abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 27 januari 2008 @ 15:52:10 #91
1624 ayla1
Sizzen is neat
pi_56341807
Wij hebben altijd heel open over sex geproken met de kinderen. Zo gewoon mogelijk bijvoorbeeld onder het eten, afwas enz. Zodat het nu geen beladen onderwerp meer is en we alles kunnen bespreken.

In het donker alleen over straat mag hier nog steeds niet, ze moeten dan met meerdere zijn.
Ook alleen fietsen van school naar huis of andersom wil ik in het donker niet hebben. Heb mijn dochter ook uitgelegd waarom niet. Dat ik haar wel vertrouw maar andere mensen gewoonweg niet. Zelf zien ze geen gevaar en eigenlijk ben ik daar wel blij om ook.
  zondag 27 januari 2008 @ 21:26:48 #92
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_56348847
Ze gaat weleens in het donker over straat. Meestal met iemand samen (vriendje of vriendin), maar soms weleens alleen. Niet ver, alleen hier in de buurt. Ze moet haar telefoon dan bij zich en aan hebben. Ik vind dit lastig, toen ik 16 was, ging ik gewoon uit en soms weleens om 1 of 2 uur s'nachts alleen naar huis. En de tijden zijn nu weliswaar erg verandert, maar de pubers van nu weten niet anders. Het is niet aan leeftijd gebonden; Ann en Eefje waren volgens mij al 18 toen ze verdwenen en ik kan het mijn dochter moeilijk eeuwig blijven verbieden. Maar ik vind het wel een heel moeilijk iets. Als ze weleens alleen om half 8 s'avonds nog even naar de winkel om de hoek gaat, zit ik hier echt niet prettig......Als ze naar de jeugd disco gaat, mag ze om half 12 thuis komen, maar dan wel met anderen samen, niet alleen.

En ik heb natuurlijk weinig keus. Als zij s'winters om half 4 uit school komt, begint het soms al donker te worden. Ik ben dan echter op mijn werk en ze zal toch naar huis toe moeten.

Sex is momenteel erg "hot" hier, want sinds kort heeft ze een vriendje Regelmatig haal ik bepaalde dingen aan. Ze vind het gek om daar met mij over te praten en krijgt steevast een giechelbui (terwijl het nooit een taboe is geweest, overal is altijd open over gesproken, maar nu ze een vriendje heeft, wil ze er niet meer zo openlijk over praten). Hij is net zo oud als zij en ook nog nooit verder gegaan dan zoenen. Nu geeft ze aan niet verder te willen en bij hem schijnt die behoefte er ook niet zo te zijn. Ik blijf er echter over bezig en maak haar steeds weer duidelijk dat zoiets ook ongepland kan gebeuren, dus dat je iig goed voorbereidt moet zijn, ipv achteraf te roepen dat je het niet wist. Ik had een informatief boek voor haar gekocht (2 jaar geleden al), maar daar wil ze niet in kijken, want ze wordt er misselijk van zegt ze Uit haar omgeving hoort ze natuurlijk wel dingen (echt bizarre dingen!), maar zelf holt ze niet zo hard. Ik moet zeggen dat vriendje ook veel respect voor haar heeft. Ik hoor ook regelmatig van haar dat het onder de jeugd heel normaal schijnt te zijn om maar met iedereen die wil te gaan lopen zoenen en leg dan iedere keer weer uit dat dat iets is wat je doet als je gek op iemand bent en niet zoiets als een hand schudden (buiten het risico's van SOA's om, die je ook zo kunt oplopen en overdragen).

Hier om de hoek woont een meisje die al sex heeft gehad met een jongen toen ze net 13 was ; ik heb dochter uitgelegd dat dat echt geen manier is om in aanzien te stijgen ofzo; dat het niet iets is om nou bepaald trots op te zijn......
  zondag 27 januari 2008 @ 23:41:24 #93
113373 doeka
Pompiedomtiedom
pi_56352529
Hier meldt zich ook de moeder van een puber(dochter, bijna 14)

Wij hebben nog geen sexproblemen hier; mijn dochter weet van hoed en rand en heeft nog niet erg veel interesse.
Wat we wel hebben is dat we af en toe elkaar totaal niet begrijpen; ik begrijp bijvoorbeeld niet waarom zij haar-door mij gestreken kleren- op de grond en op de bodem van haar kledingkast gooit; terwijl de rest van de kast leeg is.
Zij begrijpt niet waarom ik me daar druk over maak.

Nog een voorbeeldje: morgen moet ze voor het eerst naar de orthodontist, om 13.30; zij vindt dat als we daar om 14.00 klaar zijn we nog even lekker kunnen gaan winkelen. Ik vind dat ze daarna terug moet naar school; bonje dus, woedend naar boven. Van dat soort dingen dus.......
Herkenbaar?
But till then tramps like us baby we were born to run
  maandag 28 januari 2008 @ 09:37:36 #94
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_56356261
Ja, helemaal

Mijn dochter gaat naar een speciale angsttandarts in het ziekenhuis. Daar zijn we zo'n 2,5 uur zoet mee. Zij vindt dan dat ze daarna niet meer naar school hoeft. Voor die 2,5 of 3 uur heeft dat geen zin meer vindt ze......

En die kleren Ik leg het netjes gevouwen en gestreken op bed en de volgende dag ligt het over de vloer. De combinatie bed-kast schijnt nogal ingewikkeld te zijn. Maar ja, da's dan pech hebben....Wat weer over de vloer ligt ga ik echt niet opnieuw wassen en strijken, na verloop van tijd heeft ze dus nog weinig over en dan heeft ze zelf een probleem.......
  maandag 28 januari 2008 @ 10:34:21 #95
113373 doeka
Pompiedomtiedom
pi_56357294
quote:
Op maandag 28 januari 2008 09:37 schreef childintime het volgende:
Ja, helemaal

Mijn dochter gaat naar een speciale angsttandarts in het ziekenhuis. Daar zijn we zo'n 2,5 uur zoet mee. Zij vindt dan dat ze daarna niet meer naar school hoeft. Voor die 2,5 of 3 uur heeft dat geen zin meer vindt ze......

En die kleren Ik leg het netjes gevouwen en gestreken op bed en de volgende dag ligt het over de vloer. De combinatie bed-kast schijnt nogal ingewikkeld te zijn. Maar ja, da's dan pech hebben....Wat weer over de vloer ligt ga ik echt niet opnieuw wassen en strijken, na verloop van tijd heeft ze dus nog weinig over en dan heeft ze zelf een probleem.......
Dat kledingverhaal los ik het zelfde op als jij. Alleen..... mijn dochter gooit dan in een opruimactie alles wat op de grond ligt weer terug in de wasmand; waarna ik het dan weer terug leg op haar bed; zo zijn we lekker bezig!

Ach het is dan wel een puber en niet altijd even makkelijk; leuk is het toch ook wel weer om te zien hoe ze veranderd is in een zelfbewuste jonge vrouw.

Heeft jouw dochter zoveel problemen met haar gebit dat ze naar een speciale tandarts moet? Naar lijkt me dat.
pi_56357396
quote:
Op zondag 27 januari 2008 23:41 schreef doeka het volgende:
Hier meldt zich ook de moeder van een puber(dochter, bijna 14)

Wij hebben nog geen sexproblemen hier; mijn dochter weet van hoed en rand en heeft nog niet erg veel interesse.
Wat we wel hebben is dat we af en toe elkaar totaal niet begrijpen; ik begrijp bijvoorbeeld niet waarom zij haar-door mij gestreken kleren- op de grond en op de bodem van haar kledingkast gooit; terwijl de rest van de kast leeg is.
Zij begrijpt niet waarom ik me daar druk over maak.

Nog een voorbeeldje: morgen moet ze voor het eerst naar de orthodontist, om 13.30; zij vindt dat als we daar om 14.00 klaar zijn we nog even lekker kunnen gaan winkelen. Ik vind dat ze daarna terug moet naar school; bonje dus, woedend naar boven. Van dat soort dingen dus.......
Herkenbaar?
Maar laat ik zeggen dat als we 's middags een afspraak hebben dat we daarna ook wel de stad in gaan hoor. Onze ortho zit in een andere stad. Dus om 2 uur klaar betekent dat ze ongeveer om 3 uur weer op school is, dan heeft ze een half uurtje... nou dan kunnen we net zo goed rustig aan doen en even lekker de stad in.

Kleding strijken doe ik niet. Ik haat strijken.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
  maandag 28 januari 2008 @ 11:14:34 #97
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_56358081
quote:
Op maandag 28 januari 2008 10:34 schreef doeka het volgende:

[..]

Dat kledingverhaal los ik het zelfde op als jij. Alleen..... mijn dochter gooit dan in een opruimactie alles wat op de grond ligt weer terug in de wasmand; waarna ik het dan weer terug leg op haar bed; zo zijn we lekker bezig!

Ach het is dan wel een puber en niet altijd even makkelijk; leuk is het toch ook wel weer om te zien hoe ze veranderd is in een zelfbewuste jonge vrouw.

Heeft jouw dochter zoveel problemen met haar gebit dat ze naar een speciale tandarts moet? Naar lijkt me dat.
Nee, niet met haar gebit. De reden dat ze daar naartoe gaat staat in een ander topic van mij We zijn juist heel blij met die tandarts; het is echt een schat en zo geduldig Maar het is alleen steeds dat stuk rijden en de tijd die ik ermee kwijt ben. Meestal probeer ik een afspraak zo rond 9.30 te krijgen, dat betekent dat we 8.30 weg moeten en pas rond 11.00/ 11.30 weer thuis zijn. En dan wil ze dus niet meer naar school.
  maandag 28 januari 2008 @ 13:05:46 #98
12765 Tan
 Isilindil Tasardur
pi_56360403
Ik ben ook wel zo dat ik dan nog met haar ga winkelen nadien. Maar onze ortho zit ook in een andere stad Dat maakt het spijbelen wat makkelijker
Ook bij bezoekjes aan ziekenhuis ga ik gerust nog even uitgebreid met ze naar het tuincentrum of zo, dat zijn juist leuke 'stiekeme' momentjes vind ik. Misschien dat het aanzet tot spijbelen, maar volgens mij valt het wel mee. Mijn moeder deed het vroeger ook als ik naar het ziekenhuis moest en ik ben nooit echt gaan spijbelen, hooguit in het laatste schooljaar dat ik wel eens een godsdienstlesje wegbleef . Maar ik weet dat ze er op deze middelbare ongelooflijk streng in zijn. Je wordt als moeder direct gebeld als je kind niet in de les verschijnt (ze krijgen een gele kaart, twee gele = rode kaart = bellen naar thuisfront).

Kleding is hier niet zo'n probleem, alleen het op tijd in de was doen geeft nogal eens trammelant, maar ik heb wel gemerkt dat ik zelf ook niet zo consequent ben in het op tijd navragen of ze het wel in de was hebben gedaan
  maandag 28 januari 2008 @ 13:52:06 #99
195404 cul_non_kul
koken? wat is dat?
pi_56361421
Zo dan, even bijlezen
Alea jacta est
pi_56362970
Ja Tan, dat "samen" spijbelen, ik denk niet dat dat uitlokt tot spijbelen hoor. Ik deed het vroeger ook met mijn mam. Spijbelen heb ik heel weinig gedaan, behalve godsdienst en O-uren (Dalton, maar ik had wel altijd mijn opdrachten ruim van tevoren afgetekend) Bij gym was ik heeeeel vaak ongesteld, ik had er echt een hekel aan.

Woensdag gaan mijn man en Priscil inschrijven bij de nieuwe school.
  maandag 28 januari 2008 @ 15:19:09 #101
12765 Tan
 Isilindil Tasardur
pi_56363141
@Ticootje, ja idd, gym - een ramp, hoewel ik nooit ongesteldheden voordeed (lange leve de tampons), was ik zo'n klungelige oen - enkels bijna permanent verstuikt en duim uit de kom, dat soort dingen, dat de gymleraar de hoop dat dit ooit goed kwam met mij opgaf en mij in overleg met decaan en tekenlerares legaal toestemming gaf om te gaan tekenen in de uren van gym. Iets waar ik tenminste wel goed in was en ook leuk vond.

Sorry beetje offtopic info

[ Bericht 11% gewijzigd door Tan op 28-01-2008 15:24:28 ]
pi_56363169
Bij ons was het zo: 2 gymlessen missen = werkstuk. Maar ik vond werkstukken maken juist heel erg leuk. Toen ik wisselde van middelbare school vond ik gym wel heel leuk. Het lag echt aan de leraar.
  maandag 28 januari 2008 @ 16:38:44 #103
113373 doeka
Pompiedomtiedom
pi_56364686
Ik ben ook net terug van spijbelen na het ortho bezoek; mijn dochter was helemaal zielig.
De ortho vroeg hoe het met haar ging en wat hij voor haar kon doen; zei ze gelijk:"Ik wil geen buitenboord beugel!" Man boos'" Ik heb nog niet eens gekeken; als het je niet bevalt ga je maar weer" Oeps, mamma op z'n allercharmants gezegd dat ze het niet zo bedoelde. Ook dat overkomt je met een puber.
  maandag 28 januari 2008 @ 23:18:50 #104
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_56374305
Lekker pedagogisch bezig die man..... Hij had haar ook op een normale manier uit kunnen leggen dat hij eerst eens goed moest kijken. Gek is dat veel mensen vergeten schijnen te zijn hoe je je af en toe kunt voelen als puber; onzeker, angstig, instabiel ( en dan is een buitenboordbeugel wel het laatste op de wereld wat je kunt gebruiken). Op een moment dat hij zo'n antwoord geeft zet zo'n puber meteen haar stekels op en gaat in de verdediging, want ze willen niet meer op zo'n manier behandelt worden; ze zijn alleen zelf nog niet in staat dat wat genuanceerder te laten merken.

Ik merk duidelijk dat als ik op zulke momenten aan haar uitleg hoe dat bedoelt wordt, of wat haar ongenuanceerde gedrag voor invloed en uitwerking op een andermans gevoel heeft, ze over haar eigen gedrag nadenkt en inziet dat dat niet altijd even gepast is. Als ik haar echter ga afbekken en kleineren dan is er geen normale conversatie meer mogelijk en is het oorlog; logisch, ik zou dat zelf ook niet accepteren, alleen zou ik dat op een andere manier laten merken en dat vermogen hebben zij vaak nog niet.

Ik ging zelf voortijdig van school omdat ik daar echt niet op mijn plek zat. In mijn tijd was de sociale controle groot en pubers waren een "vergeten" groep. Het gevolg hiervan was dus dat je je nog heviger ging verzetten, met alle gevolgen van dien. Omdat ik nog geen 16 was toen ik van school ging, moest ik 1 dag per week verplicht naar school. Dit was meer een soort "hoe houden we ze van de straat opvang". Er was echter 1 leraar die op een andere manier met ons omging. Hij was al ouder, maar zo relaxed......Toen we op een dag op school kwamen vertelde hij dat hij een uitvoering van zijn toneelvereniging had gehad en dat het een groot succes was. Wij vroegen direkt waarom hij dat niet van te voren had verteld, zodat wij hadden kunnen komen. Toen zei hij dat hij niets liever had gewild, maar dat hij bang was geweest dat wij ons asociaal gedragen zouden hebben en hij dat dus niet aandurfde.....Wij zaten echt met onze bek vol tanden......Dit maakte meer indruk dan iedere straf die we tot dan toe hadden gehad en drukte ons keihard met onze neus op de feiten. Teruggeven wat het gedrag van een puber met anderen doet en ze zelf na laten denken over dat gedrag en hoe dat anders zou kunnen heeft 10 keer meer effekt dan straffen en allerlei ver- en ge-boden op te leggen.

[ Bericht 35% gewijzigd door childintime op 28-01-2008 23:58:17 ]
  dinsdag 29 januari 2008 @ 11:38:46 #105
12765 Tan
 Isilindil Tasardur
pi_56381523
@Doeka, wat raar zeg. Mijn dochter had precies hetzelfde, en riep dit ook meteen. Maar ze werd heel lief opgevangen door de ortho (overigens een vrouw, misschien zijn die over het algemeen wat tactischer met kinderen? ), die haar geruststelde dat het misschien helemaal niet hoefde. Ik vind dat ook niet meer dan normaal. Pubers zijn misschien geen kleuters meer, maar het zijn ook geen volwassenen die alles kunnen relativeren.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')