ook jouw post kan ik begrijpen. echter vind ik de straf absoluut te laag en een aanfluiting naar het slachtoffer. ik heb een aantal posts geleden een en ander aangegeven.quote:Op dinsdag 15 april 2008 23:12 schreef xFriendx het volgende:
Een beetje dubbele gevoelens hier![]()
Aan de ene kant is het goed als deze knapen door middel van een taakstraf (en cursussen, dat las ik goed?) inzien wat zij gedaan hebben en daardoor dit soort streken in de toekomst niet meer zullen uithalen. An sich is de straf dan prima, je voorkomt dat deze twee daders zich in de toekomst misdragen.
Aan de andere kant is het wel een heel zwak signaal in de ogen van vele burgers. Uiteraard zullen er mensen zijn die de straf volledig begrijpen (zie reacties in dit topic) maar ook velen die het maar 'soft' vinden. Ik kan deze laatste groep ook wel begrijpen. Een straf kan je namelijk ook gebruiken om niet alleen de twee daadwerkelijke daders te straffen maar ook om een signaal af te geven (gebeurde vooral in het verleden, denk aan de Appian Way bijv). Soms zou ik graag wensen om zulke figuren weer ouderwets op een pleintje te zetten, luid en duidelijk verkondigen wat zij gedaan hebben, waarop vervolgens het toegestroomde publiek z'n minachting laat blijken.
Ik ben mij er echter wel van bewust, zeker met alle technologie van vandaag (tv, radio, internet, profielensites etc) dat zulke mensen na zo'n vertoon ook echt geen enkele kans meer zullen krijgen in de maatschappij, zij worden door alles en iedereen uitgekotst (sowieso als namen nu uitlekken kan dat al eens lastig worden). Krijgen zij nergens meer een voet aan de grond (vriendengroep, bank, werkgevers etc) dan heb je als maatschappij ook een probleem. Zij zullen vervallen in criminaliteit om rond te komen of zich herroepen op bijstand of iets dergelijks omdat zij nergens worden aangenomen.
Al met al is het een stuk belangrijker om zulke daden te voorkomen dan naderhand taakstrafjes of opknoping op te leggen. In voorkoming zit wellicht meer creativiteit dan het gevolg.
quote:Op maandag 14 april 2008 21:52 schreef GewoneMan het volgende:
ik heb zelf nooit in dergelijke situatie gezeten... maar ik kan me zo voorstellen dat je als slachtoffer en ook de directe naasten van het slachtoffer daar heel anders over denken. het is een klap in je gezicht als iemand je jaren lang geslagen bent en dat nog gefilmnd word ook en de dader komt weg met 40 tot 80 uur schoffelen!
verder denk ik dat er wel wat meer straffen mogelijk zijn, een ervan zou een schade vergoeding kunnen zijn laat dat tuig maar een flinke poos hard werken en geef een flink deel daarvan aan het slachtoffer.
laten we een HEEL belangrijk aspect niet vergeten, door zon belachelijk lage straf zul je het happy slapping concept op geen enkele wijze stoppen danwel remmen!quote:Op dinsdag 15 april 2008 14:58 schreef GewoneMan het volgende:
van nu.nl geplukt
[..]
door de media aandacht al zwaar gestraft![]()
A. ze hebben het zelf gefilmd en op youtube gekwakt wat hadden ze dan verwacht een oscar![]()
B. ik vind dat het slachtoffer erger is gestraft door de mediavele duizenden tot miljoenen mensen die zien hoe je geslagen en geschopt word door een publiek dat dat kennelijk leuk vind maar ook door je eigen ouders, familie en vrienden
ben ik de enige die juist vind dat ze alleen al voor het filmen en posten op youtube meer straf zouden moeten krijgen
Dat laatste haal ik dan ook aan in mijn post. Dat het misschien voor de daders zelf genoeg is, maar is het ook genoeg voor potentiele toekomstige daders om af te zien van dit soort praktijken?quote:Op dinsdag 15 april 2008 23:27 schreef GewoneMan het volgende:
[..]
ook jouw post kan ik begrijpen. echter vind ik de straf absoluut te laag en een aanfluiting naar het slachtoffer. ik heb een aantal posts geleden een en ander aangegeven.
[..]
[..]
laten we een HEEL belangrijk aspect niet vergeten, door zon belachelijk lage straf zul je het happy slapping concept op geen enkele wijze stoppen danwel remmen!
In het individuele geval niet. Maar je kunt je ook afvragen hoe vele tientallen jaren relatieve mildheid doorwerkt in de samenleving. Als je als jongere met een groepje een willekeurige voorbijganger tijdelijk arbeidsongeschikt schopt, en het enige wat de omgeving ervan merkt is dat je 's avonds en in de weekends aan het werk moet, dan maakt het niet zoveel indruk op de directe omgeving van de dader. Als je 3 jaar in de bak zit, is je omgeving er wel van doordrongen dat je iets heel ernstigs hebt gedaan. Hoe een samenleving tegen geweld aankijkt wordt natuurlijk wel beinvloed door de algehele strafmaat over vele jaren.quote:Op dinsdag 15 april 2008 14:48 schreef Klopkoek het volgende:
Harder straffen werkt inderdaad niet, dat klopt.
Dat hangt ervan af, voor veel daders die het opgelegd krijgen niet. Maar voor jonge daders blijkt het vaak wel effectief. Het probleem is dat er veel te vaak naar de taakstraf wordt gegrepen terwijl dader noch daad zich daarvoor lenen, mede omdat een taakstraf gewoon relatief licht is in verhouding tot gevangenisstraf. Voor de straffen die een rechter anders met een paar weken gevangenisstraf zou afdoen, kun je prima forse taakstraffen geven. Maar dan moet wel de verhouding tussen uren straf en uren zitten wel veel evenrediger maken.quote:Maar een taakstraf helpt net zo goed niet. Dat is het probleem.
Andersom. Een aantal soorten zwakbegaafdheid heeft als "bijwerking" een stoornis in de prikkelverwerking zoals ADHD, PDD-NOS of klassiek autisme. Zo heeft Fragile X-syndroom (de grootste erfelijke oorzaak voor zwakbegaafdheid) het vaak als bijwerking, en het syndroom van Down ook.quote:Op dinsdag 15 april 2008 22:56 schreef SCH het volgende:
Het is meer zo dat zwakbegaafden gemiddeld ook sneller een stoornis in het autistisch spectrum hebben.
Wel dus, 80% van de autisten (het hele spectrum dan he) is tevens zwakbegaafd. Hoger functionerede autisten zoals mensen met Asperger, juist het "soort" autist dat je het meest tegenkomt als "gewone" burger, zijn dit per definitie niet.quote:Volgens mij zijn de meeste autisten, die echt als autist zijn gekwalificeerd, gemiddeld niet zwakbegaafd.
Ik ben als moeder van een (zwakbegaafd) autistje vrij hels als ik dit soort dingen lees. Hij en vele andere kinderen zijn juist door die stoornis de onschuld zelve en enorm kwetsbaar en dat maakt het zó walgelijk dat een ander daar zo'n misbruik van maakt, bewust. Daar kan ik gewoon niet bij.quote:Ik ben geen arts, dus weet er het fijne niet van maar ben toevallig wel erg geinteresseerd in en betrokken bij autisme. Ik ben al jaren maatje van een autistisch jongetje en als ik er aan denk dat dit met hem was gebeurd.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |