zolang 1 van de 2 partijen weet dat er opgenomen wordt, is er niks aan de hand , alleen niet zo netjesquote:Op donderdag 3 januari 2008 20:59 schreef Marijkezwolle het volgende:
onrechtmatig bewijs civiele procedures
Houd je er wel rekening mee dat zonder toestemming van de gesprekspartner je "bewijs" ongeldig is?
Alles kan. Valsheid in geschrifte kan. Meineed kan. Maar dat betekent nog niet dat een rechter alle ingebrachte stukken maar weggooit.quote:Op donderdag 3 januari 2008 20:54 schreef Ridocar het volgende:
In principe kun je altijd een audiofragment editen. Hoe goed de kwaliteit ook is.
Er kan een andere persoon aanwezig zijn (gesprek op luidspreker) die een verklaring geeft.quote:Bestaat er niet een beëdigd figuur die je in kunt huren om de apparatuur te bedienen. (Een audiograaf oid.)
wat jij zegt is niet zonder meer waar. lees maar goed je eigen bronvermelding door.quote:Op donderdag 3 januari 2008 20:59 schreef Marijkezwolle het volgende:
Houd je er wel rekening mee dat zonder toestemming van de gesprekspartner je "bewijs" ongeldig is?
Je referentie geeft een veel genuanceerder beeld dan wat je nu zegt, en de aangestreepte pagina over de onrechtmatige opnamen gaat over heel andere situaties.quote:Op donderdag 3 januari 2008 20:59 schreef Marijkezwolle het volgende:
Deze optie lijkt me te duur. Verder heb ik hier geen tijd voor, werk 40 uur per week.quote:Op donderdag 3 januari 2008 20:58 schreef Athmozz het volgende:
naar de gerechtsdeurwaarder gaan.
gesprek over de luidspreker van je GSM laten gaan.
gesprek opnemen (kwaliteit van de opname doet er dan minder toe).
DIRECT nadien schriftelijk het gesprek noteren (exact wat er gezegd is).
Gerechtsdeurwaarder laten ondertekenen.
Dan valt er niets op te zeggen, aangezien de vaststellingen van een gerechtsdeurwaarder altijd objectief moeten zijn. Dan kan die persoon de gerechtsdeurwaarder nog gaan aanklagen, maar dat is wle héél verregaand, dus dat zal niet gebeuren.
Maak je maar geen zorgen, partij 2 heeft dingen gedaan die veel minder netjes zijn.quote:Op donderdag 3 januari 2008 21:02 schreef donald_dick het volgende:
[..]
zolang 1 van de 2 partijen weet dat er opgenomen wordt, is er niks aan de hand , alleen niet zo netjes
Hou jij er dan rekening mee dat het bewijs wel degelijk geldig is?quote:Op donderdag 3 januari 2008 20:59 schreef Marijkezwolle het volgende:
volgens mij niet hoor, beiden moeten het weten.quote:Op donderdag 3 januari 2008 21:02 schreef donald_dick het volgende:
[..]
zolang 1 van de 2 partijen weet dat er opgenomen wordt, is er niks aan de hand , alleen niet zo netjes
Nee hoor.quote:Op donderdag 3 januari 2008 22:45 schreef DeWaasheid het volgende:
[..]
volgens mij niet hoor, beiden moeten het weten.
Nope. Google er maar eens opquote:Op donderdag 3 januari 2008 22:45 schreef DeWaasheid het volgende:
[..]
volgens mij niet hoor, beiden moeten het weten.
quote:Op donderdag 3 januari 2008 22:58 schreef Poogie het volgende:
volgens mij moet jij degene zijn die gebeld wordt en dan mag je het opnemen, zou jij zelf naar diegene bellen dan is het uitlokking en dat mag dan weer niet, laatst had ik het hier met een collega over en klinkt eigenlijk vrij logisch...schending van privacy etc gedoe...
Hier een klein stukje:quote:
quote:Opnemen van gesprekken
Naast algemene regels over het aftappen van datacommunicatie kent de wet ook speciale regels over het aftappen, afluisteren of opnemen van gesprekken tussen mensen. Met een "gesprek" bedoelt de wet expliciet niet datacommunicatie; daarvoor is immers bovengenoemd artikel 139c al toegevoegd.
Het afluisteren en opnemen van gesprekken van anderen kan op vele manieren. Bekende voorbeelden zijn richtmicrofoons, verborgen dictafoons, keyloggers of het opvangen van elektromagnetische signalen van computerschermen uit de buurt. Om te bepalen of afluisteren of opnemen strafbaar is, richt de wet zich echter vooral op het karakter van het gesprek.
Opnemen van gesprekken in besloten omgeving
Iemand die geen deelnemer is aan een gesprek in een woning, besloten lokaal of erf, mag dit niet opnemen. Hierop staat zes maanden cel of een boete van 16.750 euro (art. 139a lid 1).
