abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  FOK!fotograaf woensdag 9 januari 2008 @ 07:34:28 #1
18921 freud
Who's John Galt?
pi_55890134
Veel mensen kennen het wel; je maakt een foto en op je scherm is hij perfect. Als je de geprinte versie dan in je handen hebt, dan lijkt dat voor geen meter op wat je op je scherm zag. Dat komt omdat schermen allemaal hun eigen balans hebben voor de kleuren, contrast, helderheid, gamma-waarden, etc. Uiteraard heeft ook elke printer (of het de HP op je bureau is, of de machine van de afdrukcentrale), een eigen voorkeur.

Er zijn echter manieren om de kleuren in te stellen naar een ijkpunt toe. Dit ijkpunt is uniform vastgesteld, dus dat maakt het mogelijk om jouw monitor, hetzelfde rood te laten zien, als dat de machine in Duitsland print! Ook zijn er manieren om je eigen printer thuis af te richten.

Dit africhten gebeurt met kleurprofielen. In dit profiel staat in essentie welke afwijkende instellingen de printer of monitor moet gebruiken van zijn 'normale stand', om de kleuren goed weer te geven. Er zijn verschillende manieren voor om je monitor en printer af te stellen.

In volgorde van prijskaartje:
- Ongeveer weten hoe jouw monitor het laat zien tov een print en gokken bij bewerken.
- Zelf met een printje, de twee apparaten via de instellingen zoveel mogelijk op elkaar laten lijken
- Hardware calibratie met een gekocht stukje hardware zoals een Spyder
- Al vanuit de fabriek ingebouwde hardwarematige calibratie (high end monitoren)

Dit topic is bedoeld om info uit te wisselen over het calibreren van diverse apparaten. Ik heb thuis een Spyder, waarmee ik mijn monitor gecalibreerd heb. Dit werkt echt perfect! Het is een kleine investering, maar nooit meer gezeik over verkeerde kleuren of helderheid.

De printers bij afdrukcentrales zijn doorgaans ook gecalibreerd, al hebben de meerdagenservices vaak de neiging om jouw aangeleverde foto even nog te corrigeren qua kleur. Handig voor de kiekjes uit Torremolinos, maar voor een leuke foto met arty effect, killing. Je krijgt dan alsnog een foto die door de pc genormaliseerd is.

Dus..... Vragen/Tips/ervaringen, post ze hier!
Ik nuf je seuk!
Ik hier?
If it's free, you're the product!
pi_55891233
Ik heb zelf ook heel veel last hier van. Ik merk het vooral als ik op de computers van school zit en inderdaad ook als ik foto's wil afdrukken. Hoeveel kost die "kleine investering" van jou?

Ik twijfel altijd (als) ik mijn foto's bewerk, of andere mensen dit ook zo zien. Mijn beeldscherm zelf staat nu op de standaard instellingen. Hiervoor had ik mijn beeldscherm wat "donkerder" gemaakt omdat ik telkens last kreeg van hoofdpijn.
"Het maakt niet uit wat je doet, zolang je het maar goed doet!"
pi_55891385
Volgens mij heb ik er weinig last van, omdat ik de pinrter de instellingen van Photoshop laat gebruiken.
Ik heb Lightroom en Photoshop ingesteld op sRGB (of aRGB weet niet 100% zeker), waarmee de Camera ook staat ingesteld. Dit scheelt behoorlijk.

Ik print trouwens ook de 16bits TIFF versies ipv de 8bits Jpeg versies. Volgens mij scheelt dat ook.

[ Bericht 4% gewijzigd door HMaster-II op 09-01-2008 10:08:28 ]
Op zondag 1 maart 2009 16:07 schreef RonaldV het volgende: Jij bent nog niet verzuurd genoeg :{w
Canon 500n | 300D | 30D | 1DmkIII | 24-105mm F/4 L | 70-200mm F/2.8 L | 50mm F/1.8 | 8mm Peleng Fish | 580EX-II | Metz44 | + de rest van de kitlensjes
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie woensdag 9 januari 2008 @ 09:46:11 #4
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_55891476
`Wanneer ik mijn foto's laat afdrukken converteeer ik mijn foto's naar de profilen die gebruikt worden door de afdrukcentrale waarna ik vervolgens kijk of de kleuren, contrast ed wel aan mijn wensen voldoen om ze eventueel nog aan te passen.
Nog geen problemen mee gehad bij het afdrukken.
Today is life -
the only life you are sure of. Make the most of today.

Dale Carnegie
  woensdag 9 januari 2008 @ 09:55:27 #5
105095 ElectricEye
Je Maintiendrai
pi_55891612
quote:
Op woensdag 9 januari 2008 09:46 schreef Ynske het volgende:
`Wanneer ik mijn foto's laat afdrukken converteeer ik mijn foto's naar de profilen die gebruikt worden door de afdrukcentrale waarna ik vervolgens kijk of de kleuren, contrast ed wel aan mijn wensen voldoen om ze eventueel nog aan te passen.
Kun je daarover iets meer vertellen?
Bijvoorbeeld hoe je erachter komt welke profielen de afdrukcentrale gebruikt, want ik ben dat nog maar één keer tegengekomen. Maar dat is een hele tijd geleden, toen ik daar nog niets mee wilde doen en ik weet niet meer waar dat was.
Of met welke afdrukcentrale jij op die manier goede resultaten boekt?

Ik heb namelijk een kleine 200 foto's liggen voor de fotoalbums van mijn dochters, voor familie, vrienden etc. omdat ik in maart 2006 voor het laatst een batch heb laten afdrukken.
Ik wil wel dat ze dan mooi worden, iedereen heeft er zo lang op moeten wachten!
Sic transit gloria mundi
--- --- --- --- --- --- ---
I drink, therefore I am!
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie woensdag 9 januari 2008 @ 09:58:21 #6
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_55891648
quote:
Op woensdag 9 januari 2008 09:55 schreef ElectricEye het volgende:

[..]

Kun je daarover iets meer vertellen?
Bijvoorbeeld hoe je erachter komt welke profielen de afdrukcentrale gebruikt, want ik ben dat nog maar één keer tegengekomen. Maar dat is een hele tijd geleden, toen ik daar nog niets mee wilde doen en ik weet niet meer waar dat was.
Of met welke afdrukcentrale jij op die manier goede resultaten boekt?

Ik heb namelijk een kleine 200 foto's liggen voor de fotoalbums van mijn dochters, voor familie, vrienden etc. omdat ik in maart 2006 voor het laatst een batch heb laten afdrukken.
Ik wil wel dat ze dan mooi worden, iedereen heeft er zo lang op moeten wachten!
bij de foto's die ik snel snel laat afdrukkenb bij de hema gebruik ik het AdobeRGB profiel, ze hebben hier aangegeven dat zij da took gebruiken bij navraag.

bij Profotonet kun je precies nakijken welke profielen gebruikt worden, deze downloaden en in je photoshop laden. waarna je dus kunt controlleren of de foto's naar wens zijn aande hand van een paperproof in Photoshop.

bij profotonet komen de beste resultaten als je je psd opstuurt.
Today is life -

Dale Carnegie
  woensdag 9 januari 2008 @ 10:14:50 #7
105095 ElectricEye
Je Maintiendrai
pi_55891930
quote:
Op woensdag 9 januari 2008 09:58 schreef Ynske het volgende:

[..]

bij de foto's die ik snel snel laat afdrukkenb bij de hema gebruik ik het AdobeRGB profiel, ze hebben hier aangegeven dat zij da took gebruiken bij navraag.

bij Profotonet kun je precies nakijken welke profielen gebruikt worden, deze downloaden en in je photoshop laden. waarna je dus kunt controlleren of de foto's naar wens zijn aande hand van een paperproof in Photoshop.

bij profotonet komen de beste resultaten als je je psd opstuurt.
Profotonet, dat was 'em inderdaad!
Dank je wel.

* doet prijscheck ..........
Van die 200+ gaan er zo'n 180 naar de Hema. Degene die echt mooi moeten gaan naar Profotonet.

Ik heb iig wat de doen de komende weken!
Sic transit gloria mundi
--- --- --- --- --- --- ---
I drink, therefore I am!
  FOK!fotograaf woensdag 9 januari 2008 @ 10:15:09 #8
18921 freud
Who's John Galt?
pi_55891935
quote:
Op woensdag 9 januari 2008 09:40 schreef HMaster-II het volgende:
Volgens mij heb ik er weinig last van, omdat ik de pinrter de instellingen van Photoshop laat gebruiken.
Ik heb Lightroom en Photoshop ingesteld op sRGB (of aRGB weet niet 100% zeker), waarmee de Camera ook staat ingesteld. Dit scheelt behoorlijk.
Dat is de kleurruimte volgens mij, en heeft niets te maken met kleurprofielen die getoond worden, alleen de hoeveelheid kleuren die gebruikt wordt.
quote:
Ik print trouwens ook de 16bits TIFF versies ipv de 8bits Jpeg versies. Volgens mij scheelt dat ook.
Ja, geen compressie kan bij bepaalde typen platen veel schelen ja!
quote:
Op woensdag 9 januari 2008 09:46 schreef Ynske het volgende:
Maar een profiel van de afdrukcentrale kan toch nooit weten welke monitor jij hebt, en of die monitor meer rood dan geel geeft . Als ik hetzelfde profiel op 2 verschillende monitoren bekijk, zien ze er allebei anders uit namelijk. Het gaat om de combinatie videokaart+monitor die de kleur bepaald. Zelfs identieke monitoren op andere videokaarten geven verschillen. Monitoren op PC zijn standaard veels te koel afgesteld is mijn ervaring, en bij de mac is het juist een tikkie te warm.

De Spyder kost trouwens 90 euro voor de basis versie. Je moet ze dan periodiek (eens per kwartaal) even opnieuw calibreren, omdat schermen iets kunnen verschuiven qua kleur, al is het verschil echt niet zichtbaar voor mij. Meer gemoedsrust .
Ik nuf je seuk!
Ik hier?
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie woensdag 9 januari 2008 @ 10:18:51 #9
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_55891987
@freud, hoe kan t dan dat de afdrukken wel identiek qua kleur zijn als op mijn scherm?
Today is life -

Dale Carnegie
  FOK!fotograaf woensdag 9 januari 2008 @ 10:26:24 #10
18921 freud
Who's John Galt?
pi_55892134
quote:
Op woensdag 9 januari 2008 10:18 schreef Ynske het volgende:
@freud, hoe kan t dan dat de afdrukken wel identiek qua kleur zijn als op mijn scherm?
Geen idee. Klopt de helderheid etc ook? Hardware technisch kan het namelijk niet volgens mij om met 1 bestand alle monitoren te calibreren. Anders zijn spullen zoals die Spyders nutteloos.
Ik nuf je seuk!
Ik hier?
pi_55892368
Toch maar eens aan de Spyder denk ik dan.
Zit alleen met 2 totaal verschillende monitoren aan mijn systeem.
Hoe doet de Spyder dat? Moet ik dan speciaal de Spyder3 Elite bestellen? Wnat de Express lukt dat toch niet?
Op zondag 1 maart 2009 16:07 schreef RonaldV het volgende: Jij bent nog niet verzuurd genoeg :{w
Canon 500n | 300D | 30D | 1DmkIII | 24-105mm F/4 L | 70-200mm F/2.8 L | 50mm F/1.8 | 8mm Peleng Fish | 580EX-II | Metz44 | + de rest van de kitlensjes
  FOK!fotograaf woensdag 9 januari 2008 @ 10:58:26 #12
18921 freud
Who's John Galt?
pi_55892778
quote:
Op woensdag 9 januari 2008 10:38 schreef HMaster-II het volgende:
Toch maar eens aan de Spyder denk ik dan.
Zit alleen met 2 totaal verschillende monitoren aan mijn systeem.
Hoe doet de Spyder dat? Moet ik dan speciaal de Spyder3 Elite bestellen? Wnat de Express lukt dat toch niet?
Met de Express kan je er maar 1 doen. De pro is wel enorm veel duurder trouwens. In de praktijk werk ik alleen op mijn centrale 22", dus calibratie van de andere schermen is niet nodig.
Ik nuf je seuk!
Ik hier?
  woensdag 9 januari 2008 @ 12:36:36 #13
111829 MissBliss
Godin van SHO
pi_55895229
Maar hier is de monitor gecalibreerd met de Spider, maar is dat dan hetzelfde profiel wat die afdrukcentrales gebruiken? Of moet je dat ook nog checken voor je iets af laat drukken?
Ziggy played guitar
Op donderdag 23 maart 2006 18:21 schreef Zhenar het volgende:
De gedachte alleen al om in de sig van MissBliss te staan maakt mij bronstig als een everzwijn bij volle maan :9~
  FOK!fotograaf woensdag 9 januari 2008 @ 12:43:36 #14
18921 freud
Who's John Galt?
pi_55895398
quote:
Op woensdag 9 januari 2008 12:36 schreef MissBliss het volgende:
Maar hier is de monitor gecalibreerd met de Spider, maar is dat dan hetzelfde profiel wat die afdrukcentrales gebruiken? Of moet je dat ook nog checken voor je iets af laat drukken?
De afdrukcentrales werken voor zover ik weet allemaal met gecalibreerd spul, maaar navragen kan geen kwaad. Let wel op het meerdagen probleem!
Ik nuf je seuk!
Ik hier?
  woensdag 9 januari 2008 @ 14:47:35 #15
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_55898373
Slechts 1 monitor? Hoe moet ik me dat voorstellen? Als ik het op een tweede laptop/ pc installeer moet het gewoon weer werken toch?
Life is what you make it.
  woensdag 9 januari 2008 @ 14:58:15 #16
262 Re
Kiss & Swallow
pi_55898613
De duurdere Spyder modellen heeft voornamelijk met de software te maken geloof ik, de calibratoren (of hoe heten die dingen) zijn volgens mij wel hetzelfde.

Wat ik wel lastig vond was om eerst mijn oude kleurprofiel te verwijderen, dat duurde nog ff voordat het Spyder profiel opgepikt werd, verder is het natuurlijk belangrijk dat je een goede omgeving voor je monitor hebt, teveel verschillene lichtbronnen om je monitor heen is ook niet al te best en dan is er nog het verschil tussen s'ochtends en s'avonds.

Verder: hoe doen jullie het met verscherpen etc. ik verscherp eigenlijk alleen als het voor webfoto's is maar voor de print, gooien jullie er nog wat overheen of niet, ik laat het meestal maar
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
  FOK!fotograaf woensdag 9 januari 2008 @ 15:46:39 #17
18921 freud
Who's John Galt?
pi_55899706
@Schanulleke: ik heb aan minj pc 3 monitoren hangen. Per pc/mac kan je met de Express Spyder maar 1 scherm calibreren. Als je ook een laptop hebt, kan je die ook gewoon doen. Mijn spyder is de hoer van FOT, en is al 6 pc's/mac's etc afgeweest naast mijn spul.

@Re: ik ga puur af wat ik op het scherm zie, werk nooit zoveel met verscherpen, maar dat is smaak.
Ik nuf je seuk!
Ik hier?
pi_55900911
Er zijn een hoop misverstanden rondom kleurprofielen
Ik vergelijk het zelf altijd met een tolk en zijn opleiding
Het klopt misschien niet helemaal maar het zorgt er wel voor dat het wat begrijpelijker wordt

Er zijn verschillende apparaten waar je mee te maken hebt, dat kan zijn een scherm, een printer, drukpers maar ook een stuk software zoals je browser of photoshop (wat afhankelijk van de software wel of geen profielen ondersteunt)

Ieder apparaat heeft zijn eigen manier om met kleur om te gaan
De ene voegt licht toe om een kleur te krijgen, en de ander haalt het juist weg

In dit kleingedrukte stukje staat wat meer info over het verschil, maar het is niet noodzakelijk om te begrijpen, dus je kan dit overslaan.

een monitor bijvoorbeeld geeft een kleur weer door middel van lichtstralen in bepaalde kleuren te combineren, veel licht zorgt voor een lichte kleur, en weinig licht een donkere
Dit noemt men additieve kleurmenging

een printer doet dit omgekeerd, door licht wel of niet terug te laten kaatsen van papier, veel donkere inkt zorgt voor bijna geen weerkaatsing (zwart), en weinig inkt zorgt voor heel veel (wit)
Dit noemt men subtractieve kleurmenging

Alleen al dit gegeven zorgt ervoor dat er met die verschillende apparaten heel anders gecommuniceerd moet worden, en dan hebben we het nog niet eens gehad over apparaten die gewoon niet goed ingesteld staan.

Om die apparaten dus met elkaar te laten communiceren heb je een tolk nodig die aan het ene apparaat uitlegt wat het andere apparaat bedoelt.
En zoals altijd met een tolk, is de mate waarin die tolk de taal beheerst bepalend voor de uiteindelijke vertaling
Dus is een goed opgeleide tolk (lees: gekalibreerde) veel precieser dan de tolk die je er standaard bij krijgt
Met een beetje geluk heb je al een tolk die het redelijk doet, dan is het net alsof een nederlander aan een belg moet uitleggen wat rood is.

Maar met een beetje pech zit er een chinees in je printer, en leg dan maar eens uit wat mooi rood is.

Kortom, geef je tolk een goeie opleiding en koop een spyder voor em.
En niet vergeten 1 x in de maand bij te scholen anders gaat hij weer raar praten

Ok, allemaal leuk en aardig, maar hoe werkt dat in de praktijk????

Ik zal even mijn eigen workflow hier neerzetten

1. Kalibreer scherm 1 a 2 x per maand met bijv. een spyder

2. Maak foto

Als je een natuurgetrouwe weergave van kleuren wilt moet je bij het maken van de foto een referentiepunt toevoegen.
In de studio is dit makkelijk, je neemt gewoon een extra foto met een grijskaart in beeld.

In andere situaties is dat lastiger, je kunt niet even een grijskaart naast een leeuw houden.
Je kunt dit oplossen door met een Expodisc voor je lens, een foto richting de lichtbron te maken.
Als dat ook niet gaat, zet dan in ieder geval je witbalans op de bijbehorende situatie (zon, bewolkt, gloeilamp etc.)
Zonder referentiepunt kun je het pipetje in stap 3 overslaan

3. Open de foto met het referentie punt in adobe cameraRAW
Bovenin zit een pipetje (2 zelfs, de linker moet je hebben)
Met dat pipetje klik je op grijze vlak en de witbalans wordt automatisch goed ingesteld
Je kunt de nu verkregen instellingen toepassen op je andere foto's zodat ze allemaal dezelfde neutrale witbalans hebben

4. klik op open en de foto wordt geopend in photoshop

Maak je niet druk over het werken in aRGB of sRGB.
Het enige verschil is dat adobe RGB wat ruimer is en een wat groter scala aan kleuren kan bevatten maar dat is niet relevant voor het onderling communiceren tussen apparaten

Dit is het belangrijkste moment
Nu moet je namelijk beslissen waar je de foto voor gaat gebruiken en dit is dus waar dat hele kleurbeheer voor uitgevonden is.
Je kunt photoshop namelijk een apparaat laten nadoen.

Als ik een foto op fok wil posten dan kies ik in photoshop VIEW > PROOF SETUP > MONITOR RGB
De monitor laat dan zien hoe de foto er uit komt te zien op een apparaat wat geen profielen ondersteund, in dit geval is dat je browser (safari is hier een uitzondering op en ondersteunt wel profielen)
Is iemand wel eens opgevallen dat je foto er in photoshop heel anders uitziet als op internet? dit is dus de reden

Als ik een foto wil afdrukken, in mijn geval bijna altijd bij profotonet, dan kies ik VIEW > PROOF SETUP > CUSTOM en vervolgens kies ik "EnduraSupraGlossyV2" bij 'device to simulate'
Dat is namelijk het profiel van hun belichtingsmachine, wat ik van hun site heb gedownload

Op dat moment zie je dus in realtime hoe de foto in de betreffende situatie er uit komt te zien en niet pas na het saven en verzenden.

Wat je niet moet vergeten!!
Als de foto eenmaal bevalt en gesaved is heb je nog steeds een foto in het oorspronkelijke kleurprofiel waar je mee begon.
Je hebt alleen maar gekeken hoe het er uit komt te zien op een ander apparaat als je dat profiel gebruikt.
Als je foto daadwerkelijk naar het apparaat stuurt moet je het profiel aan je foto koppelen
Maak eerst een kopie en vervolgens EDIT > CONVERT TO PROFILE en kies je het profiel van het betreffende apparaat.

dus in het kort:

1. kalibreren
2. foto maken, liefst met referentiepunt
3. witbalans instellen
4. beslissen waar de foto voor wordt gebruikt
5. foto bewerken met behulp van de preview (VIEW > PROOF SETUP)
6. kopie maken en het bestand naar het juiste profiel converteren (EDIT > CONVERT TO PROFILE)
7. exporteren naar apparaat

Dit hele verhaal werkt dus alleen als je in het bezit bent van profielen van de desbetreffende apparaten
Zonder een profiel zal de software zelf een interpretatie maken en dat is waar het fout kan gaan
Het is dus zoals met vele dingen zo sterk als de zwakste schakel

P.S.
Dat converteren hoeft overigens niet altijd
Als ik mijn foto's naar profotonet stuur dan converteren zij ze voor me
Dat doen ze net zo goed als wanneer ik het zelf doe
Het belangrijkste is dat ik vantevoren heb kunnen zien hoe mijn foto er uit komt te zien
pi_55901928
quote:
Op woensdag 9 januari 2008 12:36 schreef MissBliss het volgende:
Je werkt niet met 1 profiel maar met meerdere

Een spyder maakt alleen een profiel van je monitor, de overige profielen worden geleverd door de fabrikant of door de afdrukcentrale

Je begint met ruwe foto data (enen en nullen) op je harde schijf

Als je die wilt bekijken dan worden die enen en nullen door het profiel van je monitor vertaalt en weergegeven op je scherm (dit profiel heb je gemaakt met je spyder)

Als je die enen en nullen naar de printer stuurt dan wordt dat vertaalt door het profiel van je printer

En bij de afdrukcentrale hebben ze een profiel voor de belichtingsmachines

Ieder apparaat heeft dus zijn eigen tolk (lees: profiel) voor het interpreteren van die enen en nullen

wanneer je toch zelf een profiel wilt maken voor een afdruk apparaat kun je dat doen met een colorimeter
Dit is eigenlijk hetzelfde als de spyder voor je beeldscherm maar dan om printers te kalibreren (en is behoorlijk prijzig)
  FOK!fotograaf woensdag 9 januari 2008 @ 22:26:57 #20
18921 freud
Who's John Galt?
pi_55910179
PankPinther, je hebt dit topic gelijk sticky waardig gemaakt in mijn ogen . Wat een heldere uitleg man!!
Ik nuf je seuk!
Ik hier?
pi_55910541
An leest even mee. Nuttig! Mijn laptopje heeft een keer een ontmoeting gehad met de Spider van Freud. Maar volgens mij is het goed om een tweede date te regelen
pi_55928063
quote:
Op woensdag 9 januari 2008 22:26 schreef freud het volgende:
PankPinther, je hebt dit topic gelijk sticky waardig gemaakt in mijn ogen . Wat een heldere uitleg man!!
zo helder dat er niemand vragen heeft?
ik geloof er niks van

ik ben bang dat het toch nog net iets TE is voor de meesten

ow, even een kleine aanvulling op m'n bovenstaande posts
Als je foto bekeken wordt op een andere monitor (door te posten op fok bijvoorbeeld) dan gebruik je altijd sRGB
pi_55928257
quote:
Op woensdag 9 januari 2008 09:40 schreef HMaster-II het volgende:

Klopt, je kunt de colourmanagement beter door photoshop laten regelen.

Wat ook van belang is: Elk soort printpapier heeft zijn eigen kleurruimte, op de sites van Canon, Epson en andere papierleveranciers kun je deze kleurprofielen downloaden. In dit profiel moet je printen.

Zelf heb ik hier geen last van, omdat ik alles laat printen. Is volgens mij nog goedkoper ook? (papier/inkt wise)

Wat trouwens ook erg belangrijk is, is wat voor soort LCD paneel jouw monitor heeft:
http://www.pchardwarehelp.com/guides/lcd-panel-types.php

Lees vooral het stukje over nT schermen.

[ Bericht 12% gewijzigd door Kremers op 10-01-2008 17:34:32 ]
  FOK!fotograaf donderdag 10 januari 2008 @ 17:46:22 #24
18921 freud
Who's John Galt?
pi_55928791
quote:
Op donderdag 10 januari 2008 17:18 schreef PankPinther het volgende:

[..]

zo helder dat er niemand vragen heeft?
ik geloof er niks van

ik ben bang dat het toch nog net iets TE is voor de meesten

ow, even een kleine aanvulling op m'n bovenstaande posts
Als je foto bekeken wordt op een andere monitor (door te posten op fok bijvoorbeeld) dan gebruik je altijd sRGB
Heldere uitleg <> geen vragen meer , maar het is zeker een erg goeie laagdrempelige indicatie in welke richting je moet denken met calibratie.

@Kremers; de opmerking over verschillende typen panels in je tft is ook een goeie! Ook waar je op moet letten als je een goeie monitor zoekt voor foto werk.
Ik nuf je seuk!
Ik hier?
pi_55932737
quote:
Op donderdag 10 januari 2008 17:46 schreef freud het volgende:

[..]

Heldere uitleg <> geen vragen meer , maar het is zeker een erg goeie laagdrempelige indicatie in welke richting je moet denken met calibratie.

@Kremers; de opmerking over verschillende typen panels in je tft is ook een goeie! Ook waar je op moet letten als je een goeie monitor zoekt voor foto werk.

Toen ik vorig jaar naar een extern scherm zocht, heb ik al deze info lopen zoeken. Heb het ook nooit geweten eigenlijk, dat er verschillende typen LCD panelen bestaan.

Ik heb zelf toen voor een Philips 200WP7 (MVA paneel) gekozen. Ik merk echt een groot verschil t.o.v. mijn MacBook (nT paneel). De kleuren zijn echt heel goed, zelfs zonder calibratie (wat ik ook doe, met een spyder2express).
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')