quote:Kleine Vietnamese loempia's
Voor 40 kleine loempiaatjes
30 g. mihoen
150 g. champignons (fijngehakt)
250 g. gehakt/ julienne gesneden kipfilet/ fijngehakte roze garnalen
2 fijngesneden sjalotjes
1 à 2 lente-uien
3 uitgeperste teentjes knoflook eventueel visloempia's met 150 g.
1 pak loempiavellen zout en versgemalen zwarte peper
olie om in te bakken geraspte wortel, blaadjes basilicum, takjes verse koriander
mooie sappige slablaadjes
zoethete chilisaus
Meng in de keukenmachine het gehakt met de garnalen, knoflook, sjalotjes, champignons, lente-ui , peper en zout. Week ondertussen de mihoen in heet water en snijd de mihoen in stukjes van 3 cm. Leg een loempiavelletje of flensje op het werkvlak en bestrijk de randen met een kwastje met water. Schep op de onderste helft van het vel een eetlepel van de vulling. Bestrooi met wat geraspte wortel, blaadjes basilicum, takjes koriander en wat mihoen. Rol eerst de onderkant in een keer over de vulling en vouw de zijkanten naar binnen. Bestrijk weer met wat water en rol op als een cilinder. Maak zo heel de vulling op. Vul een wok of hapjespan voor 1/ 3 met olie, verhit deze tot ca. 190ºC. en bak hierin de loempiaatjes. Niet te veel tegelijk! Laat ze uitlekken op keukenpapier en serveer ze zo heet mogelijk met zoethete chilisaus en blaadjes sla. Wacht even ....een andere mogelijkheid is om deze in de oven te doen op bakvrij papier......
quote:Cinees-Vietnamese Loempia's
Bij elke toko kan men voor een paar centen rijstvellen kopen, meestal een stuk of 30 in een pak. Wanneer je zo'n ronde rijstvel pakt, merkt je dat deze flinter dun is en heel makkelijk breekt. Ook zitten er vaak nog gaatjes in.
De loempia kan met allerlei ingredienten gevuld worden, zoals met gehakt of met mihoen. Maar om het op een echte loempia te lijken maak je een mix van taugé, witte of chinese kool, gebakken ei en stukjes ham, kip of garnalen. Roerbak de taugé en de gesneden kool met wat sambal en ketjap heel even zodat de groenten iets minder hard wordt en snij het een beetje kleiner. Voeg daartoe de in stukken gesneden ei en vlees en laat het even afkoelen.
Maak twee theedoeken drijfnat met water en leg daar tussenin twee harde rijstvellen. Na een paar minuten zijn de rijstvellen transparant geworden en kan men ze makkelijk vouwen. Leg de loempiavulling in het midden van één vel en vouw eerst de zijkanten om. Vouw daarna de voor en achterkant om zodat het op een echte loepia lijkt. Smeer nu de loempia in met een gedeelte van een geklopte ei. (Lekker met je vingertjes!!!) Leg nu de loempia voorzichtig in het midden van de tweede rijstvel (Til de loempia op met behulp van de theedoek, zodat deze niet scheurt) Vouw tenslotte de tweede loempiavel weer om de loempia heen en laat ze een paar uurtjes even drogen zodat het water eruit kan verdampen. Wanneer je ze in de vriezer wilt bewaren wikkel dan de loempia's in zilverfolie dat even met wat (rijstemeel) is bestrooid, zodat de folie niet aan de loempia blijft plakken. Het lijkt veel werk maar binnen een half uurtje heb je zo een tiental loempia's gemaakt en.........spotgoedkoop!
Doe de garnalen in een kom en bestrooi ze met peper. Breek de garnalen een voor een om ze recht te buigen.quote:1-2 kleine lomboks, of 2-4 theelepels chilivlokken (toko)
1 eetlepel blanke azijn, verwarmd
125 ml vissaus (nuoc mam, verkrijgbaar in toko)
3/4 dl vers limoensap
1 klein worteltje, fijngeraspt, uitgespoeld en drooggeknepen
2 teentjes knoflook, fijngehakt
100 g suiker
Volgende keer dubbele velletjes gebruiken, dan kan het haast niet verkeerd gaan.quote:Op donderdag 10 januari 2008 10:39 schreef Blik het volgende:
Heb ze ook wel eens zelf gemaakt, maar was geen groot succes. In de frituur ging het filodeeg van bijna alle loempia's kapot
Hadden we gedaan, dus daar kan het niet aangelegen hebbenquote:Op donderdag 10 januari 2008 10:44 schreef Charmian het volgende:
[..]
Volgende keer dubbele velletjes gebruiken, dan kan het haast niet verkeerd gaan.
heb ik ook nog van mijn kookcursus in Chiang Mai, is wel een goed idee om het daaruit te maken. jammer dat je echt een enorme hoeveelheid ingredienten altijd nodig hebtquote:Op donderdag 10 januari 2008 11:24 schreef Liejannuh het volgende:
Ik heb thuis nog wel een kookboek uit Thailand van mijn kookcursus daar en daar staat ook een recept in voor springrolls. Heb ze wel eens gemaakt en ze zijn bijzonder lekker.
Wel loempiavellen gebruiken en geen rijstvellen, want dat is 1 groot drama.
Zal vanavond het recept even opzoeken.
Ben jij ook bij "The Master" geweest? Ik heb er zelfs 3 dagen een cursus gedaan. 3 kilo aangekomen volgens mij in die dagen.quote:Op donderdag 10 januari 2008 13:34 schreef Blik het volgende:
[..]
heb ik ook nog van mijn kookcursus in Chiang Mai, is wel een goed idee om het daaruit te maken. jammer dat je echt een enorme hoeveelheid ingredienten altijd nodig hebt
Nee, bij "Baan Thai". Een dag. Onder andere loempia's, groene curry, pad thai etc gemaaktquote:Op donderdag 10 januari 2008 14:04 schreef Liejannuh het volgende:
[..]
Ben jij ook bij "The Master" geweest? Ik heb er zelfs 3 dagen een cursus gedaan. 3 kilo aangekomen volgens mij in die dagen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |