abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_56624209
Er gaan (professionele) stemmen op dat ik een vorm van ADHD zou kunnen hebben, dus vandaar deze tvp.

En ik ben natuurlijk een kloon, want ik vind dat niet iedereen dit hoeft te weten, ook al is het maar internet
  zaterdag 9 februari 2008 @ 16:22:52 #102
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_56624301
quote:
Op zaterdag 9 februari 2008 16:15 schreef Hersenspinsels het volgende:
Er gaan (professionele) stemmen op dat ik een vorm van ADHD zou kunnen hebben, dus vandaar deze tvp.

En ik ben natuurlijk een kloon, want ik vind dat niet iedereen dit hoeft te weten, ook al is het maar internet
erkenning is de eerste stap naar genezing
-||||-----||||- Iron and me, we're meant to be -||||-----||||-
pi_56661875
VendoR: ik begrijp wel wat je bedoelt met dat ADHD een vaag verhaal is. Veel van de symptomen hebben andere mensen ook, sommige dingen zijn zelfs redelijk normaal (niet slapen door piekeren, dat is best een veelvoorkomend probleem). Het gaat er alleen om in welke mate jij er last van hebt. Als jij het idee hebt dat het je echt belemmert, moet je er iets aan doen.

Wat ik wel opvallend vind in jouw verhaal is dat je zei dat je vroeger wel die rust had en vroeger wel kon plannen (in ieder geval nog wel het nut van een agenda inzag). Denk je dat je situatie weer zal verbeteren als je weer in wat rustiger vaarwater komt?

Ik heb zelf ook wel een paar keer in deze topics meegepraat. Dat ik op sommige punten anders ben dan anderen, dat weet ik wel zeker, maar ik denk niet dat het ADD is. Mijn grootste problemen zijn onvermogen tot structureren, gezichtsuitdrukkingen, fysiek contact en diepgaande emotionele relaties. Ik kan wel heel onrustig zijn van binnen, heb wel concentratie- en slaapproblemen gehad en ik heb vooral als ik slecht in m'n vel zit moeite met nieuwe situaties: ik draai dan dezelfde cd's, kijk dezelfde films, lees dat boek dat ik al tien keer gelezen heb (raak dan ook 'geobsedeerd' - beetje sterk woord - door een bepaald thema bijvoorbeeld). Nieuwe mensen vind ik maar niks; nieuwe collega's mag ik bij voorbaat niet, het duurt een tijdje voor ik aan ze gewend ben. Wel heb ik vroeger last gehad van hyperfocus en ben ik erg impulsief en onbeheerst wanneer iemand me irriteert of wanneer het gaat om geld uitgeven en eten. Verslavingsgevoelig ben ik echter weer niet. Ik heb totaal geen behoefte aan drugs, rook niet, heb geen moeite om drank te laten staan (soms drink ik dagelijks, dan weer weken niet), ik gok niet (na een paar dagen krasloten ben ik het wel weer zat), en zelfs koffie hoef ik niet iedere dag. Alleen chocola wel

Ik heb wel gemerkt dat ik echt op moet passen met stress en ik heb geleerd om mezelf de tijd te geven om dingen te doen en niet te veel tegelijk te proberen. Uit ervaring weet ik dat ik niet te veel tegelijk kan doen, omdat ik geen overzicht kan houden. Ik ga dan dingen vergeten waardoor ik in het verleden al een centrifuge en twee magnetrons heb doen ontvlammen en regelmatig het aanrecht onder water heb gezet omdat ik vergat de koffiepot terug te zetten. Nu ik op mezelf woon moet ik daar nog beter mee opletten, omdat ik bijv. ook kan vergeten het gas uit te zetten en er vaak niemand thuis is en het dus een heel groot probleem zou kunnen geven als ik weer een apparaat laat oververhitten oid. Ik werk wel echt met 'checklists' (1. water in het reservoir? 2. filterzakje aanwezig? 3. koffie in het filterzakje? 4. koffiepot aanwezig?), stappenplannen, briefjes ter herinnering (ik weet dat als ik nu geen briefje ophang wat ik morgen moet doen, ik er pas over drie dagen achter kom dat ik het vergeten ben). Gek genoeg kan ik juist echt niet zonder m'n agenda. Als ik dingen niet opschrijf, vergeet ik ze gegarandeerd. Ik kijk 's avonds altijd even in m'n agenda, zodat ik weet wat ik de dag erna moet doen. Alleen als ik niet hoef te werken kijk ik nooit, daardoor wil ik dan nog weleens een tandartsafspraak vergeten of zo.

Verder baart oefening in mijn geval wel kunst. Wat goed helpt om te leren ordenen en dingen tegelijk te doen is koken. Als je meerdere gerechten maakt, moet je veel tegelijk doen, overzicht houden en plannen, maar ook omgaan met tegenslagen (stoofvlees wat maar niet zacht wil worden of het deksel dat van de pastapan afschiet met afgieten). Voor mij is dat een onschuldige manier om aan te klooien en te leren niet gelijk in paniek te raken. Ik merk wel dat ik - met koken in ieder geval - al makkelijker twee gerechten tegelijk kan maken en dat ik een beter overzicht heb van wat wanneer moet. Ik hoop dat ik die 'techniek' ook toe kan leren passen op andere dingen.

[ Bericht 4% gewijzigd door Maeghan op 11-02-2008 11:46:08 ]
Sanity is (not) statistical
pi_56673798
Maeghan, ben je wel eens gediagnostiseerd dan? Je kenmerken komen wel degelijk overeen met een ADDer, je hoeft niet voor 100% te matchen met de lijst van ADD klachten om het te hebben. Toch?
Structuur doet je duidelijk erg goed, als je zelf maar weet waar je goed aan doet en hoe je je leven het meest prettigst en best werkend kan inrichten zit het wel goed, wat dat betreft ga je volgens mij wel goed!
Het voelt goed hè?
A je to!
pi_56679670
20 minuten geleden echt begonnen met ritalin. Licht misselijk gevoel, of dat komt ergens anders door.
pi_56679688
Maeghan, wat jij beschrijft lijkt ook enigzins op een vorm/mate van autisme. Nu heeft dit vaak raakvlakken/overlappingen met ADD/ADHD dus dat is misschien niet zo vreemd.
pi_56680404
Voel een lichamelijke belasting, ben meer gespannen. Of dat komt door de ritalin, of het idee, weet ik niet.

Hebben/Kennen mensen ervaringen met (intensieve)sport en ritalin? Er staat op het medicijn zelf, kan reactievermogen beinvloeden. Voor mij als bokser is dit niet zo'n leuk nieuws, net zoals verminderde eetlust voor krachttraining.
pi_56684540
@Knakker: ik ben dit jaar overgestapt naar ONVZ, 1e uitbreidingspakket (ben ff de naam kwijt), die vergoed tot ¤4500 (oid) en heeft geen medische keuring
@Slaapvaak: ik weet niet of je ook wedstrijden boksen doet? Maar ik geloof dat Ritalin officieël onder de dopingwet valt..

Ik slik nu inmiddels 3 weken een antidepressivum, Citalopram heet 't. Mijn stemming moet namelijk eerst een heel stuk verbeteren voor ik aan de Concerta mag. Dus is nog steeds aanpassen en allerlei trucjes verzinnen om mezelf een beetje staande te houden. Heb bijvoorbeeld een dagschema op de wcdeur hangen waarop ik kan zien wat ik allemaal moet doen op een dag. En dat zijn echt de simpelste dingen als de kat water geven
pi_56686937
quote:
Op maandag 11 februari 2008 22:13 schreef melonovy het volgende:
Maeghan, ben je wel eens gediagnostiseerd dan? Je kenmerken komen wel degelijk overeen met een ADDer, je hoeft niet voor 100% te matchen met de lijst van ADD klachten om het te hebben. Toch?
Structuur doet je duidelijk erg goed, als je zelf maar weet waar je goed aan doet en hoe je je leven het meest prettigst en best werkend kan inrichten zit het wel goed, wat dat betreft ga je volgens mij wel goed!
Nee, ik ben er nooit voor naar de dokter geweest. Deels heb ik er gewoon geen zin in. Ik zit niet te wachten op een stempeltje waar je op zich niks mee kan, omdat sowieso het bij iedereen een beetje anders is en je uiteindelijk toch gewoon moet proberen wat het beste voor jou werkt. Daarnaast zit ik ook niet te wachten op reacties van anderen; ik wil niet dat mensen me opeens anders behandelen of zo, of dat ze denken 'wat een aansteller, naar de dokter omdat je weleens een afspraak vergeet'. In het verleden ben ik behandeld voor een depressie, en de eerste twee jaar kon ik echt nergens voor bij de dokter komen of mijn hele psyche werd doorgezaagd, waar ik ook voor kwam, omdat die vent natuurlijk in de computer zat te bladeren en psychische klachten tegenkwam. Op zich functioneer ik redelijk goed (niet zoals ik zelf weet dat ik zou kunnen, maar daar merkt het grootste deel van de wereld niets van), dus ik heb ook niet echt de noodzaak naar een dokter te gaan. Het enige 'echte' probleem dat ik heb is dat ik anders overkom op mensen dan ik denk/wil (qua gezichtsuitdrukking en intonatie). Solliciteren ging bij mij niet erg lekker en ik vermoed dat dat daarmee te maken heeft (deels in ieder geval). Maar goed, met een sollicitatiegesprek zeg je ook niet "sorry dat ik zo'n rotkop trek hoor, maar ik heb <insert etiketje>".
pi_56686984
quote:
Op dinsdag 12 februari 2008 15:03 schreef MeloD het volgende:
Heb bijvoorbeeld een dagschema op de wcdeur hangen waarop ik kan zien wat ik allemaal moet doen op een dag. En dat zijn echt de simpelste dingen als de kat water geven
Ja ik koop zo af en toe eens nieuwe planten... Maar goed, als je iedere drie weken voor een nieuwe kat langskomt gaan mensen wel gek opkijken denk ik.
pi_56888143
Het heeft even geduurd, maar aanstaande woensdag moet ik voor eerste intake gesprek naar GGZ. Kon er eigenlijk wel veel eerder terecht waarschijnlijk, maar de aanmelding van mijn huisarts is niet goed verlopen en ze zijn ook nog eens een week dicht geweest ivm verbouwing. Maar goed, er zit weer schot in de zaak.

Ondertussen dus alweer begonnen aan mijn derde maal H1 op het HBO (het semester na je propedeuse). Gelukkig heb ik nu wel bijna alles afgerond voor mijn propedeuse, ben echt heel blij dat ik wiskunde nu heb afgesloten met een 5,5 na veel moeite.

Het vervelende is gewoon dat ik dus echt weken/maanden heb gedaan over die wiskunde stof. Terwijl als ik me gewoon netjes en goed kon concentreren er met 4 dagen makkelijk was. Frustrerend.

School wilt mij wel helpen met mijn problemen want ik heb al gepraat met mijn SLB'er. Ik heb aangegeven dat ik nergens op school enige concentratie kan vinden, want ze hebben geen rustige studieruimte. Er is wel een studie 'gang', maar daar lopen ook leerlingen op en af en mag gewoon gepraat worden. Dus ga ik na de lessen sowieso toch altijd naar huis, maar daar kruip ik ook niet zomaar achter de boeken. Nu willen ze me helpen om een leegstaande ruimte voor mij aan te wijzen als persoonlijke studieruimte. Misschien dat ik op dat aanbod inga, er is dan in principe echt niks meer wat mij daar kan afleiden behalve mijn eigen gedachten. Dat moet toch enige verbetering gaan opleveren hoop ik.

Ondertussen kijk ik weer rond in mijn kamer en vraag me echt af hoe het weer zo'n enorme teringzooi heeft kunnen worden, ik snap er geen reet van. Constant totale chaos.
  donderdag 21 februari 2008 @ 18:27:56 #112
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_56889125
quote:
Op donderdag 21 februari 2008 17:32 schreef frenkck het volgende:

Ondertussen kijk ik weer rond in mijn kamer en vraag me echt af hoe het weer zo'n enorme teringzooi heeft kunnen worden, ik snap er geen reet van. Constant totale chaos.
Hetzelde hier Godverdomme wat een teringbende. Alles flikkert overal vanaf, alles zit ook nog eens halfvol met drinken oid. Dus ik heb alles volstaan, een plakkerige kutbende op de vloer, en geen ruimte

Morgen maar opruimen
pi_56891976
Eerste week van ritaline.

Positief: motivatie om te studeren, niet meer zoveel piekeren, minder behoefte aan drank/uitgaan.
Neutraal: motivatie om veel te sporten, sport nu elke dag, veel meer conditie, voel me anders rusteloos.
Negatief: hoofdpijn, moodswings, af en toe soort onbehaaglijk gevoel.
pi_56894355
Hoe is het met je vermoeidheid slaapvaak? Ben je al wat wakkerder, minder wattig in je hoofd?
Het voelt goed hè?
A je to!
pi_56897165
quote:
Op donderdag 21 februari 2008 20:31 schreef slaapvaak het volgende:
Eerste week van ritaline.

Positief: motivatie om te studeren, niet meer zoveel piekeren, minder behoefte aan drank/uitgaan.
Neutraal: motivatie om veel te sporten, sport nu elke dag, veel meer conditie, voel me anders rusteloos.
Negatief: hoofdpijn, moodswings, af en toe soort onbehaaglijk gevoel.
Misschien een vreemde vraag, maar let je wel is op de hoeveelheid die je eet?
Ik weet nog dat toen ik er mee begon, ik zeer snel 5 kg lichter was omdat het mijn honger gevoel weg nam.

Als ik jou was zou ik hier ook voor uit kijken. ik was net een spook in m'n gezicht .
Lucidity4All
pi_56900144
Ik heb een lichte vorm van ADD. Maar dan praat je
over een hele kleine 'aandoening'
  vrijdag 22 februari 2008 @ 09:49:29 #117
178980 Lindytje
Schimmelschaduw.jpg
pi_56900656
quote:
Op donderdag 21 februari 2008 18:27 schreef Qwea het volgende:

[..]

Hetzelde hier Godverdomme wat een teringbende. Alles flikkert overal vanaf, alles zit ook nog eens halfvol met drinken oid. Dus ik heb alles volstaan, een plakkerige kutbende op de vloer, en geen ruimte

Morgen maar opruimen
Hahahaha! Herkenbaarheid ten top!! Je zou de studeerkamer bij mij eens moeten zien... (mijn hok in huis hier, woon samen..), het voldoet helemaal aan jouw beschrijving!
Don't come closer, I might hurt you
  vrijdag 22 februari 2008 @ 10:18:18 #118
178980 Lindytje
Schimmelschaduw.jpg
pi_56901216
En nog zo iets... Denken dat ik nog wel weet wanneer ik op school moet zijn en nu een uur te vroeg er zitten....
Don't come closer, I might hurt you
  vrijdag 22 februari 2008 @ 15:08:08 #119
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_56906784
quote:
Op vrijdag 22 februari 2008 09:49 schreef Lindytje het volgende:

[..]

Hahahaha! Herkenbaarheid ten top!! Je zou de studeerkamer bij mij eens moeten zien... (mijn hok in huis hier, woon samen..), het voldoet helemaal aan jouw beschrijving!
En ik zou toch vandaag opruimen? Nou mn reet hoor. Ik heb geen zin.

Mama vondt het zo;n kutbende, dat ze zelf maar alle borden e.d naar benee heeft gesleept
  vrijdag 22 februari 2008 @ 15:16:03 #120
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_56906959
Hier ook een bekend gegeven, en dan heb ik m'n kamer eindelijk een keertje opgeruimd en de was weer eens gedaan, ziet alles er weer mooi uit..
Maar dan is de was droog, die leg ik dan eerst even op m'n bed, opvouwen en in de kast leggen komt later wel..
's avonds (lees 's nachts) wil ik dan m'n bed induiken, maar daar liggen m'n kleren, die leg ik dus weer op m'n stoel en daar begint de zooi dan meestal weer..
Gebeurt écht altijd.

Oh en borden met een restje rijst gaan na een tijdje enórm stinken!
  vrijdag 22 februari 2008 @ 15:29:40 #121
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_56907268
quote:
Op vrijdag 22 februari 2008 15:16 schreef SiGNe het volgende:

Oh en borden met een restje rijst gaan na een tijdje enórm stinken!
ja en dan komt er schimmel op !
  vrijdag 22 februari 2008 @ 15:35:50 #122
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_56907452
Dat valt bij mij meestal wel mee omdat er vaak nog een ander bord bovenop staat..'t probleem komt pas als je dat bord optilt..
De rijst is dan volgens mij echt aan het fermenteren ofzo, iets langer laten staan en je hebt rijstwijn
Ik tel nu trouwens 5 grote borden, 3 schoteltjes, 7 glazen, een pizzadoos en wat bestek achter me..
En dan natuurlijk de gebruikelijke stapeltjes papier die ik nog moet uitzoeken maar er al een paar maanden liggen.
Wat dat betreft ben ik ook hartstikke bij met automatische incasso's, scheelt een hoop schulden.
  vrijdag 22 februari 2008 @ 16:12:24 #123
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_56908300
De borden zijn hier weg, de glazen ook. Gisteren stonden er 7 borden, 5 glazen, 2 schaaltjes en een fles 7 up

Nu alleen nog 2 flesjes drinken. Maar de vloer is me een partij goor
pi_56908618
"meld zich"

Adhd'er hier.
Those who forget their past , are condemned to re-live it...
pi_56912058
quote:
Op donderdag 21 februari 2008 22:02 schreef melonovy het volgende:
Hoe is het met je vermoeidheid slaapvaak? Ben je al wat wakkerder, minder wattig in je hoofd?
Hmm... ja dat wel, ben niet meer echt in zo'n slaap/droom modus. Nadeel is wel dat mijn hartslag stuk hoger ligt, ik soms gefrustreerd raak als ik me energie niet kwijt kan ofzo. Het opgejaagde gevoel is op een ander soort manier teruggekomen/of niet helemaal weg.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')