Wilders simplistisch, gevaarlijk en onnozelBron :
Dag/columnHet onbehouwen en provocerende gedrag van Wilders vertoont sterke parallellen met dat van een radicale moslim, die de PVV-leider zegt te bestrijden. Beiden werpen zich op als het geweten van datgene wat zij denken te moeten verdedigen in onze naam. Wilders zegt het op te nemen voor de Nederlandse normen en waarden. De radicale moslims verdedigen te vuur en te zwaard de ware islam zoals God het in hun ogen heeft bedoeld. Ondanks de grote verschillen die er zijn, hebben zij ook een aantal dingen gemeen. Beiden koesteren de stille wens dat het tot een treffen komt tussen moslims en niet-moslims in de Nederlandse samenleving. Die gedeelde wens mag volgende week als de film van Wilders uitkomt niet de vader van de gedachte worden.
Wilders bedient zich van eenzelfde soort felle retoriek en claimt net als radicale moslims de waarheid over de islam. Beiden hebben een weinig geletterde achterban, die snel geneigd is tot emotioneel en impulsief handelen en heeft niet het geduld de zaken rationeel te benaderen. Net als in elke andere monotheïstische religie is er een stroming binnen de islam, die de heilige teksten in de koran in de tijd blijft interpreteren en praktiseren waarin het geschreven is. De aanhangers van Wilders hebben er een slechte gewoonte van gemaakt om de teksten uit de koran volledig uit hun context te halen om hun gelijk te bewijzen hoe slecht de islam en moslims wel niet zijn in hun ogen. De radicale moslims gebruiken dezelfde koran om geweld te rechtvaardigen tegen andersdenkende moslims en niet-moslims.
Door alleen de negatieve eigenschappen van een individu, bevolkingsgroep of religie te belichten, kan je van elk mens een moordenaar maken en is elke religie een haatcampagne tegen ongelovigen. Zo kan je van elk heilig boek een Donald Duck of Mein Kampf maken. Wat Wilders doet, is simplistisch, gevaarlijk en onnozel. De radicale moslims bewijzen de islam en moslims geen dienst door het woord van God met fysiek geweld en zelfmoordaanslagen aan de man te brengen. Dat is in strijd met het vredelievende karakter van de islam. Ik weiger mij erbij neer te leggen als gematigd, liberaal denkende moslim dat de islam in de kern intolerant, vrouwonvriendelijk en homovijandig is. Zo sta ik niet in het leven. Wilders bewijst de Nederlandse samenleving geen dienst door een klimaat van angst te creëren tegen de islam.
Wat Geert Wilders doet, is de negatieve aspecten van de islam oneindig uitvergroten en vervolgens zegt hij tegen zijn moslimvreemde achterban: “Kijk eens wat ik heb gevonden aan negativiteit over de islam die de negatieve beeldvorming over de islam en moslims in de wereld rechtvaardigen.” Het positieve laat hij volledig buiten beschouwing. Op deze wereld leven ruim 1,2 miljard moslims. Als de islam de religie van haat is, was de wereld toch één groot bloed bad geweest. Het vergt moed om te zeggen en vooral kennis om te weten, daar waar extremistische moslims prominent aanwezig zijn op het wereldtoneel, allerlei duistere politieke en economische machtsspelletjes van het Westen altijd een rol lijken te spelen. Moslims zijn ook mensen en mensen zijn niet vies van macht en geld.
Het vergt ook de nodige moed en kennis om te weten dat Geert Wilders een felle tegenstander is van de islam en tegen de aanwezigheid van moslims in dit land en tegelijkertijd uitgesproken pro-Israël. Die twee zaken verdragen elkaar niet. Als Geert Wilders meent dat de radicale islam een gevaar is voor de Nederlandse democratie en in strijd is met de Nederlandse waarden en normen, dan moet hij ook erkennen dat de ideologie van christenfundamentalisten in de VS en de radicale opvattingen van extremistische joden in Israel een even zo grote bedreiging vormen voor het seculiere karakter van vrije samenlevingen als de onze. In dit land wordt Dries van Agt bedreigd door de vrienden van Israel. Niet door moslims. Zij lezen niet de koran, maar de Bijbel of Thora. Moeten we die twee heilige boeken dan ook niet verbieden, Geert Wilders?
Wetende dat Bush in zijn State of the Union uitspraken uit de Bijbel heeft gebruikt om de aanval op Irak te rechtvaardigen, wordt het dan niet eens tijd om de Bijbel te verbieden? Nee, want de daden van een individu kan en mag je niet een heel volk of geloofsgemeenschap in de schoenen schuiven. Ik heb het al vaker gezegd en geschreven. De intenties van Wilders zijn niet zuiver en nooit geweest. Dan rijst onmiddellijk de vraag. Moeten wij de actie van een omstreden politicus als Geert Wilders, met zijn omstreden film over de koran, die de Nederlandse samenleving veel schade kan berokkenen in binnen- en buitenland zonder meer accepteren, omdat uitgerekend deze man met tegenstrijdige uitspraken en bedoelingen, beweert dat hier de vrijheid van meningsuiting in het geding is. Mijn antwoord heeft u al.
Een van de grootste uitdagingen waar de vrije Nederlandse samenleving voor staat, is hoe om te gaan met politici als Wilders, die het fatsoen en de beleefdheid missen om andersdenkenden in hun waarde te laten en daarmee dezelfde fout begaan als radicale moslims, die zij dus zeggen te bestrijden. Ik moet weinig hebben van grootmoefti’s uit Syrië of Irak. Maar ik moet ook heel weinig hebben van een politicus die aan het hoofd staat van een partij die zegt op te komen voor de vrijheid van alle Nederlanders en tegelijkertijd alle rechten en vrijheden van moslims in dit land wil inperken. Voor mij is dat van hetzelfde laken een pak. Dat is waarom ik nooit de telegraaflezende aanhangers van Wilders heb begrepen. Zij denken de Nederlandse normen en waarden te verdedigen door Wilders te steunen. Tegen hen zeg ik: Slaap zacht!