abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_56085787
Goedenavond!

Dit zal waarschijnlijk wel lange post worden, dus als je daar geen zin in hebt kan je hier alvast afhaken.grammatica-hoertjes mogen ook opzouten. Het gaat namelijk om het volgende: Mijn vriendin (18 jaar) wil het huis uit. In principe een vrij normale gebeurtenis natuurlijk, maar hier is dus één ding niet zoals 'normaal'. Ze wil het huis uit omdat ze thuis geestelijk mishandelt word. Vrijwel elke dag krijgt ze te horen hoe waardeloos ze wel niet is, hoe lui ze wel niet is, hoe dom en dik ze wil niet is. Hoewel je haar natuurlijk kan blijven vertellen dat dit onzin is gaat ze het wel geloven. Ze heeft totaal geen eigenwaarde meer, en geeft niet veel meer om dit leven. Verder hoeft ze dus ook niet op support te rekenen als ze dan ook daadwerkelijk het huis uitgaat. Ze zullen nog liever de boel belemmeren als ondersteunen.

Sinds kort is ze er dan ook over uit; ze wil het huis uit. Nu is het geval dus dat het een nicht van haar (32 jaar oud) wel een kamer vrij heeft, maar die wil geen ruzie met familie, ouders etc. Die wil eerst graag overleggen met zo'n beetje iedereen in de familie alvorens beslissingen te nemen. Nu heb ik mijn vriendin wel duidelijk geprobeerd te maken dat ze hier dan ook niet teveel hoop op moet vestigen, want als het al een familieoperatie moet worden alvorens ze ergens anders in kan trekken.. Nu wil ze dus het liefst in omgeving Zaandam/Krommenie gaan wonen, maar hier zijn vrij weinig kamers beschikbaar tegen beetje redelijke prijs (ong 300 p/m incl.).

Ze is op dit moment net gestopt met een opleiding in de ouderenzorg, omdat ze teveel fouten had gemaakt met de leermethode die ze hanteren. hierdoor heeft ze een behoorlijk grote achterstand opgelopen, en heeft de opleiding verder volgen eigenlijk geen zin. Ze wil na afloop van de zomervakantie wel doorgaan met een opleiding in de zorg, maar dan wel op bbl-basis. Dus vier dagen werken, en één dag naar school. in die tijd tot dat moment wil ze dus het huis uit. Nu struikelt ze over een aantal 'belemmeringen' met betrekking tot het vinden van een goede baan. Het eerste probleem is dat ze nog niet weet waar ze terecht gaat komen. Het tweede probleem is dat ze geen afgeronde opleiding heeft, en dus nog niet actief in de zorg zal kunnen werken.

Nu is dit eigenlijk voor mij gewoon een manier om mijn gedachtes eens uit te typen, en van andere mensen te horen wat de beste stappen zouden wezen. Ik ben inmiddels ook een beetje kwijt waar we nu staan, wat de mogelijkheden zijn, heb geen idee meer. Als ik op internet zoek naar kamers in zaandam en omstreken vind je niet bijster veel, en als je wat vind moet je eerst gaan betalen voor meer informatie. Wellicht iemand hier die in die omstreken woont en wellicht een plekje weet? En wat zou nou eigenlijk de minimale ruimte zijn die je als student/werkende nodig hebt? 15m2? 20m2?

Ik heb geen zin in semi-grappige reply's zoals dat er nog ramen zat zijn in amsterdam, laat dat maar achterwege. Help?
pi_56085858
Kan ze niet bij jou wonen dan?
Haha, U schakelt nog. Test een DAF !
pi_56085923
Nee, dat is geen optie. ben zelf 17 en woon ook ngo thuis, en daar wonen we ook al krap na scheiding klein jaar terug.
  woensdag 16 januari 2008 @ 21:52:53 #4
52841 TomHoofd
Rehab Is for Quitters
pi_56085980
Wat nogal van belang is is hoe haar financiele situatie op het moment is. Heeft ze nog iets achter de hand op dat gebied want verhuizen is sowieso vrij prijzig.

Heeft ze daarnaast een baan op het moment? Ik zo ook direct met de opleiding stoppen als dat toch geen zin meer heeft. Dat is een kans om wat te verdienen en wat financiele draagkracht schept al gelijk een hoop mogelijkheden.

Ook zou ik toch maar even dat idee met die nicht bekijken. Je weet toch nooit of haar ouders daar mischien mee accoord gaan.
Grijp je kans, grijp die fles en aan de slag!
pi_56085999
Okee, dat kon ik niet ruiken natuurlijk. Was ook maar een ideetje.
Haha, U schakelt nog. Test een DAF !
  Boks-Chick woensdag 16 januari 2008 @ 21:55:46 #6
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_56086071
GC --> R&P
lolwut
pi_56086098
quote:
Op woensdag 16 januari 2008 21:53 schreef Daffodil31LE het volgende:
Okee, dat kon ik niet ruiken natuurlijk. Was ook maar een ideetje.
No matter, liever een voorstel als niets
quote:
Op woensdag 16 januari 2008 21:52 schreef TomHoofd het volgende:
Wat nogal van belang is is hoe haar financiele situatie op het moment is. Heeft ze nog iets achter de hand op dat gebied want verhuizen is sowieso vrij prijzig.

Heeft ze daarnaast een baan op het moment? Ik zo ook direct met de opleiding stoppen als dat toch geen zin meer heeft. Dat is een kans om wat te verdienen en wat financiele draagkracht schept al gelijk een hoop mogelijkheden.

Ook zou ik toch maar even dat idee met die nicht bekijken. Je weet toch nooit of haar ouders daar mischien mee accoord gaan.
Financieel kan je uitgaan van ongeveer 200 per maand, maar daar gaat nog wel verzekering etc. vanaf.
  woensdag 16 januari 2008 @ 22:03:03 #8
52841 TomHoofd
Rehab Is for Quitters
pi_56086389
Forget it. Daarmee is op jezelf wonen uitgesloten. Ik neem aan dat ze met dat inkomen ook niks heeft kunnen sparen de laatse tijd?

Ik zou zeggen heel snel gaan werken ipv opleiding en dan over een maand of 4, als ze wat reserve heeft, nog eens gaan kijken naar de mogelijkheden.
Grijp je kans, grijp die fles en aan de slag!
pi_56086539
Ze heeft een reserve van ongeveer ¤1000,- achter de hand wat eigenlijk bedoeld is voor rijlessen. Dit is ze wellicht wel bereid op te geven, als ze hiermee op zichzelf kan.
pi_56087988
Als ik haar was zou ik gewoon fulltime gaan werken. Bijvoorbeeld in een supermarkt o.i.d. Er zijn genoeg werkgelegenheden waar geen opleiding vereist is. En als ze toch door wil blijven gaan met haar studie, daarnaast iets meer gaan werken, ik verdiende toen ik studeerde ongeveer 600 euro in de maand alleen met zaterdag en zondag werken. Ik had daarbij een kamer van iets over de 200 euro (kleine kamer maar het voldoet) en die betaalde ik met mijn studiefinanciering. Daarbij kon ik verder royaal leven (en een beetje sparen). Dus ik denk dat wil ze op kamers gaan er op z'n minst zo'n 600 euro per maand binnen moet komen wil alles goed te betalen zijn. En meer is alleen maar meegenomen zeker als ze nog verder wil sparen voor rijbewijs e.d.

Het geld dat ze achter de hand heeft voor haar rijbewijs zou ik als ik haar was niet opgeven. Wanneer ze haar rijbewijs heeft (en een auto) is het voor haar ook makkelijker om werk te vinden aangezien ze dan niet zo gebonden is aan de directe omgeving van waar ze woont.
pi_56088509
als ze werkelijk geestelijk wordt verkracht door haar ouders zal ze haar ouders ook niet leuk vinden. Ze wil het huis uit eh? .. dit valt wel door te drammen met harde hand oa kinderbescherming/politie, zij het dat het wel direct afscheid nemen is van die ouders dan.

Werken is natuurlijk ook een optie, maar als ze niet veel meer geeft om dit leven sja .. dan zal die motivatie ook wel niet heel hoog zijn.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_56089219
Ze vind de manier waarop ze behandelt word zwaar klote, maar heeft nog steeds een zwak voor haar ouders. Waarom snap ik niet, maar dat is ook niet relevant. Hoeveel ben je ongeveer kwijt aan eten/drinken etc als je op kamers zit? Ben er totaal niet ervaren mee, dus daarom wellicht beetje domme vragen.
pi_56089409
quote:
Op woensdag 16 januari 2008 23:05 schreef Hpzone het volgende:
Ze vind de manier waarop ze behandelt word zwaar klote, maar heeft nog steeds een zwak voor haar ouders. Waarom snap ik niet, maar dat is ook niet relevant. Hoeveel ben je ongeveer kwijt aan eten/drinken etc als je op kamers zit? Ben er totaal niet ervaren mee, dus daarom wellicht beetje domme vragen.
kinda depends eh, maar 200 incluis woning en vreten red je het niet. Mijn ex had btw ook zon trekje, haar ouders waren niet al te best, 'zachtjes' uitgedrukt. En toch bleef ze maar, soms moet je gewoon door drammen, het 1 of het ander. Toen maar uitgemaakt want ze bleef toch bij haar ouders plakken. Dat druilerige ik wil het wel, maar heb toch eigenlijk ook weer geen trek gebeuren.

Zoals ik al zei, is het echt zo ernstig, confronteer haar dan met de keuze dat ze weg kan zijn haal gewoon kinderbescherming erbij, been there done that. Ben je binnen een weekje weg.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_56089522
Als ze inderdaad gaat werken kan ze dus wel wat meer besteden per maand. Dan is 6-700 euro per maand wel een redelijk bedrag om vanuit te gaan Kinderbescherming is op de hoogte, maar vind het niet nodig om er wat aan te doen. Geven vriendin enkel advies om naar psycholoog te gaan, terwijl ze ook aangeven dat ze geen schuld heeft aan de situatie.
pi_56091664
Kan ze niet gewoon beter naar het riagg of hoe dat tegenwoordig ook heet?
Het huis uit gaan lijkt wel een goed idee maar levert structureel natuurlijk niks op (qua zelfvertrouwen en relatie met de ouders en zin hebben in het leven etc)
En natuurlijk heeft ze er geen schuld aan de situatie maar het kan wel helpen natuurlijk om toch hulp in te roepen (dat is niet meteen een schuld bekentenis of zo)
Die kunnen ook met haar kijken naar van die speciale woongroep gebeurens en zo want als ik het zo even snel door lees heeft ze geen geld, geen baan en geen opleiding etc
Niet echt ideaal
He said how many sugars do you like in your tea?
I said forget about the sugar have a spoon full of me,
[Rhu SC]Deel 1 dus? O+
Your job is to feed me, do me and die
pi_56091842
quote:
Op woensdag 16 januari 2008 21:56 schreef Hpzone het volgende:

[..]

No matter, liever een voorstel als niets
[..]

Financieel kan je uitgaan van ongeveer 200 per maand, maar daar gaat nog wel verzekering etc. vanaf.
Is ze erg druk of kan ze er een baantje bijnemen?
Met een euro of 500 moet ze het wel kunnen redden, mits ze goedkoop woont en zuinig leeft.
pi_56091949
Je kunt best in de zorg werken ook zonder voltooide opleiding, in de thuiszorg bijvoorbeeld of in de gehandicaptenzorg als oproepkracht. Dat laatste heb ik tijdens mijn studie gedaan en ik had altijd werk zat en het betaalde ook nog vrij goed zeker gezien de onregelmatigheidstoeslagen. Ik ben daar via Randstad naar binnen gekomen.
pi_56092561
quote:
Op woensdag 16 januari 2008 23:13 schreef Hpzone het volgende:
Als ze inderdaad gaat werken kan ze dus wel wat meer besteden per maand. Dan is 6-700 euro per maand wel een redelijk bedrag om vanuit te gaan Kinderbescherming is op de hoogte, maar vind het niet nodig om er wat aan te doen. Geven vriendin enkel advies om naar psycholoog te gaan, terwijl ze ook aangeven dat ze geen schuld heeft aan de situatie.
Bedenk even dat de kans groot is dat ze ineens veel meer zelf moet betalen. Je praat niet alleen over kamerhuur, maar ook over levensonderhoud, verzekeringen etc. Althans, ouders sponsoren dat vaak niet meer als je uit huis gaat. Een beetje kamer kost al 300 euro, verzekering, telefoon, eten en huishoudstuff erbij en je gaat al gauw richting de 600. Dan heb je nog geen broek aan je kont en geen biertje gekocht in de stad.

Kortom: als ze de opleiding nu niet gaat halen, kappen. Fulltime werk vinden, desnoods ergens achter de kassa, het is maar voor een half jaar. Flink aanpoten, liefst 40 - 50u in de week werken en proberen enige reserve op te bouwen voor als ze in september weer gaat studeren.

En oja: dat rijbewijs laten varen. Ze heeft het waarschijnlijk niet nodig en een eigen auto erbij is ook amper te betalen als je weinig centen hebt, die dik 1.000 euro kan ze de komende tijd veel beter besteden.
Zerg schreef:
1/1 is 1. 2/2 is 2. Basisschool breuken.
  donderdag 17 januari 2008 @ 08:11:38 #19
112386 avotar
P0werd by Black Coffee
pi_56093882
quote:
Op woensdag 16 januari 2008 23:13 schreef Hpzone het volgende:
Kinderbescherming is op de hoogte, maar vind het niet nodig om er wat aan te doen. Geven vriendin enkel advies om naar psycholoog te gaan, terwijl ze ook aangeven dat ze geen schuld heeft aan de situatie.
Daar zla ongetwijfeld wel een reden voor zijn..

Maar heel reeel... en niet rot bedoeld.. 18 jaar.. geen diploma's .. geen werk... geen geld... Het is echt kansloos dat ze het huis gaat lijkt me.
Ik voorzie in dat geval een aantal lange lange jaren met het opbouwen van schulden en nog veel meer.
Als ze nu al geen cent heeft.. waar moet ze dan meubels van gaan halen... verf... handdoeken etc... Dat is dus al het einde van de 1000 euro aan spaargeld.
"Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD
"Dear life, when I asked whether or not my day could get any worse, it was meant as a rethorical question, not a challenge!"
  donderdag 17 januari 2008 @ 09:47:19 #20
198098 henkzijlstra
ik verdien 80k per jaar en jij
pi_56095404
quote:
Op woensdag 16 januari 2008 23:10 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

kinda depends eh, maar 200 incluis woning en vreten red je het niet. Mijn ex had btw ook zon trekje, haar ouders waren niet al te best, 'zachtjes' uitgedrukt. En toch bleef ze maar, soms moet je gewoon door drammen, het 1 of het ander. Toen maar uitgemaakt want ze bleef toch bij haar ouders plakken. Dat druilerige ik wil het wel, maar heb toch eigenlijk ook weer geen trek gebeuren.

Zoals ik al zei, is het echt zo ernstig, confronteer haar dan met de keuze dat ze weg kan zijn haal gewoon kinderbescherming erbij, been there done that. Ben je binnen een weekje weg.
Inderdaad gewoon uitmaken en verder kijken naar een normaal persoon. Verder zei je ook dat ze dik is, snap dus sowieso niet wat je nog bij haar doet.
  donderdag 17 januari 2008 @ 10:23:55 #21
131066 scrub_nurse
ik denk dat ik denk, denk ik..
pi_56096107
quote:
Op donderdag 17 januari 2008 08:11 schreef avotar het volgende:

[..]

Daar zla ongetwijfeld wel een reden voor zijn..

Maar heel reeel... en niet rot bedoeld.. 18 jaar.. geen diploma's .. geen werk... geen geld... Het is echt kansloos dat ze het huis gaat lijkt me.
Ik voorzie in dat geval een aantal lange lange jaren met het opbouwen van schulden en nog veel meer.
Als ze nu al geen cent heeft.. waar moet ze dan meubels van gaan halen... verf... handdoeken etc... Dat is dus al het einde van de 1000 euro aan spaargeld.
beetje kortzichtig gedacht, als zij nu gaat werken en kamer vindt hoeft zij helemaal geen schulden te maken, ze heeft 1000e reserve, handdoeken ed haal je bij zeeman oid en natuurlijk niet bij de bijenkorf. meubels bij de 2e hands winkel, en misschien kunnen vrienden en familie wel wat missen. een matras op de grond doet t prima. als je echt weg wil thuis interesseert t je niet dat je zuinig aan moet doen ,en je nog niet je droom meubels hebt, je krijgt er veel vrijheid voor terug en dat telt
  donderdag 17 januari 2008 @ 11:33:59 #22
112386 avotar
P0werd by Black Coffee
pi_56097985
quote:
Op donderdag 17 januari 2008 10:23 schreef scrub_nurse het volgende:

[..]

beetje kortzichtig gedacht, als zij nu gaat werken en kamer vindt hoeft zij helemaal geen schulden te maken, ze heeft 1000e reserve, handdoeken ed haal je bij zeeman oid en natuurlijk niet bij de bijenkorf. meubels bij de 2e hands winkel, en misschien kunnen vrienden en familie wel wat missen. een matras op de grond doet t prima. als je echt weg wil thuis interesseert t je niet dat je zuinig aan moet doen ,en je nog niet je droom meubels hebt, je krijgt er veel vrijheid voor terug en dat telt
Gezien de hele beschrijving vind ik het een hele grote als.
Maar goed... hebben we straks weer een bijstandstrekkertje erbij... fijn..
"Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD
"Dear life, when I asked whether or not my day could get any worse, it was meant as a rethorical question, not a challenge!"
  donderdag 17 januari 2008 @ 12:03:42 #23
162670 DoimeN
Nee, het boeit me niets!
pi_56098884
quote:
Op donderdag 17 januari 2008 09:47 schreef henkzijlstra het volgende:

[..]

Inderdaad gewoon uitmaken en verder kijken naar een normaal persoon. Verder zei je ook dat ze dik is, snap dus sowieso niet wat je nog bij haar doet.
--------------------------------------------------------------------------------------------
Als je gewoon je bek dicht houdt, is er niets aan de hand!
pi_56103500
quote:
Op woensdag 16 januari 2008 23:10 schreef sitting_elfling het volgende:
Mijn ex had btw ook zon trekje, haar ouders waren niet al te best, 'zachtjes' uitgedrukt. En toch bleef ze maar, soms moet je gewoon door drammen, het 1 of het ander. Toen maar uitgemaakt want ze bleef toch bij haar ouders plakken. Dat druilerige 'ik wil het wel, maar heb toch eigenlijk ook weer geen trek' gebeuren.
Bingo, spot on.
Eindeloos klagen maar niets ondernemen: daar komt ze er niet mee.
Ze kan wel klagen dat er niemand aanbelt met een aanbod van een goedkope en gemeubileerde kamer waar ze morgen in kan, maar ze moet er zelf naar op zoek. Als ze begint met 'ja maar' is het einde zoek.
Er is altijd een reden te vinden om het niet te doen.

Dus, zeg tegen haar: Nu mee gaan, een kamer zoeken; of je mond dicht houden. Maar in ieder geval ophouden met klagen.
pi_56117605
Begeleid wonen is misschien wel een optie dan Er zijn genoeg instellingen die je daar meer informatie over kunnen geven. Het is ook niet zo duur als op kamers ofzo... En je weet natuulijk ook niet of ze wel zo zelfstandig is, met haar problemen thuis. Dan krijgt ze ook nog begeleiding
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')