Het opnemen van gegevens die worden verwerkt of overgedragen per computer valt hier niet onder, tenzij er gebruik wordt gemaakt van een hulpmiddel zoals een keylogger of software op de computer in de woning in kwestie (art. 139a lid 2). Het inbreken op een mailserver om zo iemands e-mailconversaties te lezen, valt dus niet onder "opnemen van gesprekken". Het is wel computervredebreuk en aftappen van datacommunicatie.
Heimelijk opnemen van gesprekken
Gesprekken die buiten een woning worden gevoerd, mogen ook niet heimelijk worden opgenomen door een derde (art. 139b lid 1). Wie bijvoorbeeld stiekem in de bus een gesprek van twee andere passagiers opneemt, pleegt dus een strafbaar feit. Maar als het in alle openbaarheid gebeurt, is opnemen van gesprekken geen probleem. Een bedrijf mag dus gesprekken tussen klanten en medewerkers opnemen, wanneer dit bij het begin van het gesprek wordt vermeld.
Ook hier geldt dat het opnemen van gegevens die worden verwerkt of overgedragen per computer hier niet onder valt (art. 139b lid 2). Het gaat wederom om zaken als afluisteren van een gesprek met een parabolische richtmicrofoon of het stiekem installeren van een opname-apparaat bij de deelnemers.
Opnemen van eigen gesprekken
De deelnemers aan een gesprek mogen dus wel zelf hun gesprekken opnemen (ook wanneer ze dat niet met de andere partij besproken hebben). Ze mogen ook een ander dit laten opnemen. Dan is die ander uiteraard niet strafbaar.
Een telefoongesprek opnemen dat je zelf voert, mag je dus opnemen - ook wanneer je dat niet meldt aan de tegenpartij. Alleen het heimelijk opnemen van zo'n gesprek zonder deelnemer te zijn is dus strafbaar (tenzij je toestemming hebt van één van de deelnemers).
Zo'n opname mag niet zomaar gepubliceerd worden. De andere partij zal waarschijnlijk niet verwacht hebben dat het gesprek opgenomen werd. Er moet een goede reden zijn om diens privacy-belang opzij te zetten. Een voorbeeld is gebruik van de opname als bewijs van bedreiging.
Ja dat je mag opnemen wist ik, maar dat je het vervolgens als bewijs gebruikt in een rechtzaak is een ander verhaal en daar ging het hier juist om.quote:
Dat mag dus ookquote:Op vrijdag 4 januari 2008 08:00 schreef DeWaasheid het volgende:
[..]
Ja dat je mag opnemen wist ik, maar dat je het vervolgens als bewijs gebruikt in een rechtzaak is een ander verhaal en daar ging het hier juist om.
quote:Op vrijdag 4 januari 2008 10:07 schreef Harajuku. het volgende:
Ja hallo, nu wil ik ook weten wat de ander gedaan heeft.
hmzzz en jij hebt telefonisch iets afgesproken met diegene? of heb je daarna nog iets moeten ondertekenen?quote:Op vrijdag 4 januari 2008 19:30 schreef Ixnay het volgende:
Zo boeiend is de situatie niet.
Een bepaalde financiele adviseur van een niet nader te noemen instelling/verzekeraar/hypotheek/bank/belegging/spaarbank/adviseur of iets vergelijkbaars heeft mij iets verkocht en daarbij (verbaal) andere voorwaarden gesteld dan die uitgevoerd worden en die in mijn contract staan.
Omdat ik nergens kan aantonen dat hij zaken verbaal belooft om klanten binnen te halen, wil ik mij voordoen als een nieuwe klant, hem die beloftes laten doen en vervolgens datgene vergelijken met hetgene dat uitgevoerd wordt in prakijk.
quote:Telefoongesprek opnemen
Kijk op onze website en u zult de oplossing voor uw situatie vinden
www.recallcalls.nl
Als je met de vaste telefoon belt heb je daar zo'n apparaatje (5 euro ofzo) voor. Die zet je tussen je telefoon en de opnemer (memorecorder of pc) en dan kun je het opnemen. Werkt perfect.quote:Op donderdag 3 januari 2008 20:50 schreef Ixnay het volgende:
Binnenkort wil ik een telefoongesprek voeren dat ik nodig heb als bewijs om iemand aan te klagen van oplichterij.
Waarmee kan ik dit het beste doen? Het argument dat ik het geluidsfragment bewerkt heb mag niet gebruikt worden. Het moet perfect opgenomen worden. Bij voorkeur digitaal in de hoogst mogelijke kwaliteit.
Iemand ervaringen/tips?
Heb je een linkje waar die te krijgen zijn toevallig?quote:Op zondag 6 januari 2008 16:20 schreef bartmk3 het volgende:
[..]
Als je met de vaste telefoon belt heb je daar zo'n apparaatje (5 euro ofzo) voor. Die zet je tussen je telefoon en de opnemer (memorecorder of pc) en dan kun je het opnemen. Werkt perfect.
quote:Op maandag 7 januari 2008 10:05 schreef sanger het volgende:
[..]
Heb je een linkje waar die te krijgen zijn toevallig?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |