Er zijn een hoop misverstanden rondom kleurprofielen
Ik vergelijk het zelf altijd met een tolk en zijn opleiding
Het klopt misschien niet helemaal maar het zorgt er wel voor dat het wat begrijpelijker wordt
Er zijn verschillende apparaten waar je mee te maken hebt, dat kan zijn een scherm, een printer, drukpers maar ook een stuk software zoals je browser of photoshop (wat afhankelijk van de software wel of geen profielen ondersteunt)
Ieder apparaat heeft zijn eigen manier om met kleur om te gaan
De ene voegt licht toe om een kleur te krijgen, en de ander haalt het juist weg
In dit kleingedrukte stukje staat wat meer info over het verschil, maar het is niet noodzakelijk om te begrijpen, dus je kan dit overslaan.
een monitor bijvoorbeeld geeft een kleur weer door middel van lichtstralen in bepaalde kleuren te combineren, veel licht zorgt voor een lichte kleur, en weinig licht een donkere
Dit noemt men additieve kleurmenging
een printer doet dit omgekeerd, door licht wel of niet terug te laten kaatsen van papier, veel donkere inkt zorgt voor bijna geen weerkaatsing (zwart), en weinig inkt zorgt voor heel veel (wit)
Dit noemt men subtractieve kleurmenging
Alleen al dit gegeven zorgt ervoor dat er met die verschillende apparaten heel anders gecommuniceerd moet worden, en dan hebben we het nog niet eens gehad over apparaten die gewoon niet goed ingesteld staan.
Om die apparaten dus met elkaar te laten communiceren heb je een tolk nodig die aan het ene apparaat uitlegt wat het andere apparaat bedoelt.
En zoals altijd met een tolk, is de mate waarin die tolk de taal beheerst bepalend voor de uiteindelijke vertaling
Dus is een goed opgeleide tolk (lees: gekalibreerde) veel precieser dan de tolk die je er standaard bij krijgt
Met een beetje geluk heb je al een tolk die het redelijk doet, dan is het net alsof een nederlander aan een belg moet uitleggen wat rood is.
Maar met een beetje pech zit er een chinees in je printer, en leg dan maar eens uit wat mooi rood is.
Kortom, geef je tolk een goeie opleiding en koop een spyder voor em.
En niet vergeten 1 x in de maand bij te scholen anders gaat hij weer raar praten
Ok, allemaal leuk en aardig, maar hoe werkt dat in de praktijk????
Ik zal even mijn eigen workflow hier neerzetten
1. Kalibreer scherm 1 a 2 x per maand met bijv. een spyder
2. Maak foto
Als je een natuurgetrouwe weergave van kleuren wilt moet je bij het maken van de foto een referentiepunt toevoegen.
In de studio is dit makkelijk, je neemt gewoon een extra foto met een grijskaart in beeld.
![]()
In andere situaties is dat lastiger, je kunt niet even een grijskaart naast een leeuw houden.
Je kunt dit oplossen door met een
Expodisc voor je lens, een foto richting de lichtbron te maken.
Als dat ook niet gaat, zet dan in ieder geval je witbalans op de bijbehorende situatie (zon, bewolkt, gloeilamp etc.)
Zonder referentiepunt kun je het pipetje in stap 3 overslaan
3. Open de foto met het referentie punt in adobe cameraRAW
Bovenin zit een pipetje (2 zelfs, de linker moet je hebben)
Met dat pipetje klik je op grijze vlak en de witbalans wordt automatisch goed ingesteld
Je kunt de nu verkregen instellingen toepassen op je andere foto's zodat ze allemaal dezelfde neutrale witbalans hebben
4. klik op open en de foto wordt geopend in photoshop
Maak je niet druk over het werken in aRGB of sRGB.
Het enige verschil is dat adobe RGB wat ruimer is en een wat groter scala aan kleuren kan bevatten maar dat is niet relevant voor het onderling communiceren tussen apparaten
Dit is het belangrijkste momentNu moet je namelijk beslissen waar je de foto voor gaat gebruiken en dit is dus waar dat hele kleurbeheer voor uitgevonden is.
Je kunt photoshop namelijk een apparaat laten nadoen.
Als ik een foto op fok wil posten dan kies ik in photoshop VIEW > PROOF SETUP > MONITOR RGB
De monitor laat dan zien hoe de foto er uit komt te zien op een apparaat wat geen profielen ondersteund, in dit geval is dat je browser (safari is hier een uitzondering op en ondersteunt wel profielen)
Is iemand wel eens opgevallen dat je foto er in photoshop heel anders uitziet als op internet? dit is dus de reden
Als ik een foto wil afdrukken, in mijn geval bijna altijd bij profotonet, dan kies ik VIEW > PROOF SETUP > CUSTOM en vervolgens kies ik "EnduraSupraGlossyV2" bij 'device to simulate'
Dat is namelijk het profiel van hun belichtingsmachine, wat ik van hun site heb gedownload
Op dat moment zie je dus in realtime hoe de foto in de betreffende situatie er uit komt te zien en niet pas na het saven en verzenden.
Wat je niet moet vergeten!!Als de foto eenmaal bevalt en gesaved is heb je nog steeds een foto in het oorspronkelijke kleurprofiel waar je mee begon.
Je hebt alleen maar
gekeken hoe het er uit komt te zien op een ander apparaat als je dat profiel gebruikt.
Als je foto daadwerkelijk naar het apparaat stuurt moet je het profiel aan je foto koppelen
Maak eerst een kopie en vervolgens EDIT > CONVERT TO PROFILE en kies je het profiel van het betreffende apparaat.
dus in het kort:
1. kalibreren
2. foto maken, liefst met referentiepunt
3. witbalans instellen
4. beslissen waar de foto voor wordt gebruikt
5. foto bewerken met behulp van de preview (VIEW > PROOF SETUP)
6. kopie maken en het bestand naar het juiste profiel converteren (EDIT > CONVERT TO PROFILE)
7. exporteren naar apparaat
Dit hele verhaal werkt dus alleen als je in het bezit bent van profielen van de desbetreffende apparaten
Zonder een profiel zal de software zelf een interpretatie maken en dat is waar het fout kan gaan
Het is dus zoals met vele dingen zo sterk als de zwakste schakel
P.S.
Dat converteren hoeft overigens niet altijd
Als ik mijn foto's naar profotonet stuur dan converteren zij ze voor me
Dat doen ze net zo goed als wanneer ik het zelf doe
Het belangrijkste is dat ik vantevoren heb kunnen zien hoe mijn foto er uit komt te zien