abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 6 januari 2008 @ 23:16:45 #1
166212 UrAnus
FlipperdeFlip
pi_55835842
Ik weet dat het een lang verhaal is, maar het zou me enorm helpen als ik geholpen wordt.

Ik zal even mijn situatie uitleggen:
6 jaar geleden zijn mijn ouders gescheiden en sindsdien ben ik bij mijn vader ingetrokken.
De eerste paar jaar die hierop volgden heb ik gewoon goed contact met mijn moeder gehad.
Toen ik dus 16 werd en ik dus zelf mocht beslissen of ik wel of niet in het weekend naar mijn moeder wou gaan, kwamen we tot de conclusie dat ik hooguit 1 keer per maand voor een paar uurtjes bij mijn moeder op bezoek kwam en dan alweer naar mijn pa ging. In die periode heeft mijn moeder mij ook nooit financieel bijgestaan en alimentatie betalen heeft ze ook nooit gedaan.

Ruzie heb ik nooit gehad met mijn moeder, maar ik weet wel dat ik mij bij mijn vader het meest thuis voel, en zo weinig contact met mijn moeder heb. Mijn zusje daarintegen heeft wel gewoon ieder weekend contact met mijn moeder.

Nou is het dus zo dat wij het bepaald niet breed hebben, mijn vader staat er alleen voor, evenals mijn moeder.
Nu heb ik pas geleden mijn aanvullende studiebeurs aangevraagd, en moesten mijn ouders dus wat formulieren opsturen. Zo gezegd zo gedaan.

Krijg ik dus gister een brief binnen. Dat mijn ouders beide ouderbijdrage moeten betalen, waardoor ik als gevolg hiervan maar ¤80 aan aanvullende beurs overhoud.

Ten eerste kan mijn vader zijn deel nooit ophoesten en ten tweede wil mijn moeder haar deel niet betalen, omdat ze dat sowieso toch nooit heeft gedaan.

Nou hoor ik allemaal verhalen vanuit mijn vriendenkring dat ze het maximale hieruit weten te slepen en dus mooi ¤360 weten te krijgen, als ik naar de woonsituatie kijk van deze jongens, dan kan ik alleen maar concluderen dat zij het meer dan goed hebben thuis. Terwijl wij hier maar elke maand moeten rond zien te komen.

Nou is het zo dat bij die gezinnen de vader voor de brood op tafel zorgt en de moeder dus niet werkt.
En hier gaat het dus verkeerd naar mijn inziens.
Bij hun wordt de inkomen van de moeder dus eigelijk niet meegeteld omdat zij gewoon niet werkt en voor het huishouden zorgt.

Als je naar mijn situatie kijkt dan zie je dat mijn beide ouders keihard voor hun levensonderhoud werken.
Hier wordt ik dus de dupe van.
Aangezien mijn moeder mij nooit financieel heeft gesteund, vind ik het niet rechtvaardig dat de IB-groep de inkomsten van mijn moeder erbij haalt en de ouderbijdrage van haar kant van mijn stufi eraf trekt.

Nu lees ik op de site van de IB, dat het mogelijk is om de inkomsten van je moeder buiten beschouwing te laten. Dit kan dus als je je moeder vanaf je 12e niet hebt gezien of als er zich een ernstig conflict heeft afgespeeld. Nou is het zo dat wij geen ruzie met elkaar hebben (mijn moeder en ik), maar wij leven gewoon volledig langs elkaar heen, die paar incidentele keren dat wij elkaar hebben gezien was alleen om te praten hoe het op school gaat en hoe t verder gaat en dat was het.

Nu is het ook zo dat je een verklaring van een 3e onafhankelijke persoon moet hebben die op de hoogte is van jouw situatie.
hier heb ik ook een probleem mee, aangezien ik nooit met iemand heb gepraat over mijn thuissituatie, ik ben meer ingetogen en ik vond het wel best zo dat ik mijn moeder amper zag. Ik leid mijn leven, zij leid haar leven.
Nu weet ik dus niet wie ik hiervoor kan benaderen.

Zou iemand dus mij kunnen vertellen of het enigzins mogelijk is om voor elkaar te krijgen dat ze het inkomen van mijn moeder buiten beschouwing laten in mijn situatie en hoe?
This ain't Chingy nigga, this is Chino
This flow right herr' be wetter than Finding Nemo
pi_55836288
Ik vrees dat het antwoord nee is, tenzij je niet vies bent van een beetje frauderen.
There is no love sincerer than the love of food.
  zondag 6 januari 2008 @ 23:45:15 #3
197394 tha_one
podjandikkie
pi_55836649
volgens mij kun je bij de IB groep aangeven dat je ouders niet met geld over de brug willen komen.
Gewoon bellen met de IB-groep, het is gruwelijk bureaucratisch daar als je een brief stuurt, maar als je belt zijn er nog aardige mensen.
En je moet niet kijken naar wat je vrienden krijgen, de wereld is nu eenmaal niet eerlijk.
  zondag 6 januari 2008 @ 23:52:19 #4
166212 UrAnus
FlipperdeFlip
pi_55836825
quote:
Op zondag 6 januari 2008 23:45 schreef tha_one het volgende:
volgens mij kun je bij de IB groep aangeven dat je ouders niet met geld over de brug willen komen.
Gewoon bellen met de IB-groep, het is gruwelijk bureaucratisch daar als je een brief stuurt, maar als je belt zijn er nog aardige mensen.
En je moet niet kijken naar wat je vrienden krijgen, de wereld is nu eenmaal niet eerlijk.
Nee, maar dit allemaal is wel zo krom als wat.
En ik denk dat ze dan als antwoord geven dat mijn ouders inderdaad niet verplicht zijn die ouderbijdrage te betalen, want in de brief die ik kreeg stond er bij dat de ouderbijdrage geen verplichting is.

Kan er eigelijk best wel kwaad om worden zo.
pi_55836850
quote:
Op zondag 6 januari 2008 23:16 schreef UrAnus het volgende:
Zou iemand dus mij kunnen vertellen of het enigzins mogelijk is om voor elkaar te krijgen dat ze het inkomen van mijn moeder buiten beschouwing laten in mijn situatie en hoe?
Je omschrijft de manier waarop het mogelijk is toch zelf al? Je vindt het schijnbaar 'moeilijk' of 'niet leuk of nodig' om het zo te doen, maar waarom zou de IBG daar een boodschap aan hebben? Het is niet voor niets een uitzonderingsregel.
You are not a beautiful and unique snowflake. You are the same decaying organic material as everyone else.
Choose sitting on that couch watching mind-numbing sprit-crushing game shows, stuffing fucking junk food into your mouth.
pi_55836851
"bedonderd"
pi_55836932
kan je zusje niet optreden als getuigen? Of mag dat niet met familie?

Daarnaast is dit een bekend probleem, ik had preceis dezelfe situatie. Weinig aan te doen denk ik. Probeer een vergeding voor je moeder los te peuteren.
pi_55837089
quote:
Op zondag 6 januari 2008 23:53 schreef Poepoog het volgende:
"bedonderd"
Door zijn moeder dus vooral. Die weigert mee te betalen terwijl ze dat wel moet.
Some weasel took the cork out of my lunch...
  maandag 7 januari 2008 @ 00:02:58 #9
166212 UrAnus
FlipperdeFlip
pi_55837101
quote:
Op zondag 6 januari 2008 23:56 schreef Perruche het volgende:
kan je zusje niet optreden als getuigen? Of mag dat niet met familie?

Daarnaast is dit een bekend probleem, ik had preceis dezelfe situatie. Weinig aan te doen denk ik. Probeer een vergeding voor je moeder los te peuteren.
Nee het moet dus een onafhankelijk persoon zijn, geen vrienden/familie.

Maar het lijkt er dus op dat je volgens de IB gewoon ruzie met je moeder moet hebben gehad of elkaar niet kunt uitstaan wil je aanspraak maken op deze uitzonderingsregel.
pi_55837381
quote:
Op maandag 7 januari 2008 00:02 schreef UrAnus het volgende:

[..]

Maar het lijkt er dus op dat je volgens de IB gewoon ruzie met je moeder moet hebben gehad of elkaar niet kunt uitstaan wil je aanspraak maken op deze uitzonderingsregel.
Ja natuurlijk. Anders gaat iedereen roepen dat de ouders niet bij willen dragen om er zo meer geld uit te slepen.
There is no love sincerer than the love of food.
pi_55837470
quote:
Op maandag 7 januari 2008 00:02 schreef UrAnus het volgende:

[..]

maar hoe kan een onafhankelijk persoon nu van jouw thuissituatie afweten? een dokter / psycholoog? lijkt me nogal ver gaan niet
  maandag 7 januari 2008 @ 00:25:40 #12
166212 UrAnus
FlipperdeFlip
pi_55837626
quote:
Op maandag 7 januari 2008 00:19 schreef Perruche het volgende:

[..]

maar hoe kan een onafhankelijk persoon nu van jouw thuissituatie afweten? een dokter / psycholoog? lijkt me nogal ver gaan niet
Nou ik heb anders nooit mijzelf uitgelaten over mijn thuissituatie, zelfs niet tegen mijn vrienden en overige familie, laat staan aan een decaan/leraar of huisarts.
  maandag 7 januari 2008 @ 00:26:29 #13
48288 Mikkie
Mastermind.
pi_55837653
- Prive gegevens op verzoek van de poster weggehaald. -

[ Bericht 92% gewijzigd door Sander op 19-05-2011 21:53:32 ]
Zerg schreef:
1/1 is 1. 2/2 is 2. Basisschool breuken.
  maandag 7 januari 2008 @ 00:28:58 #14
48288 Mikkie
Mastermind.
pi_55837709

[ Bericht 92% gewijzigd door Sander op 19-05-2011 21:53:32 ]
Zerg schreef:
  † In Memoriam † maandag 7 januari 2008 @ 00:40:55 #15
43556 miss_dynastie
pi_55837943
Ik herinner me dat een bekende van me heel wat jaren geleden hetzelfde had. Zij kreeg een formulier toegestuurd dat haar ouders moesten invullen en het kwam er geloof ik op neer dat ze dan verklaarden niet te willen betalen. Hiermee zou het dan voor haar geregeld zijn. Haar ouders vonden dit echter te genant en hebben vanaf dat moment wel fatsoenlijk betaald.
pi_55838048
quote:
Op maandag 7 januari 2008 00:26 schreef Mikkie het volgende:

[..]

Ze moet niets. Het wordt wel geadviseerd/verwacht. Maar het is geen verplichting.
Jawel, beide ouders zijn financieel verantwoordelijk voor de opvoeding van de kinderen zolang ze minderjarig zijn. Dat ts en zijn vader hier geen gebruik van maken is een andere zaak. Maar ja, je stapt nu eenmaalniet zo snel naar de rechter.
Ik zat in dezelfde situatie, mijn pa betaalde ook niets. Kreeg dus alleen een lening die ik na mijn opleiding moest terugbetalen. Heb altijd bijbaantjes gehad om die tijd door te komen.
.
Some weasel took the cork out of my lunch...
  maandag 7 januari 2008 @ 00:53:11 #17
48288 Mikkie
Mastermind.
pi_55838172

[ Bericht 94% gewijzigd door Sander op 19-05-2011 21:53:32 ]
Zerg schreef:
  maandag 7 januari 2008 @ 10:15:15 #18
62913 Blik
The one and Only!
pi_55841653
Volgens mij kun je gewoon heel simpel bij de IB-groep aangeven dat je moeder niet meebetaald aan je studie, en dat ze dus het inkomen van je moeder buiten beschouwing moeten laten. Dat is volgens mij vrij gemakkelijk te bewijzen aangezien je vader geen alimentatie krijgt van je moeder
pi_55844209
quote:
Op maandag 7 januari 2008 00:28 schreef Mikkie het volgende:

[..]

True that.

Zo ging het jaren geleden bij mij ook. M'n ouders moesten 'boeten' voor het feit dat een een klein spaarvermogen hadden. Allebei arbeidsongeschikt, dat spaargeld is hun pensioen, maar was vermogen waardoor ik basisbeurs kreeg. Ondertussen hadden m'n ouders het verre van breed ofzo. Deden wel allebei vrijwilligerswerk (dus arbeidsongeschikt, maar wel aan het werk!). Ik moest hard werken om rond te komen. Een vriend van me had ouders met een eigen bedrijf. Creativiteit bij de belasting (ivm investeringen enzo) leverde een belastbaar inkomen van 0 op, waardoor hij maximaal aanvullende beurs kreeg, terwijl z'n ouders ook nog dik zijn studie sponsorden.

Life isn't fair, live with it.
Bij stufi wordt er toch juist niet naar vermogen gekeken, alleen naar inkomen?
Ja, die met de ballen in de bek.
pi_55844521
quote:
Op maandag 7 januari 2008 10:15 schreef Blik het volgende:
Volgens mij kun je gewoon heel simpel bij de IB-groep aangeven dat je moeder niet meebetaald aan je studie, en dat ze dus het inkomen van je moeder buiten beschouwing moeten laten. Dat is volgens mij vrij gemakkelijk te bewijzen aangezien je vader geen alimentatie krijgt van je moeder
Volgens mij is het juist best een ingewikkelde procedure waarin je moet aantonen dat je geen contact meer hebt met je ouders. Dat is ook wel logisch, anders zou geen enkele ouder meer willen betalen, want een aanvullende beurs is toch wel zo te regelen.
Het mooi kotsende meisje.
  † In Memoriam † maandag 7 januari 2008 @ 12:31:05 #21
43556 miss_dynastie
pi_55844555
quote:
Op maandag 7 januari 2008 12:29 schreef veiligheidsspeldje het volgende:

[..]

Volgens mij is het juist best een ingewikkelde procedure waarin je moet aantonen dat je geen contact meer hebt met je ouders. Dat is ook wel logisch, anders zou geen enkele ouder meer willen betalen, want een aanvullende beurs is toch wel zo te regelen.
Volgens mij is het op zich niet zo heel ingewikkeld hoor, als ik het goed heb begrepen, maar ligt er voor veel ouders toch een soort grens bij officieel verklaren dat ze niet voor hun kind willen betalen. Om de een of andere reden vinden mensen dat blijkbaar heel genant.
  Licht Ontvlambaar maandag 7 januari 2008 @ 12:54:49 #22
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_55845151
tt fix
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
  maandag 7 januari 2008 @ 13:02:09 #23
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_55845330
quote:
Op maandag 7 januari 2008 12:54 schreef Sjeen het volgende:
tt fix
Ik zou nog eens kijken.
The love you take is equal to the love you make.
  Licht Ontvlambaar maandag 7 januari 2008 @ 13:07:36 #24
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_55845479
... ik had de A en de U al omgewisseld, issie nu goed?
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
  maandag 7 januari 2008 @ 13:10:40 #25
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_55845548
quote:
Op maandag 7 januari 2008 13:07 schreef Sjeen het volgende:
... ik had de A en de U al omgewisseld, issie nu goed?
Volgens mij wel.
The love you take is equal to the love you make.
pi_55845646
Een heel herkenbaar verhaal.
Mijn ouders gingen scheiden. Ik ging bij mijn moeder wonen omdat ik niet met de nieuwe vriendin van pa overweg kon. Mijn ouders hadden samen een erg goed lopende zaak, maar door de scheiding moest mijn moeder zich hier uit terug trekken. Ze kwam toen zonder baan te zitten.
Mijn zusje en ik gingen allebei bij onze moeder wonen. Mijn vader weigerde echter mee te betalen aan onze studie, en ook weigerde hij alimentatie te betalen omdat we niet meer bij hem woonde. Mijn moeder heeft toen een tijd moeten lenen bij haar moeder en broers en zussen om rond te komen.
Ik kreeg echter nooit meer als 90 euro stufi omdat mijn vader gewoon teveel verdiende om een aanvullende beurs te krijgen. Maar hij betaalde nooit aan mijn studie mee...
Helaas is hier niets aan te doen. Of je moet naar de rechter gaan, die de situatie op papier zit.
  maandag 7 januari 2008 @ 16:29:59 #27
48288 Mikkie
Mastermind.
pi_55850912

[ Bericht 89% gewijzigd door Sander op 19-05-2011 21:53:33 ]
Zerg schreef:
  maandag 7 januari 2008 @ 17:17:19 #28
62913 Blik
The one and Only!
pi_55852162
quote:
Op maandag 7 januari 2008 12:31 schreef miss_dynastie het volgende:

[..]

Volgens mij is het op zich niet zo heel ingewikkeld hoor, als ik het goed heb begrepen, maar ligt er voor veel ouders toch een soort grens bij officieel verklaren dat ze niet voor hun kind willen betalen. Om de een of andere reden vinden mensen dat blijkbaar heel genant.
Het feit dat moeder geen alimentatie betaald lijkt mij genoeg bewijs, er hoeft helemaal niks op schrift van moeder te komen volgens mij.

Ik snap sowieso al niet dat de IB-groep om de salarisgegevens van de moeder vraagt, dat heeft naar mijn mening helemaal nergens iets mee te maken.

In deze situatie geldt volgens mij het volgende: TS woont bij zijn vader, ouders gescheiden. Moeder betaald vader geen alimentatie. Vader draagt bij aan studie, moeder dus automatisch niet. Het enige wat je volgens mij aan moet tonen is dat moeder geen alimentatie betaald.

Bij mij op de universiteit zitten genoeg studenten die een volledige aanvullende beurs krijgen omdat hun ouders een eigen bedrijf hebben. Inkomen is moeilijk te meten (er wordt zoveel mogelijk op papier geïnvesteerd in het bedrijf, inkomen zo laag mogelijk) en het kind krijgt dus volledige aanvullende beurs. Dan moet het toch ook niet zo moeilijk zijn in deze situatie
pi_55852442
quote:
Op maandag 7 januari 2008 17:17 schreef Blik het volgende:

[..]
Bij mij op de universiteit zitten genoeg studenten die een volledige aanvullende beurs krijgen omdat hun ouders een eigen bedrijf hebben. Inkomen is moeilijk te meten (er wordt zoveel mogelijk op papier geïnvesteerd in het bedrijf, inkomen zo laag mogelijk) en het kind krijgt dus volledige aanvullende beurs. Dan moet het toch ook niet zo moeilijk zijn in deze situatie
Dat is echt onzin.
  maandag 7 januari 2008 @ 19:05:37 #30
62913 Blik
The one and Only!
pi_55854691
quote:
Op maandag 7 januari 2008 17:29 schreef Dirk-Kuijt het volgende:

[..]

Dat is echt onzin.
Ik moet er wel bij zeggen dat het over boerenbedrijven gaat, misschien maakt dat verschil. Maar al die boerenzonen en boerendochters bij mij op de universiteit (Wageningen) krijgen allemaal maximale beurs, en dat is niet omdat hun ouders zo weinig verdienen
pi_55869478
Ik heb al vanaf mijn 14e geen contact meer met mijn vader,

1 - inkomen buitenbeschouwen laten
2 - formulier invullen, brief van mij over situatie, brief van mijn moeder over de situatie, het verhaal uitgelegd aan een decaan van de middelbare school , die heeft een brief geschreven
3 allemaal opgestuurd
4 reactie na enkele MAANDEN!
5 conclusie van ib-groep: "De wet stelt dat ouders tot hun 21ste verantwoordelijk zijn voor hun kinderen, vanaf je 21ste jaar krijg je van ons aanvullende beurs ( dan studeer ik net niet meer ), in de tussentijd mag je met je vader civielrechtelijk gaan procederen.

nu zit ik met het vreemde gevoel in mn maag om mn vader te gaan aanklagen?
  Vis een optie? dinsdag 8 januari 2008 @ 12:07:25 #32
70532 loveli
N
pi_55869684
quote:
Op maandag 7 januari 2008 00:40 schreef miss_dynastie het volgende:
Ik herinner me dat een bekende van me heel wat jaren geleden hetzelfde had. Zij kreeg een formulier toegestuurd dat haar ouders moesten invullen en het kwam er geloof ik op neer dat ze dan verklaarden niet te willen betalen. Hiermee zou het dan voor haar geregeld zijn. Haar ouders vonden dit echter te genant en hebben vanaf dat moment wel fatsoenlijk betaald.
Zoiets herinner ik me ook. Het is voor TS zeker de moeite waard om na te gaan of dat nog steeds zo werkt.
crap in = crap out
  dinsdag 8 januari 2008 @ 12:25:30 #33
48288 Mikkie
Mastermind.
pi_55870144

[ Bericht 89% gewijzigd door Sander op 19-05-2011 21:53:33 ]
Zerg schreef:
  dinsdag 8 januari 2008 @ 13:31:05 #34
62913 Blik
The one and Only!
pi_55871671
quote:
Op dinsdag 8 januari 2008 12:25 schreef Mikkie het volgende:

[..]

Helemaal niet, ik ken er ook genoeg. Ouders trekken investeringen af van belastbaar inkomen, wordt zo laag dat de beurs maximaal is, terwijl bedrijfswinst ook lekker optelt.
Juistem, en er zijn een heleboel mensen die van deze 'truc' gebruik maken.
  dinsdag 8 januari 2008 @ 13:43:31 #35
48288 Mikkie
Mastermind.
pi_55871981

[ Bericht 88% gewijzigd door Sander op 19-05-2011 21:53:34 ]
Zerg schreef:
  dinsdag 8 januari 2008 @ 14:37:42 #36
166212 UrAnus
FlipperdeFlip
pi_55873432
quote:
Op dinsdag 8 januari 2008 11:58 schreef bijnaalleen het volgende:
Ik heb al vanaf mijn 14e geen contact meer met mijn vader,

1 - inkomen buitenbeschouwen laten
2 - formulier invullen, brief van mij over situatie, brief van mijn moeder over de situatie, het verhaal uitgelegd aan een decaan van de middelbare school , die heeft een brief geschreven
3 allemaal opgestuurd
4 reactie na enkele MAANDEN!
5 conclusie van ib-groep: "De wet stelt dat ouders tot hun 21ste verantwoordelijk zijn voor hun kinderen, vanaf je 21ste jaar krijg je van ons aanvullende beurs ( dan studeer ik net niet meer ), in de tussentijd mag je met je vader civielrechtelijk gaan procederen.

nu zit ik met het vreemde gevoel in mn maag om mn vader te gaan aanklagen?
Nouja aangezien ik een paar maanden geleden 18 ben geworden zal dit voor mij ook wel van toepassing zijn.

Vind het dan wel belachelijk dat de IB-groep dan pas op je 21ste voor je opkomt, terwijl je het in die tussentijd maar zelf op dient te lossen, terwijl een ander uit zijn neus eet en er voor zorgt dat het vermogen van zijn pa op 0 blijft terwijl het bedrijfswinst maar bijelkaar blijft optellen.
Mooi geregeld is dit en je kan er maar niks tegen doen.

Ik zat er namelijk aan te denken om naar mijn huisarts te gaan en mijn verhaal uit leggen in de hoop dat hij een brief kan schrijven, die mij uit deze situatie kan helpen.
Maar als ik zo de reacties lees, is dit gewoon tijd dat je weggooit voor niks.

[ Bericht 0% gewijzigd door UrAnus op 08-01-2008 14:43:41 ]
pi_55874261
De inkomsten van mijn vader heeft de IB-groep buiten beschouwing gelaten.
Je kan hiervoor gewoon een formulier aanvragen.

Kom met zoveel mogelijk bewijsmateriaal. RIAGG rapportages, verklaringen van derden. Alles wat maar aannemelijk kan maken dat het contact tussen jou en één (of beide) ouders is verstoord.

Het moet natuurlijk niet zo zijn dat je dit aanvraagt vanwege één of andere meningsverschil of ander onbenullig iets.

Oh en luister niet naar Fok!kers in het algemeen. Dan is iedereen spontaan een profiteur of lui. Zelfs als je alle benen en armen mist en dan een bijstandsuitkering durft aan te vragen
Profiel opgeheven.
pi_55875303
quote:

En de prijs voor het enige juiste antwoord gaat vandaag naar: tha_one!
  dinsdag 8 januari 2008 @ 15:56:13 #39
14376 BlaatschaaP
Elephant of joy.
pi_55875436
Bellen heeft al helemaaaaal geen zin. Ik heb uren met die lui aan de telefoon gehangen en ben ook meerdere malen langsgeweest bij hun kantoor, maar ze zeggen allemaal iets anders.

Als ik jou was zou ik naar een vertrouwenspersoon toestappen (huisarts kan, maar bijv. je studentendecaan of psycholoog is nog geschikter) en het verhaal uitleggen. De decaan is bekend met dit soort situaties en kan je makkelijk verder helpen. Zet je verhaal op papier. Overigens zou ik je sowieso adviseren je moeder te vragen je geld te sturen. Je ouders zijn namelijk, hoe dan ook, verplicht je tot je 21e financieel te steunen. Ook al heb je al jaren geen of slecht contact met ze. Pas wanneer dat voor hun onmogelijk is (vanwege eigen financiele problemen) zal de IB-groep je helpen. Of er moet sprake zijn van andere uitzonderlijke gevallen (ouders overleden, vanaf je 12e geen contact, etc.).
  dinsdag 8 januari 2008 @ 15:57:15 #40
14376 BlaatschaaP
Elephant of joy.
pi_55875456
En reken er inderdaad maar op dat je nog maanden ermee bezig bent... Ik ben al sinds augustus bezig en heb nog steeds geen uitsluitsel. Maar gelukkig krijg je het met terugwerkende kracht als het later nog toegewezen wordt. En niet geschoten is altijd mis.
pi_55875740
Terugwerkende kracht? Er is mij verteld van niet, alleen als je daar een aparte brief voor schrijft zou je eventueel een kans kunnen maken..
  Vis een optie? dinsdag 8 januari 2008 @ 16:13:41 #42
70532 loveli
N
pi_55875886
edit: Laat maar, ik had de OP minder goed gelezen dan ik dacht.
crap in = crap out
pi_55876022
Klinkt heeel bekend dit..

Mijn vriendin der vader (waar ze amper contact meer mee heeft) verdiend zoveel zodat zij dus ongeveer niks meer krijgt.. terwijl die vader haar helemaal niks geeft ( ja een kerstpakket met kerst.. woeptie doe... )

Ben bang dat je er weinig aan kan doen helaas..
Lampjes fabrikant eerste klasse!
pi_55876193
Herkenbaar verhaal. Bij mij was de situatie als volgt:
Ouders gescheiden. Geen contact met vader en hij weigert te betalen, maar ze houden wel rekening met zijn salaris. Hardheidsclausule opgestart bij ibgroep (2x, eerste keer waren ze al mijn gegevens kwijt). Na maanden! een reactie dat het afgewezen is met als officiële reden, we hadden een "conflict met financiële grondslag".
Ik heb een advocaat geraadpleegd en die vertelde mij dat het alleen in uitzonderlijke situaties wordt toegekend, bij mishandeling door een ouder, seksueel misbruik, dat soort hele zware gevallen. Maar dus niet een weigerachtige vader.

Lullige situatie, maar helaas tegenover IBgroep valt er weinig mee te doen.
Probeer het iig wel, die onafhankelijke persoon mag ook een verslag van een gesprek met maatschappelijk werk zijn volgens mij. Of decaan of huisarts, gewoon uitleggen wat je wilt en die werken meestal wel mee gelukkig.

Succes, maar ik geef je niet veel kans van slagen.
-
pi_55876235
quote:
Op dinsdag 8 januari 2008 15:57 schreef BlaatschaaP het volgende:
En reken er inderdaad maar op dat je nog maanden ermee bezig bent... Ik ben al sinds augustus bezig en heb nog steeds geen uitsluitsel. Maar gelukkig krijg je het met terugwerkende kracht als het later nog toegewezen wordt. En niet geschoten is altijd mis.
Zover ik weet wordt de aanvullende beurs wordt niet met terugwerkende kracht toegekend, in normale gevallen dan. Te laat aanvragen is pech hebben. Het kan misschien wel zo zijn dat de datum waarop het verzoek van de hardheidsclausule bij ibgroep binnen kwam, als begin datum wordt genomen.
-
  dinsdag 8 januari 2008 @ 16:32:32 #46
14376 BlaatschaaP
Elephant of joy.
pi_55876396
quote:
Op dinsdag 8 januari 2008 16:08 schreef Dreamworld het volgende:
Terugwerkende kracht? Er is mij verteld van niet, alleen als je daar een aparte brief voor schrijft zou je eventueel een kans kunnen maken..
Volgens de site van de IB-groep:
quote:
Datum ingang

Wordt jouw verzoek toegewezen, dan wordt het inkomen van je ouder buiten beschouwing gelaten met ingang van eerste dag van de maand, volgend op de maand waarin het verzoek is gedaan. Mocht je willen dat we van een eerdere datum uitgaan, dan kun je hier apart om verzoeken. Je moet over deze periode dan wel een aanvullende beurs hebben aangevraagd en voldoen aan de voorwaarden om het inkomen buiten beschouwing te laten.
Bron: http://www.ovstudentenkaart.nl/Images/8402_5_SF_01_tcm7-1823.pdf

Met terugwerkende kracht bedoelde ik dus vanaf het moment dat je de aanvraag hebt gedaan, wat (lijkt mij) logischerwijs is vanaf het moment dat je het zou willen ontvangen.
  dinsdag 8 januari 2008 @ 16:33:34 #47
14376 BlaatschaaP
Elephant of joy.
pi_55876424
quote:
Op dinsdag 8 januari 2008 16:27 schreef splendor het volgende:

[..]

Zover ik weet wordt de aanvullende beurs wordt niet met terugwerkende kracht toegekend, in normale gevallen dan. Te laat aanvragen is pech hebben. Het kan misschien wel zo zijn dat de datum waarop het verzoek van de hardheidsclausule bij ibgroep binnen kwam, als begin datum wordt genomen.
Je moet dus wel inderdaad zelf een aanvraag hebben gedaan op tijd. Maar dat lijkt me ook logisch. Je gaat niet een half jaar nadat je voor het eerst stufi ontvangt eens kijken of je niet wat meer kunt krijgen. Dan heb je het ook niet hard genoeg nodig.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')