FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / Olie bijvullen (mengen van types)
MrDoegewoondinsdag 8 januari 2008 @ 15:11
Kwam er gisteren achter dat m'n olie pijl op min stond, dus wil ik het vanavond even bijvullen.

Echter in de winkel raade ze me 10w/40 aan, in het boekje van de auto staat 5w/30. Volgens de verkoper moest ik dan 5w/30 nemen omdat er kans bestaad dat er al 5w/30 inzit.

De auto (een Ford escrot) is uit 97 en dus al wat ouder, vandaar dat de verkoper eerst 10w/30 aanrade. Uiteindelijk ben ik gegaan voor die 5w/30, dit omdat ik op een site over de escort ook las dat een dikke olie problemen kan geven met de kleppen bij een escort.

Nu is mijn vraag, kan het kwaad dat er twee type olies inzitten (die verschillen van viscositeit). Heb nog nooit olie vervangen en echt vestand van auto's heb ik niet
LaTiNodinsdag 8 januari 2008 @ 15:16
ik weet alleen dat je nooit vol synthetische en half synthetische olie moet mengen. Denk aan 10w60 bijv.
-chefke-dinsdag 8 januari 2008 @ 15:17
5w30 is dunne olie dunner iig dan 10w40.

hangt er niet zo`n kaartje bij je stuur versnellingspook met aangekruisd daarop welk type olie je nodig hebt voor jouw eskrot.

als het boekje 5w30 zegt zou ik dat erin mikken of de olie aangegeven op het kaartje mits aanwezig.

2 soorten viscositeid is niet al te best nee voor een auto mochten er nu wel twee verschillende inzitten zo snel mogenlijk een olie verversbeurt laten doen (dan meteen een liter extra vragen in zo`n fles)
danny91184dinsdag 8 januari 2008 @ 15:20
Ff wat anders; in een Escort (die heeft een Zetec motor) MOET 5w30..
Als je er bijv. 10w40 in gooit, heb je kans dat je na de 1e bocht (bij een koude motor) weer stil staat.. En dan slaat ie na een paar minuten pas weer aan.. En ja, dat ligt aan de olie!

Ps. ik heb dezelfde auto gehad, en dit probleem gehad omdat er 10w40 olie in zat.
Na het verversen van de olie (5w30 erin dus), was het opgelost
Den_Haagdinsdag 8 januari 2008 @ 15:23
quote:
Op dinsdag 8 januari 2008 15:16 schreef LaTiNo het volgende:
ik weet alleen dat je nooit vol synthetische en half synthetische olie moet mengen. Denk aan 10w60 bijv.
Valt wel mee. Als de motor normaal op half-syn kan het geen kwaad beetje bij te vullen met vol-syn. Wat je niet moet doen is half-syn in een vol-syn motor gooien of minerale olie gebruiken.
MrDoegewoondinsdag 8 januari 2008 @ 15:24
Dan neem ik aan dat er al 5W/30 inzit

En laat ik de olie wel asap totaal verversen want dat kan nooit kwaad.

Maar ik had dus ook al begrepen dat een escort een andere olie dan 5w/30 NIET leuk vind

[ Bericht 77% gewijzigd door MrDoegewoon op 08-01-2008 15:33:51 ]
danny91184dinsdag 8 januari 2008 @ 15:33
quote:
Op dinsdag 8 januari 2008 15:24 schreef MrDoegewoon het volgende:
Dan neem ik aan dat er al 5W/30 inzit
Dat denk ik wel, want anders had je 90% kans gehad dat je motor problemen geeft met koude motor (slecht tot niet starten, of uitvallen bij koude motor)

Op het blok stond bij mij ook 5W30 geschreven, zodat een kluns van een monteur kon zien welke olie erin moest Maar sommige gooien er dan tot 10W40 in, omdat dat toch hetzelfde is volgens hun

Zelfs bij de automaterialen zaak zeiden ze tegen me dat er bij een Zetec motor 5w30 in moest Nou als hun het al weten, dan zou een monteur toch slimmer moeten zijn en er GEEN 10w40 in te gooien?
raulboulidinsdag 8 januari 2008 @ 16:28
quote:
Op dinsdag 8 januari 2008 15:23 schreef Den_Haag het volgende:

[..]

Valt wel mee. Als de motor normaal op half-syn kan het geen kwaad beetje bij te vullen met vol-syn. Wat je niet moet doen is half-syn in een vol-syn motor gooien of minerale olie gebruiken.
Waarom niet ?

Dan had mijn blok al kuren moeten vertonen ? heeft nu bijna 2 ton op de teller, zonder problemen.

om even terug te komen op TS in de zomer kan je gerust 10w40 in je blok gooien.
1299dinsdag 8 januari 2008 @ 16:40
quote:
Op dinsdag 8 januari 2008 16:28 schreef raulbouli het volgende:

[..]

Waarom niet ?

Dan had mijn blok al kuren moeten vertonen ? heeft nu bijna 2 ton op de teller, zonder problemen.

om even terug te komen op TS in de zomer kan je gerust 10w40 in je blok gooien.
Kan ook gewoon Sowieso is de olie in de winkel vaak geen 100% synthetische olie. (esters en di-ester)
MrDoegewoondinsdag 8 januari 2008 @ 17:09
Achter op het boekje is ooit een aantekening door een monteur gemaakt, er staat daar 5w/30 nu maar hopen dat de vorige eigenaar die goed gedaan heeft .
Snelwagendinsdag 8 januari 2008 @ 17:12
quote:
Op dinsdag 8 januari 2008 15:16 schreef LaTiNo het volgende:
ik weet alleen dat je nooit vol synthetische en half synthetische olie moet mengen. Denk aan 10w60 bijv.
Waarom moet je bij het mengen van half en vol syntheet aan 10w60 denken dan?
Worldbeaterdinsdag 8 januari 2008 @ 17:49
quote:
Op dinsdag 8 januari 2008 15:16 schreef LaTiNo het volgende:
ik weet alleen dat je nooit vol synthetische en half synthetische olie moet mengen. Denk aan 10w60 bijv.
Onzin.
quote:
Op dinsdag 8 januari 2008 15:17 schreef -chefke- het volgende:
2 soorten viscositeid is niet al te best nee voor een auto mochten er nu wel twee verschillende inzitten zo snel mogenlijk een olie verversbeurt laten doen (dan meteen een liter extra vragen in zo`n fles)
Onzin.
quote:
Op dinsdag 8 januari 2008 15:23 schreef Den_Haag het volgende:
Wat je niet moet doen is half-syn in een vol-syn motor gooien of minerale olie gebruiken.
Onzin.
quote:
Op dinsdag 8 januari 2008 15:33 schreef danny91184 het volgende:
Dat denk ik wel, want anders had je 90% kans gehad dat je motor problemen geeft met koude motor (slecht tot niet starten, of uitvallen bij koude motor)
Ozin.
quote:
Most vehicle manufacturers today specify 5W-30 or 10W-30 motor oil for year-round driving. Some also specify 5W-20. Always refer to the vehicle owners manual for specific oil viscosity recommendations, or markings on the oil filler cap or dipstick.

As a rule, overhead cam (OHC) engines typically require thinner oils such as 5W-30 or 5W-20 to speed lubrication of the overhead cam(s) and valve-train when the engine is first started. Pushrod engines, by comparison, can use either 5W-30, 10W-30 or 10W-40.

As mileage adds up and internal engine wear increases bearing clearances, it may be wise to switch to a slightly higher viscosity rating to prolong engine life, reduce noise and oil consumption. For example, if an engine originally factory-filled with 5W-30 now has 90,000 miles on it, switching to a 10W-40 oil may provide better lubrication and protection. The thicker oil will maintain the strength of the oil film in the bearings better so the engine will have more oil pressure. This will also reduce engine noise and reduced bearing fatigue (which can lead to bearing failure in high mileage engines).

For sustained high temperature, high load operation, an even heavier oil may be used in some situations. Some racing engines use 20W-50, but this would only be recommended for an engine with increased bearing clearances. Increasing the viscosity of the oil also increases drag and friction, which can sap horsepower from the crankshaft. That's why 20W-50 racing oil would not be the best choice for everyday driving or cold weather operation for most vehicles.


[ Bericht 1% gewijzigd door Worldbeater op 08-01-2008 18:15:59 ]
worldpimberdinsdag 8 januari 2008 @ 18:12
quote:
Op dinsdag 8 januari 2008 17:49 schreef Worldbeater het volgende:
Ozon.
O3?
Worldbeaterdinsdag 8 januari 2008 @ 18:13
quote:
Op dinsdag 8 januari 2008 18:12 schreef worldpimber het volgende:
O3?
quote:
Op dinsdag 8 januari 2008 15:11 schreef MrDoegewoon het volgende:
Heb nog nooit olie vervangen en echt verstand van auto's heb ik niet
Heiligschennis!
frenkckdinsdag 8 januari 2008 @ 18:36
Alle motorolie kan bij elkaar geflikkerd worden zonder problemen, klaar.
Cageondinsdag 8 januari 2008 @ 18:42
quote:
Op dinsdag 8 januari 2008 18:13 schreef Worldbeater het volgende:

[..]


[..]

Heiligschennis!
er zit een motor in het is geen motor...
Snelwagendinsdag 8 januari 2008 @ 19:19
quote:
Op dinsdag 8 januari 2008 18:36 schreef frenkck het volgende:
Alle motorolie kan bij elkaar geflikkerd worden zonder problemen, klaar.
MrDoegewoondinsdag 8 januari 2008 @ 19:32
quote:
Op dinsdag 8 januari 2008 17:49 schreef Worldbeater het volgende:

[..]

Onzin.
[..]

Onzin.
[..]

Onzin.
[..]

Ozin.
[..]
Na wat zoek werk lees ik anders verdacht veel verhalen van mensen die stil vallen als ze iets anders dan 5w/30 in hun Escort gooien.
Hyperdudedinsdag 8 januari 2008 @ 19:44
quote:
Op dinsdag 8 januari 2008 19:32 schreef MrDoegewoon het volgende:

[..]

Na wat zoek werk lees ik anders verdacht veel verhalen van mensen die stil vallen als ze iets anders dan 5w/30 in hun Escort gooien.
Vreemd dat zo'n oude bak zo gevoelig is voor de soort olie.
Maar een halve liter van wat voor olie dan ook om 5W30 bij te vullen moet geen probleem zijn.
Bij normale auto's tenminste.
raulboulidinsdag 8 januari 2008 @ 20:18
Gewoon olijfolie erin flikkeren is nog goed voor je bloedvaten ook.
MrDoegewoondinsdag 8 januari 2008 @ 21:14
quote:
Op dinsdag 8 januari 2008 19:44 schreef Hyperdude het volgende:

[..]

Vreemd dat zo'n oude bak zo gevoelig is voor de soort olie.
Maar een halve liter van wat voor olie dan ook om 5W30 bij te vullen moet geen probleem zijn.
Bij normale auto's tenminste.
Zoals eerder gemeld, heb geen verstand van auto's. Maar las ergens anders te maken had met kleppen die open bleven staan.

Net aangevuld btw, half uurtje gereden en hij rijd weer heerlijk trekt ook wat beter op btw
paarse_paashaasdinsdag 8 januari 2008 @ 21:20
Ik flikkerde in m'n '95er escort altijd 10w40. Nooit geen problemen mee gehad. Totdat ik 'm tegen een busje parkeerde iig.
Worldbeaterdinsdag 8 januari 2008 @ 21:47
quote:
Op dinsdag 8 januari 2008 18:36 schreef frenkck het volgende:
Alle motorolie kan bij elkaar geflikkerd worden zonder problemen, klaar.
quote:
Op dinsdag 8 januari 2008 19:32 schreef MrDoegewoon het volgende:
Na wat zoek werk lees ik anders verdacht veel verhalen van mensen die stil vallen als ze iets anders dan 5w/30 in hun Escort gooien.
Olie zit tussen de oren, net als tanken en denken dat je auto 200% lekkerder rijdt op 1 dag nieuwere benzine.

Die mensen die stil vallen hadden al lang olie moeten verversen, net als jij.
Dat is veel belangrijker dan 5W40, 10W40, 10W50 etc. Shame on you!

paarse_paashaasdinsdag 8 januari 2008 @ 21:54
Trouwens bedankt TS, ik heb net ff de olie van mn huidige auto bijgevuld, stond al een paar dagen op het "to-do"lijstje, maar kwam er steeds niet van.
Worldbeaterdinsdag 8 januari 2008 @ 22:33
WB werd laatst door twee hele leuke dames aangesproken of ik even hun olie wilde peilen.
Ze hadden al een rood lampje met rijden gehad. Gelukkig wel vlak voor het pompstation.

Geen druppel olie aan de stok.
De eerste fles ging er zonder verder tussentijds te controleren in.
Geen druppel olie aan de stok.
De tweede fles ging er zonder verder tussentijds te controleren in.
3 mm olie op de stok, moest er nog een halve liter bij.

Ze hadden nog geluk dat de auto überhaupt nog iets deed.
Er zat dus nog maar 1.5 liter in het hele blok, waar er 4 in hoort.

Wel jammer dat mijn vriendin ondertussen in de auto zat te wachten.
En of ik na enige uitleg de tweede en derde fles niet aan de dames had kunnen overlaten.
MrDoegewoondinsdag 8 januari 2008 @ 22:33
quote:
Op dinsdag 8 januari 2008 21:47 schreef Worldbeater het volgende:

[..]


[..]

Olie zit tussen de oren, net als tanken en denken dat je auto 200% lekkerder rijdt op 1 dag nieuwere benzine.

Die mensen die stil vallen hadden al lang olie moeten verversen, net als jij.
Dat is veel belangrijker dan 5W40, 10W40, 10W50 etc. Shame on you!

Het zal wel, de reden om het pijl weer eens te checken was dat ie minder ging optrekken en ik op internet weer ergens las dat dat wel eens kon komen door te weinig olie.

En ej, er zit nu toch weer genoeg olie in
Worldbeaterdinsdag 8 januari 2008 @ 22:34
quote:
Op dinsdag 8 januari 2008 22:33 schreef MrDoegewoon het volgende:
Het zal wel, de reden om het pijl weer eens te checken was dat ie minder ging optrekken en ik op internet weer ergens las dat dat wel eens kon komen door te weinig olie.

En ej, er zit nu toch weer genoeg olie in
Zie bovenstaand verhaal, het kan ver gaan.
MrDoegewoondinsdag 8 januari 2008 @ 22:55
quote:
Op dinsdag 8 januari 2008 22:34 schreef Worldbeater het volgende:

[..]

Zie bovenstaand verhaal, het kan ver gaan.
Zover was het niet gegaan bij mij hoor, keek het altijd wel na. Maar nu was het er een tijd niet van gekomen.
Hyperdudewoensdag 9 januari 2008 @ 18:27
quote:
Op dinsdag 8 januari 2008 21:47 schreef Worldbeater het volgende:

...

Die mensen die stil vallen hadden al lang olie moeten verversen, net als jij.
Dat is veel belangrijker dan 5W40, 10W40, 10W50 etc. Shame on you!
Op tijd nieuwe olie + filtertje er in en een beetje warm rijden en die dingen gaan veel langer mee.
Er staat hiero totaal 500K op 2 tellers. Nooit problemen.
Dirk-Kuijtwoensdag 9 januari 2008 @ 18:36
5w30, 5w40, 10w40. Dat maakt geen ruk uit.
Worldbeaterwoensdag 9 januari 2008 @ 19:32
quote:
Op woensdag 9 januari 2008 18:36 schreef Dirk-Kuijt het volgende:
5w30, 5w40, 10w40. Dat maakt geen ruk uit.
Een voetballer met brains.
Geerdmaandag 17 maart 2008 @ 00:36
quote:
Op dinsdag 8 januari 2008 22:33 schreef Worldbeater het volgende:
WB werd laatst door twee hele leuke dames aangesproken of ik even hun olie wilde peilen.
Ze hadden al een rood lampje met rijden gehad. Gelukkig wel vlak voor het pompstation.

Geen druppel olie aan de stok.
De eerste fles ging er zonder verder tussentijds te controleren in.
Geen druppel olie aan de stok.
De tweede fles ging er zonder verder tussentijds te controleren in.
3 mm olie op de stok, moest er nog een halve liter bij.

Ze hadden nog geluk dat de auto überhaupt nog iets deed.
Er zat dus nog maar 1.5 liter in het hele blok, waar er 4 in hoort.

Wel jammer dat mijn vriendin ondertussen in de auto zat te wachten.
En of ik na enige uitleg de tweede en derde fles niet aan de dames had kunnen overlaten.

player
Patrick281zondag 27 april 2008 @ 10:19
Oma!

Edit. Hoe kwam deze ineens boven mijn AT.
Cageonzondag 27 april 2008 @ 10:35
t waren de olie kabouters.
danny91184maandag 28 april 2008 @ 10:31
quote:
Op dinsdag 8 januari 2008 19:32 schreef MrDoegewoon het volgende:

[..]

Na wat zoek werk lees ik anders verdacht veel verhalen van mensen die stil vallen als ze iets anders dan 5w/30 in hun Escort gooien.
Dat probleem had ik ook bij mijn Escort..
En dat had dus 1 of andere stomme oetlul gedaan, terwijl er op het blok geschreven was dat er 5w30 in moest..

Toen ik em kocht had ik geen problemen, echter na een aantal dagen werd het wat kouder en de problemen begonnen.. Uiteindelijk na een aantal dingen te hebben nagekeken hebk de olie vervangen voor 5w30 en natuurlijk een nieuw oliefilter.

De oude olie was weliswaar vrij nieuw, maar zichtbaar dikker!
Probleem was opgelost nadat ik er 5w30 ingegooid had

Dus dat het onzin is, is onzin
Patrick281maandag 28 april 2008 @ 15:50
quote:
Op maandag 28 april 2008 10:31 schreef danny91184 het volgende:
Dat probleem had ik ook bij mijn Escort..
En dat had dus 1 of andere stomme oetlul gedaan, terwijl er op het blok geschreven was dat er 5w30 in moest..

Toen ik em kocht had ik geen problemen, echter na een aantal dagen werd het wat kouder en de problemen begonnen.. Uiteindelijk na een aantal dingen te hebben nagekeken hebk de olie vervangen voor 5w30 en natuurlijk een nieuw oliefilter.

De oude olie was weliswaar vrij nieuw, maar zichtbaar dikker!
Probleem was opgelost nadat ik er 5w30 ingegooid had

Dus dat het onzin is, is onzin
5W30 en 10W40 verschilt uiteraard wel, maar ontlopen elkaar weinig qua starten.
En 10W40 en 20W50 is ook geen wereld van verschil.
(10W heeft een maximale boven tolerantie die aan de ondertolerantie van 20W zit )

Meerdere motoren met 10W40 spec voorgeschreven en 20W50 gereden in de winter, nooit een centje pijn.

5W30 <--> 20W50 ...oke.

Maar dan praten we echt wel over bevroren toestanden.





Anyway, een ingelopen blok loopt er niet zomaar van in de soep. Daar ging het om.
2cvmaandag 28 april 2008 @ 16:03
- Plaats een bak onder je motorblok
- Draai de olieaftapplug los
- Laat de olie uit je motor lopen
- Vervang de koperen ring van de olieaftapplug
- Haal je oliefilter los
- Plaats een nieuw oliefilter
- Monteer je olieaftapplug weer
- Giet er de voorgeschreven olie in de juiste hoeveelheid in je motorblok
- Noteer wat voor olie je in je blok hebt gegoten en wanneer je dit gedaan hebt (datum + kilometerstand (niet van de dagteller) )
- Lever de afgetapte olie in bij de gemeente o.i.d.
- Klaar
MrDoegewoonmaandag 28 april 2008 @ 17:28
Leuk dat topic een kick gekregen heeft, van de week heeft ie een grote beurt gehad. En hebben ze er dus 10 w 40 in gegooid .

Hij rijd nog gewoon goed, maar ik wacht gespannen af
Patrick281vrijdag 31 oktober 2008 @ 17:15
En is de Ford al geklapt?
Cageonvrijdag 31 oktober 2008 @ 17:20
quote:
Op vrijdag 31 oktober 2008 17:15 schreef Patrick281 het volgende:
En is de Ford al geklapt?
Heb nog wel een motorblad waar ze het hebben over olie en shit.
iets voor jou?
danny91184dinsdag 11 november 2008 @ 18:53
quote:
Op maandag 28 april 2008 17:28 schreef MrDoegewoon het volgende:
Leuk dat topic een kick gekregen heeft, van de week heeft ie een grote beurt gehad. En hebben ze er dus 10 w 40 in gegooid .

Hij rijd nog gewoon goed, maar ik wacht gespannen af
Als je klachten krijgt, zal het pas zijn met de winter (daar had ik het met 10w40 olie)..
Volgens de Ford dealer is het een veel voorkomend probleem bij die Escortjes, met 10w40 olie.
Daarom stond er ook op de meeste blokken 5w30 opgeschreven, omdat er mensen waren die vonden dat ie op cheap-ass 10w40 olie net zo goed moest lopen.

Helaas ging dat verhaal bij mijn Escortje niet op, en moest ik er echt 5w30 in gooien, voordat mijn 'uitval probleem' opgelost was.

Inmiddels; auto verkocht
MrDoegewoonwoensdag 12 november 2008 @ 19:08
Lol de escort is inmiddels ook bij mij de deur uit en vervangen door een Focus