en zodra je je ringvinger optilt, hoor je de toon van de 6e fret. Klinkt ingewikkeld, maar is gewoon een kwestie van oefening.

succes
pi_57154275
quote:
Op dinsdag 4 maart 2008 17:46 schreef Ottaav het volgende:
Ik heb ook een vraag, namelijk hoe speel je dit:

Intro

Speel je dan 8 en 10 gelijk, of net niet gelijk? Wat is 3/5 en 5/6? Het is het begin van Scar Tissue trouwens.
Tabs altijd even in code-tags zetten, zodat de goed worden uitgelijnd.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
Intro

Je speelt dus eerst 8e fret op de A-snaar (da's de één-na-laagste qua toon) vervolgens de 10e fret op de B-snaar (de één-na-hoogste qua toon).
4 keer herhalen.

5/6 betekent dat je een slide moet doen van de 5e naar de 6e fret.
Dus speel je tegelijk 3e fret op de A en 5e fret op de B. Daarna schuif je je vingers zo dat je de 5e fret op de A en de 6e fret op de B speelt.

de p staat voor pull-off. 8p6 betekent dat je de snaar op zowel de 8e als 6e fret moet fretten. Sla de snaar aan, en trek vervolgens met een "ploinkje" de vinger van de 8e fret, zodat je de klank van de 6e fret hoort.

Volgens mij wordt er trouwens vrij veel gedempt... Kijk even naar één van de meerdere Youtube-filmpjes waarin het intro wordt uitgelegd.

http://nl.youtube.com/results?search_query=scar+tissue+lesson
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
  dinsdag 4 maart 2008 @ 18:31:45 #130
106272 Ottaav
Beter laat dan nooit.
pi_57154292
Bedankt Batsnek, ga het proberen, maar denk dat het nog ingewikkeld kan worden
Heb 1,5 week een gitaar en probeer nu wat uit te vogelen. Het loopje van Seven Nation Army lukt wel, dus voor diegene die snel wat herkenbaars uit z'n gitaar wilt krijgen, probeer dat eerste stukje maar

P.S. Batsnek, is dat Villalobos op z'n best?
pi_57154345
op z'n mooist idd
  dinsdag 4 maart 2008 @ 18:40:00 #132
106272 Ottaav
Beter laat dan nooit.
pi_57154477
Ook bedankt Jordy-B, het ziet er vrij moeilijk uit op de Youtube filmpjes. Wel goed voor de moraal als je iets herkenbaars uit je gitaar hoort komen, dus naast wat oefeningen wil ik ook af en toe wat proberen te spelen.
Altijd leuk als je jezelf iets probeert te leren, waar je echt geen verstand van hebt
pi_57189368
Aangezien dit de topic is voor de beginnende gitarist wil ik jullie deze link niet onthouden:
www.justinguitar.com
Deze link moet echt in de OP komen!

Justin heeft een heleboel lessen online staan waarin hij veel een goede uitleg geeft. Ook laat hij zien hoe je bepaalde nummers moet spelen. Van simpel tot geavanceerde. Ik zal ook even een paar voorbeelden posten.

http://www.youtube.com/watch?v=SojqfX-OQRA
http://www.youtube.com/watch?v=zCUrhjJ975g
pi_57191770
Gisteren mijn eerste liedje op gitaar gehad bij muziek les, ipv van de les deuntjes. Damn dat is dus wel ff 100 keer leuker

Shut Your Eyes en Chasing Cars van Snow Patrol... Ik had zelf de cd bij me Echt zo relax dat ik zelf zo veel te zeggen heb over mijn lesprogramma
  Moderator donderdag 6 maart 2008 @ 10:08:35 #135
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_57191817
quote:
Op donderdag 6 maart 2008 10:05 schreef Goover het volgende:
Gisteren mijn eerste liedje op gitaar gehad bij muziek les, ipv van de les deuntjes. Damn dat is dus wel ff 100 keer leuker

Shut Your Eyes en Chasing Cars van Snow Patrol... Ik had zelf de cd bij me Echt zo relax dat ik zelf zo veel te zeggen heb over mijn lesprogramma
Kun je hier wat meer over vertellen? Ik zie die optie 'muziekschool' niet zo zitten, te meer ook omdat dat maar een kwartier (ja je leest 't goed) is per week, en dan denk ik van 'in een kwartier kun je niet iemand wat leren'. Sterker nog, das daar komen, zitten, dan krijg je je huiswerk op (want zo gaat t denk ik dan) en dan mag je weer aftaaien, maar ik heb niet veel zin om daar voor te gaan betalen
Breitling - Instruments for Professionals
pi_57223558
Eergister de gitaar van een vriend geleend om te kijken of ik het leuk vind. Hij had een 2e hands acoustische gitaar gekocht en deed er toch niks mee, dus ik vroeg of ik hem eens een poosje mocht lenen.

Ben nu helemaal hard aan het oefenen met zo'n beginnersboekje, maar na 2 dagen intensief bezig zijn toch aardig wat pijn aan de vingertoppen van mn linkerhand
Ben zoals hier eerder genoemd wordt begonnen met snaar-voor-snaar simpele melodietjes doen, heb 'advokaatje' en 'mary had a little lamb' nu toch al een paar keer met succes uitgevoerd ( ), en ben nu voor de lol begonnen met een paar akkoorden aanslaan.

Ik heb m'n vriendin niks verteld, leek me leuk om haar te verrassen met een liedje, ik probeer 'opportunity'van Pete murray te spelen, zijn simpele akkoorden, alleen het overpakken is echt zwáár lastig, en eerdergenoemde pijn aan mn jatten dwingt mij nu een dagje niet te oefenen
Ik vind het wel echt superleuk, ik hoop dat ik ooit zoiets als dit kan spelen, maar dat zal nog wel een flinke tijd duren voor ik zover ben.
pi_57226937
Opportunity is leuk en niet moeilijk (na wat oefenen)! Veel succes ermee.
pi_57233030
Pijn gaat vanzelf over, gewoon beetje rust, maar wel stug door blijven oefenen

Rise Against

[ Bericht 36% gewijzigd door Deansensitized op 07-03-2008 23:07:20 ]
Other than that, it's just a piece of crap.
The only thing I shred is cheese when I'm eating taco's.
  zaterdag 8 maart 2008 @ 18:39:51 #139
207860 Mistaken
Dé grappenmaker v/d bingoclub.
pi_57247799
Ik moet eerlijk zeggen dat mijn gitaarleraar ook weinig insprirerend is..
Vaak rare oefeningen en de nummers blijven achterwege.. Oefeningen zijn simpel zodat ik mezelf maar wat liedjes aan leer..
Daarbij komt dat je bij mij en op iedere andere muziekschool examens moet doen wat ik überhaupt al dom vind om te doen... Keuze in liedjes is bij ook niet helemaal vrij...

Vriend van mij zit bij een muziek producer en die heeft daar gitaarles.. die is volledig vrij + geen last van examens, rapporten en boekjes..
pi_57248164
Een vraagje aan de wat meer ervaren mensen van een afschuwelijke noob: ik heb dus nog geen plectrum aangeschaft (lesmethode adviseerde te beginnen zonder plectrum). Hoe sla je nu precies akkoorden aan met je rechterhand? Rag je gewoon met de nagels van de 4 vingers langs alle snaren? Of doe je dat snel met je duim alleen, of met een nagel? (ik doe op dit moment het eerste, maar ik wil het graag goed aanleren )
pi_57248359
quote:
Op zaterdag 8 maart 2008 18:57 schreef M4a1 het volgende:
Een vraagje aan de wat meer ervaren mensen van een afschuwelijke noob: ik heb dus nog geen plectrum aangeschaft (lesmethode adviseerde te beginnen zonder plectrum). Hoe sla je nu precies akkoorden aan met je rechterhand? Rag je gewoon met de nagels van de 4 vingers langs alle snaren? Of doe je dat snel met je duim alleen, of met een nagel? (ik doe op dit moment het eerste, maar ik wil het graag goed aanleren )
Even buiten om hoe je het hoort te doen;
Mijn gitaarleraar zei juist dat ik met plectrum moest beginnen en ik heb van meerdere mensen gehoord dat je het beste met kunt beginnen, later kun je altijd je plectrum nog wegleggen toch?
pi_57248730
Ja, en die bagger over dat je met een akoestische moet beginnen slaat ook nergens op. Gewoon wat je wil spelen man. Ik wou punk leren, gewoon lekker rammen en raggen, nou daarvoor ga ik eerst niet drie jaar lang met een akoestische gitaar op de rug naar de muziekschool fietsen
pi_57248756
quote:
Op zaterdag 8 maart 2008 19:08 schreef Bakakame het volgende:

[..]

Even buiten om hoe je het hoort te doen;
Mijn gitaarleraar zei juist dat ik met plectrum moest beginnen en ik heb van meerdere mensen gehoord dat je het beste met kunt beginnen, later kun je altijd je plectrum nog wegleggen toch?
Oké dan ga ik meteen maandag wat plectrums halen.
Nog enig advies over wát voor soort plectrum te gebruiken? (Er schijnt menig verschillende soort te zijn?)
Ik heb een klassieke acoustische gitaar, en ik wil graag de wat meer populairdere liedjes spelen, dus vooral begeleidende akkoorden enzo.
  zaterdag 8 maart 2008 @ 19:32:43 #144
207860 Mistaken
Dé grappenmaker v/d bingoclub.
pi_57248828
Het is volgens mij wat je gewoon fijn vindt..
Je hebt verschillende diktes, voor een euro te koop bij een muziekwinkel..

Ik heb meestal een vrij dunne.. Gewoon smaak, denk ik? Nooit opgelet..
pi_57248844
quote:
Op zaterdag 8 maart 2008 19:28 schreef Deansensitized het volgende:
Ja, en die bagger over dat je met een akoestische moet beginnen slaat ook nergens op. Gewoon wat je wil spelen man. Ik wou punk leren, gewoon lekker rammen en raggen, nou daarvoor ga ik eerst niet drie jaar lang met een akoestische gitaar op de rug naar de muziekschool fietsen
True, dat is ook niet de reden dat ik acoustisch leer nu, de reden is dat ik zelf nog aan het uitvinden ben hoe leuk ik het vind (tot nu toe heel leuk ), en wanneer ik dan de geleende acoustische retourneer zal er mss wel een eigen gitaartje bij komen, hoogstwaarschijnlijk electrisch, hoogstwaarschijnlijk voor punk only

(Maar acoustisch is dan wel weer leuk om je vriendin een keer mee te verrassen denk ik, Rise Against is niet zo romantisch )
pi_57249201
quote:
Op zaterdag 8 maart 2008 19:29 schreef M4a1 het volgende:

[..]

Oké dan ga ik meteen maandag wat plectrums halen.
Nog enig advies over wát voor soort plectrum te gebruiken? (Er schijnt menig verschillende soort te zijn?)
Ik heb een klassieke acoustische gitaar, en ik wil graag de wat meer populairdere liedjes spelen, dus vooral begeleidende akkoorden enzo.
Akoestisch wordt meestal met de vingernagels gespeeld, maar voor akkoorden zou ik een plectrum gebruiken.

Er zijn inderdaad veel verschillende plectrums te krijgen. Grabbel gewoon voor een paar euro aan verschillende plectrums bij elkaar bij de muziekwinkel/gitaarboer bij jou in de buurt. Meestal hebben ze Dunlop plectrums (zie deze link).
Ik heb zelf een voorkeur voor:
Nylon standard .60 mm (lichtgrijs) en 1mm (zwart)
Stubby 3.0mm (klein maar zeer dik plectrum van donkerblauw hard plastic, aflopende punt),
Celluloid Classic (M)
een dunne celluloid tri(angle)
muntje van ¤10ct.

Afhankelijk van welke ik kan vinden (plectrums raak je snel kwijt!) en wat voor gitaar/stijl ik speel...
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_57260742
Vraagje over het heel snel spelen van simplele powerchords, bijvoorbeeld:

---55555555---77777777---33333333
---33333333---55555555---11111111

Wat is het meest gangbaar:

-alleen downstrokes?
-of down-up-down-up-down-up-down-up?
-of down-down-down-up-down-down-down-up?
pi_57260878
quote:
Op zondag 9 maart 2008 13:05 schreef djangoxxxx het volgende:
Vraagje over het heel snel spelen van simplele powerchords, bijvoorbeeld:

---55555555---77777777---33333333
---33333333---55555555---11111111

Wat is het meest gangbaar:

-alleen downstrokes?
-of down-up-down-up-down-up-down-up?
-of down-down-down-up-down-down-down-up?
Alleen downstrokes kun je doen als het nummer vrij sloom is, maar zelfs dan zou ik afwisselend down-up doen, zo leer je veel meer snelheid te ontwikkelen. ALTIJD down-up is eigenlijk de regel, maar soms vind ik het gewoon fijn (en ik ben niet de enige), om alleen downs te doen.
De laatste versie van 3 keer down en dan up snap ik niet helemaal.
I feel kinda Locrian today
pi_57261190
quote:
Op zondag 9 maart 2008 13:12 schreef starla het volgende:

[..]

Alleen downstrokes kun je doen als het nummer vrij sloom is, maar zelfs dan zou ik afwisselend down-up doen, zo leer je veel meer snelheid te ontwikkelen. ALTIJD down-up is eigenlijk de regel, maar soms vind ik het gewoon fijn (en ik ben niet de enige), om alleen downs te doen.
De laatste versie van 3 keer down en dan up snap ik niet helemaal.
thx, de laatste versie heb ik niet helemaal goed weergegeven, ik bedoel daar meer:

down-down-down-down-down-down-down-down-up-down-up-down-up-down-down-down-down-down-down-down-down-up-down-up-down-up-down-up-down-down-down-down-down-down-down-down
pi_57261550
Maar alleen downstrokes klinkt meestal veel bruter. En als je dat genoeg oefent kan je dat ook snel hoor
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')