abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_55931045
Een goede-avond allemaal

Ik hoorde dat het mogelijk is voor burgers om een rechtbank te bezoeken, en zo
een zaak bij te wonen. Hoe is dit te regelen? En geldt het voor alle soorten zaken?

Ik ben zelf rechten-student en zou graag een keer willen kijken hoe het er in de rechtbank
aan toe gaat. De procesvoering en bijvoorbeeld de "sfeer" eens proeven..

Graag alleen serieuze reacties?!
pi_55931102
Gewoon in de zaal gaan zitten. Daar zit niet voor de kat z'n viool een publieke tribune.
Haha, U schakelt nog. Test een DAF !
  Boks-Chick donderdag 10 januari 2008 @ 19:12:03 #3
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_55931105
gewoon een keertje bellen naar een rechtbank? en zeer waarschijnlijk kan een docent van je school/uni daar ook het nodige over vertellen.

Dit verzoek komt vaak bji rechtbanken, dus het lijkt me geen probleem
lolwut
pi_55931121
Volgens mij zijn de meeste rechtszaken openbaar en dus toegankelijk voor publiek.
pi_55931198
Echt comfortabel is het er niet zo te lezen.
quote:
Morsige types' bevolken publieke tribune rechtbank

Het is er vies. Muren en stoelen zijn beklad met onleesbare dan wel onfatsoenlijke kreten, er ligt afval op de grond en wie tijdens een spannend moment de zitting van zijn stoel wil vastgrijpen, bedenke zich een tweede maal: de kans op een vers plakkaat kauwgom is groot.

Daarbij is het niet ondenkbaar dat het kort daarvoor nog in de mond van het 'morsige type' verbleef, dat bij gebrek aan beter maar weer eens een openbare strafzitting bijwoont. Bij de rechtbank in Breda wordt de bezoeker van de publieke tribune bovendien begroet door openingen in het glas, die verdacht veel op kogelgaten lijken.

Het is geen vrolijk beeld dat onderzoekers M. Malsch en R. Hoekstra - beiden verbonden aan het Nederlands Studiecentrum Criminaliteit en Rechtshandhaving - in het jongste nummer van Delikt en Delinkwent van de staat der publieke gerechtstribunes schetsen. De wantoestanden komen overigens alleen voor bij rechtbanken die uitsluitend via een ingang aan de buitenkant te bereiken zijn.
Bron
  donderdag 10 januari 2008 @ 19:15:27 #6
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_55931229
www.rechtspraak.nl

Staat erbij bij de rechtbank waar je graag een zitting zou willen bijwonen.
Vows are spoken to be broken
Feelings are intense, words are trivial
Pleasures remain, so does the pain
Words are meaningless and forgettable
  donderdag 10 januari 2008 @ 19:16:40 #8
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_55931265
quote:
Op donderdag 10 januari 2008 19:12 schreef BrandX het volgende:
gewoon een keertje bellen naar een rechtbank? en zeer waarschijnlijk kan een docent van je school/uni daar ook het nodige over vertellen.
Je zou haast gaan denken dat een rechtenstudent deze informatie zelf ook wel weet te vinden.
pi_55931354
Tjsa, het gaat me er eigenlijk ook om of de zwaardere zaken ook mogen
worden bezocht, of alleen de kleine zaken..
pi_55931442
quote:
Op donderdag 10 januari 2008 19:14 schreef Thieske het volgende:
Echt comfortabel is het er niet zo te lezen.
[..]

Bron
Geld niet voor rechtbank in Arnhem, was daar brandschoon toen ik daar eens ging kijken.
pi_55931483
quote:
Op donderdag 10 januari 2008 19:19 schreef Matje-1989 het volgende:
Ook rechtszaken met meerdere rechters zijn openbaar, weet echter niet hoe het zit met zaken als die van Holleeder enzo.
pi_55931509
quote:
Op donderdag 10 januari 2008 19:19 schreef Matje-1989 het volgende:
Wat noem jij "zwaar"? Zelfs bij Holleeder was er publiek. De enige soort zaken die ik me kan voorstellen dat je niet mag bezoeken zijn zedenmisdrijven waarbij minderjarigen betrokken zijn.
Haha, U schakelt nog. Test een DAF !
pi_55931532
quote:
Op donderdag 10 januari 2008 19:24 schreef AMDB het volgende:

[..]

Ook rechtszaken met meerdere rechters zijn openbaar, weet echter niet hoe het zit met zaken als die van Holleeder enzo.
Ook die was openbaar. Wel werd er een maximumaantal bezoekers toegelaten. Er werden bv bij de uitspraak mensen teleurgesteld.
  donderdag 10 januari 2008 @ 19:37:38 #14
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_55931852
quote:
Op donderdag 10 januari 2008 19:25 schreef Daffodil31LE het volgende:

[..]

Wat noem jij "zwaar"? Zelfs bij Holleeder was er publiek. De enige soort zaken die ik me kan voorstellen dat je niet mag bezoeken zijn zedenmisdrijven waarbij minderjarigen betrokken zijn.
Familiezaken, belastingzaken, strafzaken waarbij minderjarigen betrokken zijn. En andere zaken waarbij de rechter het van belang is dat er geen publiek is.
pi_55932053
bij holleeder kon geen publie naar binnen toe om dat de pers de publieke tribune al in beslag had!
pi_55932103
Zolang je stil bent is het geen probleem. Ik studeer rechten in Leiden en wij moesten toen een bezoek aan de rechtbank brengen. Dit hebben we gedaan met een groepje van cira 12 mensen. De rechter was zo aardig om tussen zaken in uitleg te geven over verschillende dingen.
Het waren een aantal drugsgerelateerde zaken en openbare geweldpleging. Al met al een prettige ervaring maar dit kwam mede door de rechter die zeer vriendelijk was. 1 maal zijn we eruit gezet omdat het een delicate zaak betrof waar publiek niet gewenst was.

Probeer vanuit je opleiding wat te regelen.
I killed. But I didn't just kill fifty, I didn't kill a hundred. I killed TEN thousand! And I was good at it. It wasn't for vengeance, it wasn't for greed. It was because...I liked it
Let us leave, no trace of tears upon our dead faces
  donderdag 10 januari 2008 @ 19:52:33 #17
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_55932266
Zeker als je als groepje rechtenstudenten komt en het van te voren even netjes aangeeft, is de kans wel erg klein dat ze je de toegang weigeren, afgezien van bepaalde zaken dan, zoals al eerder genoemd.
pi_55932358
Maar is het in zoverre de moeite waard om eens te gaan kijken
hoe het er aan toe gaat in een rechtbank?

Is het leerzaam genoeg?

Sommige mensen komen terug, en dan hoor je allemaal termen zoals:
Saai, langdradig etc.
Daarom lijkt het me slim om te gaan naar een zaak waarbij toch echt "iets" is gebeurd,
in plaats van het gaan naar een belastingzaak ofzo..
pi_55932863
Je weet het pas wanneer je er bent geweest. Ik vond het erg leuk ook al hadden we relatief kleine vergrijpen.
I killed. But I didn't just kill fifty, I didn't kill a hundred. I killed TEN thousand! And I was good at it. It wasn't for vengeance, it wasn't for greed. It was because...I liked it
Let us leave, no trace of tears upon our dead faces
pi_55933504
Je kunt de meeste zaken bijwonen. Rechtspraak in Nederland is in beginsel openbaar, ook met het doel zodat iedereen die dat wil kan controleren dat er ook recht wordt gesproken.

Zaken met minderjarigen, familiezaken of zaken waar de rechter (al dan niet op verzoek) beslist dat het gesloten is zijn niet toegankelijk.
pi_55933624
quote:
Op donderdag 10 januari 2008 20:13 schreef ArcticBlizzard het volgende:
Je weet het pas wanneer je er bent geweest. Ik vond het erg leuk ook al hadden we relatief kleine vergrijpen.
Inderdaad, het lijkt me ook leuk..

Een zedendelict etc, zou ik niet willen bijwonen.
Maar andere dingen lijkt me wel weer oké, zeker omdat je op die manier
meteen met de neus op de feiten wordt gedrukt..
pi_55933673
quote:
Op donderdag 10 januari 2008 20:37 schreef Alicey het volgende:
Je kunt de meeste zaken bijwonen. Rechtspraak in Nederland is in beginsel openbaar, ook met het doel zodat iedereen die dat wil kan controleren dat er ook recht wordt gesproken.

Zaken met minderjarigen, familiezaken of zaken waar de rechter (al dan niet op verzoek) beslist dat het gesloten is zijn niet toegankelijk.
Dat het in beginsel vrij is om de rechtbank te bezoeken, dat wist ik uiteraard.

Een docent van me, had het erover om naar een rechtbank toe te gaan en dan
te vragen bij de "griffier?" welke zaken er zouden worden behandeld.

Maargoed, ik zal er achter aan gaan bellen.
Als er een zaak is waar ik wel bij zou willen zijn, zal ik het
niet nalaten om dat te regelen..
pi_55933787
Wij zijn in Rotterdam vanuit onze opleiding ook eens geweest, maar het was heel suf, allemaal mensen die dronken achter het stuur hadden gezeten. Het leek wel lopende-bandwerk.
Ja, die met de ballen in de bek.
pi_55933828
quote:
Op donderdag 10 januari 2008 20:49 schreef Biancavia het volgende:
Wij zijn in Rotterdam vanuit onze opleiding ook eens geweest, maar het was heel suf, allemaal mensen die dronken achter het stuur hadden gezeten. Het leek wel lopende-bandwerk.
Hehe, dat hadden wij ook. De OvJ draaide ook telkens hetzelfde verhaaltje af . Maar toch wel grappig om het een keer te zien.
So many adventures couldn't happen today, so many songs we forgot to play, so many dreams swinging out of the blue.
pi_55933861
quote:
Op donderdag 10 januari 2008 20:44 schreef Matje-1989 het volgende:

[..]

Dat het in beginsel vrij is om de rechtbank te bezoeken, dat wist ik uiteraard.

Een docent van me, had het erover om naar een rechtbank toe te gaan en dan
te vragen bij de "griffier?" welke zaken er zouden worden behandeld.

Maargoed, ik zal er achter aan gaan bellen.
Als er een zaak is waar ik wel bij zou willen zijn, zal ik het
niet nalaten om dat te regelen..
Je studeert rechten en weet niet wat de griffier is of wat hij doet ?

[ ] Geschikt
[x] Ongeschikt
"AAAAAHH ZENNE MOAT, WOARST VLEISCH"
pi_55933875
quote:
Op donderdag 10 januari 2008 20:50 schreef Addict89 het volgende:

[..]

Hehe, dat hadden wij ook. De OvJ draaide ook telkens hetzelfde verhaaltje af . Maar toch wel grappig om het een keer te zien.
Ja, inderdaad. Dat bedoel ik met een serieuze zaak die ik wel wil gaan volgen.
Dus niet een zaak als, alcohol-overtredingen, maar echte misdrijven.

Juist omdat deze zaken wel eens langer duren, en je dus van begin tot eind kan volgen..
pi_55933968
quote:
Op donderdag 10 januari 2008 19:56 schreef Matje-1989 het volgende:
...
Daarom lijkt het me slim om te gaan naar een zaak waarbij toch echt "iets" is gebeurd,
in plaats van het gaan naar een belastingzaak ofzo..

Die kunnen anders ook heel interessant zijn hoor! Morgen is de uitspraak in de KB-Lux zaak!
Overigens zijn belastingzaken vaak juist niet langdradig omdat er al zo veel overlegd wordt met de fiscus voordat er uberhaupt een zaak komt. Maar ik begrijp het wel hoor, je zoekt iets smeuiïgers, meer een Telegraafvoorpaginazaak of Rijdende Rechteruitspraak.
pi_55934262
quote:
Op donderdag 10 januari 2008 20:56 schreef DonJames het volgende:

[..]

Die kunnen anders ook heel interessant zijn hoor! Morgen is de uitspraak in de KB-Lux zaak!
Overigens zijn belastingzaken vaak juist niet langdradig omdat er al zo veel overlegd wordt met de fiscus voordat er uberhaupt een zaak komt. Maar ik begrijp het wel hoor, je zoekt iets smeuiïgers, meer een Telegraafvoorpaginazaak of Rijdende Rechteruitspraak.
Nee, meer een strafrecht-uitspraak..

Met moord-doodslag-verderf-anarchistische sekten..
Nee, serieus. Ik zoek gewoon een zaak, waar je met de neus op de feiten wordt gedrukt.
Een goede zaak, strafrecht.
pi_55936383
Griffie bellen van de rechtbank waar je naar toe wilt en voila!! Ze kunnen dat iets interessants voor je zoeken waar je heen kunt!
geniet nooit met mate
pi_55943447
Vroeger toen ik nog studeerde gingen wij elke donderdag naar de rechtbank. De ene week Breda de andere week Den Bosch. Op de tribune en luisteren maar. Soms interessant, soms saaaai en slaapverwekkend. Ik vond het in ieder geval erg leuk om te doen en de zaken kan je vantevoren opvragen dus bij een belastingfraude kan je even een luchtje gaan scheppen om vervolgens bij een moordzaak weer terug te komen.

Soms moet je wel ff slikken en vooral blijven zitten. Zedenmisdrijven laten bij mij in ieder geval behoorlijk wat woede opborrelen.
pi_55948211
quote:
Op vrijdag 11 januari 2008 09:05 schreef exode het volgende:
Vroeger toen ik nog studeerde gingen wij elke donderdag naar de rechtbank. De ene week Breda de andere week Den Bosch. Op de tribune en luisteren maar. Soms interessant, soms saaaai en slaapverwekkend. Ik vond het in ieder geval erg leuk om te doen en de zaken kan je vantevoren opvragen dus bij een belastingfraude kan je even een luchtje gaan scheppen om vervolgens bij een moordzaak weer terug te komen.

Soms moet je wel ff slikken en vooral blijven zitten. Zedenmisdrijven laten bij mij in ieder geval behoorlijk wat woede opborrelen.
Je was/bent zelf ook student Rechten?

En als het was is, wat doe je nu voor werk??
pi_55948993
Ik was student journalistiek. Overige vragen zijn daardoor minder relevant denk ik

Werk niet in de journalistiek maar in het bankwezen. Een rechtbank heb ik al lang niet meer van binnen gezien.

Asl rechten student is het erg handig om te gaan, interessant en eigenlijk ook harstikke leuk. 1 keer was er een vrouw die eigenlijk niet wist waarom ze er was..... die snapte er niets van dat fraude kon leiden tot een rechtzaak. Die zaak was echt hilarisch.

1 zedenzaak heb ik niet uitgezeten, alle details kwamen op tafel en dat was mij toch iets te veel. Meerdere mensen liepen de zaal uit en de orde moest vaak hersteld worden. de uitspraak zou daardoor ook zonder publiek zijn hoorde ik achteraf. Geen idee op wat voor gronden dit kan?
pi_55950915
quote:
Op donderdag 10 januari 2008 20:49 schreef Biancavia het volgende:
Vooraf bellen wanneer de meervoudige kamer is wil nog wel eens helpen
pi_55963069
Wij zijn ook wel eens met een klein groepje naar de rechtbank in Den Haag geweest. Ik vond het wel grappig om eens te kijken hoe dat ging. Sommige zaken waren heel suf (Telefoon gestolen van ze schoonzusje..)
De rechter vroeg nog aan die jongen waarom die geen werk had... Antwoordde die jongen: Omdat ik geen CV heb! Hahahaha echt ik moest me lach inhouden daarzo...

We konden trouwens ook naar zo een moordzaak waar een vader zijn kinderen en vrouw had vermoordt. Maar toch maar niet gedaan, zit je tussen de familie etc.

In ieder geval een tip om eens een keertje een rechtbank te bezoeken!
pi_56055897
Ik ben laatst ook naar de rechtbank geweest.
Gewoon bij de ingang zeggen dat je dat voor school moet doen en je kan bijna al zittingen bezoeken

Toen de rechter zijn verleden op leestte, zoals verschillende moorden en mishandelingen kreeg ik wel de neiging om hem te slaan
pi_56056204
Las.
pi_56056206
Las.
pi_56058986
quote:
Op dinsdag 15 januari 2008 19:49 schreef 4xfok het volgende:
Ik ben laatst ook naar de rechtbank geweest.
Gewoon bij de ingang zeggen dat je dat voor school moet doen en je kan bijna al zittingen bezoeken

Toen de rechter zijn verleden op leestte, zoals verschillende moorden en mishandelingen kreeg ik wel de neiging om hem te slaan
op watte?

Zoals gezegd: zittingen zijn openbaar, behalve specifieke zaken, zoals jeugdzaken. Het beste kun je naar de rechtbank bellen en vragen wanneer je politierechterzittingen bij kunt wonen. Die zijn niet alleen erg vermakelijk, maar ook doet de politierechter direct uitspraak.
Mensen die klagen over de kosten van kennis zouden eens stil moeten staan bij de kosten van domheid.
pi_56065704
Ben destijds met school (6vwo) naar de zitting van de pyromaan van Hengelo geweest, best leuk en interessant om te zien. Hij vond 60 man publiek minder grappig
Je kan dus inderdaad gewoon de griffie bellen en vragen of er nog interessante openbare zaken op de rol staan.
A lie may take care of the present, but it has no future..
You can't pay me enough to be nice to you...
  woensdag 16 januari 2008 @ 08:52:23 #40
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_56066065
quote:
Op donderdag 10 januari 2008 19:12 schreef Thieske het volgende:
Volgens mij zijn de meeste rechtszaken openbaar en dus toegankelijk voor publiek.
Indd. Bij mij zat er eens een hele rits bruggers
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_56067287
quote:
Op donderdag 10 januari 2008 20:42 schreef Matje-1989 het volgende:
Een zedendelict etc, zou ik niet willen bijwonen.

waarom niet?

Zedendelicten kunnen hele interessante technisch juridische aspecten hebben (bewijs, causaliteit etc.).
When you're racing, it's life. Anything that happens before or after is just waiting.
pi_56079539
Vergeet je wel de popcorn niet...?
Op vrijdag 14 mei 2021 @ 23:33 schreef Joopklepzeiker: Zonder twijfel is @vogeltjesdans de grootste smaakmaker en intelligentste persoon van heel KLB.
pi_56081051
quote:
Op woensdag 16 januari 2008 18:24 schreef vogeltjesdans het volgende:
Vergeet je wel de popcorn niet...?
Zie je 'm al zitten .

pi_56084291
quote:
Op woensdag 16 januari 2008 19:25 schreef dWc_RuffRyder het volgende:

[..]

Zie je 'm al zitten .

[ afbeelding ]
(offtopic) Ik heb die smiley al vaak gezien, maar zie nu pas dat het een popcorn-etende smiley is.
pi_56116720
quote:
Op donderdag 10 januari 2008 19:09 schreef Matje-1989 het volgende:
Een goede-avond allemaal

Ik hoorde dat het mogelijk is voor burgers om een rechtbank te bezoeken, en zo
een zaak bij te wonen. Hoe is dit te regelen? En geldt het voor alle soorten zaken?

Ik ben zelf rechten-student en zou graag een keer willen kijken hoe het er in de rechtbank
aan toe gaat. De procesvoering en bijvoorbeeld de "sfeer" eens proeven..

Graag alleen serieuze reacties?!
Hoe lang studeer jij al rechten??????
Serieuze reacties op een onserieuze vraag????

Maar ik moet beamen: het kan heel vermakelijk zijn.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')