Dat klinkt als een oorzakelijke redenering: omdat vijwel alle christenen (toen nog) joods waren, kunnen de joden Jezus niet gekruisigde hebben.quote:Op zondag 1 maart 2009 18:20 schreef koningdavid het volgende:
Dat ben ik met je eens. Zeggen dat de joden Jezus gekruisigd hebben is vrij zinloos. Vrijwel alle eerste christenen waren zelf joden.
Waar haal je dat "slechts een klein deel" en "een veel groter deel" vandaan?quote:Op maandag 2 maart 2009 01:04 schreef Kees22 het volgende:
Toch is dat onzin: er was kennelijk slechts een heel klein deel van de joden dat Jezus steunde en een veel groter deel dat Jezus een week later aan het kruis wilde.
Dus: (de meerderheid van) de joden wilde Jezus dood hebben, en het geringe aantal joden dat al christen genoemd kan worden, was daartegen.
Het gaat mij erom dat je niet kan zeggen dat "de joden" dit of dat gedaan hebben, omdat je dan generaliseert.quote:Op maandag 2 maart 2009 01:04 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Dat klinkt als een oorzakelijke redenering: omdat vijwel alle christenen (toen nog) joods waren, kunnen de joden Jezus niet gekruisigde hebben.
Toch is dat onzin: er was kennelijk slechts een heel klein deel van de joden dat Jezus steunde en een veel groter deel dat Jezus een week later aan het kruis wilde.
Dus: (de meerderheid van) de joden wilde Jezus dood hebben, en het geringe aantal joden dat al christen genoemd kan worden, was daartegen.
Dat eerste was inderdaad niet correct, dat was ook een groot deel. Volgens de verhalen waar ik mee opgevoed ben, liep heel Jeruzalem uit om hem te verwelkomen op Palmzondag. Terwijl ook heel Jeruzalem stond te scanderen, dat hij aan het kruis moest, nog geen week later.quote:Op maandag 2 maart 2009 09:56 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Waar haal je dat "slechts een klein deel" en "een veel groter deel" vandaan?
Waarom zeg je dat dan niet, in plaats van een argument toevoegen dat niet juist is? Dat is nogal verwarrend. Of misschien suggestief?quote:Op maandag 2 maart 2009 12:13 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Het gaat mij erom dat je niet kan zeggen dat "de joden" dit of dat gedaan hebben, omdat je dan generaliseert.
Ik heb altijd gezegd dat het 'joodse gezag' (Sanhedrin) mede verantwoordelijk is voor de dood van Jezus. Zij kwamen met het verzoek tot executie bij Pilatus aan. Maar hoe groot het deel was van de joodse bevolking dat Jezus dood wilde hebben weet niemand.quote:Op dinsdag 3 maart 2009 00:27 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Waarom zeg je dat dan niet, in plaats van een argument toevoegen dat niet juist is? Dat is nogal verwarrend. Of misschien suggestief?
Denk je dat zonder dat verzoek Jezus niet gekruisigd was?quote:Op dinsdag 3 maart 2009 12:28 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Ik heb altijd gezegd dat het 'joodse gezag' (Sanhedrin) mede verantwoordelijk is voor de dood van Jezus. Zij kwamen met het verzoek tot executie bij Pilatus aan. Maar hoe groot het deel was van de joodse bevolking dat Jezus dood wilde hebben weet niemand.
Geen idee... Johannes de doper was ook geen revolutionair maar werd ook onthoofd door het Romeinse gezag (al was dat een stuk later).quote:Op dinsdag 3 maart 2009 14:37 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Denk je dat zonder dat verzoek Jezus niet gekruisigd was?
Naar wat ik begrepen heb hadden de Romeinen alle reden om Jezus te kruisigen: mensen claimde dat Hij een koning was, en hij zorgde voor onrust. Volgens de schrift hield Jezus inderdaad zijn koninkrijk voor iets heel anders dan het Romeinse rijk (geef de koning wat de koning toekomt etc), maar denk je dat de Romeinen dat onderscheid zouden maken?quote:Op dinsdag 3 maart 2009 14:41 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Geen idee... Johannes de doper was ook geen revolutionair maar werd ook onthoofd door het Romeinse gezag (al was dat een stuk later).
Ik denk alleen niet dat er op dat moment (ong. 30 n.c.) er veel reden was Jezus te kruisigen vanuit Romeins perspectief. Jezus hield 'zijn koninkrijk' en het 'Romeinse koninkrijk' strikt gescheiden.
Zo nauwkeurig waren de Romeinen niet met kruisigen nee. Pilatus deed niet moeilijk om een kruisigingkje meer of minder. Een mensenleven was vrijwel niks waard in het Romeinse Rijk.quote:Op dinsdag 3 maart 2009 14:44 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Naar wat ik begrepen heb hadden de Romeinen alle reden om Jezus te kruisigen: mensen claimde dat Hij een koning was, en hij zorgde voor onrust. Volgens de schrift hield Jezus inderdaad zijn koninkrijk voor iets heel anders dan het Romeinse rijk (geef de koning wat de koning toekomt etc), maar denk je dat de Romeinen dat onderscheid zouden maken?
Ik houd het voor mogelijk maar ik vind de manier waarop het in evangeliën beschreven is eerlijk gezegd vrij logisch en geloofwaardig. Wat voor reden is er om eraan te twijfelen? Ook omdat het bevestigd wordt door buiten-bijbelse bronnen van zowel Romeinse als Joodse kant.quote:Op dinsdag 3 maart 2009 14:59 schreef Haushofer het volgende:
Hou je het voor mogelijk dat de evangeliën later de nadruk hebben gelegd op de Joodse invloed op Jezus' Zijn dood, omdat dat in het oude testament wordt voorspeld?
Er zijn duizenden mensen gekruisigd in het Romeinse Rijk waarvan we niks weten. Ze deden daar echt niet zo moeilijk over een kruisiging hoor.quote:Op dinsdag 3 maart 2009 15:03 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Als ik me niet vergis, zijn er wel historische bronnen die het bestaan van Pilatus bevestigen, maar geen enkele bron buiten de bijbel die de kruisiging bevestigen. wat nogal vreemd is, aangezien iemand die gevaarlijk genoeg is om te kruisigen, toch wel een notoire herrieschopper moet zijn geweest denk ik.
Josephus' tekst refereert naar dat Pilatus Jezus heeft veroordeeld. Tacitus doet hetzelfde. Misschien dat je het uit de quote van Suetonius kunt halen, als deze al op Jezus slaat. Hoe wordt de Joodse invloed bevestigd door buiten-bijbelse bronnen dan?quote:Op dinsdag 3 maart 2009 15:11 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Ik houd het voor mogelijk maar ik vind de manier waarop het in evangeliën beschreven is eerlijk gezegd vrij logisch en geloofwaardig. Wat voor reden is er om eraan te twijfelen? Ook omdat het bevestigd wordt door buiten-bijbelse bronnen van zowel Romeinse als Joodse kant.
Maar aangezien de Romeinen uiterst conservatief waren, en waarschijnlijk met de nodige argwaan religieuze bewegingen waarnamen die op het punt stonden met hun wortels te breken, is het niet ondenkbaar dat de Romeinen hier ook een grote invloed hebben gehad.quote:On the eve of the Passover, Yeshu was hanged. Forty days before the execution took place, a herald went forth and cried: "He is going forth to be stoned because he has practiced sorcery and enticed Israel to apostasy. Any one who can say anything in his favour, let him come forward and plead on his behalf." But since nothing was brought forward in his favour he was hanged on the eve of the Passover.
Je komt wel een aantal passages tegen die vermoedelijk over 'Yeshua ben Josef' gaan, maar die zijn waarschijnlijk van latere datering.quote:Op dinsdag 3 maart 2009 15:12 schreef Haushofer het volgende:
In de Talmoed kom je ook weinig over Jezus tegen. Dat kan verschillende redenen hebben, maar een waarschijnlijke is dat de Joden schijnbaar simpelweg niet zo onder de indruk waren van Jezus.
Sanhedrin 43aquote:On the eve of Passover Yeshu was hanged. For forty days before the execution took place, a herald went forth and cried, "He is going forth to be stoned because he has practiced sorcery and enticed Israel to apostasy. Any one who can say anything in his favour, let him come forward and plead on his behalf." But since nothing was brought forward in his favour he was hanged on the eve of the Passover!
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |