Allereerst, dit is geen clone, maar mijn eerste reactie op dit forum welke ik gedurende lange tijd al lees. Ik ben van het mannelijke geslacht en verdere informatie is niet nodig en zelfs niet wenselijk omdat ik denk ik op deze manier de beste reacties van jullie kan uitlokken. Een aantal van mijn ervaringen komen van mijzelf, maar ook een hoop zijn waarnemingen die ik heb gedaan bij andere personen, meestal vrienden. Ik ga geen samenvatting neerzetten, want ik heb niets aan mensen die reageren met de kans dat ze niet mijn volledige boodschap hebben begrepen. Als je geïnteresseerd bent in het "spelletje" van lichaamstaal en voornamelijk op flirtgebied, dan lukt het je wel om je door deze tekst te worstelen.
Bij evenementen, feesten of andere uitgaansgelegenheden waar veel mensen bij elkaar komen van min of meer dezelfde leeftijd valt het mij op dat als een mannelijk individu een ruimte binnenloopt, het grootste deel van de aanwezige vrouwen een korte impressie opmaakt van deze persoon en vervolgens weer verder gaat met haar bezigheid. In principe is dit een erg onopvallend -zoals vrouwen dat het liefst doen- ritueel, maar door het feit dat ze "massaal" tegelijkertijd kijken is het erg gemakkelijk op te merken. Het is moeilijk een inschatting te maken in welke "staat" de vrouwen zijn, maar kort door de bocht genomen vooral vrouwen die op dat moment niet in gesprek zijn met een persoon die zij leuk vinden / een relatie mee hebben. In de praktijk komt dit neer op vrouwen die op dat moment samen met andere vriendinnen of gewoon een vriendengroep op bijvoorbeeld de dansvloer staan en graag naar andere mannen kijken. Ik denk dat er niet eens zoveel verschil zit tussen vrouwen die een relatie hebben of vrijgezel zijn.
Goed, dan sta je daar en heb je het samen met je vrienden goed naar je zin. Ik heb er dan altijd een handje van om tijdens het dansen rond te kijken en te zoeken naar wat onschuldig oogcontact, Het kan ook zijn dat ik iemand naar een van mijn vrienden zie kijken. Je bent in principe samen met heel veel mensen in een relatief (te) kleine ruimte die allemaal gekomen zijn met min of meer dezelfde intenties: een leuke tijd hebben. Ondanks dit gegeven, hangt er altijd maar een "koele" sfeer. Het oogcontact is van korte duur en er valt weinig emotie af te lezen tijdens het allereerste "contact". Dit is opzich niet raar, maar toch voelt het erg afstandelijk. Dit gevoel komt denk ik voort uit het feit dat mannen er meestal geen enkele moeite mee hebben om opvallend een vrouw te bekijken of misschien hebben ze het niet eens zin de gaten dat het opvallend is. Denk aan een aantrekkelijke vrouw die op het strand langs een aantal mannen loopt die met open monden en grote ogen de vrouw nakijken en daarbij op een of andere manier verbaal duidelijk moeten maken dat ze knap is door bijvoorbeeld te fluiten. You get the picture. Vrouwen daarentegen neigen het liefst te doen alsof ze de betreffende man niet eens hebben gezien, en pas als hij duidelijk een andere kant opkijkt hem onderwerpen aan een al dan niet grondige inspectie. Dit is natuurlijk erg generaliserend, maar in grote lijnen zal het hier wel op neer komen. Je hebt dan ook nog het wetenschappelijk feit dat vrouwen een breder zichtveld hebben en zij zullen deze gave gebruiken om "in hun ooghoeken" naar een aantrekkelijke man te kijken, zonder dat ze hun ogen er direct op focussen en dus eigenlijk "de andere kant op kijken". De vrouwen hebben de man dus allang gezien voordat hij zelf eens gaat rondkijken wat er allemaal aan vrouwelijk volk in de buurt staat.
Neem even het scenario dat er oogcontact is tussen een man en een vrouw en dat alleen bekend is dat de man de vrouw wel aantrekkelijk vindt. Als man zijnde let ik uiteraard meer op de vrouwelijke gedragingen en laat ik de analyse van deze man even buiten beschouwing. Elke vrouw reageert en gedraagt zich anders tijdens zo'n situatie. Je hebt vrouwen die dichterbij komen staan om daar te gaan dansen, maar is dat interesse of was er toevallig daar een open plek? De vrouwen die dan bijvoorbeeld eerdere malen op een avond in de buurt van een vriend van mij gaan dansen, zijn min of meer op te splitsen in twee groepen, de vrouwen die duidelijk oogcontact maken, en die dat niet doen. Ik heb het idee dat voornamelijk de over het algemeen aantrekkelijk gevonden vrouwen tot de laatste groep horen. Dit zijn dan meestal knappe vrouwen die als arrogant worden ervaren door sommige mannen. Een mogelijke verklaring is dat deze groep een dusdanige hoeveelheid mannelijke aandacht krijgt, dat het voor hun voldoet om enkel erg oppervlakkige signalen uit te zenden. Mocht hij er niet op reageren, dan zijn er nog zat anderen. Het klinkt in principe logisch dat een minder aantrekkelijke vrouw meer moeite moet doen om aandacht te krijgen van die ene man, dan een supermodel. De andere groep die dus wel veel oogcontact maakt, lijkt zo hier op papier voor de man een kat in het bakkie! Maar dan is er ook nog de vraag of ze niet gewoon kijken omdat de ander kijkt, of omdat ze het gewoon reuze interessant vinden dat jij een groot litteken op je voorhoofd hebt. Je begrijpt dat ik (en meerdere mannen met mij) het liefst duidelijke signalen ontvang, voordat ik er meer moeite in ga stoppen. Dit is natuurlijk van toepassing op de beide groepen die ik in deze alinea heb geschetst. Ik denk dat ik samen met een aantal vrienden van mij niet behoor tot de groep mannen die er maar op af gaan en zien wat er gebeurt. Ik zie liever dat een man op een bepaalde avond gaat voor één vrouw en daar succes mee heeft dan dat hij op één avond 16 vrouwen afgaat en pas bij de 17e succes heeft. Ik neem aan dat een vrouw ook liever kiest voor de eerste soort man? Ik wil niemand voor de kop stoten, maar kan het zijn dat het verschil in aanpak met mate van intelligentie (dus niet puur het vermogen om goed te kunnen leren) te maken heeft?
Aan de ene kant denk ik van wel, maar ik heb ook ervaringen opgedaan die daar misschien niet eens mee te maken hebben. Ik zie namelijk ook om me heen, dat een bepaalde groep mannen er een heel radicale aanpak erop nahoudt. (De volgende waarnemingen maken zo duidelijk onderscheid, dat ik kan erzekeren dat het niets te maken heeft met racisme.) Het is erg opvallend dat -vooral- marokkanen de neiging hebben zonder enig oogcontact op een sexuele manier contact proberen te maken door uit het niets tegen vrouwen aan te dansen. Dit mogen ze natuurlijk helemaal zelf weten, maar de meeste vrouwen blijken hier gelukkig niets van te hoeven weten. Deze rituelen leiden dan ook vaak tot het weglopen van de betreffende vrouw. Ik hoop dat ik er niemand mee voor de kop stoot, maar ik heb het idee dat de wat meer sletterige types minder moeite hebben met deze verrassingsacties. Heb ik dan misschien toch gelijk?
Nog even over de groep vrouwen die oogcontact (probeert te) maken. Ook al vind ik de betreffende vrouw niet echt knap, dan ben ik toch geneigd het spelletje mee te spelen. Ongeacht of ik haar aantrekkelijk vind of niet, ik zal in eerste instantie niet snel geneigd zijn een gesprek aan te knopen. Noem het hard-to-get spelen, ik vind het gewoon te laagdrempelig, niet mijn stijl. Als zij blijkbaar interesse heeft in mij, vind ik dat daar best wat meer moeite voor gedaan mag worden. Vaak blijft het op die avond dan ook bij kijken van haar kant uit. Nu denken jullie misschien dat ik dan de betreffende vrouw blijkbaar niet
aantrekkelijk genoeg vond, anders had 'ie er echt wel op afgestapt. Nou, dat zal in sommige gevallen best zo zijn, maar ik heb ook vaak zat bij wijze van experiment expres niets ondernomen om te kijken wat er van de andere kant uit gedaan wordt. Soms al heel snel iets, maar meestal niet veel meer dan kijken
en gedurende de avond verschillende keren in de buurt te gaan dansen. Is het gemakzucht, of gewoon gewenning dat het de "taak" is van de man om de tweede stap te zetten? Ik zeg opzettelijk tweede stap, want het is in verschillende onderzoeken aangetoond dat de vrouw de eerste stap zet, door middel van zeer subtiele lichamelijke "gestures" die de man zouden moeten aanzetten tot actie. Feit is echter ook dat mannen niet zo goed zijn in het begrijpen van lichaamstaal en het soms totaal verkeerd interpreteren of niet eens onbewust oppikken, laat staan bewust. De vrouw zal nóg meer moeite moeten doen om het duidelijk te maken, of ze geeft het op met de gedachte dat hij geen interesse blijkt te hebben. Bij drukke evenementen is het veel moeilijker om een breed scala aan flirtsignalen te gebruiken dan bijvoorbeeld op de werkvloer onder twee collega's, waar je veel meer tijd beschikbaar hebt en er veel verschillende situaties voorkomen waar je interactie hebt. Het voordeel van een uitgaansgelegenheid is daarentegen dat de signalen die wel gebruikt kunnen worden, naar mijn ervaring veel duidelijker zijn en dus makkelijker te interpreteren.
Er was recentelijk een vrouw die zich gedroeg zoals in de vorige alinea beschreven en toevallig kwam er een vriendin van me door de menigte geworsteld om mij aan te spreken. Ik ben ervan overtuigd dat de meeste mannen en vrouwen haar als aantrekkelijk ervaren en ze is toevallig van het caliber die erg uitbundig groet, en zo dus ook bij mij. Vervolgens zie ik de vrouw die de hele avond al een oogje op me hadterugdeinzen. Had ze de overtuiging dat het mijn vriendin was? Ik heb haar de rest van de avond dan ook niet meer gezien. Misschien trok ze wel bepaalde conclusies dat ik toch niet zo aantrekkelijk was, omdat ze voor een moment kon observeren met wat voor soort vrouwen ik "omga". Ik maak mezelf er ook vaak schuldig aan dat als ik een vrouw zie die ik aantrekkelijk vind, beoordeel aan de hand van met wat voor mannen ze omgaat. Niet zozeer wat voor vriendinnen ze heeft, want daar vind ik vaak weinig af te lezen. Mannen daarentegen laten toch wat meer van haar karaktereigenschappen zien; hoe ze praat, hoe ze lacht om zijn grappen, kortom hoe ze zich gedraagt. Als ik die man dan een of andere boeren lul vind en zij gedraagt zich daarnaast ineens als 12-jarig meisje, dan is het aantrekkelijkheidsniveau van haar gedaald tot nul. Het is wat lastig om uit te leggen, maar ik denk dat jullie het wel snappen. Los van mijn mening over die man, vind ik het ook minder aantrekkelijk als ze gedurende de avond veel aandacht "accepteert" van mannen. Wat dat betreft hou ik er wel van als een vrouw niet "te makkelijk" is. In tegenstelling tot de vrouw in bovenstaand voorbeeld heb ik wel het idee dat over het algemeen vrouwen het juist wél aantrekkelijk vinden als je als man veel vrouwelijke aandacht krijgt. Hoe denken jullie hierover?
Ik heb maar een aantal vragen gesteld in mijn verhaal, dus misschien is het wat lastig om op deze lap tekst te reageren. Mochten jullie dat idee hebben, dan zou ik graag een reactie willen zien over hoe jullie de flirtrituelen tussen man en vrouw ervaren. Voor mannen bijvoorbeeld hoe jullie reageren op bepaalde flirtsignalen van vrouwen, ga je samen met haar dansen, knoop je een gesprek aan of laat je het bij oogcontact in de hoop dat zij actie onderneemt? Had je de signalen tevens goed geinterpreteerd of blijkt achteraf dat je alles door een roze bril bekeek? Voor vrouwen lijkt het me interessant om te vertellen hoe jullie aan een man laten weten dat je hem wel aantrekkelijk vindt. Voer je deze signalen bewust uit, of denk je dat het min of meer automatisch gebeurt? Mocht hij nou niet reageren, geef je het dan op of ga je beter je best doen? Ga je er zelf op af en waarom (niet)? En in het algemeen; als jullie het flirtspelletje meespelen terwijl je eigenlijk niet geïnteresseerd bent, waarom doe je dat dan? Omdat je, net zoals ik, geïnteresseerd bent in de lichaamstaal die erbij komt kijken, dat je het fijn vindt om aandacht te ontvangen of iets anders?
Genoeg stof om te bespreken!