Bronquote:Morsige types' bevolken publieke tribune rechtbank
Het is er vies. Muren en stoelen zijn beklad met onleesbare dan wel onfatsoenlijke kreten, er ligt afval op de grond en wie tijdens een spannend moment de zitting van zijn stoel wil vastgrijpen, bedenke zich een tweede maal: de kans op een vers plakkaat kauwgom is groot.
Daarbij is het niet ondenkbaar dat het kort daarvoor nog in de mond van het 'morsige type' verbleef, dat bij gebrek aan beter maar weer eens een openbare strafzitting bijwoont. Bij de rechtbank in Breda wordt de bezoeker van de publieke tribune bovendien begroet door openingen in het glas, die verdacht veel op kogelgaten lijken.
Het is geen vrolijk beeld dat onderzoekers M. Malsch en R. Hoekstra - beiden verbonden aan het Nederlands Studiecentrum Criminaliteit en Rechtshandhaving - in het jongste nummer van Delikt en Delinkwent van de staat der publieke gerechtstribunes schetsen. De wantoestanden komen overigens alleen voor bij rechtbanken die uitsluitend via een ingang aan de buitenkant te bereiken zijn.
Je zou haast gaan denken dat een rechtenstudent deze informatie zelf ook wel weet te vinden.quote:Op donderdag 10 januari 2008 19:12 schreef BrandX het volgende:
gewoon een keertje bellen naar een rechtbank? en zeer waarschijnlijk kan een docent van je school/uni daar ook het nodige over vertellen.
Geld niet voor rechtbank in Arnhem, was daar brandschoon toen ik daar eens ging kijken.quote:Op donderdag 10 januari 2008 19:14 schreef Thieske het volgende:
Echt comfortabel is het er niet zo te lezen.
[..]
Bron
Ook rechtszaken met meerdere rechters zijn openbaar, weet echter niet hoe het zit met zaken als die van Holleeder enzo.quote:Op donderdag 10 januari 2008 19:19 schreef Matje-1989 het volgende:
Tjsa, het gaat me er eigenlijk ook om of de zwaardere zaken ook mogen
worden bezocht, of alleen de kleine zaken..
Wat noem jij "zwaar"? Zelfs bij Holleeder was er publiek. De enige soort zaken die ik me kan voorstellen dat je niet mag bezoeken zijn zedenmisdrijven waarbij minderjarigen betrokken zijn.quote:Op donderdag 10 januari 2008 19:19 schreef Matje-1989 het volgende:
Tjsa, het gaat me er eigenlijk ook om of de zwaardere zaken ook mogen
worden bezocht, of alleen de kleine zaken..
Ook die was openbaar. Wel werd er een maximumaantal bezoekers toegelaten. Er werden bv bij de uitspraak mensen teleurgesteld.quote:Op donderdag 10 januari 2008 19:24 schreef AMDB het volgende:
[..]
Ook rechtszaken met meerdere rechters zijn openbaar, weet echter niet hoe het zit met zaken als die van Holleeder enzo.
Familiezaken, belastingzaken, strafzaken waarbij minderjarigen betrokken zijn. En andere zaken waarbij de rechter het van belang is dat er geen publiek is.quote:Op donderdag 10 januari 2008 19:25 schreef Daffodil31LE het volgende:
[..]
Wat noem jij "zwaar"? Zelfs bij Holleeder was er publiek. De enige soort zaken die ik me kan voorstellen dat je niet mag bezoeken zijn zedenmisdrijven waarbij minderjarigen betrokken zijn.
Inderdaad, het lijkt me ook leuk..quote:Op donderdag 10 januari 2008 20:13 schreef ArcticBlizzard het volgende:
Je weet het pas wanneer je er bent geweest. Ik vond het erg leuk ook al hadden we relatief kleine vergrijpen.
Dat het in beginsel vrij is om de rechtbank te bezoeken, dat wist ik uiteraard.quote:Op donderdag 10 januari 2008 20:37 schreef Alicey het volgende:
Je kunt de meeste zaken bijwonen. Rechtspraak in Nederland is in beginsel openbaar, ook met het doel zodat iedereen die dat wil kan controleren dat er ook recht wordt gesproken.
Zaken met minderjarigen, familiezaken of zaken waar de rechter (al dan niet op verzoek) beslist dat het gesloten is zijn niet toegankelijk.
Hehe, dat hadden wij ook. De OvJ draaide ook telkens hetzelfde verhaaltje afquote:Op donderdag 10 januari 2008 20:49 schreef Biancavia het volgende:
Wij zijn in Rotterdam vanuit onze opleiding ook eens geweest, maar het was heel suf, allemaal mensen die dronken achter het stuur hadden gezeten. Het leek wel lopende-bandwerk.
Je studeert rechten en weet niet wat de griffier is of wat hij doet ?quote:Op donderdag 10 januari 2008 20:44 schreef Matje-1989 het volgende:
[..]
Dat het in beginsel vrij is om de rechtbank te bezoeken, dat wist ik uiteraard.
Een docent van me, had het erover om naar een rechtbank toe te gaan en dan
te vragen bij de "griffier?" welke zaken er zouden worden behandeld.
Maargoed, ik zal er achter aan gaan bellen.
Als er een zaak is waar ik wel bij zou willen zijn, zal ik het
niet nalaten om dat te regelen..
Ja, inderdaad. Dat bedoel ik met een serieuze zaak die ik wel wil gaan volgen.quote:Op donderdag 10 januari 2008 20:50 schreef Addict89 het volgende:
[..]
Hehe, dat hadden wij ook. De OvJ draaide ook telkens hetzelfde verhaaltje af. Maar toch wel grappig om het een keer te zien.
quote:Op donderdag 10 januari 2008 19:56 schreef Matje-1989 het volgende:
...
Daarom lijkt het me slim om te gaan naar een zaak waarbij toch echt "iets" is gebeurd,
in plaats van het gaan naar een belastingzaak ofzo..
Nee, meer een strafrecht-uitspraak..quote:Op donderdag 10 januari 2008 20:56 schreef DonJames het volgende:
[..]
![]()
Die kunnen anders ook heel interessant zijn hoor! Morgen is de uitspraak in de KB-Lux zaak!![]()
Overigens zijn belastingzaken vaak juist niet langdradig omdat er al zo veel overlegd wordt met de fiscus voordat er uberhaupt een zaak komt. Maar ik begrijp het wel hoor, je zoekt iets smeuiïgers, meer een Telegraafvoorpaginazaak of Rijdende Rechteruitspraak.
Je was/bent zelf ook student Rechten?quote:Op vrijdag 11 januari 2008 09:05 schreef exode het volgende:
Vroeger toen ik nog studeerdegingen wij elke donderdag naar de rechtbank. De ene week Breda de andere week Den Bosch. Op de tribune en luisteren maar. Soms interessant, soms saaaai en slaapverwekkend. Ik vond het in ieder geval erg leuk om te doen en de zaken kan je vantevoren opvragen dus bij een belastingfraude kan je even een luchtje gaan scheppen om vervolgens bij een moordzaak weer terug te komen.
Soms moet je wel ff slikken en vooral blijven zitten. Zedenmisdrijven laten bij mij in ieder geval behoorlijk wat woede opborrelen.
Vooraf bellen wanneer de meervoudige kamer is wil nog wel eens helpenquote:Op donderdag 10 januari 2008 20:49 schreef Biancavia het volgende:
Wij zijn in Rotterdam vanuit onze opleiding ook eens geweest, maar het was heel suf, allemaal mensen die dronken achter het stuur hadden gezeten. Het leek wel lopende-bandwerk.
op watte?quote:Op dinsdag 15 januari 2008 19:49 schreef 4xfok het volgende:
Ik ben laatst ook naar de rechtbank geweest.
Gewoon bij de ingang zeggen dat je dat voor school moet doen en je kan bijna al zittingen bezoeken
Toen de rechter zijn verleden op leestte, zoals verschillende moorden en mishandelingen kreeg ik wel de neiging om hem te slaan![]()
Indd. Bij mij zat er eens een hele rits bruggersquote:Op donderdag 10 januari 2008 19:12 schreef Thieske het volgende:
Volgens mij zijn de meeste rechtszaken openbaar en dus toegankelijk voor publiek.
quote:Op donderdag 10 januari 2008 20:42 schreef Matje-1989 het volgende:
Een zedendelict etc, zou ik niet willen bijwonen.
Zie je 'm al zittenquote:Op woensdag 16 januari 2008 18:24 schreef vogeltjesdans het volgende:
Vergeet je wel de popcorn niet...?
(offtopic) Ik heb die smiley al vaak gezien, maar zie nu pas dat het een popcorn-etende smiley is.quote:Op woensdag 16 januari 2008 19:25 schreef dWc_RuffRyder het volgende:
[..]
Zie je 'm al zitten.
[ afbeelding ]
Hoe lang studeer jij al rechten??????quote:Op donderdag 10 januari 2008 19:09 schreef Matje-1989 het volgende:
Een goede-avond allemaal
Ik hoorde dat het mogelijk is voor burgers om een rechtbank te bezoeken, en zo
een zaak bij te wonen. Hoe is dit te regelen? En geldt het voor alle soorten zaken?
Ik ben zelf rechten-student en zou graag een keer willen kijken hoe het er in de rechtbank
aan toe gaat. De procesvoering en bijvoorbeeld de "sfeer" eens proeven..
Graag alleen serieuze reacties?!
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |