Ik heb zelf (nog) geen kind, maar lezend hier in het forum en bijvoorbeeld dit topic krijg ik wel al bij voorbaat wat meer zelfvertrouwen, in de zin van: hoe perfect anderen misschien ook lijken, iedereen doet wel eens iets niet goed/onorthodox/niet pedagogisch verantwoord.quote:Op maandag 7 januari 2008 19:04 schreef Moonah het volgende:
Hm, ja, daar zit wel wat in, wat je zegt.
Iedereen heeft natuurlijk het beste voor met zijn/haar kind. En de luchtige toon in dit topic is mss juist wel fijn, dat je ziet "oh, ik ben niet de enige."Maar soms wordt er ook gedaan alsof onorthodox zoveel beter zou zijn, zo veel meer afgestemd op het kind en zo meer uit het gevoel zou komen dan pedagogisch verantwoord. En dat staat me tegen.
Misschien moeten we eerst eens definieren wat onorthodox en pedagogisch verantwoord eigenlijk is.quote:Op maandag 7 januari 2008 19:19 schreef Moonah het volgende:
Wie verwacht dat je allerlei boeken doorspit?
En as I said, pedagogisch verantwoord kan óók op gevoel.
Dit geeft het voor mij al aan. Voor mij is onorthodox niet perse gelijk aan niet goed. Voor ons gezin werkt het heel goed! Ik laat mijn kinderen bijvoorbeeld regelmatig in hun eigen sop klaarkoken, maar van verwaarlozing is absoluut geen sprake. Ook haal ik regelmatig grapjes met ze uit en ja, ik laat ze ook schrikken (schandequote:Op maandag 7 januari 2008 19:23 schreef miss_sly het volgende:
[..]
...niet goed/onorthodox/niet pedagogisch verantwoord. ...
Ik snap ook wel wat jij bedoeld hoor!quote:Op maandag 7 januari 2008 19:04 schreef Moonah het volgende:
Hm, ja, daar zit wel wat in, wat je zegt.
Iedereen heeft natuurlijk het beste voor met zijn/haar kind. En de luchtige toon in dit topic is mss juist wel fijn, dat je ziet "oh, ik ben niet de enige."
Maar soms wordt er ook gedaan alsof onorthodox zoveel beter zou zijn, zo veel meer afgestemd op het kind en zo meer uit het gevoel zou komen dan pedagogisch verantwoord. En dat staat me tegen.
Ik bedoelde het ook niet zo, eigenlijk.quote:Op maandag 7 januari 2008 19:30 schreef Tinkepink het volgende:
[..]
Dit geeft het voor mij al aan. Voor mij is onorthodox niet perse gelijk aan niet goed.
Dat is het ook, dat lijkt me logisch. Je kunt het misschien definiëren als hetgeen niet 'hoort', maar dan loop je tegen hetzelfde aan. Ík krijg juist weer het gevoel dat sommigen dit totaal afkeuren omdat zij wellicht vinden dat ze het o zoveel beter doen en dat dit soort dingen nóóit bij hen gebeuren. (right...quote:Op maandag 7 januari 2008 19:24 schreef Tinkepink het volgende:
[..]
Misschien moeten we eerst eens definieren wat onorthodox en pedagogisch verantwoord eigenlijk is.
Krijg sterk het gevoel dat het voor iedereen wat anders betekent.
wat een fijne post ditquote:Op maandag 7 januari 2008 19:30 schreef Tinkepink het volgende:
[..]
Dit geeft het voor mij al aan. Voor mij is onorthodox niet perse gelijk aan niet goed. Voor ons gezin werkt het heel goed! Ik laat mijn kinderen bijvoorbeeld regelmatig in hun eigen sop klaarkoken, maar van verwaarlozing is absoluut geen sprake. Ook haal ik regelmatig grapjes met ze uit en ja, ik laat ze ook schrikken (schande)
En als ze heel vervelend zijn, en waarschuwen, de stouthoek en praten hebben niet geholpen, dan gaan ze maar een paar minuutjes de kou in. En nog wel een paar dingetjes die hier als onorthodox worden aangemerkt, maar bij ons prima werken, omdat we altijd blijven lachen om elkaars streken en er veel, heel veel geknuffeld wordt. En ja, soms ga ik ook te ver. En dan is het tijd voor een welgemeend sorry aan mijn kinderen of ik word zelf de hoek in gestuurd, want dat komt ook voor.
Het is niet persé dat ik jou bedoel, maar ik loop alweer een tijdje mee op [OUD], dus ik weet hoe het kán werkenquote:Op maandag 7 januari 2008 20:18 schreef Moonah het volgende:
Ja, daar zit ook weer wat in Kim.
Het gaat mij niet om een opgeheven vingertje, ook niet dat ik het zo veel beter zou doen (ik begin nog maar net, en ik heb al lang gemerkt dat het heel anders is om kinderen van een ander in de klas te hebben dan er zelf eentje op te voeden...). Ik kreeg alleen een rottig gevoel bij sommige verhalen.
That's it.
En waarom zou je als opvoeder niet kwaad mogen worden of je geduld mogen verliezen. Is dat geen onderdeel van het leven en leert een kind daardoor ook niet dat mensen wel eens onredelijk of onevenredig kunnen reageren?quote:Op maandag 7 januari 2008 19:15 schreef m@x het volgende:
Ik vind pedagogisch verantwoord geen vieze term maar ik word zo moe van het feit dat van je wordt verwacht dat je allerlei methodes volgt en boeken doorneemt voordat je in staat wordt geacht je kind verantwoord op te voeden. Ik denk ook dat dat is wat Loena bedoeld. Wat is er mis met vertrouwen op je intuitie en gevoel?
Datquote:Op maandag 7 januari 2008 21:09 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
En waarom zou je als opvoeder niet kwaad mogen worden of je geduld mogen verliezen. Is dat geen onderdeel van het leven en leert een kind daardoor ook niet dat mensen wel eens onredelijk of onevenredig kunnen reageren?
Ja ik denk ook echt dat Five dat bedoelde....quote:Op maandag 7 januari 2008 21:28 schreef vamperotica het volgende:
Maar het ging hier toch om opvoedstijlen... Daar is toch niets incidenteels aan?
Dat is dan toch contstant terug schreeuwen als je kind schreeuwt... Of terugmeppen of of of
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |