Bronquote:Wat lukt dit kabinet eigenlijk wèl?
Als ik mijn kinderen of vrienden iets moet voorschieten, weet ik een ding zeker: dat geld is foetsie. Nu lees ik dat het met veel poeha gelanceerde plan om schoolboeken door de overheid en niet meer door de ouders te laten betalen, niet gaat lukken. Ouders moeten het nu maar gaan voorschieten en hoe dat dan weer wordt teruggegeven, uhhh, dat weten we niet. Niet, dus.
Die boeken zijn, voor wie dat niet weet, in ons land krankzinnig duur. Wie bijvoorbeeld, zoals ik, twee kinderen op de middelbare school heeft, moet voor hun boekenpakket straks ongeveer 800 euro betalen. Je krijgt er wel iets moois voor, want die uitgeverijen sparen kosten noch moeite. ‘t Wordt toch wel gekocht, de school kiest uit en pa en ma betalen wel.
Leuk?
Dikke, gebonden boeken in veel kleuren en met mooie plaatjes, met cd-roms achterin die ongeopend worden weggelegd. Alles, tenslotte, opdat leren maar leuk moge zijn. Tsja. Als scholieren een cd-rom willen zien, dan pakken ze vreemd genoeg nooit die met de Franse onregelmatige werkwoorden. Zo leuk is het dus ook weer niet.
Ik zag dat nieuws van de mislukte schoolboeken net en ik dacht: wat kan dit kabinet nu eigenlijk wél? Het komt maar niet van de grond. Een acceptabele ontslagregeling wil maar niet echt lukken. De huizenmarkt is een drama.
Toen premier Jan Peter Balkenende (CDA) echt eens iets kon doen, namelijk zorgen dat ABN AMRO niet wordt opgesplitst en misschien wel een veel machtiger bank werd door een fusie met ING, hield hij de deur dicht. Wist-ie niks van, kon hij niet, wilde hij niet, wat dan ook.
Gedoe, gehannes
Lekker, die doortastende VOC-mentaliteit. Een week (!) na de vernielingen van oudjaar mummelt de premier nog eens wat over sneue verbrande kindertekeningen.
De prachtwijken, ook zoiets. Dat zou nou toch eens goed worden aangepakt. PvdA-minister Ella Vogelaar van Wonen, Wijken en Integratie zou de putjes van de samenleving omtoveren tot elitebuurten. Maar ook dat verzandt in gedoe, gehannes, bureaucratisch geneuzel en waar-moet-dat-geld-vandaan-komengezeur. En die chipkaart voor het openbaar vervoer, daar is geloof ik ook iets mee.
Slaapkoppen
Nu gaat het zelfs met die schoolboeken niet lukken. ‘t Lijkt mij werkelijk geen rocket science, schoolboeken gratis maken. Maar o jee. Dit gaat om zoveel geld dat het Europees moet worden aanbesteed, en dat lukt natuurlijk nooit meer want je kunt je voorstellen wat dát nu weer voor idiote rompslomp met zich meebrengt.
Maar de belofte van die gratis schoolboeken dateert al van twee jaar geleden! Vorig jaar lukte het ook al niet. Nu wordt het kabinet verrast door die Europese regel? Wisten ze dat werkelijk niet? Wat zitten daar voor ongelooflijke slaapkoppen, die maar raak beloven en vervolgens niks voor elkaar krijgen? Als het niet kan, hou je mond dan.
Dit gaat de kant van de "zorg" op: duizenden ambtenaren die straks bezig zijn met de administratie...quote:Ouders moeten het nu maar gaan voorschieten en hoe dat dan weer wordt teruggegeven, uhhh, dat weten we niet. Niet, dus.
Om en-passant ook even tienduizenden andere Nederlanders op de wachtlijst voor een huurhuis te passeren bij toewijzing van die woningquote:Op vrijdag 18 januari 2008 10:39 schreef The_Interpreter het volgende:
Het is ze wel gelukt om tiendeuizenden, met uitloop tot uiteindelijk honderdduizenden, kansloze buitenlanders een permanente verblijfsstatus plus volledig gratis ingericht huis te geven.
Dat is toch wel een prestatie op zich of niet?
En die hele maatregel is bullshit, want het kost meer qua vervuiling om een prius te maken ten aanzien van een normale auto, dan dat hij ooit in zijn hele leven zal besparenquote:Op vrijdag 18 januari 2008 10:58 schreef Croga het volgende:
Wat dit kabinet wel lukt?
Men had als doel om minder vervuilende autos de straat op te sturen. Aangezien het overgrote deel van de nieuw aangeschafte autos als lease auto aangeschaft worden heeft men daarvoor een ander belasting stelsel voor de lease auto georganiseerd. Daarnaast een "slurptax" op basis van de vervuiling van de auto.
Als ik nu kijk naar de nieuw bestelde lease autos in de afgelopen paar maanden dan is duidelijk te zien dat de millieuvriendelijkere autos zoals de hybrides en de kleinere autos een veel groter percentage uit maken dan voorheen.
Winst voor iedereen: De lease rijder kan goedkoper rijden, het bedrijf betaald minder aan brandstof kosten en het millieu wordt er ook beter van. Pluim voor degene die het bedacht heeft: De mens denkt nogsteeds met zijn portemonaie (of eigenlijk met z'n pinpas) dus als je hem daar weet te raken dan kun je dingen verbeteren.
Doel bereikt! Wellicht nog niet ideaal maar de verbetering is al te zien! En als je het niet geloofd; loop eens langs de toyota of honda dealer; die kunnen hun geluk niet op.
Ik zou dit graag willen geloven om alleen al het ongelijk van de regering weer bevestigd te zien, maar heb je hier ook een bron van oid?quote:Op vrijdag 18 januari 2008 11:00 schreef Scorpie het volgende:
[..]
En die hele maatregel is bullshit, want het kost meer qua vervuiling om een prius te maken ten aanzien van een normale auto, dan dat hij ooit in zijn hele leven zal besparen
hehquote:Op vrijdag 18 januari 2008 11:00 schreef Scorpie het volgende:
En die hele maatregel is bullshit, want het kost meer qua vervuiling om een prius te maken ten aanzien van een normale auto, dan dat hij ooit in zijn hele leven zal besparen
quote:Op vrijdag 18 januari 2008 11:08 schreef Sm0keZ het volgende:
[..]
Ik zou dit graag willen geloven om alleen al het ongelijk van de regering weer bevestigd te zien, maar heb je hier ook een bron van oid?
http://www.hetvrijevolk.com/?pagina=2952&titel=Hummer_beter_voor_het_milieu_dan_de_Priusquote:Conventionele auto schoner dan hybride?
vrijdag 05 oktober 2007
Hoe milieuvriendelijk is een hybride? Begin dit jaar constateerde de universiteit van Connecticut dat een Hummer milieuvriendelijker is dan een Prius. Nu komen onderzoekers uit Wales met een nieuw Eco-rating-systeem. Conclusie in de ‘vak’pers: “Conventionele auto’s milieuvriendelijker dan hybrides”. Hoe zit het echt?
Bij het Canadese plaatsje Sudbury staat een nikkelfabriek annex mijn. De fabriek veroorzaakt zoveel zure regen dat de NASA de omgeving gebruikt om maanwagentjes te testen. Op de maan groeit namelijk net zo weinig.
“Toyota koopt het nikkel voor zijn Prius-batterijen van de fabriek in Sudbury. Dus is de Prius verantwoordelijk voor de vervuiling daar”, vonden onderzoekers van de universiteit van Connecticut, begin dit jaar. Zij onderzochten de milieuvervuiling van auto’s tijdens productie, gebruik en sloop, gooiden dat allemaal op één hoop, drukten die uit in dollars per mijl, en concludeerden: “Een Toyota Prius vervuilt meer dan een Hummer.”
Made in the USA
Om tot die spectaculaire conclusie te komen moesten ze meer aannames doen. Een hele aardige: “Een Hummer gaat 300.000 mijl mee, een Prius maar 100.000.” Schattig hè, die schromelijke overschatting van de eigen nationale bouwkwaliteit!
Het gaat om de afmetingen
Ook de onderzoekers van Cardiff University en het bureau Clifford Thames vinden dat je verder moet kijken dan de milieuvervuiling tijdens het gebruik van een auto. Na uitgebreid onderzoek constateerden ze dat de vervuiling voor en na het gebruik sterk samenhangt met de afmetingen van een auto.
Hoe groter hoe vuiler
Een grotere auto bouwen en later weer recyclen vergt nu eenmaal meer energie en materiaal dan een kleinere. Daarom ontwikkelden ze een rekenmodel dat behalve met de CO2-uitstoot ook rekening houdt met de lengte, breedte en hoogte van een auto. Het model heet ERV en hoe hoger de ERV-score hoe milieuvriendelijker een auto.
ERV-scores
De Toyota Prius scoort een ERV van 24. Kleinere auto’s doen het beter. De Toyota Aygo haalt 47 en de smart fortwo brengt het zelfs tot 53. In grootte vergelijkbare auto’s kunnen echter alleen maar dromen van de Prius–score. Een Ford Focus met het kleinste motortje haalt 14, een Kia cee’d 17 en een Volkswagen Golf 1.6 FSI 16. En de Hummer? De allerkleinste, baby-Hummer H3, scoort een 4.
Conclusie?
Mag je dan concluderen dat conventionele auto’s milieuvriendelijker zijn dan hybrides? Alles mag, maar AMT trekt andere conclusies.
Erwin den Hoed (Redactie Auto & Motor TECHNIEK)
Dank je wel voor het afschieten van je eigen eerdere post.....quote:Op vrijdag 18 januari 2008 11:14 schreef Scorpie het volgende:
Conclusie?
Mag je dan concluderen dat conventionele auto’s milieuvriendelijker zijn dan hybrides? Alles mag, maar AMT trekt andere conclusies.
Als je 't woordje 'verdienen' nou vervangt door 'stelen' zit je aardig goed...quote:Op vrijdag 18 januari 2008 10:28 schreef Scorpie het volgende:
Alles duurder maken
Autorijden kut maken
Geld verdienen
Geld verdienen
Geld verdienen
Zorg verslechteren
Geld verdienen
Geld verdienen
Niet per definitie dus.quote:Op vrijdag 18 januari 2008 11:18 schreef Croga het volgende:
De Prius is dus duidelijk wél millieuvriendelijker dan conventionele autos.....
Dank u. Ik had geen zin om dit te typenquote:Op vrijdag 18 januari 2008 11:21 schreef Chewie het volgende:
[..]
Niet per definitie dus.
Schoner dan enkele conventionele auto's terwijl er ook genoeg conventionele schoner zijn.
Schoner dan nagenoeg alle conventionele autos terwijl de autos die nóg schoner zijn ook onder de regeling van de regering vallen!quote:Op vrijdag 18 januari 2008 11:21 schreef Chewie het volgende:
Niet per definitie dus.
Schoner dan enkele conventionele auto's terwijl er ook genoeg conventionele schoner zijn.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |