VendoR: ik begrijp wel wat je bedoelt met dat ADHD een vaag verhaal is. Veel van de symptomen hebben andere mensen ook, sommige dingen zijn zelfs redelijk normaal (niet slapen door piekeren, dat is best een veelvoorkomend probleem). Het gaat er alleen om in welke mate jij er last van hebt. Als jij het idee hebt dat het je echt belemmert, moet je er iets aan doen.
Wat ik wel opvallend vind in jouw verhaal is dat je zei dat je vroeger wel die rust had en vroeger wel kon plannen (in ieder geval nog wel het nut van een agenda inzag). Denk je dat je situatie weer zal verbeteren als je weer in wat rustiger vaarwater komt?
Ik heb zelf ook wel een paar keer in deze topics meegepraat. Dat ik op sommige punten anders ben dan anderen, dat weet ik wel zeker, maar ik denk niet dat het ADD is. Mijn grootste problemen zijn onvermogen tot structureren, gezichtsuitdrukkingen, fysiek contact en diepgaande emotionele relaties. Ik kan wel heel onrustig zijn van binnen, heb wel concentratie- en slaapproblemen gehad en ik heb vooral als ik slecht in m'n vel zit moeite met nieuwe situaties: ik draai dan dezelfde cd's, kijk dezelfde films, lees dat boek dat ik al tien keer gelezen heb (raak dan ook 'geobsedeerd' - beetje sterk woord - door een bepaald thema bijvoorbeeld). Nieuwe mensen vind ik maar niks; nieuwe collega's mag ik bij voorbaat niet, het duurt een tijdje voor ik aan ze gewend ben. Wel heb ik vroeger last gehad van hyperfocus en ben ik erg impulsief en onbeheerst wanneer iemand me irriteert of wanneer het gaat om geld uitgeven en eten. Verslavingsgevoelig ben ik echter weer niet. Ik heb totaal geen behoefte aan drugs, rook niet, heb geen moeite om drank te laten staan (soms drink ik dagelijks, dan weer weken niet), ik gok niet (na een paar dagen krasloten ben ik het wel weer zat), en zelfs koffie hoef ik niet iedere dag. Alleen chocola wel

Ik heb wel gemerkt dat ik echt op moet passen met stress en ik heb geleerd om mezelf de tijd te geven om dingen te doen en niet te veel tegelijk te proberen. Uit ervaring weet ik dat ik niet te veel tegelijk kan doen, omdat ik geen overzicht kan houden. Ik ga dan dingen vergeten waardoor ik in het verleden al een centrifuge en twee magnetrons heb doen ontvlammen en regelmatig het aanrecht onder water heb gezet omdat ik vergat de koffiepot terug te zetten. Nu ik op mezelf woon moet ik daar nog beter mee opletten, omdat ik bijv. ook kan vergeten het gas uit te zetten en er vaak niemand thuis is en het dus een heel groot probleem zou kunnen geven als ik weer een apparaat laat oververhitten oid. Ik werk wel echt met 'checklists' (1. water in het reservoir? 2. filterzakje aanwezig? 3. koffie in het filterzakje? 4. koffiepot aanwezig?), stappenplannen, briefjes ter herinnering (ik weet dat als ik nu geen briefje ophang wat ik morgen moet doen, ik er pas over drie dagen achter kom dat ik het vergeten ben). Gek genoeg kan ik juist echt niet zonder m'n agenda. Als ik dingen niet opschrijf, vergeet ik ze gegarandeerd. Ik kijk 's avonds altijd even in m'n agenda, zodat ik weet wat ik de dag erna moet doen. Alleen als ik niet hoef te werken kijk ik nooit, daardoor wil ik dan nog weleens een tandartsafspraak vergeten of zo.
Verder baart oefening in mijn geval wel kunst. Wat goed helpt om te leren ordenen en dingen tegelijk te doen is koken. Als je meerdere gerechten maakt, moet je veel tegelijk doen, overzicht houden en plannen, maar ook omgaan met tegenslagen (stoofvlees wat maar niet zacht wil worden of het deksel dat van de pastapan afschiet met afgieten). Voor mij is dat een onschuldige manier om aan te klooien en te leren niet gelijk in paniek te raken. Ik merk wel dat ik - met koken in ieder geval - al makkelijker twee gerechten tegelijk kan maken en dat ik een beter overzicht heb van wat wanneer moet. Ik hoop dat ik die 'techniek' ook toe kan leren passen op andere dingen.
[ Bericht 4% gewijzigd door Maeghan op 11-02-2008 11:46:08 ]