quote:
Op donderdag 31 januari 2008 19:15 schreef Sigmund_Freud het volgende:@ Selang
Ik heb een vraag over de diverse Ishare trackers.
Mochten de koersen de komende maanden wereldwijd dalen naar instap niveau dan ben ik van plan 2 trackers te kopen.
iShares S&P 500 en iShares S&P euro 350
Twee zaken zijn mijn nog onduidelijk
De iShares S&P 500 is zowel verkrijgbaar op de NYSE (113812) als op de AEX (44532). Ik snap dat er verschil is liquiditeit (al is dit verwaarloos bij een buy and hold strategy), en in aan en verkoop kosten. Maar mijn vraag is de eerste is natuurlijk genoteerd in dollars. Afgezien van dollar - euro omwissel kosten maakt dit toch geen verschil ? Ik bedoel de dollar exposure zit toch in de amerikaanse activiteiten van de bedrijven zelf en niet in de notering van deze tracker ?
Dat is correct. Als je terugrekent naar euros dan zouden ze hetzelfde moeten doen.
Waarschijnlijk is er wel een juridisch verschil omdat ze op verschillende beurzen in verschillende landen staan genoteerd maar kwa opbrengst zou er geen verschil moeten zijn.
quote:
De iShares S&P euro 350 (104433) verkies ik vanwege de grotere spreiding boven de diverse iShares DJ STOXX varianten. Deze hebben zoals genoemd door Selang het nadeel dat vaak 15 % van het vermogen in slechts 4 a 5 bedrijven zit. De iShares S&P euro 350 is voor als nog nog niet genoteerd aan de AEX. Als ik heb zoek in binck valt hij onder de categorie 'aandelen' en niet onder 'trackers' (is dit een foutje van binck ?) genoteerd aan de AMEX (American Stock Exchange) . Hier dus weer hetzelfde verhaal over de notering in dollars. Dit maakt toch niets uit of ben ik nou gek ?
Je kunt deze tracker inderdaad gewoon op de Amerikaanse beurs kopen en dat zou geen verschil moeten maken.
Kosten van deze tracker zijn wel relatief hoog (0,6%, al is dat nog steeds een stuk lager dan de meeste active managed funds)
Edit: ik heb nog een andere gevonden: Vanguard European ETF (VGK). Expense ratio = 0,12%. Deze volgt de MSCI Europe index. Maakt nauwelijks uit, je kunt de grafieken vrijwel op elkaar leggen.
quote:
Verder heb ik nog een vraag na het lezen van het boek "Stock on the long run". Ik weet niet welke editie jij hebt maar in versie drie wordt een hoofdstuk gewijd aan de internet hype en dergelijke. Verder schrijft de auteur in deze editie dat er verschillende factoren van de laatste 30 jaar zijn te onderkennen die waarschijnlijk een negatieve invloed hebben op het absolute rendement. Wat dus ook betekend dat de P-E niet rond de 14 - 15 moet liggen om gemiddeld te zijn maar iets daarboven, lage 20ers.
De redenen hiervoor kun je waarschijnlijk zelf wel bedenken: stabiele economie (stabiele inflatie etc.), lagere transactie kosten, gewijzigd belasting stelsel, enzo.
Hij maakt ook het punt dat gezien de superieure performance van aandelen in de afgelopen ~150 jaar deze wellicht teveel risk premium hebben bevat en daarom misschien wel terug moeten naar een lagere earnings yield (=structureel hogere P/E). Maar hier zijn de meningen over verdeeld.
quote:
De vraag is als volgt:
Ik weet dat historische beurs informatie geld kost, maar zijn er mogelijkheden de E-P van de beurs van vandaag bepalen. De E-P van de diverse aandelen lijkt me beschikbaar, het kan dus niet meer zijn als een beetje spelen met excel. Maar goed als het zo makkelijk dan staat het ook vast wel op een of andere website. Daarnaast, hoe weet je welk beurs stand bij een bepaalde E-P hoort. In je post heb je het eens gehad over een S&P 500 van 1300 punten. Waar heb je dat uit afgeleid. Welke S&P 500 hoort bijvoorbeeld bij een E-P van 18 a 19 ?
Er zijn veel gratis bronnen waar je P/E van aandelen kunt vinden, o.a. Yahoo Finance, Google Finance etc. Dan zijn er diverse betaalde diensten zoals Morningstar etc. Als je even googled dan vind je de informatie wel. Ook Binck heeft onder 'kerngetallen' koerswinst verhouding op hun site staan (klopt vaak geen hol van).
Het grootste probleem is niet het vinden van informatie maar het bepalen hoe accuraat het is. Het beste is gewoon het jaarverslag van de betreffende ondernemingen downloaden en zelf je eigen cijfers genereren. Maar ja, dat kost wel tijd. Eén van de dingen waar je mee moet uitkijken is dat vaak de
forward P/E wordt gegeven, dus de winst die
hopelijk volgend jaar wordt gegenereerd.
Op Morningstar zie ik vandaag een P/E voor de S&P500 van 18.9. Dat is duidelijk hoger dan een tijdje geleden, waarschijnlijk vanwege de sterk gedaalde winsten bij een aantal financials.
[ Bericht 1% gewijzigd door SeLang op 31-01-2008 22:09:18 ]