Smeekes zet Antillen in volgende rondeWILLEMSTAD - Zijn contract wordt niet verlengd. Orlando Smeekes mag weg bij Go Ahead Eagles. De aanvaller doet er verstandig aan een dvd-tje te maken van zijn optreden tegen Nicaragua. Even bij alle eredivisieclubs in de bus gooien en de aanbiedingen stromen binnen.
Aan de hand van de weergaloze aanvaller plaatste de nationale voetbalploeg van de Nederlandse Antillen zich woensdagavond op Curaçao via een 2-0 zege voor de volgende ronde in van de WK kwalificatiestrijd.
Bijna had Smeekes het duel trouwens niet overleefd. De aanvaller toverde bij tien overgebleven Zuid-Amerikanen (een kwartier na rust kreeg Sanchez rood) het schuim op de lippen, door vlak voor tijd op de bal te gaan zitten. De provocatie werd ‘beloond’ met een enorme kegel, maar Smeekes gaf geen krimp. Een minuut voor tijd haalde Leen Looyen hem naar de kant. Terwijl de wedstrijd nog aan de gang was liep de aanvaller alvast zijn ereronde. Op de volgepakte tribunes van het Ergilio Hato Stadion ging zevenduizend Antillianen helemaal uit hun dak.
,,Een zaalvoetbalactie. Maar dan op wereldniveau”, klonk Smeekes niet echt bescheiden. ,,Het gebeurde spontaan. Toen ik wilde opstaan, kreeg ik een enorme schop. Daarna bleven ze tegen me schelden. Deed me niks. Daar reageer ik niet op. Zuid Amerikanen, hè. Maar deze waren niet echt goed. Ze stonden ook een beetje dom te verdedigen. Het is dat wij niet echt scherp waren. Anders wordt het gewoon 5-0.”
Terwijl Smeekes zijn rondje liep, deed Bito er nog een schepje bovenop door als een jongleur met twee voeten op de bal te gaan staan. De tot op het bod vernederde Zuid Amerikanen haalde de bijl nog maar eens te voorschijn, waarna de scheidsrechter uit Suriname vlot een einde aan de ongelijke strijd maakte. De 2-0 zege (doelpunten Tyron Loran voor rust en een benutte strafschop van Zimmerman tien minuten voor tijd) was dikverdiend.
,,Voetbal volgens de Hollandse School”, zei Looyen die besloten had om gewoon met drie spitsen te spelen. ,,Dat voetbal kennen ze hier niet. Daar hebben we ze geweldig mee verrast. Maar het duurde lang voordat we die 2-0 maakten. Toen dat gebeurde, heb ik daarna echt zitten te genieten. Van Smeekes, van Bito, vergeet Cijntje niet. Ik vond het heerlijk om naar te kijken. Al keur ik de acties van Bito en Smekes wel af. Als ik er als verdediger bij had gestaan, had ik ze ook een doodschop gegeven.”
Maar woensdagavond schreef zijn elftal wel een nieuw hoofdstuk van het avontuur dat een paar maanden geleden begon. In juni volgt de dubbel tegen Haïti. ,,Wil ik eerder naar Curaçao voor een trainingskampje van twee weken. Een keer per dag trainen en als we het financieel voor elkaar krijgen mogen de gezinnen van de spelers ook mee. Is het ook een beetje vakantie.”