abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_56195290
De Aarde bestaat ongeveer 4,57 miljard jaar. Het leven op aarde bestaat ongeveer 3 miljard jaar. De aarde staat ongeveer 150.000.000 kilometer van de zon en tevens de derde planeet van ons zonnestelsel.. Onze planeet bestaat ook uit een aantal lagen. We beginnen met de atmosfeer.

Atmosfeer

De atmosfeer is het gedeelte waar zich de meeste weersgebeurtenissen afspelen. Op zeeniveau bestaat de atmosfeer uit:
  • N2 (stikstof) 78,084% (78,1 %)
  • O2 (zuurstof) 20,946% (20,9 %)
  • Ar (Argon) 0.934% (0.9 %)
  • H2O (waterdamp) (wisselende hoeveelheden)
  • CO2 (kooldioxide) 0.032% (0,03%)
  • sporengassen: Ne (Neon) 0,001818 % (0.002%), CH4(methaan) 0,0002 % (0,0%), He (helium) 0,000524 % (0,0005%), Kr (krypton) 0,000114 % (0.0001%), H2 (waterstof) 0,00005 % (0,0001%), Xe (xenon) 0,000009 % (0,00001%), N2O (Distikstofoxide) 0,00005 % (0,0001%), Overige 0,00124 % (0,001%).

De atmosfeer is ook weer ingedeeld in lagen. We beginnen vanaf 0km hoogte.

• 0-7/17km hoogte: Troposfeer Temperatuur neemt af met de hoogte.
  • 7/17-50km hoogte: Stratosfeer Temperatuur neemt toe met hoogte.
  • 50-80/85km hoogte: Mesosfeer temperatuur neemt af met de hoogte
  • 80/85-640/700km hoogte: Thermosfeer Temperatuur neemt toe met hoogte.
  • 700-800km hoogte: Exosfeer

De grenzen tussen deze lagen heten tropopause, stratopause en mesopause. De Exosfeer wordt ook wel het begin van de ruimte genoemd.

Een schema van de lagen kan je hier vinden.

Onder onze voeten

Het totale aardoppervlak bestaat ongeveer uit 71% uit oceanen/zeeën. De rest is landmassa, waar het meeste landoppervlak zich op het noordelijk halfrond bevindt. Het hoogste punt van de aarde is de Mount Everest (8850m) en het diepste punt is de Vitjazdiepte. Daar kan je wel 11.035m diep duiken. De Vitjazdiepte bevindt zich in de Marianentrog in de Grote Oceaan.

En nu gaan we het over de lagen onder onze voeten hebben.

Schematische samenstelling van de Aarde.

Korst

De buitenste laag van de Aarde is de aardkorst en verschilt qua dikte. Onder continenten is de korst dikker dan onder oceanen. De continentale korst is gemiddeld 40 kilometer dik. De aardkorst is onder oceanen gemiddeld maar 8 kilometer dik. Op sommige plekken, zoals de mid-Atlantische Rug in de Atlantische Oceaan is de korst zelfs nog dunner. De aardkorst bestaat voor 95% uit stollingsgesteenten en voor 5% uit afzettingsgesteenten.

Mantel

Tussen de korst en de kern van de Arde bevindt zich de mantel, die hoofdzakelijk bestaat uit ijzer- en magnesiumrijke verbindingen. Dicht tegen de kern is de mantel door grote druk steeds minder stroperig. De mantel is ongeveer 2800 kilometer dik. Afhankelijk van de stroperigheid is de binnen- en buitenmantel te onderscheiden door een brede overgangszone. Aan de randen van tektonische platen komt deze stroperige magma soms via vulkanen naar de oppervlakte.

Buitenkern

De buitenkern bevindt zich tussen 2900 en 5100 kilometer onder onze voeten. Waarschijnlijk bestaat de buitenkern uit vloeibaar nikkel en ijzer. Er heerst daar een temperatuur van ongeveer 2900°C. Er bevinden zich misschien ook sporen van zwavel en zuurstof in de buitenkern.

Binnenkern

De binnenkern bevindt zich ongeveer 5000 kilometer onder onze voeten. De druk in het hart van de aarde is gigantisch met meer dan 3.000.000 atmosfeer. De binnenkern bestaat hoogstwaarschijnlijk uit vast ijzer. Er heerst daar een temperatuur tussen de 5000 en 6000°C. Dat is even heet als de oppervlakte van de zon.

