Zou je het leuk(er) vinden om te leven als de dood niet bestond???
Ik zal vast mijn eigen antwoord geven.
Het lijkt me geweldig! Je zou jezelf tot in het oneindige kunnen blijven ontwikkelen!
Maar dan wel alleen onder een voorwaarde; dat ik ook de eeuwige jeugd zou krijgen.
Het is een wijze les uit een Griekse mythe, al weet ik niet meer welke. Daarin mag een held een wens doen en wenst het eeuwige leven, maar vergeet de eeuwige jeugd, waarna hij tot in de eeuwigheid ouder wordt, aftakeld en ziektes krijgt zonder ooit uit zijn lijden te worden verlost.
Dat lijkt me dus niets...
Maar als je de eeuwige jeugd hebt, hoef je je niet meer voort te planten.
Dus is het ook vrij onzinnig om de mogelijkheid te hebben, dus als het zo was dat we eeuwig zouden leven, zouden we waarschijnlijk ook geen sex kennen, en zouden de verschillen tussen mannen en vrouwen niet bestaan.
(Met oogpunt op het laatste lijkt het mij een steeds idealistischer wereld...)
Maar je zou natuurlijk ook nooit kinderen hebben, en ik kan me voorstellen dat dit voor vele mensen een groot gemis zou zijn...
Dus wat wordt het, dit leven, of eeuwig maar met bepaalde gemissen???
quote:
op 12-30-1999 om 12:24 PM schreef sataN het volgende:
Maar als je de eeuwige jeugd hebt, hoef je je niet meer voort te planten.
Dus is het ook vrij onzinnig om de mogelijkheid te hebben, dus als het zo was dat we eeuwig zouden leven, zouden we waarschijnlijk ook geen sex kennen (..)
Eerlijk gezegd is voortplanten wel de laatste reden waarom ik aan sex doe , je redenatie klopt volgens mij dus ook niet helemaal.
quote:
op 12-30-1999 om 12:54 PM schreef Mark het volgende:
Eerlijk gezegd is voortplanten wel de laatste reden waarom ik aan sex doe, je redenatie klopt volgens mij dus ook niet helemaal.
Indirect wel... waarom denk je dat sex zo'n ultiem genot is voor de mens? Juist, omdat de diertjes die wel van kindertjes maken hielden iets minder snel uitstierven dan degene die niet van kindertjes maken hielden.
Komen we terug op het topic.
De mens zou zich oneindig veel verschillend ontwikkeld hebben als zij onsterfelijk was.
Waarom? omdat alle gedachte alle instincten uit onze overlevingsdrang komen. Voorbeeldje; sex. Je zegt hierboven al dat sex niet meer nodig zou zijn. Als we good ol' Freud er even bijhalen zien we dat alles wat wij denken en maken voortkomt uit onze voortplantingsdrang.
Alle fallussymbolen (eiffeltoren, potlood, bierflesje) in onze maatschappij komen daar vandaan. We zouden compleet anders gaan denken zonder dat instinct.
Een ander instinct is onze angst voor de dood, darwinistisch ook een heel verklaarbaar instinct. Maar zonder die angst voor de dood zou jij deze vraag niet eens gesteld hebben, zou het hele idee van onsterfelijkheid niet eens bij iemand op zijn gekomen. hmm...beetje paradoxaal dit.
Wat ik in ieder geval bedoel is dat je je nooit een mens voor zou kunnen stellen dat onsterfelijk is geevolueerd.
Wat je wel kunt besschouwen is dat wij plotseling allemaal onsterfelijk zouden zijn.
En ik denk eerlijk gezegd dat we het niet aan zouden kunnen. Zoals hierboven beschreven, is onze hele maatschappij, onze hele ethiek, onze hele manier van denken en leven gebaseerd op onze sterfelijkheid. Als dat plotseling onsterfelijk zou worden...ik denk dat dat behoorlijk fout zou gaan.
Anyway, een filosoof (naam vergeten) heeft ooit gezegd dat de eindigheid van het leven het juist de moeite waard maakt.
Want als het leven oneidig zou zijn dan zou je ook geen beweegredenen hebben, geen enkele handeling zou noodzakelijk meer zijn.
quote:
op 12-30-1999 om 02:03 PM schreef risk one het volgende:
Anyway, een filosoof (naam vergeten) heeft ooit gezegd dat de eindigheid van het leven het juist de moeite waard maakt.
Want als het leven oneidig zou zijn dan zou je ook geen beweegredenen hebben, geen enkele handeling zou noodzakelijk meer zijn.
Als je aanvaard dat die oneindigheid er is, dan doe je er inderdaad veel beter aan om dat uit te buiten en er een betekenis aan te geven. Maar ik vind niet dat je kan stellen dat als je onstervelijk zou zijn, er geen handelingen meer zouden zijn die naadzakelijk waren. Hoe weet jij dat en hoe kan jij dat inschatten?? Ben je zelf ooit onstervelijk geweest, of ken je zo iemand die je zijn ervaring heeft verteld??
Het lijkt me een hel om onstervelijk te worden maar niet om het te zijn. En evolutie gaat heel onmerkbaar, dus het zou nog wel een tijdje duren voor de sex er echt helemaal uit is...
Misschien evolueren we zelfs al naar een veel langere (gezonde) levensspanne of onstervelijkheid. We hebben nu alleen nog het probleem van de nieuwe aanwas en de beperkte Lebensraum.
[/quote]
Nou, en daarom gaan we denk ik langzamerhand dat steeds minder sexen!
Oke, als het dan niet kan om met z'n allen onsterfelijk te worden, dan kan je dus ook in het hiernamaals, of in een andere wereld nooit onsterfelijk, of zo je wil tot in het einde der dagen levend, worden!
Dat betekend dus dat wanneer wij mensen niet kunnen functioneren zonder vooruitzicht op de dood, we ons nooit zouden kunnen handhaven in de hemel?
Maar je leeft dus eeuwig, dus die argumenten zijn niet relevantquote:Op zaterdag 13 maart 2004 12:06 schreef N_I_ het volgende:
Je kunt niet eeuwig leven (al zou de mens het kunnen) omdat de zon en de aarde niet eeuwig zijn. De zon raakt op en ontploft op het einde en neemt de aarde met zich mee.
Dat subforum bestond in '99 nog nietquote:Op zaterdag 13 maart 2004 14:35 schreef InTrePidIvity het volgende:
En hoort deze eigenlijk niet thuis in Wetenschap, Filosofie & Levensbeschouwing???
Goeiemorgen, wat is dit inderdaad voor topic-kickquote:Op zaterdag 13 maart 2004 14:36 schreef Henk_Glimlach het volgende:
[..]
Dat subforum bestond in '99 nog niet
quote:Op zaterdag 13 maart 2004 14:38 schreef InTrePidIvity het volgende:
[..]
Goeiemorgen, wat is dit inderdaad voor topic-kick![]()
4 jaar oud, dit topic is bijna verjaard zeg
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |