abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_3318523
We zitten hier met een probleem met een PO.

Je vindt het op deze site:
http://www.math.rug.nl/didactiek/kansenoptv/KansenOpTv.htm

Je speelt dus een spel met drie deuren. achter 1 van de 3 staat een mooie auto. Je kiest dus een deur. Dan gaat 1 van de foute deuren open. Wat doe je? blijf je bij je originele deur, of wissel je?

We hebben het nagerekend mbv een programma op de GR, je moet dus wisselen, dan heb je een kans van 2/3 dat je hem goed kiest. Dit klopt exact. Maar we kunnen geen goede redenatie bedenken..

En waarom is het zo moeilijk voor mensen om dit te begrijpen?

pi_3318540
Dit 3 deuren probleem staat in NL bekend als de Willem Ruis selectie. Ik heb geen tijd om de hele verklaring neer te pennen, maar je zou op deze naam kunnen zoeken.
Beter een baas onder je duim, dan tien bovenop
Trekt bij warm weer een poncho aan
pi_3318581
quote:
Op Wednesday 27 February 2002 09:26 schreef Lucille het volgende:
Dit 3 deuren probleem staat in NL bekend als de Willem Ruis selectie. Ik heb geen tijd om de hele verklaring neer te pennen, maar je zou op deze naam kunnen zoeken.
inderdaad was er wat te vinden:
http://www.fi.uu.nl/toepassingen/00066/Ruis.html

Maar de technische uitleg zijn we nog bezig uit te googlen... Op deze link kun je het spel spelen, het werkt wat handiger dan de applet op de eerst genoemde site.

En het bewijs+oplossing:
http://www.io.com/~kmellis/monty.html

[Dit bericht is gewijzigd door neographikal op 27-02-2002 09:37]

woensdag 27 februari 2002 @ 09:36:27 #5
12762 IllOgical
Not yet defenestrated
pi_3318614
Zoek eens naar "The Monty Hall Paradox" op internet. Onder deze naam staat je probleem ook bekend

// Edit: ok reeds genoemd

[Dit bericht is gewijzigd door IllOgical op 27-02-2002 09:49]

What you don't know won't hurt you, but it will certainly amuse a lot of people.
  woensdag 27 februari 2002 @ 09:37:59 #6
14837 Metamorphozis
Voor de duidelijkheid
pi_3318628
O dit is wel cool, dit heb ik een paar maanden terug op school gehad.

Er zijn drie deuren, zeg A, B en C. Laten we zeggen dat de kandidaat in de eerste instantie deur A kiest. De kans dat hij de goede deur heeft is 1/3, de kans dat de auto achter deur B of C staat is 2/3.

Vervolgens opent de quizmaster deur B of C. Laten we zeggen deur B(als je deur C wilt, copy paste je dit stuk en vervang je B door C ). Op het moment dat hij dit doet blijft de kans gelijk op winst voor de deur waar je voor staat, die is nog steeds 1/3. De overgebleven deur C heeft dan een winstkans van 1 - 1/3 = 2/3.

[url=http://edrumpicsite.flappie.nl]http://edrumpicsite.flappie.nl[/url] Voor foto's + commentaar van/over electronische drumstellen!
pi_3318631
quote:
Op Wednesday 27 February 2002 09:36 schreef IllOgical het volgende:
Zoek eens naar "The Monty Hall Paradox" op internet. Onder deze naam staat je probleem ook bekend
hadden we ook al gevonden, check mn post hierboven maar toch bedankt. Als we niet hadden geweten dat het het Willem Ruis probleem had geheten hadden we het niet kunnen vinden
pi_3318663
In google vind ik met de zoekopdracht "drie deuren" trouwens ook wel genoeg...
pi_3318695
quote:
Op Wednesday 27 February 2002 09:37 schreef Metamorphozis het volgende:
O dit is wel cool, dit heb ik een paar maanden terug op school gehad.

Er zijn drie deuren, zeg A, B en C. Laten we zeggen dat de kandidaat in de eerste instantie deur A kiest. De kans dat hij de goede deur heeft is 1/3, de kans dat de auto achter deur B of C staat is 2/3.

Vervolgens opent de quizmaster deur B of C. Laten we zeggen deur B(als je deur C wilt, copy paste je dit stuk en vervang je B door C ). Op het moment dat hij dit doet blijft de kans gelijk op winst voor de deur waar je voor staat, die is nog steeds 1/3. De overgebleven deur C heeft dan een winstkans van 1 - 1/3 = 2/3.

Hmmmmm.... ik snap hoe je hieraan komt, maar hangt het er niet vanaf HOE je hier tegenaan kijkt???

Er word tenslotte 1 deur voor je weggehaald.... je moet dan kiezen uit 2 deuren..... fifhty-fifthy zou ik logischerwijs zeggen.....

Maar als een wiskundig progje het voor je heeft uitgerekent, dan zal je wel gelijk hebben... Je uitleg klinkt feilloos.

woensdag 27 februari 2002 @ 09:46:53 #10
23559 -Witlof-
Echt een hele, hele forse
pi_3318717
quote:
Op Wednesday 27 February 2002 09:44 schreef -POEP- het volgende:

[..]

Hmmmmm.... ik snap hoe je hieraan komt, maar hangt het er niet vanaf HOE je hier tegenaan kijkt???

Er word tenslotte 1 deur voor je weggehaald.... je moet dan kiezen uit 2 deuren..... fifhty-fifthy zou ik logischerwijs zeggen.....

Maar als een wiskundig progje het voor je heeft uitgerekent, dan zal je wel gelijk hebben... Je uitleg klinkt feilloos.

Ik begrijp het ook nog niet, kan iemand me het even heel duidelijk uitleggen?
Whoppaaa
pi_3318719
quote:

[..]

Het gaat er om dat er in 1 van de 2 gevallen voorkennis is. En die extra informatie geeft je een verdubbeling van de kans.
Beter een baas onder je duim, dan tien bovenop
Trekt bij warm weer een poncho aan
  woensdag 27 februari 2002 @ 09:47:48 #12
21212 XtoX
Timeless Life
pi_3318731
De kans dat je de eerste deur goed hebt is 1/3.
De kans dat je dus bij de eerst keuze er naast zit is 2/3.
!De grootste kans is dus dat je er naast zit!

Als je dus een foute deur kiest (2/3 kans) dan gaat daarna d andere foute deur open. Er blijven dan twee deuren over de in eerste instantie (foute deur) door gekozen en de goede deur. Je dus het beste switchen. Dit is in 2/3 van de gevallen.
Als je dus de goede deur (1/3 kans) meteen kiest dan gaat daarna n van de foute deuren open. Een andere foute deur blijft, je weet dit niet en zal switchen. Je zit er dan naast en verliest. De kans echter dat dit gebeurd is maar 1/3 tegenover een winstkans van 2/3.

1/3 x 1/2 = 0.1666
2/3 x 1/2 = 0.3333

Discover the truth, it's still out there.
  † In Memoriam † woensdag 27 februari 2002 @ 09:51:02 #13
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_3318771
quote:

[..]

pcies!

Die deur die je niet hebt gekozen, had 1/3 procent kans en na wegvallen van foute deur, doe je een herberekening en kom je op 50% uit.

Dan moet je diezelfde herberekening ook op de deur loslaten waar je voorstaat, die vervolgens ook op 50% komt.

Er veranderd dus niets.

Die logica dat je moet ruilen is in dezelfde categorie van als ik geld uitgeef, hou ik meer over.

pi_3318894
quote:
Op Wednesday 27 February 2002 09:46 schreef Lucille het volgende:
Het gaat er om dat er in 1 van de 2 gevallen voorkennis is. En die extra informatie geeft je een verdubbeling van de kans.
Ach so.... ik snapte de oplossing wel, maar enige onderbouwende uitleg ontbrak nog.

Eigenlijk is het heel makkelijk uit te leggen. Vergroot de schaal maar eens.

Als je bijvoorbeeld de keuze moet maken uit 100 deuren. Vervolgens haal je 98 verkeerde deuren weg.... het zou dan wel erg stom zijn als je die andere deur niet zou nemen.

Of maakt dit het niet duidelijker?

pi_3325518
Nadat er 1 foute deur is opengegaan, zijn er nog maar twee mogelijkheden voor de twee andere deuren:

deur 1: goed // deur 2: fout
deur 1: fout // deur 2: goed

Als je aanvankelijk voor deur 1 koos, heb je 50% kans dat je de goede hebt. En hetzelfde geldt als je deur 2 had gekozen.

Volgens mij maakt het dus niet uit of je van deur verandert.

pi_3325633
2/3 klopt niet: In de eerste situatie heb je een kans van 1 op de drie dat je de goeie hebt, dus 1/3. in de tweede situatie (als een deur al open is) heb je een kans van 1 op de twee dat je de goeie heb, dus 1/2. In totaal is je kans dus 1/3+1/2= 5/6
dus geen 2/3: je heb namelijk niet twee keer de keuze uit vier deuren: Dat van mij is wel goed, want we hebben het nu bij wiskunde over kansberekening en we hebben precies hetzelfe probleem opgelost.
If I die before I wake, pray the lord my soul to take......
  woensdag 27 februari 2002 @ 18:21:59 #17
14837 Metamorphozis
Voor de duidelijkheid
pi_3325646
O jee...

Je staat voor een deur. De kans dat die het is is 1/3. Het maakt niet uit wat iemand doet, dat blijft hetzelfde toch?

Als iemand een deur open doet, dan verandert die kans toch niet????

De kans op deur A blijft gelijk, gewoon 1/3. De deur die over blijft nadat er ntje open is gegaan heeft dan een kans van 2/3.

[url=http://edrumpicsite.flappie.nl]http://edrumpicsite.flappie.nl[/url] Voor foto's + commentaar van/over electronische drumstellen!
pi_3325698
quote:
Op Wednesday 27 February 2002 18:21 schreef badje het volgende:
2/3 klopt niet: In de eerste situatie heb je een kans van 1 op de drie dat je de goeie hebt, dus 1/3. in de tweede situatie (als een deur al open is) heb je een kans van 1 op de twee dat je de goeie heb, dus 1/2. In totaal is je kans dus 1/3+1/2= 5/6
dus geen 2/3: je heb namelijk niet twee keer de keuze uit vier deuren: Dat van mij is wel goed, want we hebben het nu bij wiskunde over kansberekening en we hebben precies hetzelfe probleem opgelost.
[offtopic]
goedzo badje.. je hebt dus toch opgelet..
[/offtopic]

ik ben me trouwens nog aan et bedenken wat et nu moet zijn

woensdag 27 februari 2002 @ 20:38:05 #19
14837 Metamorphozis
Voor de duidelijkheid
pi_3327394
quote:
Op Wednesday 27 February 2002 18:21 schreef badje het volgende:
Dit verhaal klopt niet.

Je telt kansen van (volgens jou) twee verschillende situaties bij elkaar op. Dat kan helemaal niet! Dat jij kansberekening op de middelbare school hebt zegt niet automatisch dat je gelijk hebt. Ik studeer wiskunde aan de VU, maar dat is geen argument om aan te tonen dat ik gelijk heb.

Je hebt drie deuren. A, B en C.

Je hebt een kans van 1/3 dat de auto achter n van die deuren staan.

Je kiest deur A, dan is de kans dat de auto achter die deur staat 1/3 en de kans dat ie niet achter die auto staat 2/3.
Als iemand verklapt dat achter deur B de auto niet staat, dan BLIJFT de kans nog steeds 1/3 dat de auto achter deur A staat en de kans dat de auto achter deur B of C staat is nog steeds 2/3. Je weet nu al dat de auto met een kans van 0,0 achter deur B staat, dus moet deur C een kans hebben van 2/3.

Je moet het denk ik met de volgende situatie verglijken. Je kiest n lot uit een miljoen loten, waarvan er ntje wint.
De kans dat jij wint is n miljoenste. De kans dat dat lot het is ontiegelijk klein. Het maakt niet uit wat iemand anders doet met andere loten, het is gewoon ontiegelijk klein.
De kans is ontiegelijk groot (namelijk 999999 miljoensten) dat n van de andere loten het winnende lot is. Je weet dus praktisch zeker dat jouw lot niet zal winnen.
Als iemand WEET welk lot het is en vervolgens 999998 niet winnende loten uit de overige loten trekt, terwijl je wel wist dat de kans ontiegelijk groot was dat ie daar tussen moest zitten, is de kans ontiegelijk groot dat dat ene lot wat over blijft van de overige loten het winnende lot is.

Het zou wat andes zijn als iemand willekeurig 999998 loten zou trekken die het niet waren. Maar in dit geval weet de quizmaster al welke het is en welke niet. De kans is in dit geval namelijk 0,0 dat de quizmaster per ongeluk de deur open doet waar de auto achter staat, of het lot trekt die wint.

pi_3327501
quote:
Op Wednesday 27 February 2002 09:47 schreef XtoX het volgende:

Als je dus een foute deur kiest (2/3 kans) dan gaat daarna d andere foute deur open. Er blijven dan twee deuren over de in eerste instantie (foute deur) door gekozen en de goede deur. Je dus het beste switchen. Dit is in 2/3 van de gevallen.
Als je dus de goede deur (1/3 kans) meteen kiest dan gaat daarna n van de foute deuren open. Een andere foute deur blijft, je weet dit niet en zal switchen. Je zit er dan naast en verliest. De kans echter dat dit gebeurd is maar 1/3 tegenover een winstkans van 2/3.

1/3 x 1/2 = 0.1666
2/3 x 1/2 = 0.3333

.
pi_3327548
Rekening houdend met de algemene relativiteitstheorie kom ik op een kans van 2/3 - 0,8*10^(-13) om 1/3 + 0,6*10^(-13). De overige 0,2*10^(-13) zijn verdwenen in de intrinsieke energie van de ruimtetijdsstructuur.
Wittgenstein
pi_3327672
Oke ik zal proberen het uit te leggen.

de quizmaster opent niet een willekeurige deur, maar altijd een deur die aan de volgende twee voorwaarden voldoet:
1. achter de deur mag de auto niet staan.
2. het moet n van de overblijvende deuren zijn (dus de deur die de kandidaat niet heeft gekozen).

Ik ga er van uit dat de auto achter deur c staat.

Kandidaat kiest deur A
Quizmaster opent deur B
Kandidaat switch: wel prijs
Kandidaat switch niet: geen prijs

Kandidaat kiest deur B
Quizmaster opent deur A

Kadidaat kiest deur C
Quizmaster opent deur A (of B)
Kadidaat switch: geen prijs
Kadidaat switch niet: wel prijs

dus bij switchen heb je een kans van 2/3

Ik hoop dat je er wat mee kan

pi_3327697
quote:
Op Wednesday 27 February 2002 20:46 schreef Koekepan het volgende:
Rekening houdend met de algemene relativiteitstheorie kom ik op een kans van 2/3 - 0,8*10^(-13) om 1/3 + 0,6*10^(-13). De overige 0,2*10^(-13) zijn verdwenen in de intrinsieke energie van de ruimtetijdsstructuur.
Klein beetje kansloos.
pi_3328712
Ook kansloos om een discussie te houden over een feit. Helemaal nu zelfs de grootste kneuzen het snappen...
Blaat het niet dan schaadt het niet
  woensdag 27 februari 2002 @ 22:22:52 #25
11923 I.R.Baboon
Schaterlachend langs ravijnen.
pi_3329395
Ik heb vorig jaar op de universiteit in groningen een hele les over dit probleem gehad... maar uitleg ben ik inmiddels vergeten. Het is zo.
Het gaat slecht, verder gaat het goed.
pi_3329443
quote:
Op woensdag 27 februari 2002 22:22 schreef I.R.Baboon het volgende:
Ik heb vorig jaar op de universiteit in groningen een hele les over dit probleem gehad... maar uitleg ben ik inmiddels vergeten. Het is zo.
Nou, dan heb je in ieder geval het belangrijkste onthouden!
pi_3333264
quote:
Op woensdag 27 februari 2002 22:24 schreef bruut het volgende:

[..]

Nou, dan heb je in ieder geval het belangrijkste onthouden!

het is en blijft nou eenmaal vreemd ik snap idd dat mensen denken een half, zo ben ik eerst ook begonnen
pi_3335586
quote:
Op donderdag 28 februari 2002 09:58 schreef neographikal het volgende:

[..]

het is en blijft nou eenmaal vreemd ik snap idd dat mensen denken een half, zo ben ik eerst ook begonnen

Ik ook. Maar toen was ik een klein Koekepannetje, voor f4,95 van Fisher-Price.
Wittgenstein
pi_3344767
2/3 kans klopt wel...
De redenatie over blijvende 1/3 kans klopt wel, maar de uitleg is brak imho.
Dat er een foute deur geopend wordt moet je meenemen, en dan wordt het ineens logisch... voor mij dan..

Poging van mij om het te beredeneren...

3 deuren, (a) (b) (c), elk 1/3 kans.

Je kiest (a), 1/3 kans op goed.

Dan wordt er een foute geopend, de kans dat jou gekozen deur (a) fout is is 2/3
de kans dat de andere deur de enig overgebleven foute is is dus 1/3

De andere deur die nog geopend kon worden heeft dus 2/3 kans dat het NIET de enig overgebleven foute is.
de enige andere die niet geopend kon worden is de deur die jij NIET gekozen hebt.

-> 2/3 kans dat dat de goede is

[Dit bericht is gewijzigd door Norjee op 01-03-2002 00:28]

vrijdag 1 maart 2002 @ 11:11:19 #30
14837 Metamorphozis
Voor de duidelijkheid
pi_3347510
quote:
Op vrijdag 01 maart 2002 00:20 schreef Norjee het volgende:
2/3 kans klopt wel...
De redenatie over blijvende 1/3 kans klopt wel, maar de uitleg is brak imho.
Dat er een foute deur geopend wordt moet je meenemen, en dan wordt het ineens logisch... voor mij dan..
Je vertelt nu niks nieuws en ik denk niet dat je het beter uitlegt dan de meesten hier.
Er zullen nog steeds mensen zijn die zeggen; wat een onzin, je hebt toch gewoon twee deuren, dus de kans dat jij de goede hebt is dan gewoon de helft?
  zaterdag 2 maart 2002 @ 08:54:27 #31
12762 IllOgical
Not yet defenestrated
pi_3358976
quote:
Op vrijdag 01 maart 2002 11:11 schreef Metamorphozis het volgende:

[..]

Je vertelt nu niks nieuws en ik denk niet dat je het beter uitlegt dan de meesten hier.
Er zullen nog steeds mensen zijn die zeggen; wat een onzin, je hebt toch gewoon twee deuren, dus de kans dat jij de goede hebt is dan gewoon de helft?

