abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 7 januari 2008 @ 18:36:41 #126
11682 Moonah
Jolie femme
pi_55853890
Je kunt ook met je gevoel en intuitief opvoeden zonder per sé onorthodox te zijn. En is 'pedagogisch verantwoord' écht zo'n vies woord als sommigen doen voorkomen?

Ik krijg een beetje het idee dat er in dit topic af en toe wordt 'gepimpt' met "Kijk mij eens lekker onorthodox zijn." Terwijl hetgeen er wordt verteld, zoals ik het interpreteer, meestentijds voortkomt uit onmacht.
En dat is an sich niet erg, die onmacht, maar om er nu prat op te gaan vind ik wat overdreven.

Ik weet heus dat ons allemaal wel eens iets 'ontglipt', om het zo maar te noemen. Niemand is heilig. En dat hoeft ook niet. Maar Sugar zei ook al iets vergelijkbaars, er naar streven zo min mogelijk uitglijders te maken lijkt me niet verkeerd.
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
pi_55854163
Denk dat de meeste daar ook wel naar streven zo min moglijk uitglijders te maken. Maar ieder persoon is anders en zal meer/minder kunnen hebben dan een ander. En tuurlijk wordt er hier ook een beetje luchtig over gedaan, maar je moet er ook niet te zwaar aan tillen.
Zolang je weet dat je kind geen blijvende schade ondervindt, en het heeft het gewenste effect... waarom niet?
100x waarschuwen is dodelijk vermoeiend. Ik heb er ook zo een waarbij dat heel vaak gewoon niet werkt.
En ja, dan zoek je andere methodes. Ik vind trouwens lang niet alles onorthodox hoor.
Lang niet alles hoeft volgens het boekje, je mag juist je eigen draai eraan geven. Dat werkt vaak beter.
Ik zal naar ieder advies luisteren, wat ik daar uiteindlijk mee doe is aan mij. Ieder kind en iedere ouder is tenslotte anders....
  maandag 7 januari 2008 @ 19:04:49 #128
11682 Moonah
Jolie femme
pi_55854678
Hm, ja, daar zit wel wat in, wat je zegt.
Iedereen heeft natuurlijk het beste voor met zijn/haar kind. En de luchtige toon in dit topic is mss juist wel fijn, dat je ziet "oh, ik ben niet de enige."
Maar soms wordt er ook gedaan alsof onorthodox zoveel beter zou zijn, zo veel meer afgestemd op het kind en zo meer uit het gevoel zou komen dan pedagogisch verantwoord. En dat staat me tegen.
  maandag 7 januari 2008 @ 19:15:03 #129
3142 m@x
Do, a deer, a female deer
pi_55854949
Ik vind pedagogisch verantwoord geen vieze term maar ik word zo moe van het feit dat van je wordt verwacht dat je allerlei methodes volgt en boeken doorneemt voordat je in staat wordt geacht je kind verantwoord op te voeden. Ik denk ook dat dat is wat Loena bedoeld. Wat is er mis met vertrouwen op je intuitie en gevoel?
Oops! Did I just roll my eyes out loud?
♥ Huisje, boompje, fietstas ♥
♥ There is no way to happiness, happiness is the way ♥
  maandag 7 januari 2008 @ 19:19:31 #130
11682 Moonah
Jolie femme
pi_55855059
Wie verwacht dat je allerlei boeken doorspit?
En as I said, pedagogisch verantwoord kan óók op gevoel.
  Licht Ontvlambaar maandag 7 januari 2008 @ 19:22:19 #131
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_55855124
ow... maar ik zeg niet dat onorthodox percee beter is Ik zie hier alleen eigenlijk geen -in mijn ogen- schokkende dingen langskomen

Ik moet toegeven dat ik zelf gewoon niet altijd even pedagogisch verantwoord ben Ben van nature heel erg ongeduldig bijvoorbeeld. En alhoewel dat sinds Isa al een stuk verbeterd is, heb ik nog steeds mijn momenten waarop ik gruwelijk kan uitvallen bijvoorbeeld.

En verder sluit ik me aan bij Teenagedirtbag
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
  Moderator maandag 7 januari 2008 @ 19:23:19 #132
5428 crew  miss_sly
pi_55855151
quote:
Op maandag 7 januari 2008 19:04 schreef Moonah het volgende:
Iedereen heeft natuurlijk het beste voor met zijn/haar kind. En de luchtige toon in dit topic is mss juist wel fijn, dat je ziet "oh, ik ben niet de enige."Maar soms wordt er ook gedaan alsof onorthodox zoveel beter zou zijn, zo veel meer afgestemd op het kind en zo meer uit het gevoel zou komen dan pedagogisch verantwoord. En dat staat me tegen.
Ik heb zelf (nog) geen kind, maar lezend hier in het forum en bijvoorbeeld dit topic krijg ik wel al bij voorbaat wat meer zelfvertrouwen, in de zin van: hoe perfect anderen misschien ook lijken, iedereen doet wel eens iets niet goed/onorthodox/niet pedagogisch verantwoord.
En misschien moet het juist ook in een topic als dit luchtig en lacherig gebracht worden, omdat het voor sommigen althans niet zo gemakkelijk te verteren is dat ze eens iets bepaalds hebben gezegd of gedaan.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  maandag 7 januari 2008 @ 19:24:01 #133
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_55855171
quote:
Op maandag 7 januari 2008 19:19 schreef Moonah het volgende:
Wie verwacht dat je allerlei boeken doorspit?
En as I said, pedagogisch verantwoord kan óók op gevoel.
Misschien moeten we eerst eens definieren wat onorthodox en pedagogisch verantwoord eigenlijk is.
Krijg sterk het gevoel dat het voor iedereen wat anders betekent.
Geen zorgen voor de dag van morgen.
  maandag 7 januari 2008 @ 19:28:48 #134
3142 m@x
Do, a deer, a female deer
pi_55855296
Verwacht is een beetje te sterk uitgedrukt maar ik mis bijvoorbeeld hier in OUD vaak de spontaniteit. We raplyen ons een ongeluk, zijn driftig op zoek naar pedagogisch educatief speelgoed (het liefst van ongelakt hout ), straffen met strafstoeltjes, lezen ontelbare boeken over bevallen en ouder-zijn, etc. Tuurlijk is dit een beetje overdreven maar ik vind de balans af en toe gewoon doorslaan.
Oops! Did I just roll my eyes out loud?
♥ Huisje, boompje, fietstas ♥
♥ There is no way to happiness, happiness is the way ♥
  maandag 7 januari 2008 @ 19:30:11 #135
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_55855336
quote:
Op maandag 7 januari 2008 19:23 schreef miss_sly het volgende:

[..]

...niet goed/onorthodox/niet pedagogisch verantwoord. ...
Dit geeft het voor mij al aan. Voor mij is onorthodox niet perse gelijk aan niet goed. Voor ons gezin werkt het heel goed! Ik laat mijn kinderen bijvoorbeeld regelmatig in hun eigen sop klaarkoken, maar van verwaarlozing is absoluut geen sprake. Ook haal ik regelmatig grapjes met ze uit en ja, ik laat ze ook schrikken (schande )
En als ze heel vervelend zijn, en waarschuwen, de stouthoek en praten hebben niet geholpen, dan gaan ze maar een paar minuutjes de kou in. En nog wel een paar dingetjes die hier als onorthodox worden aangemerkt, maar bij ons prima werken, omdat we altijd blijven lachen om elkaars streken en er veel, heel veel geknuffeld wordt. En ja, soms ga ik ook te ver. En dan is het tijd voor een welgemeend sorry aan mijn kinderen of ik word zelf de hoek in gestuurd, want dat komt ook voor.
Geen zorgen voor de dag van morgen.
pi_55855476
quote:
Op maandag 7 januari 2008 19:04 schreef Moonah het volgende:
Iedereen heeft natuurlijk het beste voor met zijn/haar kind. En de luchtige toon in dit topic is mss juist wel fijn, dat je ziet "oh, ik ben niet de enige."
Maar soms wordt er ook gedaan alsof onorthodox zoveel beter zou zijn, zo veel meer afgestemd op het kind en zo meer uit het gevoel zou komen dan pedagogisch verantwoord. En dat staat me tegen.
Ik snap ook wel wat jij bedoeld hoor!

En vooral dat '' oh ik ben niet de enige'' maakt het juist makkelijker om te vertellen dat je zelf wel eens doet waarvan je achteraf denkt;
Dus daarom denk ik dat het bij de meeste iig luchtig bedoeld is!
  Moderator maandag 7 januari 2008 @ 19:35:50 #137
5428 crew  miss_sly
pi_55855485
quote:
Op maandag 7 januari 2008 19:30 schreef Tinkepink het volgende:

[..]

Dit geeft het voor mij al aan. Voor mij is onorthodox niet perse gelijk aan niet goed.
Ik bedoelde het ook niet zo, eigenlijk.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_55855488
quote:
Op maandag 7 januari 2008 19:24 schreef Tinkepink het volgende:

[..]

Misschien moeten we eerst eens definieren wat onorthodox en pedagogisch verantwoord eigenlijk is.
Krijg sterk het gevoel dat het voor iedereen wat anders betekent.
Dat is het ook, dat lijkt me logisch. Je kunt het misschien definiëren als hetgeen niet 'hoort', maar dan loop je tegen hetzelfde aan. Ík krijg juist weer het gevoel dat sommigen dit totaal afkeuren omdat zij wellicht vinden dat ze het o zoveel beter doen en dat dit soort dingen nóóit bij hen gebeuren. (right... )

Iedereen mag posten wat 'ie wil, maar wat mij betreft is het idee juist dat je zonder op je vingers gekeken te worden door de [OUD]-meute gewoon eens kan zeggen dat er ook weleens wat mis gaat. Hoe erg is dat? Niet, lijkt me. Alsof de dingen die hier gebeuren, dagelijks gebeuren. Het opgeheven morele vingertje mag weleens naar beneden, denk ik dan. Ik zie ook zat dingen waarvan ik denk: "Tja, zo zou ik het ook niet gedaan hebben". So what? Als de dingen werken óf zo gaan bij mensen, dan heb ik daar nogal weinig van te vinden, eigenlijk.

Als ik hier in [OUD] moest gaan lopen miepen over wat wel of niet 'goed' zou zijn, dan kom ik in ongeveer elk topic m'n hoofd om de hoek steken, maar ik denk niet dat de sfeer daar echt beter van gaat worden.
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
  maandag 7 januari 2008 @ 19:43:34 #139
14746 k_i_m
Oldbies Automatisering BV.
pi_55855722
Ik vind het al fijn om te lezen dat mensen zich tegenwoordig weer druk maken over het feit dát ze hun kinderen moeten opvoeden. Of dat nou volgens het boekje is, of eigen improvisatie maakt wat mij betreft niet zoveel uit .
In my life
Why do I smile
At people who I'd much rather kick in the eye ?
  maandag 7 januari 2008 @ 20:18:06 #140
11682 Moonah
Jolie femme
pi_55856684
Ja, daar zit ook weer wat in Kim.

Het gaat mij niet om een opgeheven vingertje, ook niet dat ik het zo veel beter zou doen (ik begin nog maar net, en ik heb al lang gemerkt dat het heel anders is om kinderen van een ander in de klas te hebben dan er zelf eentje op te voeden... ). Ik kreeg alleen een rottig gevoel bij sommige verhalen.
That's it.
  maandag 7 januari 2008 @ 20:43:53 #141
24188 Belana
kloon van belana
pi_55857407
quote:
Op maandag 7 januari 2008 19:30 schreef Tinkepink het volgende:

[..]

Dit geeft het voor mij al aan. Voor mij is onorthodox niet perse gelijk aan niet goed. Voor ons gezin werkt het heel goed! Ik laat mijn kinderen bijvoorbeeld regelmatig in hun eigen sop klaarkoken, maar van verwaarlozing is absoluut geen sprake. Ook haal ik regelmatig grapjes met ze uit en ja, ik laat ze ook schrikken (schande )
En als ze heel vervelend zijn, en waarschuwen, de stouthoek en praten hebben niet geholpen, dan gaan ze maar een paar minuutjes de kou in. En nog wel een paar dingetjes die hier als onorthodox worden aangemerkt, maar bij ons prima werken, omdat we altijd blijven lachen om elkaars streken en er veel, heel veel geknuffeld wordt. En ja, soms ga ik ook te ver. En dan is het tijd voor een welgemeend sorry aan mijn kinderen of ik word zelf de hoek in gestuurd, want dat komt ook voor.
wat een fijne post dit
meen ik dus serieus, dit relativeert dit is zoals het hier ook gaat
stormy waters...
sailin'
pi_55857563
quote:
Op maandag 7 januari 2008 20:18 schreef Moonah het volgende:
Ja, daar zit ook weer wat in Kim.

Het gaat mij niet om een opgeheven vingertje, ook niet dat ik het zo veel beter zou doen (ik begin nog maar net, en ik heb al lang gemerkt dat het heel anders is om kinderen van een ander in de klas te hebben dan er zelf eentje op te voeden... ). Ik kreeg alleen een rottig gevoel bij sommige verhalen.
That's it.
Het is niet persé dat ik jou bedoel, maar ik loop alweer een tijdje mee op [OUD], dus ik weet hoe het kán werken

[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
  maandag 7 januari 2008 @ 20:59:21 #143
11682 Moonah
Jolie femme
pi_55857818
Maar ik voelde me wel aangesproken, ik weet dat ik wel eens kan (neigen naar) moraliseren.
  maandag 7 januari 2008 @ 21:02:47 #144
12721 Sugar
...maakt plannen
pi_55857920
Mocht je mij bedoelen, ik meen werkelijk dat ik niet denk dat ik het beter kan, weet of doe. Ik heb denk ik erg open en bloot gepost over alles wat hier misging door mij. Dat bedoelde ik dus ook echt niet te zeggen.
Dat alle stoplichten groen zijn, de geluiden precies goed, de lucht blauwer dan anders, wind mee en het geluk achterop!
  FOK!-Schrikkelbaas maandag 7 januari 2008 @ 21:09:12 #145
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_55858100
quote:
Op maandag 7 januari 2008 19:15 schreef m@x het volgende:
Ik vind pedagogisch verantwoord geen vieze term maar ik word zo moe van het feit dat van je wordt verwacht dat je allerlei methodes volgt en boeken doorneemt voordat je in staat wordt geacht je kind verantwoord op te voeden. Ik denk ook dat dat is wat Loena bedoeld. Wat is er mis met vertrouwen op je intuitie en gevoel?
En waarom zou je als opvoeder niet kwaad mogen worden of je geduld mogen verliezen. Is dat geen onderdeel van het leven en leert een kind daardoor ook niet dat mensen wel eens onredelijk of onevenredig kunnen reageren?
  Licht Ontvlambaar maandag 7 januari 2008 @ 21:10:51 #146
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_55858160
quote:
Op maandag 7 januari 2008 21:09 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

En waarom zou je als opvoeder niet kwaad mogen worden of je geduld mogen verliezen. Is dat geen onderdeel van het leven en leert een kind daardoor ook niet dat mensen wel eens onredelijk of onevenredig kunnen reageren?
Dat En zoals ik ook al bij een paar anderen las, ook gemeend sorry tegen je kind kunnen zeggen als je je realiseert dat je onredelijk was
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
  maandag 7 januari 2008 @ 21:14:56 #147
11682 Moonah
Jolie femme
pi_55858301
Kwaad worden, geduld verliezen, niets mis mee.
Maar je hebt kwaad worden en kwaad worden....
  FOK!-Schrikkelbaas maandag 7 januari 2008 @ 21:16:22 #148
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_55858353
Precies, zolang dat onredelijke en onevenredige incidenteel is....
pi_55858692
Maar het ging hier toch om opvoedstijlen... Daar is toch niets incidenteels aan?
Dat is dan toch contstant terug schreeuwen als je kind schreeuwt... Of terugmeppen of of of
No farewell could be the last one.
If you long to meet again...
  FOK!-Schrikkelbaas maandag 7 januari 2008 @ 21:29:04 #150
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_55858734
quote:
Op maandag 7 januari 2008 21:28 schreef vamperotica het volgende:
Maar het ging hier toch om opvoedstijlen... Daar is toch niets incidenteels aan?
Dat is dan toch contstant terug schreeuwen als je kind schreeuwt... Of terugmeppen of of of
Ja ik denk ook echt dat Five dat bedoelde....
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')