als je aandelen hebt: *het zaadje*quote:Op maandag 21 januari 2008 14:40 schreef BossFight het volgende:
Ik heb misschien een beetje een domme vraag. Maar ik kan op het ogenblik niet echt een beeld vormen van wat hier de directe concequenties van zullen zijn voor ons. Enlighten me please?!
Een van de dingen die je kan overkomen als je niet zelf belegt is dit scenario:quote:Op maandag 21 januari 2008 14:40 schreef BossFight het volgende:
Ik heb misschien een beetje een domme vraag. Maar ik kan op het ogenblik niet echt een beeld vormen van wat hier de directe concequenties van zullen zijn voor ons. Enlighten me please?!
Dat gaat een heel nieuw licht werpen op de bekende 'dominotheorie'.quote:Op maandag 21 januari 2008 14:38 schreef JimmyJames het volgende:
Nou er gaat nu een gerucht dat Citigroup weleens zou kunnen omvallen. Berg je als dat gebeurt.
maar dan krijg je te maken met het depositogarantiestelsel binnen de Wet op het financieel toezicht (Wft) http://www.spaarbaak.nl/art_Collectieve_Garantie_Regeling.htmlquote:Op maandag 21 januari 2008 14:46 schreef santax het volgende:
[..]
Een van de dingen die je kan overkomen als je niet zelf belegt is dit scenario:
Je hebt je spaarcentjes op je bank. De bank gebruikt dat geld om enerzijds uit te lenen aan anderen, maar omdat ze meer willen verdienen hebben ze er ook aandelen mee gekocht. Beleggen dus. En straks zijn al die aandelen niets meer waard.... En ondanks dat jij geen belegregeling hebt met de bank... is jouw geld dan eigenlijk toch foetsie... en van 1 klant kunnen ze dat prima compenseren, maar ook van 50% van de klanten? Of 60%?
Kan het niet terugvinden helaas (slechte journalist dat ik ben).quote:Op maandag 21 januari 2008 14:42 schreef simmu het volgende:
[..]
waar komt die vandaan? (oftewel: linkjes e.d. svp)
Ben ik helemaal met je eens, maar het was dan ook een doemscenarioquote:Op maandag 21 januari 2008 14:49 schreef simmu het volgende:
[..]
maar dan krijg je te maken met het depositogarantiestelsel binnen de Wet op het financieel toezicht (Wft) http://www.spaarbaak.nl/art_Collectieve_Garantie_Regeling.html
dus ook dan wordt de soep niet zo heet gegeten als dattie opgediend wordt
Ik doe met je mee. Weliswaar niet met veel geld, maar hey.quote:Op maandag 21 januari 2008 14:55 schreef Boris_Karloff het volgende:
Ik kan niet wachten tot ze wat verder gezakt zijn. Dan alleen nog het beste inkooppunt kiezen en we gaan er weer voor. Aplaus voor mezelf dat ik eind vorig jaar alles verkocht heb.
quote:Dow 11,782.00 -324.00 -2.68
S&P 500 1,280.00 -45.30 -3.42
NASDAQ 1,794.75 -54.75 -2.96
tja, dan mag jij zeggen wat het beste inkoopmoment is.quote:Op maandag 21 januari 2008 14:55 schreef Boris_Karloff het volgende:
Ik kan niet wachten tot ze wat verder gezakt zijn. Dan alleen nog het beste inkooppunt kiezen en we gaan er weer voor. Aplaus voor mezelf dat ik eind vorig jaar alles verkocht heb.
quote:Op maandag 21 januari 2008 15:28 schreef Zeg_Maar het volgende:
[..]
tja, dan mag jij zeggen wat het beste inkoopmoment is.
stel dat de situatie aan het einde deze week verbeterd.
jij koopt in, maakt maandag en dinsdag een klein winstje dan komt er weer een lijk uit de amerikaanse kast waarbij het laatste beetje vertrouwen weggeslagen word waarbij de wereldwijd de beurzen nog eens met 20% dalen.