Die 50% kans is de kans als alleen tussen twee deuren gekozen kan worden, en er niets vooraf gebeurt. Die 2/3 heeft te maken met het feit dat er vooraf al iets gebeurd is: één deur is geelimineerd. Hierdoor is de kans van het kiezen uit 2 deuren conditioneel geworden ipv een op zichzelf staand feit. Daardoor klopt de kans van 50% niet meer. Zoek voor de aardigheid maar eens naar conditionele kans (de kans dat gebeurt als iets anders al gebeurt is).
What you don't know won't hurt you, but it will certainly amuse a lot of people.
  zaterdag 2 maart 2002 @ 09:14:45 #32
14837 Metamorphozis
Voor de duidelijkheid
pi_3359041
quote:
Op zaterdag 02 maart 2002 08:54 schreef IllOgical het volgende:

[..]

Die 50% kans is de kans als alleen tussen twee deuren gekozen kan worden, en er niets vooraf gebeurt. Die 2/3 heeft te maken met het feit dat er vooraf al iets gebeurd is: één deur is geelimineerd. Hierdoor is de kans van het kiezen uit 2 deuren conditioneel geworden ipv een op zichzelf staand feit. Daardoor klopt de kans van 50% niet meer. Zoek voor de aardigheid maar eens naar conditionele kans (de kans dat gebeurt als iets anders al gebeurt is).

Lees mn vorige posts eens. Daarin zie je dat ik tig berichten heb gepost om duidelijk te maken dat het wel 2/3 is.
Ik ging in op de uitspraak dat meneer het wel ff goed uit zou leggen, terwijl het dat voor veel mensen volgens mij niet is.

Ik heb het op dezelfde manier aan mn moeder en aan mn baas uitgelegd, maar die hadden zoiets van "ja het kan net zo goed de helft zijn".

Ik denk dat het met een miljoen lootjes wat aannemelijker wordt voor mensen om te geloven.
Je weet praktisch zeker dat het winnende lot in de overige 999999 zit. De quizmaster vertelt welke 999998 het niet zijn en het lot dat overblijft moet em dan wel zijn(met een kans van een miljoenste dat het niet zo is).
Als je dit niet gelooft, ga het dan maar eens "nadoen". Dan zou het betekenen dat je als je 500 keer een lootje trekt en bij die keuze blijft nadat er 999998 zijn weggeflikkerd, je 250 keer zou winnen. Klinkt vrij onwaarschijnlijk niet?

pi_3359059
Meta-dinges, er bestaat niet zoiets als de perfecte uitleg. We kunnen alleen maar wijzen en wilde gebaren maken en hopen dat de mensen die het nog niet begrijpen zullen zien waar we naar wijzen. Uitleggen is geen exacte wetenschap, het is een kunst om het steeds weer met vindingrijkheid te doen.

- Koekepan, slaapdeprivaat.

[Dit bericht is gewijzigd door Koekepan op 02-03-2002 10:36]

Wittgenstein
  zaterdag 2 maart 2002 @ 09:21:20 #34
12762 IllOgical
Not yet defenestrated
pi_3359072
quote:
Op zaterdag 02 maart 2002 09:14 schreef Metamorphozis het volgende:

[..]

Lees mn vorige posts eens. Daarin zie je dat ik tig berichten heb gepost om duidelijk te maken dat het wel 2/3 is.
Ik ging in op de uitspraak dat meneer het wel ff goed uit zou leggen, terwijl het dat voor veel mensen volgens mij niet is.

Ik heb het op dezelfde manier aan mn moeder en aan mn baas uitgelegd, maar die hadden zoiets van "ja het kan net zo goed de helft zijn".

Sorry, tis nog vroeg. Dat laatste kan IllOgical trouwens wel geloven
  zaterdag 2 maart 2002 @ 10:08:23 #35
14837 Metamorphozis
Voor de duidelijkheid
pi_3359186
quote:
Op zaterdag 02 maart 2002 09:18 schreef Koekepan het volgende:
Meta-dinges, er bestaat niet zoiets als de perfecte uitleg. We kunnen alleen maar wijzen en wilde gebaren maken en hopen dat de mensen die het nog niet begrijpen zullen zien waar we naar wijzen. Uitleggen is geen exacte wetenschap, het is een kunst om het steeds weer met vindingrijkheid te doen.

- Koekepan, slaatdeprivaat.

Klopt helemaal...

Alleen om uitleg van anderen brak te noemen, terwijl diegene zelf weinig anders zegt vind ik vaag... dat was mn punt.

Je hebt het wel perfect uitgelegd trouwens en daarmee je eigen uitspraak weerlegd

zaterdag 2 maart 2002 @ 12:59:57 #36
23322 Kennyman
Rasliberaal
pi_3360312
Hmm..wilde grafisch proberen maar ging niet.....
"Kut-Marokkanen", zei deze geintegreerde VVD-er.
pi_3390795
quote:
Op zaterdag 02 maart 2002 12:59 schreef Kennyman het volgende:
Hmm..wilde grafisch proberen maar ging niet.....
In Visual Basic ofzo? op de GR is ons dit wel gelukt, maar VB wil nog niet echt lukken
pi_3401175
quote:
Op dinsdag 05 maart 2002 11:22 schreef neographikal het volgende:

[..]

In Visual Basic ofzo? op de GR is ons dit wel gelukt, maar VB wil nog niet echt lukken

zijn hier al programma's voor? of kan iemand me helpen om het even te schrijven, het is nl niet moeilijk. Ik schat dat het 30 regels code gaat beslaan.
  woensdag 6 maart 2002 @ 09:36:45 #39
18834 Bridell
and then what..
pi_3401213
Weet niet van wie de meesten hier les gehad hebben, maar die moeten ze gelijk aan de hoogste boom opknopen.

Als er een deur opengaat heb je een nieuwe situatie.

Twee deuren blijven over.

Twee deuren is 50% kans op de prijs.

De rest is onzin.

What are you but a blossoming, withering flower?
  woensdag 6 maart 2002 @ 12:24:24 #40
14837 Metamorphozis
Voor de duidelijkheid
pi_3402650
quote:
Op woensdag 06 maart 2002 09:36 schreef Bridell het volgende:
Weet niet van wie de meesten hier les gehad hebben, maar die moeten ze gelijk aan de hoogste boom opknopen.

De rest is onzin.

Niet waar.

Laten we eens 100 deuren nemen voor het gemak. Jij gaat nu voor één deur staan, de kans dat dat de goede is, is 1%. De kans dat de goede deur één van de overige 99 deuren is, is dan dus 99%. Je weet dus bijna zeker dat jij de verkeerde hebt en bijna zeker dat tussen de 99 andere deuren de goede zit.
Als de quizmaster (die weet welke deur de goede is) 98 van de overige deuren openmaakt, en je wist bijna zeker dat ie wel tussen die overige deuren zat, dan is de enige gesloten deur van de overige deuren bijna zeker de goede, met dus een kans van 99%.

Twee situaties;
- jij hebt de goede deur, kans 1%
- jij hebt de foute deur, kans 99%

In het geval dat jij de foute deur hebt gekozen, moet de overgebleven deur dus de goede zijn.
In het geval dat jij de goede deur hebt gekozen, is de overgebleven deur dus de foute.

De kans dat jij de foute deur hebt gekozen is 99%. Bij gemiddelde 99 van de 100 keren dat je het spel doet heb je dus de verkeerde deur gekozen en is de overige de goede deur. Dus in gemiddeld 99 van de 100 keren is de overgebleven deur de goede, dus de kans dat de overgebleven deur de goede is, is 99%.

Leg mij eens uit wat hier fout aan is?

woensdag 6 maart 2002 @ 16:19:46 #41
15132 SigmundFreud
...vertelt u wie u bent
pi_3405621
quote:
Op woensdag 06 maart 2002 12:24 schreef Metamorphozis het volgende:
Leg mij eens uit wat hier fout aan is?
Prima uitleg, niets aan toe te voegen. Er zullen altijd wel mensen blijven die dit probleem niet willen/kunnen snappen. Statistiek en kansrekening zijn soms best lastig.
Nullum magnum ingenium sine mixtura dementiae fuit.
  woensdag 6 maart 2002 @ 16:22:33 #42
14837 Metamorphozis
Voor de duidelijkheid
pi_3405658
quote:
Op woensdag 06 maart 2002 16:19 schreef SigmundFreud het volgende:

[..]

Prima uitleg, niets aan toe te voegen. Er zullen altijd wel mensen blijven die dit probleem niet willen/kunnen snappen. Statistiek en kansrekening zijn soms best lastig.

Klopt. Maar ik wil van die persoon waar ik op in ging een beargumentatie horen waarom mijn redenatie fout zou zijn.
pi_9071820
quote:
Op woensdag 27 februari 2002 20:38 schreef Metamorphozis het volgende:

[..]

Dit verhaal klopt niet.

Je telt kansen van (volgens jou) twee verschillende situaties bij elkaar op. Dat kan helemaal niet! Dat jij kansberekening op de middelbare school hebt zegt niet automatisch dat je gelijk hebt. Ik studeer wiskunde aan de VU, maar dat is geen argument om aan te tonen dat ik gelijk heb.

Je hebt drie deuren. A, B en C.
Bla,die bla die bla...............

KIJK daar heb je nou wat aan..danku
pi_9072172
quote:
Op woensdag 27 februari 2002 20:53 schreef Warwick het volgende:
Oke ik zal proberen het uit te leggen.

de quizmaster opent niet een willekeurige deur, maar altijd een deur die aan de volgende twee voorwaarden voldoet:
1. achter de deur mag de auto niet staan.
2. het moet n van de overblijvende deuren zijn (dus de deur die de kandidaat niet heeft gekozen).

Ik ga er van uit dat de auto achter deur c staat.

Kandidaat kiest deur A
Quizmaster opent deur B

Kandidaat kiest deur B
Quizmaster opent deur A

Kadidaat kiest deur C
Quizmaster opent deur A (of B)
Kadidaat switch: geen prijs
Kadidaat switch niet: wel prijs

dus bij switchen heb je een kans van 2/3

Ik hoop dat je er wat mee kan

dank u, pas bij jouw post snapte ik het....
Lachen is gezond :D!
  woensdag 12 maart 2003 @ 20:16:37 #45
37707 WebVoice
sprakeloos...
pi_9072292
in theorie klopt het allemaal mooi, maar in praktijk zal het fifty fifty zijn
pi_9072435
Oke ik zal het maar eens uitleggen, alhoewel het hierboven al heel vaak staat.
Het goede antwoorden ten eerste is dat je wel moet veranderen van deur. Namelijk:

je hebt drie deuren

deur 1 deur 2 deur 3

achter 1 van de deuren zit een prijs. De kans bij iedere deur is dus 1/3.
stel je kiest deur 1. Dan maakt de kwismaster één van de twee andere deuren open waar geen prijs achter zit. Het feit dat ie er een weghaalt waar geen prijs achter zit, en niet zomaar willekeurig een wil zeggen dat je de kans niet 50%-50% wordt. Dit noemt men in de wiskunde vaak "zonder-terugleggen effect"
het ziet er nu als volgt uit

deur 1 deur 2 (deur 3_leeg)

net was de 1/3 dat ie achter 1 zat en 2/3 dat ie achter 2 of 3 zat.
Nu is de kans dus nog steeds 1/3 dat ie achter zat en 2/3 dat ie achter 2 of drie zit. Alleen je weet dat drie het niet is, dat zorgt ervoor dat de kans 2/3 is dat ie achter twee zit. Daarom is de kans groter dat ie achter twee zit..
snapt nu iedereen het??

woensdag 12 maart 2003 @ 20:28:47 #47
5537 HighLander
Insane in the birdbrain
pi_9072608
Je hebt 2 deuren, waarbij achter 1 van de deuren de prijs zit.
Wat is de kans dat ie achter de eerste deur zit.

Ik heb dit altijd al een klote probleem gevonden, snap de redenaties, maar wil er nog steeds niet aan.
O really? And why would I care?
000000000010000000000/100101101011110100000/011010011111001110001/110100101101010001001/000011000100101011000/ [2/3]
  donderdag 13 maart 2003 @ 23:07:17 #48
43649 Minisuisse
Dennis is lekker
pi_9105321
Mijn leraar zei altijd:

Beeld het eens anders in: er zijn 1000 deuren, achter een staat een auto. Alle deuren gaan open, behalve diegene waar je voor staat en één andere deur. Wissel je of blijf je? Dan wissel je natuurlijk!! Dus je kunt beter wisselen dan blijven staan in het geval van drie deuren!

U kent mij waarschijnlijk van de romans..
pi_9107925
Doe het eens met 100 deuren ipv 3. Je kiest er 1. Waarschijnlijk zit de prijs in 1 van de overige 99 deuren. Carlo Boszhard klapt daarvan 98 deuren open die het alvast niet zijn. Zou de prijs dan achter de ene deur zitten of achter de andere?
  vrijdag 14 maart 2003 @ 14:20:21 #50
5360 Buijssen
Roed Roed Roed!
pi_9117136
is dit een landelijk raadsel ofzo?
khoorde dit ook al van iemand op Fontys eindhoven...
  vrijdag 14 maart 2003 @ 14:26:06 #51
17143 zwijntje
lekkere trek
pi_9117302
En dit geval:

jantje staat voor deur 1, pietje voor deur 2, en de presentator doet de 3e deur open. {waar de prijs niet achter zit]

Volgens de redenering zouden dan allebei de kans op prijs vergroten bij het wisselen van deur, maar dat kan toch niet kloppen?

[ik snap het dus echt niet]

A clean house is a sign of a wasted life.
  vrijdag 14 maart 2003 @ 14:33:40 #52
11798 Rtificial
[ahr-tuh-fish-uhl]
pi_9117485
quote:
Op woensdag 12 maart 2003 20:16 schreef WebVoice het volgende:
in theorie klopt het allemaal mooi, maar in praktijk zal het fifty fifty zijn
Heb je uberhaupt wel de moeite genomen om de simulators te bekijken?

In de praktijk komt die kans dus ook op 2/3 uit...

vrijdag 14 maart 2003 @ 14:46:57 #53
17143 zwijntje
lekkere trek
pi_9117821
quote:
Op woensdag 6 maart 2002 12:24 schreef Metamorphozis het volgende:

Als de quizmaster (die weet welke deur de goede is)

En nu snap ik hem ineens wel.
Het maakt dus wel uit of quizmaster niet at random een deur opendoet, met de mogelijkheid dat ie de prijsdeur kiest.

toch?

A clean house is a sign of a wasted life.
  vrijdag 14 maart 2003 @ 14:53:10 #54
19597 Skull
Stay hungry!
pi_9117980
code:
Public Function WillemRuis_Probleem()
Dim iAnswer As Integer
Dim lTeller As Long
Dim iAuto As Integer
Dim iKeuze1 As Integer
Dim iKeuze2 As Integer
Dim iOpen As Integer
Dim lGewonnen As Long

iAnswer = MsgBox("Wilt u van deur veranderen?", vbYesNo)

Randomize Timer
    lTeller = 0
    lGewonnen = 0
    While lTeller < 10000
        iAuto = Int((3 * Rnd) + 1)

iKeuze1 = Int((3 * Rnd) + 1)
        Debug.Print "U kiest deur: " + CStr(iKeuze1)

iOpen = 1
        While iOpen = iAuto Or iOpen = iKeuze1
            iOpen = iOpen + 1
        Wend
        Debug.Print "Willem opent deur: " + CStr(iOpen)

If iAnswer = vbYes Then
            iKeuze2 = 1
            While iKeuze2 = iKeuze1 Or iKeuze2 = iOpen
                iKeuze2 = iKeuze2 + 1
            Wend
            Debug.Print "U switcht naar deur: " + CStr(iKeuze2)
        Else
            iKeuze2 = iKeuze1
        End If

If iKeuze2 = iAuto Then
            Debug.Print "Gewonnen"
            lGewonnen = lGewonnen + 1
        Else
            Debug.Print "Verloren"
        End If
        lTeller = lTeller + 1
    Wend
    MsgBox "Deze keuze resulteert in een winst percentage van " + CStr((lGewonnen * 100) / lTeller) + " %"
End Function

Uitslag 66,01%, afwijking veroorzaakt door random generator.
I don't even know what I'm doing here.
pi_9118071
quote:
Op vrijdag 14 maart 2003 14:46 schreef zwijntje het volgende:

[..]

En nu snap ik hem ineens wel.
Het maakt dus wel uit of quizmaster niet at random een deur opendoet, met de mogelijkheid dat ie de prijsdeur kiest.

toch?

quizmaster weet altijd welke deur prijs heeft. immers, ga je in het begin voor een deur staan zonder prijs, dan heeft van de andere deuren er 1 wel prijs, en 1 geen prijs. moet de quizmaster dus wel de 'geen prijs' deur open doen.
pi_9120501
quote:
Op woensdag 6 maart 2002 09:36 schreef Bridell het volgende:

De rest is onzin.

Nee hoor, jouw bewering is onzin. En wel om 2 redenen:

1. Er is geen compleet nieuwe situatie. De situatie hangt namelijk af van wat ervoor gebeurd is. Dat heet afhankelijkheid.
2. Er blijven geen 2 deuren over. Er zijn er nog steeds 3. Die geopende deur is er nog steeds.

Ik zal proberen uit te leggen wat er niet klopt aan de 50% oplossing.

De verwarring ontstaat doordat mensen de situatie met twee deuren als een NIEUWE onafhankelijke situatie zien. Dat is niet zo. Die prijs is in een van DRIE deuren gestopt en niet in een van TWEE deuren.

Er is ook een andere reden dat de bewering "Er staan 2 deuren dus de kans is 50%" fout is. Er staan namelijk nog steeds DRIE deuren!!! De lege deur is er ook nog. Je kan dus ook voor die lege deur kiezen. Is ontzettend dom, de presentator zal zich afvragen of de spanning je teveel is geworden, maar het KAN wel!!

Laat ik het anders uitleggen waarom 50 % niet kan kloppen:

Je kiest eerst uit 3 deuren en de kans dat je de goede kiest is 1/3.

Nu gaat er een lege deur open.

Dan is de kans dat je de goede deur had gekozen nog steeds 1/3, ongeveer 33,3 % !!!!! Die kan toch niet ineens 50 % geworden zijn omdat iemand een deur heeft opengedaan?????

Dat zou betekenen dat je NA het openen van die deur een betere keus hebt gemaakt dan VOOR het openen van die deur. DAT KAN NIET. Die allereerste keus is en blijft dezelfde willekeurige keus met diezelfde 1/3 kans op winst.

Zou wel leuk zijn, als het openen van deuren invloed heeft op het maken van een goede keus. Als dat zo zou zijn dan ga ik nu een staatslot kopen en daarna alle deuren in mijn huis openmaken.......

O(+&gt; There's so much hate goin' round. Hard to not let it get you down. Least we can do is make a joyful sound.
  vrijdag 14 maart 2003 @ 16:29:12 #57
12750 Hrun
Special Obedience
pi_9120567
Voor degenen die het nog niet snappen....

Er zijn geen 3 deuren, maar 100.

je kiest er 1, en de quizzzzmaster doet 98 andere deuren open waar NIETS achter zit.

wissel je??

Anything that contributes to depopulating earth, is good.
  vrijdag 14 maart 2003 @ 22:23:05 #58
39284 thiamat
...Mmmm...
pi_9128420
stel je hebt geen quizmaster enzo, en toch het 3 deuren probleem...
Denk aan gandalf in The fellowship of the ring in Moria, je kan kiezen uit 3 deuren(ingangen) en gaat er 1 in, en ontdekt dat dat de verkeerde weg is... welke kies je dan?
Dan heb je toch zeker geen voorkennis? of snap ik er nu niets van?
Op zondag 30 mei 2004 22:06 schreef Croupouque het volgende:
"De slimste van FOK!", dat is net zoiets als 'de minst stinkende drol op de mesthoop'.
pi_9136146
quote:
Op vrijdag 14 maart 2003 22:23 schreef thiamat het volgende:
stel je hebt geen quizmaster enzo, en toch het 3 deuren probleem...
Denk aan gandalf in The fellowship of the ring in Moria, je kan kiezen uit 3 deuren(ingangen) en gaat er 1 in, en ontdekt dat dat de verkeerde weg is... welke kies je dan?
Dan heb je toch zeker geen voorkennis? of snap ik er nu niets van?
verkeerde voorbeeld. bij het driedeurenprobleeem krijg je juist niet te zien wat er achter de deur van je keuze zit...
pi_9136415
Bekijk het is anders...

Garage A - B - C.
Achter garage A staat de auto.
Persoon wilt garage A openen.
Monteur zegt in garage B staat er geen auto.
Dan heb je 66% kans dat ie in garage A en B staat
maar ook 66% kans dat ie in B en C staat.

Dus jullie hele probleem is fout.

Jullie gaan ervan uit dat de kans van die foute deur bij die andere gerekent mag worden. En dat mag volgens mij niet.

Volgens mij heb ik zo het probleem opgelost, aangezien ik gewoon scholier ben denk ik dat jullie stelling klopt, maar wat is er fout aan de mijne?

pi_9136451
quote:
Op vrijdag 14 maart 2003 16:29 schreef Hrun het volgende:
Voor degenen die het nog niet snappen....

Er zijn geen 3 deuren, maar 100.

je kiest er 1, en de quizzzzmaster doet 98 andere deuren open waar NIETS achter zit.

wissel je??

Nee, waarom zou ik? De kans blijft even groot.
pi_9136484
dat je afhankelijkheid vergeet: de monteur maakt er alleen een open waar die NIET achter zit, dus zal nooit de deur van jou keuze open maken, want er is altijd nog een andere deur zonder auto
pi_9136500
Ik heb het net getest met iemand, en toen bleek dat het in praktijk (3x) uitkwam dat het niet verstandig is om te wisselen. Dus volgens mij is de kans gewoon gelijk.
pi_9136551
Garage A B C
In garage A staat de auto.
Mogelijkheden:

kies: A
foute garage: B
nieuwe keus: A
RESULTAAT: WINT

foute garage: C
nieuwe keus: A
RESULTAAT: WINT

--

nieuwe keus: C
RESULTAAT: VERLIES

nieuwe keus: C
RESULTAAT: VERLIES

Wat klopt er niet?

pi_9136930
Nnathan, je analyseert nu het probleem, gegeven dat de auto achter A staat. Tja, als je A kiest, en de auto staat achter A, dan moet je nooit ruilen. Helaas weten we niet waar de auto staat. Je moet dus ook bekijken wat er gebeurt, wanneer de auto achter B of C staat.

Stel nu dat je in de eerste ronde altijd A kiest. (Kan ook B of C zijn, maakt niet uit). Nu zijn er drie mogelijkheden, de auto staat achter A, B of C. Dit gebeurt er als je kiest voor de wissel-strategie:

A) (kans 1 op 3). Achter A staat dus de auto. De presentator wijst of B of C aan, jij kiest de ander en verliest dus

B) (kans 1 op 3). De auto staat dus achter B, en de presentator wijst C aan als foute deur. Jij hebt gekozen voor de wissel-strategie, je had A gekozen maar kiest nu B en wint

C) (kans 1 op 3). Auto achter C, presentator wijst B aan als fout, jij wisselt en kiest C. Je wint

Op deze manier win je in 2 van de 3 (even waarschijnlijke) situaties. Je kans is dus 2/3.

pi_9137412
quote:
Op zaterdag 15 maart 2003 13:44 schreef NNathan het volgende:
Ik heb het net getest met iemand, en toen bleek dat het in praktijk (3x) uitkwam dat het niet verstandig is om te wisselen. Dus volgens mij is de kans gewoon gelijk.
ga het dan maar eens duizend keer testen en kom nog eens vertellen hoe dat afliep
  zondag 16 maart 2003 @ 01:41:44 #67
19597 Skull
Stay hungry!
pi_9150119
In de code die ik gaf wordt het blind getest en de uitslag is 66% kans bij wisselen. Dat is het antwoord.

De verklaring ervoor is als volgt.

Wanneer je de een deur kiest dan is je kans 1/3 dat je de goede deur kiest. Daarna heb je de mogelijkheid om te wisselen of niet te wisselen, waarbij 1 van die (2) mogelijkheden altijd naar de juiste leidt. De totale kans van alle keuzes is 100%, van niet wisselen 1/3 daaruit volgt dat van wel wisselen de kans 2/3 is.

I don't even know what I'm doing here.
  zondag 16 maart 2003 @ 12:02:53 #68
12750 Hrun
Special Obedience
pi_9153263
quote:
Op zaterdag 15 maart 2003 13:40 schreef NNathan het volgende:

[..]

Nee, waarom zou ik? De kans blijft even groot.

denk eens na man...

100 deuren.

1 deur is de goede.

jij pakt deur 1.

de kans dat jij hem hebt is 1%.

de kant dat hij achter 1 van die anderen staat is 99%.

nu zeg ik, je mag of deze deur houden, of alle andere deuren kiezen. (wat een andere omschrijving is van, "de quizmaster maakt 98 deuren open).

wat doe je?

pi_9153690
quote:
Op zondag 16 maart 2003 12:02 schreef Hrun het volgende:

[..]

denk eens na man...

100 deuren.

1 deur is de goede.

jij pakt deur 1.

de kans dat jij hem hebt is 1%.

de kant dat hij achter 1 van die anderen staat is 99%.

nu zeg ik, je mag of deze deur houden, of alle andere deuren kiezen. (wat een andere omschrijving is van, "de quizmaster maakt 98 deuren open).

wat doe je?

Ja maar de kans dat ie achter alle andere deuren zit is natuurlijk wel erg klein.
Dus ik zou bij mijn oorspronkelijke keuze blijven!
inside-in
  zondag 16 maart 2003 @ 13:35:07 #70
12750 Hrun
Special Obedience
pi_9154945
quote:
Op zondag 16 maart 2003 12:30 schreef OtherOther het volgende:

[..]

Ja maar de kans dat ie achter alle andere deuren zit is natuurlijk wel erg klein.
Dus ik zou bij mijn oorspronkelijke keuze blijven!

misschien is het wel zo'n 28 deurs limousine.
pi_9157666
mensen die nou nog niet overtuigd zijn dat je beter kunt wisselen zijn niet meer te overtuigen. of ze moeten eens een mailtje sturen naar een willekeurige persoon die wiskunde heeft gestudeerd. die zullen namelijk allemaal zeggen dat wisselen toch echt de beste optie is.
pi_9158084
Wat ik nou niet snap.. Die 1e keuze staat los van de 2e keuze.. Dus waarom tel je die bij elkaar op? Dat volg ik even niet..
Het is gewoon zo:
eerst kans 1 op 3.. 1 foute deur word weggehaald.. Hou je dus 1 op 2 over..
Waarom zou je dan van deur veranderen? Er is gewoon een nieuwe verdeling die eik niks met die ouwe te maken heeft..
As a rule, I never touch anything more sophisticated and delicate than myself.
  zondag 16 maart 2003 @ 17:12:14 #73
42363 Dark.Angel
**I'll Put You In Line**
pi_9159302
volgens mij klopt het idd niet wat jullie zeggen, de eerste keer kiezen is de kans 1/3 en dan blijven er 2 deuren over. Dan kies je dus tussen die 2 deuren. Je kans is dus 1/2. Probeer dan eens te zeggen waarom dit niet klopt?
He Who Walks In The Shadows Of The Night, Shatters To Dust In The Darkness Of My Light..
pi_9159578
quote:
Op zondag 16 maart 2003 17:12 schreef Dark.Angel het volgende:
volgens mij klopt het idd niet wat jullie zeggen, de eerste keer kiezen is de kans 1/3 en dan blijven er 2 deuren over. Dan kies je dus tussen die 2 deuren. Je kans is dus 1/2. Probeer dan eens te zeggen waarom dit niet klopt?
Lees het topic is door.. er zijn al genoeg heldere uitleggen () gegeven.
  zondag 16 maart 2003 @ 18:01:52 #75
39284 thiamat
...Mmmm...
pi_9160212
stel je hebt 100 deuren, jij zegt deur 2 staat de auto achter, hij opent 98 andere deuren, dan laat ie toch expres jouw deur nog dicht om het spannend te houden, en zit ie waarschijnlijk in de andere deur...

dit is vanuit de quizmaster (en crew ) bekeken.. absoluut niet wiskundig, maar ook leuk

Op zondag 30 mei 2004 22:06 schreef Croupouque het volgende:
"De slimste van FOK!", dat is net zoiets als 'de minst stinkende drol op de mesthoop'.
  zondag 16 maart 2003 @ 18:23:48 #76
35011 SmashBro
Echt lief.
pi_9160543
quote:
Op woensdag 12 maart 2003 20:28 schreef HighLander het volgende:
Je hebt 2 deuren, waarbij achter 1 van de deuren de prijs zit.
Wat is de kans dat ie achter de eerste deur zit.

Ik heb dit altijd al een klote probleem gevonden, snap de redenaties, maar wil er nog steeds niet aan.
Same here. Ik snap allebei de redenaties (1/2 vs. 2/3), maar de 2/3-redenatie blijft toch een beetje onzinnig en als zijnde slechts een mening overkomen.
Op donderdag 15 april 2004 13:52 schreef schatje het volgende:
SmashBro was echt een lieve jongen O+.
LaToya rules
pi_9162848
Hier ook nog een oplossing in een echte programmeertaal voor echte besturingssystemen.
code:
/* Simulatie voor het 3-deuren probleem (Willem Ruijs selectie / Monty Python
 * probleem). Eigenlijk gegeneraliseerd naar n deuren.  Het probleem is als
 * volgt: Je staat voor een rij van 3 deuren. Achter een van deze deuren staat
 * een prijst. Je kiest een deur. Dan opent de quizmaster een deur met dien
 * verstande dat *niet* de deur wordt geopend waar jij voorstaat en dat *niet*
 * de deur wordt geopend waar de prijs achterstaat.  Daarna mag je wisselen. Is
 * dat wisselen gunstig of niet? Dat simuleert dit programma.
 *
 * Toelichting: Het antwoord is ja, het wisselen is gunstig. In het geval van 3
 * deuren loopt je kans op van 33.3% naar 66.7%. 
 *
 * Generalisatie: In het geval van n deuren zal de quizmaster weer alle deuren
 * openen op twee na. En weer niet die deur waar jij voorstaat of de prijs
 * achterstaat. Zijn er dus 100 deuren, dan worden er 98 geopend. Dan mag je
 * weer kiezen of je de deur neemt waar je voorstaat of de andere die nog
 * gesloten is.
 */

#include <err.h>
#include <stdio.h>
#include <stdlib.h>
#include <unistd.h>

#define STANDAARD_POGINGEN       1000
#define STANDAARD_DEUREN      3
#define STANDAARD_WISSEL      0
void
gebruik(void)
{
      /* -d voor het aantal deuren
       * -p voor het aantal simulaties
       * -w om aan te geven of er wel of niet gewisseld wordt.
       */
      printf("gebruik: quiz [-d deuren] [-p pogingen] -w\n");
      exit(1);
}

int
main(int argc, char **argv)
{
      int ch;
      int pogingen, succes;
      int maxpoging, deuren;
      int wissel;
      float percentage;
      FILE *fd;

maxpoging = STANDAARD_POGINGEN;
      deuren = STANDAARD_DEUREN;
      wissel = STANDAARD_WISSEL;
      percentage = 0;

while ((ch = getopt(argc, argv, "d:p:w")) != -1) {
            switch(ch) {
            case 'd':
                  deuren = atoi(optarg);      
                  break;
            case 'p':
                  maxpoging = atoi(optarg);
                  break;
            case 'w':
                  wissel = 1;
                  break;
            case 'h':
            default:
                  gebruik();
            }
      }
      argc -= optind;
      argv += optind;

if (deuren < 3)
            errx(1, "Aantal deuren moet groter dan twee zijn.");
      if (maxpoging < 1)
            errx(1, "Aantal pogingen moet groter dan nul zijn.");

fd = fopen("/dev/random", "r");
      if (fd == NULL)
            errx(1, "Kon /dev/random niet openen.");

/* Uitganspositie */
      pogingen = succes = 0;
      (void) printf("Druk op CTRL+C om eerder te stoppen.\n");
      (void) printf("Simulatie met %d deuren, %d pogingen en er wordt %s"
            "gewisseld.\n", deuren, maxpoging, wissel ? "wel" : "niet");
      while (pogingen < maxpoging) {
            int prijs, keuze, nietopen;

if ((prijs = fgetc(fd)) == -1)
                  errx(1, "Huh? EOF op \"/dev/random\"...");
            if ((keuze = fgetc(fd)) == -1)
                  errx(1, "Huh? EOF op \"/dev/random\"...");
            prijs %= deuren;
            keuze %= deuren;

/* De quizmaster mag niet de deur openen waar
             * wij achter staan en ook niet de deur waar
             * de auto achterstaat. 
             * Is de locatie van de prijs gelijk aan die
             * van de auto dan kan er dus een willekeurige
             * andere deur ongeopend blijven (en moet de
             * rest geopend worden). (Eerste geval).
             * Anders kunnen alleen onze deur en de deur
             * waar de prijs achterstaat gesloten blijven.
             */
            if (keuze == prijs)
                  nietopen = keuze + 1 % deuren;
            else
                  nietopen = prijs;

if (wissel) 
                  keuze = nietopen;

if (keuze == prijs)
                  succes++;

pogingen++;
            percentage = (float) succes / (float) pogingen * 100;
            (void) printf("Pogingen: %d, succes: %d; percentage: %-3.3f%%\r",
                  pogingen, succes, percentage);
      }
      printf("Klaar! Na %d pogingen, waarvan %d succesvol; percentage was:"
            "%-3.3f%%\n", pogingen, succes, percentage);
      return 0;
}

Het moet compileren met gcc en -Wall -pedantic -ansi, doch onder Linux moet je -D_GNU_SOURCE toevoegen.

Het programma heeft drie opties -d voor het aantal deuren, -p voor het aantal pogingen en als je -w opgeeft wordt er wel gewisseld, anders niet.

En de resultaten kloppen met de theorie.

[edit]
De string "/dev/random" moet wel vervangen worden door b.v. "/dev/srandom" of wellicht nog iets anders afhankelijk van je OS.

[Dit bericht is gewijzigd door Nem0 op 16-03-2003 20:29]

pi_9168391
quote:
Op zondag 16 maart 2003 18:01 schreef thiamat het volgende:
stel je hebt 100 deuren, jij zegt deur 2 staat de auto achter, hij opent 98 andere deuren, dan laat ie toch expres jouw deur nog dicht om het spannend te houden, en zit ie waarschijnlijk in de andere deur...

dit is vanuit de quizmaster (en crew ) bekeken.. absoluut niet wiskundig, maar ook leuk

Mja als je hem zo uitlegt snap ik het.. Maar dit is bij meerdere deuren.. Hij opent er meerdere deuren.. Dus naar mijn idee staat dit voorbeeld los van de 3 deuren.. Bij de 100 deuren zie ik de logica er van in.. maar bij 3 niet..
pi_9168936
quote:
Op zondag 16 maart 2003 23:42 schreef Desdinova het volgende:

[..]

Mja als je hem zo uitlegt snap ik het.. Maar dit is bij meerdere deuren.. Hij opent er meerdere deuren.. Dus naar mijn idee staat dit voorbeeld los van de 3 deuren.. Bij de 100 deuren zie ik de logica er van in.. maar bij 3 niet..

Het is hetzelfde idee. De quizmaster mag jouw deur niet openen en hij mag de deur waar de prijs achter staat niet openen.

Stel jij kiest in het begin een foute deur. Dan moet de quizmaster alle deuren op twee na gaan openen (of het er nou 100 of 3 zijn), dan is hiervoor nog maar een mogelijkheid, aangezien jouw deur en de deur met de prijs dicht moeten blijven (hetgeen dus verschillende deuren zijn). Hoe dan ook, als je wisselt na dit openen heb je gewonnen.

Wat is nu de kans dat je in het begin bij een foute deur gaat staan, die is bij 3 deuren 2/3 en bij 100 deuren 99/100. Ofwel, de kans dat je fout staat is groter dan de kans dat je goed staat. Als je fout staat heb je na het wisselen echter gegarandeerd prijs.

Echter: Als je goed stond (wat bij 100 deuren maar een kans van 1/100) is dan wissel je en verlies je dus (bij 3 deuren evenzo, alleen is de kans dat je daar goed staat 1/e).

Kortom de kans dat je in het begin goed staat is de kans dat je na het wisselen fout bent en de kans dat je in het begin fout staat is de kans dat je na het wisselen goed staat.

Dit is echter al vaak uitgelegd, maar goed, soms helpt het opeens om iemand toch het licht te laten zien.

pi_9177237

Dat met dattie jouw deur niet mag openen deed t m

donderdag 31 juli 2003 @ 14:20:05 #81
20104 BlackJack
Comfortably drunk
pi_12140472
nadat mijn topic gesloten werd: Het Quizmaster raadsel moet ik nog een ding doen voor sjummi:

ik ga het niet nog een keer voor je uitleggen, ik zie dat de uitleg ook nog velen malen in dit topic staat.

You raise the blade, you make the change
You re-arrange me till I'm sane
pi_12140988
quote:
Op donderdag 31 juli 2003 14:20 schreef BlackJack het volgende:
nadat mijn topic gesloten werd: Het Quizmaster raadsel moet ik nog een ding doen voor sjummi:

ik ga het niet nog een keer voor je uitleggen, ik zie dat de uitleg ook nog velen malen in dit topic staat.

Je hoeft het ook niet uit leggen. Ik zal ook geen poging meer doen.

Zulke mooie berekeningen, zulke mooie grafieken, zulke mooie programma's, en dan de basis van kansrekening niet begrijpen...

donderdag 31 juli 2003 @ 16:27:15 #83
14837 Metamorphozis
Voor de duidelijkheid
pi_12143604
quote:
Op donderdag 31 juli 2003 14:09 schreef Sjummie het volgende:
Op het moment dat de kwismaster een fout deurtje openmaakt, wordt de 33,33% kans van dit deurtje verdeeld over de andere 2 deurtjes.
Waarom? Dat leg je niet uit.

Jij beweert in dat andere topic dat keuze uit twee deuren impliceert dat de kans altijd 50% is. Dat is bullshit.

donderdag 31 juli 2003 @ 16:28:54 #84
14837 Metamorphozis
Voor de duidelijkheid
pi_12143648
quote:
Op donderdag 31 juli 2003 14:41 schreef Sjummie het volgende:
Zulke mooie berekeningen, zulke mooie grafieken, zulke mooie programma's, en dan de basis van kansrekening niet begrijpen...
hahaha... dan begrijpen alle docenten wiskunde die ik ken de basis van kansrekening niet
  donderdag 31 juli 2003 @ 16:34:22 #85
14837 Metamorphozis
Voor de duidelijkheid
pi_12143768
Als ik vijf personen heb, genaamd A, B, C, D en E.. en die zet ik achter twee deuren, waarvan gegeven is dat er bij de eerste deur 1 persoon achter staat en bij de andere 4.. wat is dan de kans dat persoon C achter deur 1 staat? 50% want er zijn twee deuren

niet moeilijk doen, gewoon simpel denken, dat is de basis van de kansrekening.

† In Memoriam † donderdag 31 juli 2003 @ 16:41:13 #86
45013 Aaahikwordgek
Maakt vrienden
pi_12143908
quote:
Op donderdag 31 juli 2003 16:34 schreef Metamorphozis het volgende:
Als ik vijf personen heb, genaamd A, B, C, D en E.. en die zet ik achter twee deuren, waarvan gegeven is dat er bij de eerste deur 1 persoon achter staat en bij de andere 4.. wat is dan de kans dat persoon C achter deur 1 staat? 50% want er zijn twee deuren

niet moeilijk doen, gewoon simpel denken, dat is de basis van de kansrekening.

50% inderdaad, de geopende deur door de quizmaster is immers 100% een foute deur. Er blijven dus 2 deuren over. Wisselen kan, maar zal geen invloed hebben op je kans. Too easy dit.
Iconen verdwijnen, klonen verschijnen.
Dan ken jij de CDA aanhangers niet.
Fok = bruinhemdenforum, want smilies zijn kaal.
  donderdag 31 juli 2003 @ 16:50:42 #87
26967 Tsjernobelg
Beter moe dan lui
pi_12144113
het is ook handig om het eens van de andere kant te bekijken, wat is de kans dat je er naast zit.

Stel je kies 1 deur. je winstkans is 1/3 je verlieskans 2/3.

De laatste kans ligt verdeeld over twee deuren. Als 1 van deze deuren dus opengaat en je blijft bij je oude deur, dan ligt er nog steeds 2/3 verlieskans, maar nu op 1 deur. Als je dus wisselt, draai je de kansen dus om in 2/3 winst- en 1/3 verlieskans

Asumption is the mother of all fuck-ups
pi_12144339
-edit- bevredigende uitleg gevonden op het Net. Paradox duidelijk -edit-

[Dit bericht is gewijzigd door AlonzoD op 31-07-2003 17:11]

Was machen wir morgen, Brain?
Dasselbe was wir jeden Tag machen, Pinkie. Wir versuchen die Weltherrschaft an uns zu reißen!
  donderdag 31 juli 2003 @ 17:14:06 #89
20104 BlackJack
Comfortably drunk
pi_12144646
hehe, mooi is dat, zo'n discussie die niet ophoudt, nadat overduidelijke uitleg gegeven is. Mensen die nu nog 50-50 willen roepen moeten ff googlen, en de rest van dit topic doorlezen.
En dan hopelijk hun mening herzien.
pi_12145593
quote:
Op donderdag 31 juli 2003 16:27 schreef Metamorphozis het volgende:

[..]

Waarom? Dat leg je niet uit.

Jij beweert in dat andere topic dat keuze uit twee deuren impliceert dat de kans altijd 50% is. Dat is bullshit.

Stel, je bent kandidaat in een quiz, je mag kiezen uit 2 deuren, achter 1 staat een auto. Hoe groot is de kans dat je de auto wint ?
  donderdag 31 juli 2003 @ 18:17:20 #91
20104 BlackJack
Comfortably drunk
pi_12145763
quote:
Op donderdag 31 juli 2003 18:07 schreef Sjummie het volgende:

[..]

Stel, je bent kandidaat in een quiz, je mag kiezen uit 2 deuren, achter 1 staat een auto. Hoe groot is de kans dat je de auto wint ?

in dit geval: 50-50

maar wat je niet meeneemt is dat je door de keuze van de presentator al informatie hebt over de deur waar je niet voorstaat

* BlackJack wijst naar sig.

pi_12145854
quote:
Op donderdag 31 juli 2003 18:17 schreef BlackJack het volgende:

[..]

in dit geval: 50-50

maar wat je niet meeneemt is dat je door de keuze van de presentator al informatie hebt over de deur waar je niet voorstaat

* Sjummie wijst naar sig.

De presentator heeft alleen info gegeven over de deur die hij OPEN heeft gemaakt, nl, dat daar geen auto in zit.

Je weet niks, noppes over de deur die de kandidaat gekozen heeft en ook niks, noppes over de overgebleven deur. Achter 1 van de 2 zit een auto ! Ofwel 50 %

donderdag 31 juli 2003 @ 18:29:26 #93
20104 BlackJack
Comfortably drunk
pi_12145961
de keuze van de presentator is niet altijd een keuze. in 2 van de 3 gevallen zal hij geen keus hebben, dan bevat 1 van zijn twee deuren de prijs. Daaruit volgt direct dat in 2 van de 3 gevallen de prijs achter de andere deur zal zitten.
pi_12146241
quote:
Op donderdag 31 juli 2003 18:29 schreef BlackJack het volgende:
de keuze van de presentator is niet altijd een keuze. in 2 van de 3 gevallen zal hij geen keus hebben, dan bevat 1 van zijn twee deuren de prijs. Daaruit volgt direct dat in 2 van de 3 gevallen de prijs achter de andere deur zal zitten.
De quizmaster heeft voorkennis en heeft inderdaad in sommige gevallen geen keus. Onze lieve kandidaat heeft echter geen flauw benul van deze voorkennis.

Feit blijft dat de presentator een LEEG deurtje opent. Voor de kandidaat blijven er 2 deurtjes over: 1 leeg deurtje en 1 vol deurtje. Onze lieve kandidaat moet er eentje kiezen, met een kans van 50%

donderdag 31 juli 2003 @ 19:00:40 #95
20104 BlackJack
Comfortably drunk
pi_12146513
quote:
Op donderdag 31 juli 2003 18:46 schreef Sjummie het volgende:
De quizmaster heeft voorkennis en heeft inderdaad in sommige gevallen geen keus. Onze lieve kandidaat heeft echter geen flauw benul van deze voorkennis.
Dat kon wel is de reden zijn waarom we het er niets eens over worden. In de situatie waar ik van uit ga, en volgens mij ook het raadsel, weet de kandidaat dat de quizmaster altijd een deur open zal maken. Of hij dit hoort voor ze beginnen, of pas als hij moet kiezen om te wisselen maakt niet uit. Als hij op het moment van kieen voor wisselen maar weet dat de presentator altijd een deur zal openmaken.

Als de presentator dat zelf bedenkt, zonder de kandidaat te vertellen of dat standaard procedure is of niet, is het idd een gok van 50-50.

donderdag 31 juli 2003 @ 20:03:52 #96
14837 Metamorphozis
Voor de duidelijkheid
pi_12147608
ah wacht ik weet nog een leuke..

Casper het spookje zwerft rond door Nederland.. elke nacht kiest hij een willekeurig bed van één van 16 miljoen nederlanders uit en gaat daar onder liggen slapen. Casper is bij de tijd, dus met zn nieuwste mobieltje sms't ie elke nacht voor het slapen gaan naar het NOS journaal onder welk bed hij verblijft.

Een persoon genaamd Sjummie vraagt zich af of Casper soms onder zijn bed gaat slapen. De kans is maar verwaarloosbaar klein dat dit gebeurt, slechts één op de 16 miljoen!
Dankzij een speciale actie van mensen op Fok! is de redactie van het Journaal bereid gevonden om dagelijks informatie te geven over de locatie van Casper. Sacha de Boer weet precies onder welk bed Casper zit. Casper zit vrijwel zeker niet onder Sjummie's bed, hij zit onder één van die andere 15.999.999 bedden.

De eerste dag, zit Casper onder het bed van Sjaak de Vries uit Rotterdam. Benieuwd wat ze dan gaan vertellen... Sacha de Boer meldt: Casper bevindt zich vandaag onder het bed van één van beide personen: Sjummie of Sjaak de Vries uit Rotterdam. Er worden maar twee personen genoemd, dus volgens Sjummie is de kans wel 50% dus Sjummie gaat snel onder zijn bed kijken!

De dag erna meldt Sacha: Casper bevindt zich vandaag onder het bed van één van beide personen: Sjummie of Vera Vleermuis uit Haarlem.

3e dag zegt Sacha: Casper bevindt zich vandaag onder het bed van één van beide personen: Sjummie of Hendrik Hoffman uit Den Burg.

Zo gaat het een jaar door... een jaar lang heeft Sjummie trouw het nieuws gevolgd en elke dag geconcludeerd dat hij een kans van een half had dat Casper onder zijn bed zou zitten. Het verwachtte aantal bezoeken van Casper is dus 50% van 365 is ong. 183. En dat terwijl Casper elke dag uit 16 miljoen verschillende bedden koos!! Puur vanwege het feit dat Sacha de Boer van Casper te horen kreeg waar hij zat heeft er toe geleid dat Sjummie onwaarschijnlijk vaak bezocht is door een spook!

Volgens mij ziet Sjummie spoken!!!!!

pi_12147663
Blackjack en anderen.

Ik heb de buren er bij gehaald.
Na verhitte discussies zijn we eruit:

Ondanks dat de kans 50% is, is het beter om de andere deur te kiezen

Ik ga d'r 'ns een weekendje over nadenken denk ik...

donderdag 31 juli 2003 @ 20:13:00 #98
14837 Metamorphozis
Voor de duidelijkheid
pi_12147799
Sjummie denk hier eens over na:

Sjummie, BlackJack en Metamorphozis doen allemaal mee aan het drie deuren spel.

Omdat er dit keer drie spelers zijn, krijgen ze alledrie een koptelefoon.

Sjummie kiest deur 1, BlackJack deur 2 en Metamorphozis deur 3.

De presentator vertelt Sjummie dat de prijs niet achter deur Xa zit, waarbij Xa is 2 of 3. Ya is dan de overgebleven deur. Sjummie mag kiezen tussen deur 1 of Ya, beiden hebben 50% kans op winst.
De presentator vertelt BlackJack dat de prijs niet achter deur Xb zit, waarbij Xb is 1 of 3. Yb is dan de overgebleven deur. BlackJack mag kiezen tussen deur 2 of Yb, beiden hebben 50% kans op winst.
De presentator vertelt Metamorphozis dat de prijs niet achter deur Xc zit, waarbij Xc is 1 of 2. Yc is dan de overgebleven deur. Metamorphozis mag kiezen tussen deur 3 of Yb, beiden hebben 50% kans op winst.

De kans dat deur 1 de goede is, is 50%.
De kans dat deur 2 de goede is, is 50%.
De kans dat deur 3 de goede is, is 50%.
Totaal is er dus 150% kans!

donderdag 31 juli 2003 @ 20:34:34 #99
14837 Metamorphozis
Voor de duidelijkheid
pi_12148190
quote:
Op donderdag 31 juli 2003 18:46 schreef Sjummie het volgende:

[..]

Onze lieve kandidaat heeft echter geen flauw benul van deze voorkennis.

In zekere zin wel:
Als er 10000 deuren zijn, weet de kandidaat dat de kans 99,99% is dat hij niet de goede heeft, maar dat de goede één van die overige 9999 is.

De presentator weet welke van de 9999 de goede is, en opent de 9998 deuren die niet door de kandidaat gekozen waren en waar niet de prijs achter ligt.
In slechts 1 op de 10000 keren, zal de kandidaat gelijk al in de eerste instantie de winnende deur hebben gekozen. In slechts 1 op de 10000 keren zal de presentator dus een willekeurige deur dicht laten, in plaats van de winnende deur dicht te laten. In alle ander gevallen, dus 9999 van de 10000 zal de host de winnende deur van de 9999 overige deuren dichtlaten en de rest open. In 9999 van de 10000 gevallen zal dus de "andere" deur de winnende zijn.

Stel dat dat niet zo zou zijn, dan zou je voor elke deur het volgende kunnen redeneren;

We spelen het spel tientallen keren, zeg 30.
Je kiest deur 1. Presentator laat deur 1 en 378 dicht. Je blijft bij deur 1 want 50% kans.
Je kiest deur 1. Presentator laat deur 1 en 2599 dicht. Je blijft bij deur 1 want 50% kans.
Je kiest deur 1. Presentator laat deur 1 en 7412 dicht. Je blijft bij deur 1 want 50% kans.
Je kiest deur 1. Presentator laat deur 1 en 8879 dicht. Je blijft bij deur 1 want 50% kans.
etc. etc.

Na 30 keer 50% kans te hebben gehad, verwacht je dat je ongeveer 15 keer gewonnen hebt. Hoe is dit mogelijk? Je kiest elke keer deur 1 en je wint 15 keer! Terwijl de kans op winst per beurt slecht 0.01% is!

Wat was er gebeurd als je niet deur 1 had gekozen, maar deur 2?
Je kiest deur 1. Presentator laat deur 2 en 378 dicht. Je blijft bij deur 2 want 50% kans.
Je kiest deur 1. Presentator laat deur 2 en 2599 dicht. Je blijft bij deur 2 want 50% kans.
Je kiest deur 1. Presentator laat deur 2 en 7412 dicht. Je blijft bij deur 2 want 50% kans.
Je kiest deur 1. Presentator laat deur 2 en 8879 dicht. Je blijft bij deur 2 want 50% kans.
etc. etc.
Na 30 keer verwacht je weer 15 keer winst!

Kies dus een willekeurig getal uit 1 tot 10000, laat de host (met voorkennis) 9998 deuren open gooien, en je kunt elke keer verwachten dat je na 30 keer ongeveer 15 keer gewonnen hebt!

vrijdag 1 augustus 2003 @ 10:49:06 #100
20104 BlackJack
Comfortably drunk
pi_12158199
quote:
Op donderdag 31 juli 2003 20:06 schreef Sjummie het volgende:
Blackjack en anderen.

Ik heb de buren er bij gehaald.
Na verhitte discussies zijn we eruit:

Ondanks dat de kans 50% is, is het beter om de andere deur te kiezen

Ik ga d'r 'ns een weekendje over nadenken denk ik...

hehe.
dit zijn vragen om feestjes mee te verzieken, je zou er bijna ruzie over krijgen
pi_12164132
Zo moeilijk is 't toch niet?

Er zijn drie deuren, achter 1 van deze deuren staat de auto. Aangezien je verder niks weet is de kans dat je de juiste deur kiest 33%.

De kans dat de auto achter de twee deuren zit die je niet hebt gekozen is 66%. Nu opent de quizmaster 1 van deze twee deuren. De kans dat de auto achter deze ene deur zit is dus 66% aangezien ie overduidelijk niet achter de open deur zit.

Dus heb je een grote kans op de auto als je wisseld aangezien je originele keus 33% kans heeft en de andere deur 66%.

pi_12170319
quote:
Op vrijdag 1 augustus 2003 14:51 schreef Hielko het volgende:
Zo moeilijk is 't toch niet?
't Is ook niet moeilijk, maar het leek me niet logisch.

Vannacht nauwelijks geslapen, Casper spookt door mijn hoofd.
Paar keer onder het bed gekeken, maar niks hoor.....

Metamorphozis, thnx. Ik ben om en snap ook waarom.
Het is inderdaad een kwestie van het licht zien.

Blackjack, sorry van je beurse kop !

pi_18543508
quote:

1/3 x 1/2 = 0.1666
2/3 x 1/2 = 0.3333
hierdoor heb ik het eventjes gesnapt..
pi_18543624
quote:
Op vrijdag 1 augustus 2003 20:12 schreef Sjummie iets..
[..]
Beetje laat ben ik hè...

Maarjah, altijd leuk om het topic wat hogerop in de lijst te krikken hè
pi_18594931
Willem Ruis is een kneus , als er 2 deuren zijn heb je bij allebei evenveel kans en verder geen gezeik

p.s. het is je gelukt killko, ik heb er nu ook iets neergezet.
If you don't see it, then it wasn't meant for you to see.
If you wasn't born with it, it wasn't meant for you to be.
pi_19482840
ja, ik begrijp die 2/3-theorie, maar toch vind ik 50% logischer als je naar de vraagstelling kijkt. dus eigenlijk ben ik het met blablabl eens..
pi_19562363
goed zo killko, je leert het wel

p.s. ik haal p.s.2 wel een keer weg
If you don't see it, then it wasn't meant for you to see.
If you wasn't born with it, it wasn't meant for you to be.
  dinsdag 15 juni 2004 @ 11:37:47 #108
78507 jercovski
wel godverdomme!
pi_19904390
als je het zelfde doet met 100 deuren is het heel anders

kans op deur 1 is 1/n

in dit geval dus 1/100

de rest is 99/100

als er 98 deuren opgaan blijft kans op deur 1 het zelfde 1/100 en de kans op de andere dichte deur 99/100
  dinsdag 15 juni 2004 @ 11:47:07 #109
78507 jercovski
wel godverdomme!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')