Ik heb dit topic geopend omdat meteorologie en geologie mij heel erg boeit natuurlijk heb ik ook veel info van Wikipedia, maar heb het grotendeels herschreven
  • Love is a difficult thing, but you can not without it!
    pi_56195351
    Mooie planeet, mooie op, mooi topic
    Beter 1 vogel in de hand, dan geen hand.
    pi_56195422
    Leuk om te lezen
    pi_56195482
    Dankje Ik was er ook best wel een lange tijd mee bezig
    Love is a difficult thing, but you can not without it!
    pi_56195519
    quote:
    Op maandag 21 januari 2008 11:37 schreef Remzz het volgende:
    Leuk om te lezen
    pi_56195576
    Hoe weten ze in godsnaam hoe het middelgedeelte van de Aarde in elkaar zit?

Want ja, als ik zeg dat de buitenkern waarschijnlijk voornamelijk uit pudding bestaat gelooft niemand mij, terwijl ik misschien dichter bij de waarheid zit dan wat hierboven staat. Ik snap dat niemand kan onderzoeken waar die lagen daadwerkelijk uit bestaat, maar waarom dan aannames doen?
    Real Madrid CF | Getafe CF | Rayo Vallecano de Madrid | Liverpool FC | Udinese Calcio
    Winnaar Butragueño en Harry Been-awards 2007, 2008 en 2009
    pi_56195638
    quote:
    Op maandag 21 januari 2008 11:32 schreef Robin2130 het volgende:
    De Aarde bestaat ongeveer 4,57 miljard jaar. Het leven op aarde bestaat ongeveer 3 miljard jaar. [..]
    Hier stopte ik al met lezen, wat een onzin.
    Doctor Doom, A Man Of Science Doesn't Believe In Jesus, Why The Fuck Do You!?!
    pi_56195670
    quote:
    Op maandag 21 januari 2008 11:45 schreef BOKA het volgende:

[..]

Hier stopte ik al met lezen, wat een onzin.
    Onderbouw eens
    pi_56195698
    quote:
    Op maandag 21 januari 2008 11:46 schreef Robin2130 het volgende:

[..]

Onderbouw eens
    Dude, PI, grap enzo..
    Doctor Doom, A Man Of Science Doesn't Believe In Jesus, Why The Fuck Do You!?!
    pi_56195724
    Is het waar dat als je de hoogte van het eiland Hawaii op zou meten vanaf de direct naast gelegen zee bodem dit resulteerd in een berg die hoger is dan Mount Everest?
    "We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
    pi_56195761
    quote:
    Op maandag 21 januari 2008 11:47 schreef BOKA het volgende:

[..]

Dude, PI, grap enzo..
    Grr dat zag ik niet
    quote:
    Op maandag 21 januari 2008 11:49 schreef DroogDok het volgende:
    Is het waar dat als je de hoogte van het eiland Hawaii op zou meten vanaf de direct naast gelegen zee bodem dit resulteerd in een berg die hoger is dan Mount Everest?
    Volgens mij wel. De Mount Everest is ook echt gemeten vanaf het zeeniveau Als je echt vanaf de zeebodem zou gaan meten zijn er wel 'bergen' die hoger zijn
      maandag 21 januari 2008 @ 11:59:26 #12
    172669 Papierversnipperaar
    Cafeïne is ook maar een drug.
    pi_56195982
    quote:
    Op maandag 21 januari 2008 11:49 schreef DroogDok het volgende:
    Dat kan makkelijk. Mt Everest staat op een hoogvlakte van 4 km hoog dus de berg zelf is eigenlijk maar 4800 meter

Hawaï is eigenlijk een berg die op de oceaanbodem begint en waarvan Mauna Kea slechts een top is.
    quote:
    Mauna Kea (witte berg) is, van de voet tot de top gemeten, de hoogste berg ter wereld: de berg rijst 9000 meter uit boven de zeebodem, en 4207 meter boven zeeniveau. Mauna Loa (lange berg) is de zwaarste berg ter wereld; hij is slechts enkele meters lager dan Mauna Kea, maar heeft een bredere basis.
    Free Assange! Hack the Planet
    [b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
    De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
    pi_56196326
    En het hoogste punt gemeten vanaf het middelpunt van de Aarde is niet Mt. Everest, maar de top van de Chimborazo in Equador. De Aarde is namelijk breder aan de evenaar.
    quote:
    Op maandag 21 januari 2008 11:43 schreef WeebI het volgende:
    Hoe weten ze in godsnaam hoe het middelgedeelte van de Aarde in elkaar zit?

Want ja, als ik zeg dat de buitenkern waarschijnlijk voornamelijk uit pudding bestaat gelooft niemand mij, terwijl ik misschien dichter bij de waarheid zit dan wat hierboven staat. Ik snap dat niemand kan onderzoeken waar die lagen daadwerkelijk uit bestaat, maar waarom dan aannames doen?
    Je kan wel redelijk onderzoeken waar die lagen uit bestaan. Bij elke grote aardbeving wordt er door luisterposten op de hele wereld een seismisch profiel van het binnenste van de Aarde gemaakt. Uit de gemeten eigenschappen van de lagen kan je met redelijke zekerheid vaststellen uit welke materialen ze bestaan.
    Verder weten we de massa van de aarde, en dus ook de gemiddelde massa. Aan het oppervlak meten we een minder dan de gemiddelde massa, dus moet het binnenste van de Aarde een hogere dan die gemiddelde massa hebben.

En als jij het aardmagnetisch veld kan verklaren met een buitenkern die uit pudding bestaat ben ik erg benieuwd naar je onderbouwing.
    Op dinsdag 23 augustus 2011 23:18 schreef problematiQue het volgende:
    Mensen die zomaar claimen dat A beter is dan B moet je gewoon negeren. Internetruis.
    pi_56196327
    Leuk om er over te lezen. Ook mij heeft het altijd erg geboeid. Blijft grappig dat het middelste punt van de aarde samenhangt met oppervlakte van de zon qua temperatuur. Boeiend stukje info!
    pi_56196574
    quote:
    Op maandag 21 januari 2008 12:13 schreef Gebraden_Wombat het volgende:

En als jij het aardmagnetisch veld kan verklaren met een buitenkern die uit pudding bestaat ben ik erg benieuwd naar je onderbouwing.
    Ik ook
    Real Madrid CF | Getafe CF | Rayo Vallecano de Madrid | Liverpool FC | Udinese Calcio
    Winnaar Butragueño en Harry Been-awards 2007, 2008 en 2009
      maandag 21 januari 2008 @ 12:28:09 #16
    pi_56196682
    quote:
    Op maandag 21 januari 2008 12:13 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
    En het hoogste punt gemeten vanaf het middelpunt van de Aarde is niet Mt. Everest, maar de top van de Chimborazo in Equador. De Aarde is namelijk breder aan de evenaar.
    [..]

Komt door de eetlepels in de pudding.
    [b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
      maandag 21 januari 2008 @ 12:31:23 #17
    176873 marcel-o
    ¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
    pi_56196757
    tvp
    mooie op
    | Wordfeud: marcel-o |plug.dj/uptempo |<-- draai zelf je platen
    pi_56197214
    Mooi gedaan, Robin!
    I Ask for so Little. Just Fear Me, Love Me, Do as I Say, and I Will Be Your Slave.
    User van NWS zei: Maak van internet een schoner riool! YES WE CAN!
    pi_56197357
    quote:
    Op maandag 21 januari 2008 12:49 schreef paddy het volgende:
    Mooi gedaan, Robin!
    Dankje Paddy
    pi_56206648
    quote:
    Het hoogste punt van de aarde is de Mount Everest (8850m) en het diepste punt is de Vitjazdiepte. Daar kan je wel 11.035m diep duiken.
    Diepste punt is dus niet bekend.
    quote:
    Zuidelijke Oceaan

Oppervlakte: 20.327.000 km²

Diepste punt: niet bekend

Gemiddelde diepte: niet bekend
      Moderator maandag 21 januari 2008 @ 20:14:33 #21
    8781 crew  Frutsel
    pi_56207079
    Het hoogste punt vanaf zeenivo is idd de Everest, maar dat is niet de grootste berg als je onder de zeespiegel gaat meemeten

Dat is Mauna Kea
    pi_56207813
    quote:
    Op maandag 21 januari 2008 20:14 schreef Frutsel het volgende:
    Het hoogste punt vanaf zeenivo is idd de Everest, maar dat is niet de grootste berg als je onder de zeespiegel gaat meemeten

Dat is Mauna Kea
    Wat natuurlijk weer totaal in het niet valt bij de hoogste berg in ons zonnestelsel: de 27 km hoge Mount Olympus op Mars.
    Op dinsdag 23 augustus 2011 23:18 schreef problematiQue het volgende:
    Mensen die zomaar claimen dat A beter is dan B moet je gewoon negeren. Internetruis.
      maandag 21 januari 2008 @ 21:22:31 #23
    pi_56208686
    quote:
    Op maandag 21 januari 2008 20:44 schreef Gebraden_Wombat het volgende:

[..]

Wat natuurlijk weer totaal in het niet valt bij de hoogste berg in ons zonnestelsel: de 27 km hoge Mount Olympus op Mars.
    ...wat weer in het niet valt bij het grootste rotsblok in ons zonnestelsel; Ceres

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')