Over een weekje ofzo eens wat geld erin pompen, kijken wat er uit komt.quote:Op maandag 21 januari 2008 15:48 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]duh, het beste inkoopmoment is natuurlijk niet deze week. Eerst maar zien of de recessie echt doorgaat, anders heeft het weinig zin. De komende tijd kunnen we ons wel vermaken met opties (kleine bedragen natuurlijk, gewoon spelerij wat ervaring ermee opdoen)
altijd wel iets.quote:Op maandag 21 januari 2008 16:01 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Over een weekje ofzo eens wat geld erin pompen, kijken wat er uit komt.
Inmiddels alweer heel wat meer:quote:Op maandag 21 januari 2008 20:15 schreef Adelante het volgende:
[ afbeelding ]
gelukkig heeft Bush voldoende uitgegeven afgelopen jaren
Bush kan niets uitgeven, dat doet het congres..quote:Op maandag 21 januari 2008 20:15 schreef Adelante het volgende:
[ afbeelding ]
gelukkig heeft Bush voldoende uitgegeven afgelopen jaren
Volgens mij geeft die enkel een goedkeuring voor de volgende ''debt grens''.quote:Op maandag 21 januari 2008 22:16 schreef Evil_Jur het volgende:
[..]
Bush kan niets uitgeven, dat doet het congres..
quote:Op maandag 21 januari 2008 22:21 schreef Billary het volgende:
[..]
Volgens mij geeft die enkel een goedkeuring voor de volgende ''debt ceiling’''.
http://nl.youtube.com/watch?v=ruSqkSAdWUw&feature=related
Het congres heeft de "power of the purse". Dus hoewel Bush z'n plannen, zoals de invasie van Irak heel veel geld kosten, is het aan het congres om de nodige financiering goed te keuren.quote:Op maandag 21 januari 2008 22:21 schreef Billary het volgende:
[..]
Volgens mij geeft die enkel een goedkeuring voor de volgende ''debt grens''.
http://nl.youtube.com/watch?v=ruSqkSAdWUw&feature=related
Er is de afgelopen dag heel wat geld in rook opgegaan. En de openhaard heeft nog steeds honger.quote:Fortis moet mogelijk miljarden aan CDO's afschrijven
Nu.nl
Bankverzekeraar Fortis heeft circa 5 miljard euro uitstaan aan subprime-gerelateerde 'Collateralized Debt Obligations' (CDO's). Vergeleken met ING, Aegon en ABN Amro een hoge exposure. Als de kredietcrisis aanhoudt dreigen forse afschrijvingen.
ANP
Door Hans Jager van Blikopdebeurs.com
Fortis gaf bij de presentatie van de derde kwartaalcijfers inzage in het belang dat de groep heeft in zogeheten gestructureerde kredietproducten of derivaten. De (papieren) waarde van de 'structured credit investment portfolio' bedroeg per 1 oktober 2007 circa 53 miljard euro. Volgens het bestuur 'goed gediversifieerd' en voor 97 procent met een rating van AAA, AA of A.
Vele miljarden
"If current market environment persists, it is envisaged that by year-end the net exposure of the subprime CDO portfolio will be less than 10 procent of the total structured credit portfolio", aldus de toelichting tijdens de analistenbijeenkomst. Fortis heeft dus ultimo 2007 waarschijnlijk zo’n 5 miljard aan CDO's op de balans staan en vele miljarden meer aan andere gestructureerde producten.
CDO's zijn obligaties, gekoppeld aan (hypotecaire) leningen, die de kredietinstelling hergroepeert en in pakketjes opnieuw verkoopt aan beleggers, met verschillende risico- en rendementsschijven. De genoemde 5 miljard heeft betrekking op subprime CDO's, daarnaast heeft Fortis exposure in de subprime-markt via diverse Mortgage Backed Securities en Asset Backed Securities.
Verslechterd
De exposure van Fortis is gebaseerd is op eigen prognoses van begin november, terwijl marktomstandigheden de laatste weken aanzienlijk zijn verslechterd. Verliezen zijn dus mogelijk nog veel groter. Financiële markten blijven in mineur, ratings worden wekelijks verlaagd en collega-banken schrijven miljarden aan gestructureerde derivaten af.
Merrill Lynch CEO John Thain is duidelijk. "We had $15 billion of them (CDO's) on the books in September and now that has been written down to $4.4 billion. Essentially they are being valued on their interest only component." Hij noemt de CDO markt in december "non existent". Kwestie van tijd dat ook Fortis met de billen bloot moet.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |