Ik plaats ze wel gewoon onder deze kloon

Ik heb een selectie gemaakt van mijn top 5:
1 lichtscherf:
Tijdens een wandeling door een zeer nauwe rotsspleet was hoog boven ons nog slechts een scherfje licht te zien, hier en daar zitten keien tussen de rotswanden geklemd die als een zwaard van Damocles boven de wandelaars hangen. Het resultaat spreekt mij aan omdat het een abstract geheel is geworden. Nadeel is dat ik denk dat 'men' de grote zwarte vlakken niet zal waarderen en dat concrete plaatjes over het algemeen meer aanspreken. Hier kom ik straks in een aparte post over beeldbeschouwing nog wel op terug.
![]()
2 De zachte zonnige zomer:
Ik ben heel blij met deze foto. Het meisje is mijn dochtertje, de foto is gemaakt op vakantie in Frankrijk. Het licht, de frisse kleuren en de intimiteit spreken me aan hierin. Nadeel is dat andere fotografen natuurlijk mijn gevoel voor dit mooie lieve meisje niet delen en misschien heel anders oordelen over de esthetische waarde van het plaatje.
![]()
3 Alopecosa fabrilis
Deze foto is ook gemaakt in Frankrijk. Wat me aanspreekt is dat de scherpte en de lichtbundeling op de juiste plaats liggen. Daarnaast staat hij er (bijna) volledig op. Het is echt een plaatje dat je in een naslagwerkje over spinnen tegen zou kunnen komen. Dat zijn in de regel foto's die simpel ogen maar dat niet zijn. Wie de moeite neemt om te zoeken op afbeeldingen van Grote Panterspinnen zal zien dat foto's van het dier in deze kwaliteit zeldzaam/ uniek zijn. Dat maakt me echt trots op deze en de volgende foto. Nadeel is dat dit soort macrofotografie bij lange na niet iedereen aanspreekt, zeker omdat het hier nu niet om een heel aaibaar diertje gaat.
![]()
4 De Grote Panterspin
Zie bovenstaande toelichting, maar er nu zo dicht opgekropen dat de zonnekap z'n voorpoten bijna raakte. Oeverigens raakte het diertje behoorlijk geagiteerd door zijn eigen spiegelbeeld en maakte hij een heel imponerend sprongetje waar ik zo van schrok dat ik direct weer rechtop stond. Een hele prestatie want nog geen 3 maanden daarvoor had ik een kruisbandreconstructie ondergaan.

![]()
5 Winters landschap
Last but not least, een landschap waar ik erg trots op ben, niet in de laatste plaats vanwege de 2de plek in de decemberwedstrijd. De compositie is mooi vind ik zelf met leidend lijnenspel en voldoende zaken in zicht zonder dat dit de rust in het plaatje verstoort. Ik wil kijken of ik in staat ben er met PS nog meer uit te halen.