abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_56087808
Wij willen graag naar Friesland verhuizen, zijn hier nog Leeuwarders/ mensen uit Drachten?
Of zouden jullie ons een ander dorp aanraden?

We wonen momenteel in Noord-Holland en willen hier vandaan, en ons in Friesland vestigen.
Leeuwarden vinden we een héél leuke stad.

Iemand nog leuke (of minder leuke) tips voor wanneer je vanuit een andere plek in Nederland --> Friesland verhuisd?

Alvast bedankt!
Groetjes van Liss
pi_56087906
Boer, verhuis je de trekker mee
pi_56087951
Nog niet dus....... en moet ik me nu op een inburgeringscursus gaan voorbereiden Daywalkur?
Groetjes van Liss
pi_56088238
Ik zal zeggen, probeer alles buiten Leeuwarden te vermijden. Daar buiten wonen vooral mensen met boerengewoontes en praten ook vaak Fries. Dus als je brood wilt halen bij de lokale bakker, dan heb je kans dat ze weigeren om Nederlands tegen je te praten. Wat mij vaak genoeg is gebeurd.

Drachten is een redelijke dorp. Beetje saai, valt weinig te doen. Zal daar persoonlijk niet gaan wonen.

Leeuwarden is wel te doen. Het is een 'net-geen' stad. Je hebt alle voorzieningen van een stad, maar het heeft net niet dat amsterdamse/rotterdamse/utrechtste beleving van een stad. In weekenden en savonds is het wel gezellig, dat dan weer wel. Leeuwarden heeft ook genoeg wijken die zeg maar net 'buiten' de stad zitten, zoals camminghaburen. Echt het dorpsgevoel zal je alleen niet krijgen. Als je dat leuk vind, dan kan je ook zoeken naar dorpen om Leeuwarden heen. Leeuwarden is niet zo groot, dus je bent zo weer in Leeuwarden. Het openbaar vervoer buiten Leeuwarden is niet zo super. Lange wachttijden zeg maar. Mocht je in Leeuwarden willen gaan wonen, dan zal je wijken als Bilgaard, Vrijheidswijk en Schieringen vermijden.
  † In Memoriam † woensdag 16 januari 2008 @ 22:41:38 #5
138647 Sebasser
Sugar coated sweetness.
pi_56088241
quote:
Op woensdag 16 januari 2008 22:34 schreef DaYwALKuR het volgende:
Boer, verhuis je de trekker mee
Wah voor kleur tractor hedde gij?
pi_56088520
quote:
Op woensdag 16 januari 2008 22:41 schreef Sebasser het volgende:

[..]

pi_56088760
Dank je DTB, goede info.

Wat is voor kinderen een leuke buurt om op te groeien (en evengoed < 15 min fietsen van het centrum) ?
Groetjes van Liss
pi_56089089
Je wilt zeker weten niet in een dorp? want ik als niet Fries had het toch zeker toen ik nog wat jonger was super naar mijn zin in Friesland, al kwam ik uit Nieuwengein.
pi_56089162
quote:
Op woensdag 16 januari 2008 22:41 schreef Sebasser het volgende:

[..]

Dat is geen Fries, hoor..

Tsjonge jonge, moet ik alles dan weer vertalen ofzo?

Wat foar kleur trekker ha jo?
  † In Memoriam † woensdag 16 januari 2008 @ 23:05:11 #10
138647 Sebasser
Sugar coated sweetness.
pi_56089226
quote:
Op woensdag 16 januari 2008 23:03 schreef Matje-1989 het volgende:

[..]

Dat is geen Fries, hoor..

Tsjonge jonge, moet ik alles dan weer vertalen ofzo?

Wat foar kleur trekker ha jo?
Ga slapen.
pi_56089292
Ja op zich wil ik ook wel naar een dorp mits het op korte afstand van bv leeuwarden is (of een andere stad/groot dorp) ik wil wel dat ik keuzemogelijkheden heb en dan bedoel ik qua winkels voor mijn boodschappen, qua kroegen/ eettentjes, en ook wbt bv basisscholen.

Niet dat er in de straal van 30 km geen ander zit maar een dorpje op zich mwoah ik denk dat dat nog best leuk kan zijn, Al hoop ik wel dat ik als import ook wel een beetje wordt geaccepteerd natuurlijk....
Groetjes van Liss
pi_56089589
quote:
Op woensdag 16 januari 2008 22:53 schreef F-liss het volgende:
Dank je DTB, goede info.

Wat is voor kinderen een leuke buurt om op te groeien (en evengoed < 15 min fietsen van het centrum) ?
Westeinde is wel een redelijke wijk waar je kan wonen, staan wel leuke huizen. Het straalt alleen niet gezelligheid af. Denk wel dat je minimaal 15 minuten moet fietsen.

Ietsjes aan het westen van de Schrans (straatnaam) kan je ook lekker wonen. Heel dicht bij het station en centrum. Staan ook wel leuke huizen. Zal alleen niet te ver naar het westen gaan tov de Schrans, daar is het minder leuk om te wonen. Ook vrij oude huizen. Dus kan beter dichtbij de Schrans wonen.

Net aan het westen van het centrum kan je ook prima wonen. Heet geloof ik Westerparkwijk. Volgens mij zit Oranjewijk daar ook in de buurt. Zit veel tuintjes vlakbij, dus veel natuur. Leuk voor de kids.

Vlakbij de Groningerstraatweg en Bleeklaan (oftewel tussen het voetbalstadion en het centrum in), kan je ook leuk wonen.
pi_56089658
Ik heb 5 jaar in Makkum gewoond, super leuk dorp vond ik altijd zelf, 3 basisscholen, 2-3 supermarkten en winkels als aldi-lidl-AH zijn op 10km afstand.
En in de zomer echt super gezellig met alle toeristen, heerlijk bij het strand.

LWD is op 35-40km afstand half uurtje dus, Sneek is 20km. dus dat valt allemaal wel te doen. Er is hier toch nooit file
pi_56089726
quote:
Op woensdag 16 januari 2008 23:05 schreef Sebasser het volgende:

[..]

Ga slapen.
Nee, en hedde gij is zover ik het weet een Brabants deel van hun accent.
pi_56089784
quote:
Op woensdag 16 januari 2008 23:01 schreef dynamiet het volgende:
Je wilt zeker weten niet in een dorp? want ik als niet Fries had het toch zeker toen ik nog wat jonger was super naar mijn zin in Friesland, al kwam ik uit Nieuwengein.
Dat is ook niet zo moeilijk. Nieuwegein is ook niet leuk om te wonen. Erg verpauperd allemaal. En letterlijk niks te doen. Overigens zijn de mensen in de dorpen van Friesland wel aardig. Wordt ook altijd gedag gezegd in de bus (op 1 na).
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')