quote:
Op dinsdag 22 juni 2010 12:56 schreef frank010 het volgende:ff een schopje.
Ik had er vorige week maandag een. NL had gespeeld, ik was die middag aardig wappie. Ik ging dan ook vroeg slapen.
Soms als ik lig te slapen, hoor ik beneden de stemmen van mijn ouders nog wel is als ze hard praten, maar dan ben ik in soort van semi slaap, ik word niet helemaal wakker van de stemmen maar ik hoor ze wel.
Dit was afgelopen week ook het geval. Toen kwam de droom. Ik hoorde de stemmen van me ouders nog steeds in me droom, deze stopte, er kwam iemand naar boven gelopen, deed mijn deur open en leunde als het ware over me heen en keek me aan. Kon niet zien wie het was, hij deed ook vrij weinig behalve me aankijken. Ik kon me niet bewegen, hoeveel kracht ik ook zette, er gebeurde niks. Heb je wel is als je wakker wordt, dat je heel de nacht op je arm heb gelegen, en deze s'ochtends dan wil verplaatsen maar dat dat gewoon niet lukt? Zo voelde heel me lichaam, heel bizar.
Ik ga er niet op liegen, ik was verdomd bang. Maar toen dacht ik, ja flikker op, dit kan niet echt zijn, en toen besefte ik dat ik aan het dromen was!!! Ik was er volledig bewust van dat ik in een droomstaat was. Maar het was nog wel steeds die nachtmerrie dus ik dacht ik ga wakker worden want vind ik niks.
Ik heb bijna nooit dromen, en al helemaal geen nachtmerries. Ik vond het apart.
En dat was het.
Wat jij had was niet zozeer een geval van lucide dromen. Jij had slaapverlamming. Dat heb ik laatst ook nog DRIE dagen achter elkaar gehad (ik had toen in het weekend flink wat drugs gebruikt, was pinksteren).
Bij mij (en bij de meesten die slaapverlamming krijgen) gebeurde hetzelfde. Het voelt alsof je niet alleen bent én dat je wakker bent. Wat jij zelf al zegt, je bent helemaal niet wakker. Je bent namelijk aan het hallucineren.
Je hebt hetzelfde een klein beetje voordat je nét begint te dromen, als je bijvoorbeeld het gevoel hebt ergens van af te vallen en je uit reflex je been beweegt, terwijl je gewoon in je nest ligt.
Slaapverlamming kan heel angstig zijn, sterker nog, ik ken eigenlijk geen mensen met een positieve ervaring.
Je kan je inderdaad niet bewegen, terwijl er een duister figuur naar je zit te kijken.
Ik quote uit wikipedia (
http://nl.wikipedia.org/wiki/Slaapverlamming )
quote:
"De Incubus
Eén specifieke hallucinatie komt opmerkelijk vaak voor: het gevoel dat er een demonisch wezen op de borst zit die de persoon probeert te verstikken. Dit wordt ook wel het “Old Hag-syndroom” genoemd. Mogelijk is de legende van de Incubus voortgevloeid uit hallucinaties tijdens slaapverlamming. De Incubus was een mannelijke demon die ’s nachts op de borst van vrouwen kwam zitten, vaak om hen te verkrachten. De vrouwelijke variant van de Incubus is de Succubus. Men vindt de legende van de Incubus terug in verschillende culturen. Er zijn mensen die zeggen dat ze de demon hebben waargenomen en omschrijven hem als een grote kwaadaardige zwarte geest."
Nee, ik geloof ook niet in geesten en demonen. Maar het is toch merkwaardig dat mensen vaak hetzelfde waarnemen. Ik had dat de laatste paar keren ook, dat een zwarte waas voor mij staat terwijl je je niet kan bewegen. Ik ben benieuwd wat daar de psychologische verklaring voor kan zijn!