quote:
Op woensdag 16 januari 2008 19:09 schreef Xith het volgende:Goh, dus als de regering van Iran van hogerhand dingen af wilt dwingen, maar zelf doe je het ook. Beetje hypocriet, moet ik zeggen. (kijk, ik kan ook posten zoals jij! woohoo!)
Fijn voor je, maar alleen ontgaat je compleet waarom ik het opmerkte. Ik ben er namelijk niet voor dat de bevolking van Iran iets opgelegd wordt door een dictatoriaal moslimbewind. Ik wil juist dat de bevolking van dat bewind wordt bevrijd, maar dat schijn je niet te snappen.
quote:
Op woensdag 16 januari 2008 19:09 schreef Xith het volgende:1. Wat noem jij veel? 2. Waarom zeur je niet op die landen? 3. Die wet is nog niet eens aangenomen.
Ik begin met 2: Ik zeur niet over die landen omdat dit topic over Iran gaat. Ik kan niks met argumentatie als 'in land X is het erger' en weiger daar ook inhoudelijk een discussie over te voeren in dit topic. Als je een topic wilt openen over de mensenrechtensituatie in Eritrea open je er maar fijn een topic over. Dit gaat over Iran. 1: Hoe veel landen NOG erger de mensenrechten schenden dan Iran is ook niet relevant. Ik schat dat het er hooguit enkele zijn. Maar het doet er niet toe. De situatie in Iran is erg genoeg. En 3: hoe naief kun je zijn?
quote:
Op woensdag 16 januari 2008 19:09 schreef Xith het volgende:Godwin's law, you lose. Wat kan ik hiernou op zeggen? Met zulke vergelijkingen maak je altijd discussies kapot. Moet je onderhand wel weten.
Helemaal niet. Het doet juist erg terzake. Want het standpunt dat jij ineemt, is dat we de boel maar lekker de boel moeten laten. Dat dictatoriale bewind moet maar lekker z'n gang gaan, want mensen op de straat merken er toch niet zo veel van (daarom stikt het in Europa ook van de Iraanse vluchtelingen. Die gaan allemaal weg uit dat land omdat het daar zo fijn, veilig en stabiel is). Die vergelijking kun je prima projecteren op Nederland tussen 1940 en 1945. Als je braaf deed wat de Duitsers zeiden, was er niet zo veel om bang voor te zijn. In het verzet gaan (en Nederland van de bezetter bevrijden) vergde moed. Iets waarbij Nederland overigens hulp kreeg van buitenaf. Dat jij stelt dat dergelijke vergelijkingen de discussie kapot maken, bewijst precies één ding: jij ziet de ernst van de situatie in Iran totaal niet in.
quote:
Op woensdag 16 januari 2008 19:09 schreef Xith het volgende:Heb je die forum wel doorgenomen, betwijfel je de veiligheid van het bezoeken van Iran? Wat is je punt trouwens? Dat je ook in Turkije op vakantie kan? Klopt, ik geef je helemaal gelijk!
Begrijpend lezen is er niet bij, zie ik. Ik noemde Turkije als voorbeeld van een land waar veel toeristen op vakantie gaan, terwijl er nog wel degelijk de nodige misstanden zijn. Anders gezegd: dat een toerist zich veilig kan voortbewegen zegt vrij weinig over de mensenrechtensituatie in het land. Daar gaat dit topic over, kan ik je melden.
quote:
Op woensdag 16 januari 2008 19:09 schreef Xith het volgende:Jemig, ga je nu ECHT Wereld Oorlog Twee vergelijken met Iran? (kijk ik kan ook dat soort posts maken! whoohoo!) Beide zijn wetaanvragen dus ik weet niet hoe ze in principe van elkaar verschillen.
De ene wetsaanvraag wordt behandeld in een democratisch land, de ander in een land waar verkiezingen gemanipuleerd worden en waar geestelijken de ware macht hebben (feitelijk kun je het gewoon als een moslim-dictatuur zien). De wet heeft daarnaast ook nog eens direct betrekking op afvalligen. Dus één keer raden wat de uitkomst wordt.
quote:
Op woensdag 16 januari 2008 19:09 schreef Xith het volgende:Onzin. Ik heb er ooit een onderzoek naar gedaan, tot een jaar of twee na de eerste golf oorlog stierven de Irakezen bij bosjes, maar daarna was het land stabiel. Er werden hier en daar prosituees gedood en hier en daar een executie door 'fout gedrag', dat ging over honderden per jaar (dus idd veel) maar in NO WAY stierven er zoveel mensen als dat er nu sterven.
Fijn dat je inziet dat er onder Saddam VEEL mensen werden geëxecuteerd, want ik begon even te denken dat jij er prima mee kunt leven dat een dictator die misdaden tegen de menselijkheid heeft begaan prima een land kan besturen, omdat het zo lekker 'stabiel' is. Dat de situatie 'stabiel' was als gevolg van onderdrukking komt kennelijk niet bij je op. Je vindt Wit-Rusland vast ook lekker stabiel. En Noord-Korea ook. Lekker rustig toch?
quote:
Op woensdag 16 januari 2008 19:09 schreef Xith het volgende:Bij Iran is dat nog erger, elk issue wordt met een vergrootglas onder de loep genomen om te laten zien hoe het er is (zie dit wetsvoorstel).
Even een simpele ja/nee-vraag: Het IS toch ook erg dat Iran de doodstraf wil voltrekken bij mensen die zich van de islam bekeren? Zoiets kan niet breeduit genoeg in de media worden belicht.
quote:
Nee, dat denk ik niet. Maar wat ik WEL zeker weet is dat de rechten van mensen alleen maar verder beknot worden wanneer orthodoxe moslimfundamentalisten het voor het zeggen blijven houden. Ik geloof dat het ingrijpen in Afghanistan en Irak op de lange termijn een forse verbetering is voor de inwoners van die landen.
quote:
Op woensdag 16 januari 2008 19:09 schreef Xith het volgende:De trotse Persiers zullen de bezettingsmacht niet met vlaggetjes ontvangen, zoals men pijnlijk de fout maakte toen men de dictator Saddam wegjoeg.
Ik geloof verder dat de situatie in Iran compleet anders is dan Irak en Afghanistan en dat een vergelijking weinig zin heeft. Ik vind het verbijsterend dat je het verjagen van Saddam een 'fout' noemt. Dat je de oorlog een fout noemt of dat je de huidige situatie slecht vindt, kan ik begrijpen. Maar het verjagen van de dictator Saddam was uitstekend. Niet gezien hoe blij de onderdrukte Irakezen waren? Zij die zich nu verzetten en geweld gebruiken, zijn vooral degenen uit het kamp va Saddam.