Ze gaat weleens in het donker over straat. Meestal met iemand samen (vriendje of vriendin), maar soms weleens alleen. Niet ver, alleen hier in de buurt. Ze moet haar telefoon dan bij zich en aan hebben. Ik vind dit lastig, toen ik 16 was, ging ik gewoon uit en soms weleens om 1 of 2 uur s'nachts alleen naar huis. En de tijden zijn nu weliswaar erg verandert, maar de pubers van nu weten niet anders. Het is niet aan leeftijd gebonden; Ann en Eefje waren volgens mij al 18 toen ze verdwenen en ik kan het mijn dochter moeilijk eeuwig blijven verbieden. Maar ik vind het wel een heel moeilijk iets. Als ze weleens alleen om half 8 s'avonds nog even naar de winkel om de hoek gaat, zit ik hier echt niet prettig......Als ze naar de jeugd disco gaat, mag ze om half 12 thuis komen, maar dan wel met anderen samen, niet alleen.
En ik heb natuurlijk weinig keus. Als zij s'winters om half 4 uit school komt, begint het soms al donker te worden. Ik ben dan echter op mijn werk en ze zal toch naar huis toe moeten.
Sex is momenteel erg "hot" hier, want sinds kort heeft ze een vriendje

Regelmatig haal ik bepaalde dingen aan. Ze vind het gek om daar met mij over te praten en krijgt steevast een giechelbui

(terwijl het nooit een taboe is geweest, overal is altijd open over gesproken, maar nu ze een vriendje heeft, wil ze er niet meer zo openlijk over praten). Hij is net zo oud als zij en ook nog nooit verder gegaan dan zoenen. Nu geeft ze aan niet verder te willen en bij hem schijnt die behoefte er ook niet zo te zijn. Ik blijf er echter over bezig en maak haar steeds weer duidelijk dat zoiets ook ongepland kan gebeuren, dus dat je iig goed voorbereidt moet zijn, ipv achteraf te roepen dat je het niet wist. Ik had een informatief boek voor haar gekocht (2 jaar geleden al), maar daar wil ze niet in kijken, want ze wordt er misselijk van zegt ze

Uit haar omgeving hoort ze natuurlijk wel dingen (echt bizarre dingen!), maar zelf holt ze niet zo hard. Ik moet zeggen dat vriendje ook veel respect voor haar heeft. Ik hoor ook regelmatig van haar dat het onder de jeugd heel normaal schijnt te zijn om maar met iedereen die wil te gaan lopen zoenen en leg dan iedere keer weer uit dat dat iets is wat je doet als je gek op iemand bent en niet zoiets als een hand schudden (buiten het risico's van SOA's om, die je ook zo kunt oplopen en overdragen).
Hier om de hoek woont een meisje die al sex heeft gehad met een jongen toen ze net 13 was

; ik heb dochter uitgelegd dat dat echt geen manier is om in aanzien te stijgen ofzo; dat het niet iets is om nou bepaald trots op te zijn......