Het forum voor 's werelds enige universele hobby! Snaren of toetsen, vinyl of cd, eendagsvlieg of rasartiest, op de radio of op een festival! Hier kun je al je ongebreideld enthousiasme, maar ook je weldoordachte kritische noten kwijt over muziek
Ik heb een vraagje over kleine verdiensten als muziekant...
In Belgie is er een regeling die verdiensten van kunstenaars tot 2100 EUR per jaar belastingvrij maakt... Nu word k steeds regelmatiger gevraagd voor DJ-sets en vanaf komende zomer ga k ook Livesets doen (waarbij de vergoedingen zowieso hoger liggen dan een DJ-set)...
Normaliter kreeg k voor DJ-sets iets toegestopt, meestal genoeg om mn reis mee te betalen, maar aangezien k meer en meer geboekt wordt en er ook om ID gevraagd wordt om me legaal uit te betalen schoot dit door mn hoofd...
Ik heb een vrij goede baan, en weet dat als k andere kleine verdiensten heb dit aan moet geven bij de belasting, hoe zit dit in Nederland? Is er ook een belastingvrij regeling tot een bepaald bedrag voor kunstenaars met een baan?
t zou lullig zijn als k het btje geld wat k ermee maak (wat grotendeels aan onkosten voor t reizen en de muziek opgaat) direct naar de belasting gaat...
Heb k over zitten twijfelen maar denk dat hier meer muziekanten rondlopen die daar zat ervaring mee hebben, en in MUZ dus een veel completer antwoord krijg...
Er is geen vrijgesteld bedrag of zo in Nederland. Je moet die bijverdiensten gewoon opgeven. Maar je mag er natuurlijk wel alle kosten van aftrekken, zoals reiskosten, kosten mobiele telefoon, aanschaf muziek, afschrijving apparatuur, kleine aanschaffingen (kabeltjes etc.).