Van Velde had zijn schaatsen al bijna aan de wilgen gehangen toen Rintje Ritsma hem vroeg als trainingsmaatje. Na een moeilijke start op de klapschaats wist hij uiteindelijk zijn oude topvorm weer te bereiken. Tijdens de Olympische Winterspelen in Salt Lake City won hij goud op de 1000 meter in een tijd van 1.07.18, op dat moment het wereldrecord. Dit werd lange tijd gezien als het laatste van de toen geldende wereldrecords dat ooit verbroken zou worden. Tijdens de World Cup in Salt Lake City werden echter vele wereldrecords gebroken en uiteindelijk ook de onaantastbaar geachte tijd van Van Velde. Op 20 november 2005 scherpte Shani Davis de toptijd met 0.15 seconden aan tot 1.07.03. De verwachting werd echter wel bewaarheid omdat Joji Kato al een dag eerder het laatste record ouder dan dat van Van Velde uit de boeken reed. Het huidige wereldrecord is sinds 10 november 2007 in handen van Pekka Koskela die tijdens de eerste World Cup wedstrijden in Salt Lake City een tijd van 1.07.00 reed, na 5 jaar slechts 0.18 seconden sneller dan Van Velde.
![]()
Ik vergeet nooit meer zijn overwinning op de 1000 meter tijdens de spelen. Krijg nog kippenvel als ik er aan denk. Denk dat er veel sportliefhebbers zijn die dat hebben. Zelden zal iemand zo een overwinning gegund zijn na talloze derde of vierde plaatsen.
Morgen kondigt ie zijn afscheid aan.
Bedankt voor meerdere mooie sportmomenten. Je was een held.
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !