quote:
Op vrijdag 18 januari 2008 10:40 schreef SpiceWorm het volgende:En dan heb ik nog m'n laatste vraag; wat is dan het verschil tussen AMD en Ahold? Waarom zijn er toen wel aandelen gekocht? Ahold had toen toch ook wel een beetje z'n kansen verspeeld.
Hoewel ik me (nog) niet zo heb verdiept in AMD zijn het twee totaal verschillende situaties. Ik zie beide situaties als volgt. Bij Ahold speelden er voornamelijk de volgende zaken (fundamenteel en markttechnisch)
Fundamenteel1) Ahold had bepaalde 'sideletters' waaruit bleek dat er geen volledige zeggenschap was over één van de deelnemingen verzwegen aan de accountant. Het misleiden van een accountant is een zwaar misdrijf en dit was ook de directe reden voor het aftreden van CEO Cees van de Hoeven en CFO Michiel Meurs. Dit is ook de reden waarom er een tijdje geleden rechtzaken waren tegen deze personen. Hoewel strafrechtelijk een zeer ernstig iets was het een niet-materieel probleem. Het had geen invloed op de winst en er was geen geld verdwenen.
2) Er was een grote Fraude ontdekt bij US Foodservice dat een paar jaar eerder door Ahold was gekocht. Deze fraude liep op tot bijna $ 1 miljard. Het had ook tot gevolg dat alle jaarrekeningen tot een paar jaar terug moesten worden bijgesteld want de winst die daarin was gerapporteerd was in werkelijkheid dus veel lager. Daarnaast ontstond er een acuut financieel probleem, want......
3) Ahold had een enorme schuldenlast opgebouwd ten gevolge van alle overnames die in de voorbije jaren waren gepleegd. Dit was de belangrijkste reden waarom Ahold bijna op de fles ging. Ook zonder die fraude was Ahold uitiendelijk in de problemen gekomen (zei het minder erg).
Markttechnisch4) Door het bovenstaande werd Ahold downgraded tot 'junk' en moesten pensioenfondsen en andere beleggingsinstellingen gedwongen Ahold verkopen (ongeacht de koers) omdat zei per hun eigen statuten geen beleggingen mogen hebben met 'junk' rating. Dit gaf een enorme neerwaardse druk op de koers.
5) Het nieuws viel in een zeer slechte markt. De AEX was voor het bekend worden van het nieuws al in vrije val en stond dicht bij het dieptepunt van 218 (ik meen dat het toen iets van 250 was).
6)Schuldencrisis was in die dagen een wijdverspreid probleem (denk ook aan Getronics, KPN, etc) en na De Grote Daling waren er domweg weinig mensen te vinden die nog geld in zoiets wilden steken. Ook dat drukt natuurlijk de koers.
Waarom dan gekocht?
a) Bij bekend worden van de fraude was het acute faillissement al afgewend. De fraude werd op donderdag bekend en Ahold kreeg toestemming van de Beurs om dit nieuws nog even stil te houden zodat er over het weekend met een consortium van banken aan een overbruggingskrediet kon worden gewerkt. Bij bekendmaking op maandag had een consortium van banken zich al gecommiteerd aan een overbruggingskrediet van enkele honderden miljoenen zodat er een half jaar de tijd was om met een definitieve oplossing te komen. Overigens heb ik na de bekendmaking nog 3 weken gewacht. Er was zoveel in de pers over de Ahold crisis dat ik verwachte dat als er nog ergens een lijk in de kast zat, dat er binnen die tijd wel een insider daarmee naar buiten zou komen. Er kwamen echter geen nieuwe grote dingen aan het licht.
b) Ahold was afgezien van US Foodservice een bedrijf dat operationeel gewoon goed draaide. Het was een geldmachine, maar wel eentje met een schuldenprobleem. Keek je echter naar de waarde door de onderdelen op te tellen dan kwam je op een waarde die zeker 2-3x hoger was dan de actuele koers.
c) En dit is het belangrijkste: Het was een oplosbaar probleem. Als je een geldmachine hebt met een grote schuld, dan doe je een kapitaalinjectie. Dit was bij Ahold eenvoudig te bewerkstelligen met een emissie. Natuurlijk krijg je daarmee een enorme aandelenverwatering en neemt de waarde per aandeel sterk af, maar je kon van tevoren inschatten hoeveel geld er ongeveer nodig was en uitrekenen hoeveel verwatering dat dan gaf en wat na de emissie een fair value per aandeel was. Ik had zelf een emissie van 2-3 miljard ingecalculeerd. Het werd 2,8 miljard.
Er is nog veel meer over te schrijven maar deze post is al veel te lang

Nu AMD (waar ik dus weinig over weet):
De problemen zitten vooral in de technologische achterstand die ze hebben op Intel. Bot gezegd heeft de AMD high end ongeveer dezelfde performance als Intel low-end. De marktprijzen voor gelijke performance moeten gelijk zijn en daardoor zijn de marges van AMD slecht en niet genoeg om de investeringen en R&D terug te verdienen.
Een andere reden is de dure overname van ATI. Het is maar af te wachten of dat zich gaat terugbetalen.
In tegenstelling tot de Ahold situatie zie ik voor AMD niet direct een oplossing. Bij Ahold kon je de oplossing zo uitdokteren, maar bij AMD dus niet. Misschien komen ze over een paar jaar met prachtige producten die at par zijn met Intel, misschien ook niet. Daarnaast is dit ook nog eens een zeer cyclische markt (in tegenstelling tot supermarkten: eten is niet het eerste waarop je bezuinigt).
Ik hoop maar dat ik dit niet voor niets heb getypt. Er is natuurlijk geen hond die zo'n lange post gaat lezen