abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  FOK!fotograaf donderdag 3 januari 2008 @ 21:32:42 #1
48846 Xilantof
I keep you in the holes
pi_55755574
Zoals beloofd...

De beste foto van 2007.

Ga je gang!
Xilantof Flickrt
foto-nerd
pi_55755910
Ik doe wel even een tvp-tje En ik moet dringend mijn collectie foto's eens door gaan banjeren denk ik.
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
pi_55755955
OK... maar is dit nu in plaats van de januariwedstrijd? Of komt die ook nog?
  donderdag 3 januari 2008 @ 21:49:03 #4
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_55756108
Ik heb dit jaar eigenlijk heel weinig gefotografeerd en weet wel al mijn top 5. Ik zal ze d'r nog eens bijzoeken.
Life is what you make it.
pi_55756296
ik heb ook niet al te veel gefotografeerd dus zal eens kijken of ik iets kan vinden
  FOK!fotograaf donderdag 3 januari 2008 @ 22:08:19 #6
48846 Xilantof
I keep you in the holes
pi_55756740
quote:
Op donderdag 3 januari 2008 21:44 schreef k_man het volgende:
OK... maar is dit nu in plaats van de januariwedstrijd? Of komt die ook nog?
In plaats van.
Maar je hoeft niet stil te zitten.

je kunt over onderwerpen nadenken:
De onderwerpen voor de fotowedstrijd van 2008.

En zoals beloofd komt er ook nog een "neppe" januari wedstrijd (vooralsnog zonder prijs). Deze is nog in de maak bij mij.
Xilantof Flickrt
foto-nerd
pi_55757198
Leuke wedstrijd!

Mja, zoveel foto's gemaakt in 2007, dus dat wordt nog een zoekwerk...
Op zaterdag 15 augustus 2009 23:05 schreef eer-ik het volgende:
Ik vind je sig nogal denigrerend.
pi_55757749
Leuk
Ik zal eens gaan zoeken
Ziggy played guitar
Op donderdag 23 maart 2006 18:21 schreef Zhenar het volgende:
De gedachte alleen al om in de sig van MissBliss te staan maakt mij bronstig als een everzwijn bij volle maan :9~
  donderdag 3 januari 2008 @ 22:50:44 #9
97186 Rosbief
Gezond en mals
pi_55757841
De beste in welk opzicht?
Leer werkwoorden vervoegen, vlerk!
  FOK!fotograaf donderdag 3 januari 2008 @ 22:54:03 #10
48846 Xilantof
I keep you in the holes
pi_55757950
quote:
Op donderdag 3 januari 2008 22:50 schreef Rosbief het volgende:
De beste in welk opzicht?
Je persoonlijke beste/favoriete foto van 2007. En waarom je dat vindt is dan weer aan jezelf
Xilantof Flickrt
foto-nerd
pi_55757970
quote:
Op donderdag 3 januari 2008 22:54 schreef Xilantof het volgende:

[..]

Je persoonlijke beste/favoriete foto van 2007.
en ik heb altijd een rare smaak gehad
pi_55758743
Ik heb een vraagje! Mag je ook meedoen met deze wedstrijd als je nog niet zo vaak hebt meegedaan aan de fok! fotowedstrijden? Of is deze wedstrijd bedoelt voor de mensen die in 2007 vaak hebben meegedaan?
pi_55758833
Lijkt me dat de wedstrijd gewoon toegankelijk is voor iedereen, net zoals alle andere wedstrijden
Ziggy played guitar
Op donderdag 23 maart 2006 18:21 schreef Zhenar het volgende:
De gedachte alleen al om in de sig van MissBliss te staan maakt mij bronstig als een everzwijn bij volle maan :9~
pi_55758904
quote:
Op donderdag 3 januari 2008 23:23 schreef MissBliss het volgende:
Lijkt me dat de wedstrijd gewoon toegankelijk is voor iedereen, net zoals alle andere wedstrijden

Ik las in het topic over de onderwerpen iets over mensen die vaak meededen maar telkens net niet nummer 1 waren bijvoorbeeld. Daarom vroeg ik het me af!
Dankjewel
pi_55759161
Tof

Wordt wat spitwerk, maar ga mijn best doen!
pi_55759468
Ik heb eens even twee foto's van Barcelona van vorige week ge-upload. Ik betwijfel of ze het zullen orden, maar in het kader van "this thread is worthless without pics"...

1.

2.
  FOK!fotograaf vrijdag 4 januari 2008 @ 07:24:30 #17
48846 Xilantof
I keep you in the holes
pi_55763641
@bl0emetjE: Iedereen mag mee doen

@An24: LOL! ik denk dat 't voor jou zeker wat spitwerk wordt... Maar je hebt genoeg moois!

@k_man: Je eerste heeft van die 2 de voorkeur... Maar heb je niet wat mooie landschapjes nog?
Xilantof Flickrt
foto-nerd
pi_55764247
Ik vind zelf de tweede mooier, maar ik weet wat er op te zien is - dat scheelt vast.

Het is het Paviljoen van Mies van der Rohe. Je ziet een muur, bankje en op de voorgrond een vijver. Zeer strakke architectuur, uit 1929.

Maar goed, eigenlijk moet een foto voor zich spreken.
  vrijdag 4 januari 2008 @ 09:14:19 #19
12721 Sugar
...maakt plannen
pi_55764438
Weet je? Bij deze wedstrijd lijkt het mij leuk als we anoniem doen. Aangezien het discussietopic vooral bedoeld zou zijn om nog te kunnen verbeteren, mist het die betekenis nu toch al. Dan kunnen we ook wel overgaan tot anoniem insturen.
Dat alle stoplichten groen zijn, de geluiden precies goed, de lucht blauwer dan anders, wind mee en het geluk achterop!
  vrijdag 4 januari 2008 @ 09:58:02 #20
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_55765156
@ Sugar: Mensen willen toch reacties peilen en ik wil denk ik ook nog wel feedback op bewerkingen e.d. dus dat lijkt me niet echt anders dan bij gewone wedstrijden. Wat verwacht je van anonieme inzending?

@ k-man: Die eerste spreekt mij ook meer aan. Jammer van die (onvermijdelijke) schaduw in het midden...
pi_55765214
* Quinazoline heeft zich voorgenomen om deze keer ook mee te doen.
Everything which is not impossible, will eventually happen
  vrijdag 4 januari 2008 @ 10:02:35 #22
12721 Sugar
...maakt plannen
pi_55765220
Wil je zelfs bewerkingen peilen voor zo'n wedstrijd?
En er werd eerder juist ook gezegd dat het wat suf is om in dit topic puur en alleen te vragen: "welke is het beste?" Lijkt mij gewoon erg leuk om juist bij één zo'n wedstrijd een keer te proberen helemaal vanuit jezelf je beste foto in te sturen en helemaal blanco naar alle inzendingen te kijken.

Ik verwacht gewoon een veel eerlijkere stemming. Gewaagd gezegd, he?
Dat alle stoplichten groen zijn, de geluiden precies goed, de lucht blauwer dan anders, wind mee en het geluk achterop!
pi_55765326
Ik ben er nog lang niet uit wat mijn beste foto van 2007 is
Zal een model-shoot-foto worden ben ik bang.
Op zondag 1 maart 2009 16:07 schreef RonaldV het volgende: Jij bent nog niet verzuurd genoeg :{w
Canon 500n | 300D | 30D | 1DmkIII | 24-105mm F/4 L | 70-200mm F/2.8 L | 50mm F/1.8 | 8mm Peleng Fish | 580EX-II | Metz44 | + de rest van de kitlensjes
  FOK!fotograaf vrijdag 4 januari 2008 @ 10:42:17 #24
18921 freud
Who's John Galt?
pi_55765962
quote:
Op donderdag 3 januari 2008 23:34 schreef An24 het volgende:
Tof

Wordt wat spitwerk, maar ga mijn best doen!
*kuchbruiloftmayakuch*
Ik nuf je seuk!
Ik hier?
If it's free, you're the product!
  vrijdag 4 januari 2008 @ 10:53:47 #25
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_55766194
quote:
Op vrijdag 4 januari 2008 10:02 schreef Sugar het volgende:
En er werd eerder juist ook gezegd dat het wat suf is om in dit topic puur en alleen te vragen: "welke is het beste?" Lijkt mij gewoon erg leuk om juist bij één zo'n wedstrijd een keer te proberen helemaal vanuit jezelf je beste foto in te sturen en helemaal blanco naar alle inzendingen te kijken.

Ik heb nog heel veel te leren mbt tot bewerkingen en daar wil ik dus wel feedback op van meer gevorderde PS'ers ja.
En dat anderen het suf vinden om te peilen vind ik prima hoor, ik vind dat alleen zelf niet. Zolang er maar kritisch wordt aangeboden, gericht wordt gevraagd en niet lukraak neer wordt geplempt.
Ik snap niet helemaal wat er niet eerlijk is aan eerdere stemmingen.
pi_55766340
quote:
Op vrijdag 4 januari 2008 10:42 schreef freud het volgende:

[..]

*kuchbruiloftmayakuch*
Denk het ook ja...maar welke
  vrijdag 4 januari 2008 @ 11:01:37 #27
12721 Sugar
...maakt plannen
pi_55766372
Oh nee, eerlijk is het wel, maar wel ook met een eerlijk oogje op de maker natuurlijk. Stond er een beetje krom, maar ik denk wel echt dat het meer om alleen de foto gaat dan.

En je kunt toch te allen tijde je PS-vaardigheden toetsen en verbeteren? Daarvoor dan ook deze wedstrijd gebruiken, lijkt me niet per se nodig.
  vrijdag 4 januari 2008 @ 11:08:49 #28
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_55766542
Ach, ik voel me tot sommige beeldstijlen duidelijk meer aangetrokken dan door andere. Kamermans en Dubbellu bijvoorbeeld maken regelmatig foto's die me erg aanspreken en zij hebben dan in het verleden ook regelmatig punten van me gekregen. Ik kan me goed voorstellen dat zoiets voor anderen ook opgaat. Het gaat dan dus niet om de fotograaf maar om de beeldstijl. Ik denk serieus niet dat je daar teveel sociale druk/ functie/ manipulatie/ whatever achter moet zoeken.
Het is ooit al eens geprobeerd trouwens, dat anonieme inzenden, in de tijd dat ik nog niet meedeed en toen scheen het ook geen verschil te maken in de uiteindelijke uitslag.

En wat PS betreft, juist mijn mooiste foto's wil ik nog mooier maken, dit is daar een goed moment voor!
  vrijdag 4 januari 2008 @ 11:12:38 #29
12721 Sugar
...maakt plannen
pi_55766645
Dan maken we een gezamenlijke kloon, kun je daaronder mooi foto's plaatsen en toetsen.
En dat het nauwelijks verschil maakt, dat geloof ik ook best. maar het lijkt me wel echt leuk om eens te proberen.
pi_55769553
Zoals gezegd: anoniem inzenden is al eens geprobeerd en was niet zo'n succes.
  vrijdag 4 januari 2008 @ 13:05:12 #31
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_55769695
Ik plaats ze wel gewoon onder deze kloon

Ik heb een selectie gemaakt van mijn top 5:

1 lichtscherf:
Tijdens een wandeling door een zeer nauwe rotsspleet was hoog boven ons nog slechts een scherfje licht te zien, hier en daar zitten keien tussen de rotswanden geklemd die als een zwaard van Damocles boven de wandelaars hangen. Het resultaat spreekt mij aan omdat het een abstract geheel is geworden. Nadeel is dat ik denk dat 'men' de grote zwarte vlakken niet zal waarderen en dat concrete plaatjes over het algemeen meer aanspreken. Hier kom ik straks in een aparte post over beeldbeschouwing nog wel op terug.

2 De zachte zonnige zomer:
Ik ben heel blij met deze foto. Het meisje is mijn dochtertje, de foto is gemaakt op vakantie in Frankrijk. Het licht, de frisse kleuren en de intimiteit spreken me aan hierin. Nadeel is dat andere fotografen natuurlijk mijn gevoel voor dit mooie lieve meisje niet delen en misschien heel anders oordelen over de esthetische waarde van het plaatje.

3 Alopecosa fabrilis
Deze foto is ook gemaakt in Frankrijk. Wat me aanspreekt is dat de scherpte en de lichtbundeling op de juiste plaats liggen. Daarnaast staat hij er (bijna) volledig op. Het is echt een plaatje dat je in een naslagwerkje over spinnen tegen zou kunnen komen. Dat zijn in de regel foto's die simpel ogen maar dat niet zijn. Wie de moeite neemt om te zoeken op afbeeldingen van Grote Panterspinnen zal zien dat foto's van het dier in deze kwaliteit zeldzaam/ uniek zijn. Dat maakt me echt trots op deze en de volgende foto. Nadeel is dat dit soort macrofotografie bij lange na niet iedereen aanspreekt, zeker omdat het hier nu niet om een heel aaibaar diertje gaat.

4 De Grote Panterspin
Zie bovenstaande toelichting, maar er nu zo dicht opgekropen dat de zonnekap z'n voorpoten bijna raakte. Oeverigens raakte het diertje behoorlijk geagiteerd door zijn eigen spiegelbeeld en maakte hij een heel imponerend sprongetje waar ik zo van schrok dat ik direct weer rechtop stond. Een hele prestatie want nog geen 3 maanden daarvoor had ik een kruisbandreconstructie ondergaan.

5 Winters landschap
Last but not least, een landschap waar ik erg trots op ben, niet in de laatste plaats vanwege de 2de plek in de decemberwedstrijd. De compositie is mooi vind ik zelf met leidend lijnenspel en voldoende zaken in zicht zonder dat dit de rust in het plaatje verstoort. Ik wil kijken of ik in staat ben er met PS nog meer uit te halen.
pi_55769998
Lief portretje van je dochter. Schanulleke Maar ik vind hem nogal donker eigenlijk Net als je landschapje.
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
pi_55770156
Ik vind de spin eng. Vooral #4, en dat terwijl ik eigenlijk bang ben voor spinnen. Ik blijf dus ook absoluut niet naar die foto kijken en dat lijkt me niet de bedoeling van een inzending voor de wedstrijd. Ik vind #2 en #5 wel erg mooi.
  vrijdag 4 januari 2008 @ 13:27:00 #34
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_55770160
Dat is wel een probleem waar ik hier vaker tegenaan loop. Door mijn mooie lichtsterke Sony scherm lijken die foto's hier dan prachtig belicht maar dan krijg ik toch vaak het commentaar dat het te donker is. Misschien toch mijn oude CRT weer eens van zolder trekken...
pi_55770411
quote:
Op vrijdag 4 januari 2008 13:27 schreef Schanulleke het volgende:
Dat is wel een probleem waar ik hier vaker tegenaan loop. Door mijn mooie lichtsterke Sony scherm lijken die foto's hier dan prachtig belicht maar dan krijg ik toch vaak het commentaar dat het te donker is. Misschien toch mijn oude CRT weer eens van zolder trekken...
Of calibreren?
  vrijdag 4 januari 2008 @ 13:38:55 #36
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_55770455
O Schanulleke, ik vind ze echt eng! Dat licht, de details. Ik krijg er hartkloppingen van. Maar daardoor ook griezelig goed.
Als je niet lacht, ben je dood.
  vrijdag 4 januari 2008 @ 13:50:43 #37
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_55770774
@ Quinazoline en dutchie: Dat bevestigt wel wat ik al zei over de aaibaarheidsfactor van het onderwerp ja

@ P: Ik zou niet weten hoe ik dat precies moest doen.
Het balkje dat bij DPZ onderaan staat wordt bij mij redelijk tot goed weergegeven. Zwart is echt zwart en alleen de laatste twee witte vlakken zijn wat lastiger te onderscheiden, maar onderscheid is er wel.
Balkje:
  vrijdag 4 januari 2008 @ 13:55:44 #38
262 Re
Kiss & Swallow
pi_55770901
leuk

deze vond ik wel OK

04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_55770962
quote:
Op vrijdag 4 januari 2008 13:50 schreef Schanulleke het volgende:
@ Quinazoline en dutchie: Dat bevestigt wel wat ik al zei over de aaibaarheidsfactor van het onderwerp ja

@ P: Ik zou niet weten hoe ik dat precies moest doen.
Het balkje dat bij DPZ onderaan staat wordt bij mij redelijk tot goed weergegeven. Zwart is echt zwart en alleen de laatste twee witte vlakken zijn wat lastiger te onderscheiden, maar onderscheid is er wel.
Balkje:
[ afbeelding ]
Hmmm....ik gebruik er zelf zo'n Spyder voor, maar goed...die heb je niet begrijp ik Dan wordt het lastig vermoed ik.
pi_55771055
Ik zat zelf te denken aan een van deze twee foto's:

Wat vinden jullie hier van?
  vrijdag 4 januari 2008 @ 14:09:42 #41
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_55771217
@ P: Spyder?

@ Re: Ik zie niks...

@ Quininza: Ik vind ze beide mooi maar ze hebben ook uitgebeten luchten, wat weer jammer is. Misschien dat je dat nog wat kunt bewerken?
pi_55771453
Hmmm, interessant, omdat er geen centraal ondrwerp is Straks maar even door mijn LR library heen bladeren om een mooie uit te zoeken
pi_55771571
quote:
Op vrijdag 4 januari 2008 10:02 schreef Sugar het volgende:

Ben het met je eens Je stemt tenslotte op een foto, en niet op de fotograaf
  vrijdag 4 januari 2008 @ 14:34:52 #44
262 Re
Kiss & Swallow
pi_55771780
quote:
Op vrijdag 4 januari 2008 14:09 schreef Schanulleke het volgende:
@ P: Spyder?

@ Re: Ik zie niks...

@ Quininza: Ik vind ze beide mooi maar ze hebben ook uitgebeten luchten, wat weer jammer is. Misschien dat je dat nog wat kunt bewerken?

nu mijn plaatje wel zichtaar?
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_55772032
quote:
Op vrijdag 4 januari 2008 14:34 schreef Re het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

nu mijn plaatje wel zichtaar?
ja je plaatje is zichtbaar.
@Schanulleke een spyder is dus een calibratie apperaatje, een sensor die je op de monitor zet. de computer laat vervolgens een aantal kleuren en zwart wit tinten zien. en maakt dan een kleuren profiel aan die in de videokaart wordt geladen. De ColorVision Spyder2 Express kost ¤ 89,95

laat ik ook maar ff een foto posten, alleen denk dat hij te donker is
pi_55772135
quote:
Op vrijdag 4 januari 2008 13:27 schreef Schanulleke het volgende:
Maak je wel eens gebruik van het histogram tijdens het fotograferen en/of nabewerken?
Daaraan kun je ook vrij eenvoudig zien of je foto over- of onderbelicht is.

Edit:
Ik vind trouwens je 3e foto zeer nice.

[ Bericht 8% gewijzigd door Starfighter_Pilot op 04-01-2008 15:18:52 ]
You don't need eyes to see, you need vision.
  vrijdag 4 januari 2008 @ 14:51:32 #47
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_55772228
@ Kamermans: Hier ziet hij er prima belicht uit hoor Mooie foto, die rare wolk doet het hem. Is het een uitsnede of een panorama? (Zou een panorama mogen). Bedankt voor de uitleg.

@ Re: Mooie plaat, erg expressief. ik stoor me wel wat aan het zwarte vlak links van het meisje, het is haar arm + een gordijn ofzo?
pi_55773443
het is geen panorama,.. foto is geschoten vanuit de auto. niet echt optimale omstandigheden enzo

hier hoe het er uit zou hebben gezien zonder de wolken, dit valt zeker niet meer onder storende delen wegwerken ?
  vrijdag 4 januari 2008 @ 15:58:05 #49
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_55773686
Of het er wel of niet onder valt: hij wordt er imho niet sterker op.

Panorama bestaat uit meer dan 1 foto als basis, dus ik weet niet of die dan wel mee mag doen van Xilantof.
pi_55773782
Ik denk dat die foto sowieso al niet mag. Ziet er nogal hdr uit namelijk.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')